اخبار او ام پی فینکسمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یونی سواپ در او ام پی فینکس لیست شد

یونی سواپ (Uniswap / UNI) یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (Decentralized Exchange / DEX) است که به‌صورت همتا به همتا (P2P) اقدام بازارسازی می‌کند. ارز دیجیتال یونی سواپ با نماد UNI در بازار شناخته می‌شود. کاربران در این پلتفرم می‌توانند بدون دخالت نهادی مرکزی یا شخص ثالث به معامله ارزهای دیجیتال بپردازند.


بلاک چین یونی سواپ تحت شبکه اتریوم ایجاد شده و هولدرهای ارز دیجیتال یونی سواپ (UNI) مدیریت و کنترل آن را به‌دست دارند. یونی سواپ بلاک چین خود را به‌عنوان یک کالای عمومی تعریف کرده است که به‌صورت متنِ باز یا اوپن سورس (Open Source) بوده و هر کاربری می‌تواند در جهت بهبود کدنویسی و عملکرد این شبکه فعالیت داشته باشد.


امروزه بخش بزرگی از معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchange / CEX) نظیر بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase) انجام می‌شود. این پلتفرم‌ها توسط یک نهاد مرکزی مدیریت شده و کاربران برای انجام معامله در آن‌ها مستلزم قراردادن سرمایه خود تحت اختیار پلتفرم هستند و ثبت معاملات به‌صورت سنتی در تابلو سفارشات (Order Book) انجام می‌پذیرد.


اما یونی سواپ یک صرافی کاملاً متفاوت و غیرمتمرکز است؛ به این معنی که توسط یک فرد یا نهاد خاصی مدیریت و کنترل نمی‌شود و از یک مدل‌سازی معاملاتی جدید تحت عنوان «پروتکل نقدینگی خودکار» (Automated Liquidity Protocol) استفاده می‌کند.


پلتفرم یونی سواپ در سال ۲۰۱۸ و تحت بلاک چین اتریوم (ETH)، دومین رمزارز برتر بازار، ایجاد شد و از این رو، از توکن‌های مبتنی بر شبکه ERC-20 و همچنین زیرساخت‌های موجود در آن نظیر متامسک (MetaMask) و مای اِتر ولت (MyEtherWallet) پشتیبانی می‌کند.


بر اساس آمار پلتفرم کوین‌مارکت‌کپ (Coin|MarketCap)، عرضه در گردش ارز دیجیتال یونی سواپ نزدیک به ۷۴۵ میلیون واحد محاسبه شده و عرضه کل این توکن‌ها ۱ میلیارد واحد تعیین شده است.


یونی سواپ ساختار سنتی صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال و تابلوی سفارشات آن‌ها را به‌طور کل کنار گذاشته است. این مسئله تا حدی مرتبط با طراحی مدل «بازار ساز محصول ثابت» (Constant Product Market Maker)، گونه‌ای متفاوت از مدل رایج‌تر آن در صرافی‌های غیرمتمرکز تحت عنوان بازار سازهای خودکار (Automated Market Maker / AMM) است.


بازارسازهای خودکار نوعی از قراردادهای هوشمند هستند که با ذخیره نقدینگی در استخرهای سرمایه (Liquidity Pool) به معامله‌گران اجازه تبادل ارزهای دیجیتال را می‌دهند.


این صرافی غیرمتمرکز در حوزه فعالیت‌های خود یکی از برترین‌ها است و ارز دیجیتال یونی سواپ در پلتفرم‌های معاملاتی زیادی شناخته‌شده و در حال معامله است. صرافی او ام پی فینکس نیز در راستای گسترش خدمات خود، خرید ارز دیجیتال یونی سواپ را برای کاربران خود تسهیل کرده و این رمزارز را به لیست دارایی‌های موجود در پلتفرم افزوده است.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال نوعی از یک صرافی است که در آن بدون نیاز به یک واسطه یا نهاد مرکزی، معاملات رمزارزها به‌صورت مستقیم و همتا به همتا (P2P) انجام می‌شوند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا