آموزش تحلیل ارز دیجیتالتحلیل آنچینتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

بررسی سه شاخص مهم مبنی بر رشد بیت کوین در بلندمدت

بیت کوین روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند و قیمت آن همچنان در یک روند نزولی قرار دارد؛ اما طبق روال همیشه، معمولاً بهترین وقت برای خرید بیت کوین زمانی است که کسی از آن صحبتی نمی‌کند.


قیمت بیت کوین طی هفته گذشته در روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) پایین‌تر از ۱۹,۰۰۰ دلار رسید و در حال حاضر، خریداران این رمزارز در تلاش‌اند تا ۱۹,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار را مجدداً به یک محدوده حمایتی تبدیل کنند. اما چند روز پیش جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، برای بار چندم عنوان کرد جهت مقابله با تورم هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد و تحلیل‌گران بازار نیز با توجه به این صحبت‌ها، پیش‌بینی‌های خود مبنی بر افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره را به ۰.۷۵ درصد تغییر دادند.


به بیان ساده، افزایش نرخ بهره و کاهش خرید دارایی جهت کم کردن سطح تقاضای مصرف‌کننده صورت می‌گیرند که در نهایت، منجر به کاهش قیمت کالا و خدمات می‌شود؛ اما این شرایط هنوز در ایالات متحده برقرار نشده است.

افزایش نرخ‌ها و ادامه سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه احتمالاً باعث نزول در بازار سهام شوند که با توجه به هم‌بستگی قوی شاخص‌های این بازار با قیمت بیت کوین، نتیجه کار به احتمال فراوان کاهش‌های بیشتر در قیمت این دارایی خواهد بود.


از این رو، نمی‌توان برای بیت کوین و رشد قیمت آن در بازه‌های کوتاه‌مدت سناریویی مطمئن پیدا کرد؛ اما در رابطه با سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت در این رمزارز، سه نمودار و شاخص هستند که نشان از رشد بیت کوین دارند.

رشد بیت کوین با بررسی ضریب میانگین متحرک ساده ۲ ساله

در حال حاضر قیمت بیت کوین نسبت به سقف تاریخی خود در سطح ۶۹,۰۰۰ دلار نزدیک به ۷۲ درصد کمتر است. کاهش قیمت رمزارز شماره یک در بازارهای خرسی گذشته به میزان ۵۵ درصد در جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰)، ۷۱ درصد در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) و ۸۴ درصد در دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) بوده است.

با توجه به این آمار، کاهش ۷۲ درصدی قیمت بیت کوین را نمی‌توان موضوعی غیرعادی قلمداد کرد.

نمودار ضریب میانگین متحرک ساده 2 ساله بیت کوین
نمودار ضریب میانگین متحرک ساده ۲ ساله بیت کوین – LookIntoBitcoin

با بررسی این آمار در نمودار ضریب میانگین متحرک ساده ۲ ساله (۲Year MA Multiplier)، مشخص می‌شود که هر زمان قیمت بیت کوین پایین‌تر از خط میانگین متحرک ساده ۲ دو ساله آمده، اقدام به تشکیل یک کف قیمتی کرده، چند ماه یک دوره تثبیت قیمت (Consolidation) داشته و سپس روند صعودی ۱۲ ساله خود را از سر گرفته است.


این محدوده‌ها، مناطق سایه‌زده شده در زیر خط سبز رنگ هستند. با بزرگ‌ترین تصویر در سمت راست نمودار، مشاهده می‌شود که قیمت بیت کوین مجدداً پایین‌تر از میانگین متحرک دو ساله خود آمده است و از جایی که هنوز نشانه‌هایی مبنی بر تشکیل یک کف قیمتی دیده نمی‌شود، چنانچه بنا بر تکرار تاریخ باشد، قیمت بیت کوین هم‌اکنون در محدوده تثبیت قیمت قرار دارد.

رشد بیت کوین با توجه به شاخص ضریب نسبت طلایی

یکی دیگر از انواع میانگین‌ متحرک‌ها و اندیکاتور های فیبوناچی (Fibonacci)، ضریب نسبت طلایی (The Golden Ratio Multiplier) است که با بررسی آن، مشخص شد ارزش بیت کوین پایین‌‌تر از سطح فعلی آن قرار دارد.


طبق گفته فیلیپ سوئیفت، بنیان‌گذار پلتفرم “LookIntoBitcoin”، این نمودار به بررسی نرخ خرید بیت کوین و چرخه‌های بازار می‌پردازد و مشخص می‌کند که رفتار قیمتی این دارایی در بازه‌های میان‌مدت تا بلندمدت به چه شکل بوده است. این شاخص با استفاده از ضریب در میانگین متحرک ۳۵۰ روزه (۳۵۰DMA) قیمت بیت کوین، سطوح احتمالی مقاوت را شناسایی می‌کند.


سوئیف در توضیحات خود بیان کرد استفاده از این ضرایب در میانگین متحرک ۳۵۰ روزه در تشخیص سقف‌های قیمتی بین بازه‌های زمانی مختلف و همچنین چرخه‌های بازار بسیار موثر واقع می‌شود. این شاخص یک ابزار بسیار کاربردی است، چرا که تقاضای بیش از حد بازار در رابطه با رشد منحنی خرید بیت کوین و دوره‌های بازار را نشان می‌دهد.

نمودار ضریب نسبت طلایی بیت کوین
نمودار ضریب نسبت طلایی بیت کوین – LookIntoBitcoin

در این نمودار دیده می‌شود که قیمت بیت کوین مشابه با عملکرد خود نسبت به ضریب میانگین متحرک ۲ ساله، پایین‌تر از خط میانگین متحرک ۳۵۰ روزه قرار دارد. همچنین استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) در کف‌های قیمتی، یک روش ثابت‌شده جهت باز کردن یک موقعیت معاملاتی خوب برای بیت کوین است.

نمودار هفتگی بیت کوین همراه با شاخص قدرت نسبی
نمودار هفتگی بیت کوین همراه با شاخص قدرت نسبی – TradingView

بررسی نمودار هفتگی شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین نیز نشان می‌دهد که این رمزارز نزدیک به محدوده اشباع فروش (Oversold) قرار دارد. با مقایسه نمودار هفتگی شاخص RSI و نمودار کندل‌ (Candlestick Chart) بیت کوین، کاملاً واضح است که خرید این رمزارز در دوره‌های اشباع فروش نیز روشی دیگر برای کسب سود است و رشد بیت کوین پس از این دوره‌ها، سناریویی محتمل است.

رشد بیت کوین با بررسی شاخص MVRV-Z

MVRV یکی از شاخص‌های آن‌چین (درون‌شبکه‌ای / On-Chain) در تحلیل قیمت به‌حساب می‌آید که به‌تازگی به کمترین حد خود از سال ۲۰۱۵ تا کنون رسیده است. به‌طور کلی این شاخص نسبت بین ارزش بازار بیت کوین (Market Capitalization) در برابر ارزش واقعی (Realized Capitalization) این دارایی را برآورد می‌کند و یا به بیان ساده‌تر، تعداد خریداران بیت کوین را با ارزش فعلی این ارز مقایسه می‌کند.


طبق گفته “JJ” یکی از تحلیل‌گران برتر کمپانی جارویس لبز (Jarvis Labs)، شاخص MVRV بیت کوین به یکی از پایین‌ترین کف‌های خود رسیده است.

وی در توضیحات پیرامون این مسئله بیان کرد تا کنون این شاخص سه مرتبه به پایین‌ترین حدهای خود رسیده است: مارس سال ۲۰۱۵ (اسفند ۱۳۹۳) زمانی که قیمت بیت کوین پایین‌تر از ۲۵۰ دلار رسید؛ فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) زمانی که بیت کوین به کف ۳,۵۰۰ دلاری رسید و هفته جاری که قیمت پایین‌تر از ۲۴,۰۰۰ دلار قرار گرفته است.

این یعنی که به‌طور میانگین، مردم بیت کوین خود را با ضررهای سنگینی مبادله کرده‌اند و نکته جالب‌تر این‌جا است که زمانی شاخص MVRV به این کف‌ها می‌رسد که قیمت بیت کوین در پایین‌ترین سطوح خود قرار می‌گیرد.

شاخص MVRV
مقایسه شاخص MVRV با تغییرات قیمتی بیت کوین – Jarvis Labs

شاخص MVRV با امتیاز Z (MVRV Z-Score)، ارزش‌گذاری بیش از حد یا کمتر از حد قیمت بیت کوین نسبت به قیمت عادلانه آن را به‌تصویر می‌کشد.

طبق گزارش پلتفرم گلس‌نود (Glassnode)، زمانی که قیمت بازار (Market Value) تا حد زیادی بیشتر از قیمت واقعی یا تحقق‌یافته (Realized Value) می‌شود، از لحاظ تاریخی همیشه نشان‌دهنده سقف‌های قیمتی در بازار بوده (مناطق قرمز در تصویر) و عکس این مسئله نشان از کف‌های بازار دارد (مناطق سبز).

شاخص MVRV Z-Score
مقایسه شاخص MVRV-Z با قیمت بیت کوین – Glassnode

بررسی نمودار بالا مشخص می‌کند که قیمت بیت کوین با توجه به ۰.۱۶- به‌عنوان امتیاز فعلی شاخص MVRV، در همان کف‌های سابق در سال‌های قبل و بازارهای خرسی گذشته قرار دارد. مشاهده دقیق این آمار نشان می‌دهد که بیت کوین در میانه فرآیند تشکیل کف خود قرار دارد و احتمالاً در حال ورود به یک دوره انباشت (Accumulation) است؛ دوره‌ای که پس از آن، بازار عمومً شاهد رشد بیت کوین بوده است.


البته قیمت بیت کوین ممکن است باز هم با کاهش مواجه شود و عوامل منفی که بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داده، احتمالاً کماکان شامل بازار ارزهای دیجیتال نیز خواهند شد. از این رو، شاخص‌هایی که در بالا معرفی شدند را نمی‌توان به‌عنوان یک پایه قوی و مطمئن برای سرمایه‌گذاری به‌حساب آورد و مانند هر تحلیلی، رشد بیت کوین طبق داده‌های موجود یک مسئله قطعی نیست.


بازار رمزارزها در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد و ظاهراً شناسایی زمان تشکیل کف بازار برای اکثر معامله‌گران غیرممکن است. بنابراین، یک سرمایه‌گذار باید به‌دنبال یک هماهنگی بین شاخص‌ها و اندیکاتورهای مختلف با یک تحلیل معتبر باشد.


در حال حاضر، اکثر شاخص‌های آن‌چین و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نشان می‌دهند که استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری یک رویکرد قابل اجرا و منطقی خواهد بود و کلید موفقیت در مدیریت ریسک است. بیشتر از آن پولی که تحمل از دست دادنش را ندارید، سرمایه‌گذاری نکنید تا اضطراب و نگرانی را به زندگی روزمره خود وارد نکرده باشید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) در بازارهای مالی به تحلیلی اشاره دارد که از طریق بررسی الگوها در داده‌های بازار جهت شناسایی روندها و امکان پیش‌بینی قیمت یک دارایی صورت می‌گیرد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا