آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال

ظهور گونه‌ای جدید از دارایی‌ها با ارزش بازاری بیش از ۱ تریلیون دلار، به‌سرعت توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند. ارزهای دیجیتال جزء دارایی‌ها بودند که بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۱ به‌ثبت رساندند.


سرمایه‌گذاران شخصی و سازمانی زیادی بخشی از سبد سرمایه خود را به امید کسب سود در بلندمدت، به دارایی‌های دیجیتال اختصاص داده‌اند.


البته رمزارزها در معرض نوسانات شدیدی قرار دارند و از این رو، جزء دارایی‌های پر ریسک به‌حساب می‌آیند. معامله کردن در چنین بازاری مستلزم بررسی دقیق و ارزیابی کامل عوامل موجود است.


اکنون بهتر است به بررسی ۹ استراتژی معاملاتی برتر این بازار در سال ۲۰۲۲ بپردازیم.

چقدر ارز دیجیتال بخریم؟

چقدر ارز دیجیتال بخریم

بسیاری از مردم معتقدند عملکرد بازار سهام به‌اندازه کافی سودآور است و به سرمایه‌گذاری در یک کلاس جدید از دارایی‌های پرنوسان مانند ارزهای دیجیتال نیازی نیست. البته با توجه به عملکرد سهام و اوراق قرضه که سه سال اخیر را به‌طور میانگین با ۲۰ درصد رشد همراه بوده‌اند، این مسئله تا حدی صحیح است.


اما با بررسی عملکرد قیمت بیت کوین که از تنها چند دلار در سال ۲۰۰۹ به ۶۸,۰۰۰ دلار در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) رسید، می‌توان گفت تمام چیزی که یک سرمایه‌گذار به‌عنوان انگیزه به آن نیاز دارد، همین سطح عملکرد است. زمانی که فرد با چنین موقعیتی مواجه می‌شود از خود می‌پرسد که چرا برای کسب حداکثر سود، ارزهای دیجیتال را وارد سبد سرمایه خود نکنم؟!


دانشگاه یِیل (Yale) در سال ۲۰۱۹ طی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که بهترین میزان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بین ۴ تا ۶ درصد از سرمایه فرد است. اکثر مشاوران مالی و کارشناسان توصیه می‌کنند که فرد بهتر است بین ۱ تا ۵ درصد از سرمایه خود را به رمزارزها اختصاص دهد.


از سویی دیگر، توصیه پیشکسوتان و کارشنان حوزه رمزارزها در مورد بهترین استراتژی معاملاتی در این رابطه، حداکثر ۲۰ درصد از سرمایه فرد است.

کیف پول های متنوع

کیف پول های متنوع

پس از این که تصمیم گرفتید چه میزان از سرمایه خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید، قدم بعدی در انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی نحوه ذخیره و محافظت از دارایی‌هایتان است.


شاید برایتان سوال باشد که نوع ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال چگونه در استراتژی معاملاتی شما تاثیرگذار خواهد بود؛ اما در ادامه متن متوجه خواهید شد که ذخیره مناسب رمزارزها چطور در بهینه‌سازی معاملات به شما کمک خواهد کرد.


ارزهای دیجیتال را می‌توان در کیف پول‌های گرم یا سرد ذخیره کرد. منظور از کیف پول گرم ارز دیجیتال، نرم‌افزارهای آنلاین (مانند تراست ولت / Trust Wallet) هستند و ذخیره‌سازی سرد آن‌ها شامل دستگاه‌های سخت‌افزاری و آفلاین (مانند ترزور / Trezor) می‌شود.


به عقیده متخصصان، بخش بزرگی از سرمایه کریپتویی باید در کیف پول‌های سخت‌افزاری نگهداری شود تا از هک‌شدن آن‌ها و نفوذ از طریق واسطه‌های شخص ثالث جلوگیری شود.


معامله‌گران بازار رمزارزها می‌توانند قسمت کوچکی از دارایی‌های خود را در کیف پول‌های گرم نگهداری کرده تا بتوانند به‌راحتی وارد یک معامله و یا از آن خارج شوند. همچنین می‌توانند برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از این نوع کیف پول‌ها استفاده کنند.

اولویت بندی در سرمایه گذاری

اولویت در سرمایه گذاری

یکی از مهم‌ترین عوامل در ارزیابی بازار رمزارزها سطح نقدینگی موجود در آن است. در این بازار هزاران رمزارز مختلف برای سرمایه‌گذاری و معامله وجود دارند و از این رو، اولویت‌گذاری در خرید آن‌ها بخشی مهم در اتخاذ بهترین استراتژی معاملاتی برای فرد سرمایه‌گذار خواهد بود.


از جایی که معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال به‌سرعت به یک موقعیت معاملاتی وارد و یا از آن خارج می‌شوند، بهتر است دارایی را انتخاب کنند که سطح تقاضا برای آن بالا است تا بتوانند به‌راحتی به معامله آن بپردازند و کسب سود کنند.


دارایی که پتانسیل رشد زیادی دارد اما تقاضا برای آن کم است، حجم معاملات کمی نیز خواهد داشت. در نتیجه، پول فرد در معامله باز او باقی خواهد ماند و باید منتظر بماند تا بازار آن را تکمیل کند.


یکی از عواملی که می‌توان از آن برای ارزیابی سطح نقدینگی و نقدشوندگی یک دارایی به‌کار برد، تاریخچه اخیر حجم معاملات آن است. حجم معاملات نشان‌دهنده میزان خرید و فروش یک دارایی است و به‌طور کل سطح تمایلات بازار به آن را نشان می‌دهد.

مهار و کنترل نوسانات

مهار و کنترل نوسانات

اصلی‌ترین وجه تمایز بین بازارهای سنتی و رمزارزها نوسانات است. به‌دلیل نوظهور بودن فناوری و بازار ارزهای دیجیتال، هیجانات و پیش‌بینی‌های پیرامون آن‌ها منجر به افزایش نوسانات قیمتی در بازه‌های زمانی مشخص می‌شود.


گرچه، یک حد مشخص از نوسانات به‌صورت روزانه برای ارزهای دیجیتال نشان از سلامت بازار آن دارد و موقعیت مناسبی را برای کسب سود فراهم می‌کند. یکی از پرسود ترین شیوه‌ها در انتخاب یک استراتژی معاملاتی، همین معاملات روزانه هستند.


البته ناگفته نماند برای موفقیت در این نوع معاملات، کسب سود از نوسانات و مدیریت ریسک در آن‌ها، معامله‌گر باید در رابطه با بازار و نوسانات قیمتی آن دانش و تجربه کافی را داشته باشد.


یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از نوسانات قیمتی، توجه دقیق به اتفاقات پیرامون این بازار و دارایی مد نظر است. این یعنی که شما باید اخبار و به‌روزرسانی‌های مرتبط با فناوری بلاک چین را دنبال کنید و با بررسی نمودارها، الگوهای قیمتی آن را شناسایی کنید.

سرمایه گذاری به مقدار کافی

سرمایه گذاری به مقدار کافی

همیشه به یاد داشته باشید که برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، باید به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که بتوانید پاسخگوی ضررهای خود باشید. این مسئله یکی از مهم‌ترین قواعدی است باید در راستای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به آن پایبند باشید.


چنانچه شما به هر شکلی توانایی از دست دادن تمام سرمایه خود در یک معامله را ندارید، به این معنی است که شما تحمل ریسک مربوطه با آن سرمایه‌گذاری را ندارید و انجام آن به شما توصیه نمی‌شود.


افراد تازه‌کار باید در برابر مقدار سرمایه‌گذاری از درآمد خود در بازار رمزارزها به‌شدت هشیارانه عمل کنند. در مقایسه با این افراد، معامله‌گران با تجربه و متخصصان حوزه دیفای (DeFi) هستند که سطح ریسک‌پذیری آن‌ها بالاتر بوده و در نتیجه معاملات بزرگ‌تری را انجام می‌دهند.

برداشت سریع سود

برداشت سریع سود

طبق گفته کارشناسان، معامله‌گران بهتر است به‌طور مکرر موقعیت‌های خود را زیر نظر داشته باشند و در صورت سود، سریعاً آن را برداشت کنند.

یک معامله‌گر به‌جای حدس و گمان در مورد بالاتر رفتن قیمت هنگام خروج از یک موقعیت، باید برای مقابله با نوسانات به‌طور منظم سود خود را برداشت کند.


انتخاب یک هدف مشخص هنگام به‌کارگیری یک استراتژی معاملاتی ، به معامله‌گر جهت مشخص کردن نقطه ورود و خروج وی از معامله کمک بیشتری می‌کند.

پخش کردن سبد سرمایه

پخش کردن سبد سرمایه

یکی از برترین و مهم‌ترین قواعد در معامله ارزهای دیجیتال پخش کردن و ایجاد تنوع در سبد سرمایه است. یک معامله‌گر با سرمایه‌گذاری در چندین کوین و پروژه مختلف، می‌تواند ریسک مربوطه را به‌شدت کاهش دهد.


سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شاخه‌های زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان اینترنت اشیاء (IoT)، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، پروژه‌های دیفای (DeFi) و طیف گسترده‌ای از رمزارزها را نام برد.


سرمایه‌گذار می‌تواند برای ایجاد تنوع بیشتر در سبد سرمایه خود، از پلتفرم‌های معاملاتی مختلف استفاده کند؛ چرا که صرافی‌ها مختلف رمزارزهای مختلفی را نیز ارائه می‌دهند.


افراد می‌توانند با پخش سبد سرمایه خود در رمزارزها و صرافی‌های مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری خود را در مجموع کاهش دهند.


پخش کردن سبد سرمایه‌گذاری بهترین استراتژی معاملاتی برای افراد تازه‌کار است و اختصاص دادن تمام سرمایه به یک دارایی، ممکن است منجر به ضررهای سنگینی شود.

میانگین هزینه دلاری (DCA)

میانگین هزینه دلاری (DCA)

استراتژی معاملاتی میانگین هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging / DCA) شامل سرمایه‌گذاری مقدار مشخصی پول در بازه‌های زمانی تنظیم‌شده است. سرمایه‌گذار از این طریق به‌طور منظم به خریدهای خود می‌پردازد و میانگین قیمت خرید خود را کاهش می‌دهد.


این استراتژی معاملاتی در هر دوی بازارهای صعودی و نزولی کاربرد دارد. همچنین استراتژی DCA ریسک مرتبط با نوسانات شدید بازار رمزارزها را کاهش می‌دهد.


معامله‌گر با استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری احساسات را هنگام باز کردن یک موقعیت جدید در بازار از بین برده و می‌تواند با خرید ارز دیجیتال در یک بازه‌ زمانی مشخص و طولانی‌تر، به‌جای کوتاه‌مدت یک سرمایه‌گذاری در بلندمدت انجام دهد.


توجه داشته باشید که DCA یک استراتژی معاملاتی برای بلندمدت است و نمی‌توان با استفاده از آن به‌سرعت به سود رسید.

ربات معامله گر

ربات معامله گر

ربات‌های معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال نرم‌افزارهای خودکاری هستند که به‌شما در خرید و فروش رمزارزها کمک می‌کنند. این نرم‌افزارها به سرمایه‌گذار در افزایش درآمد و کاهش ضررها کمک می‌کنند و یک استراتژی معاملاتی محبوب بین سرمایه‌گذاران هستند.


ربات‌ها می‌توانند از ویژگی باز بودن بازار ارزهای دیجیتال در تمام ساعات شبانه‌روز و روزهای هفته استفاده بهینه‌تری کنند و همچنین، می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاران سرعت عمل بالاتری داشته باشند.


محبوب‌ترین نوع ربات‌های معامله‌گر، ربات آربیتراژ (Arbitrage) است که از طریق اختلاف قیمت رمزارزها بین صرافی‌های مختلف کسب سود می‌کند. به‌دلیل اختلاف قیمت جزئی بیت کوین در پلتفرم‌های مختلف، ربات‌ها با سرعت بالای خود می‌توانند از این تاخیر در به‌روزرسانی قیمت‌ها در صرافی‌ها استفاده کنند.


این روش یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در سال ۲۰۲۲، به‌ویژه هنگام سقوط بازارها شناخته شده است.


شایان ذکر است پلتفرم معاملاتی او ام پی فینکس در به‌روزرسانی اخیر خود، یک ربات معامله‌گر نیز در اختیار کاربران خود قرار داده است.

سخن پایانی

شاید این مجموعه استراتژی معاملاتی به ظاهر ساده و پیش پا افتاده باشد، اما پیاده‌سازی و همگام کردن آن‌ها با نوسانات بازار رمزارزها کار دشواری است.


هر سرمایه‌گذاری باید به‌دقت در رابطه با سرمایه‌گذاری خود تحقیقات لازم را انجام داده و استراتژی معاملاتی خود را پیش از تخصیص سرمایه تعیین کند.


معامله‌گران کم‌تجربه می‌توانند با پیدا کردن یک مشاور و متخصص در این حوزه، در انتخاب استراتژی معاملاتی خود در بازار ارزهای دیجیتال کمک دریافت کنند.


هر سرمایه‌گذار هنگام انتخاب یک استراتژی معاملاتی، باید مقدار پول خود برای انجام معاملات و سطح مناسب آن در صورت ضرر را به‌طور دقیق ارزیابی کند.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام است؟

جهت انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری، شما باید مواردی از قبیل نوسانات قیمتی، حجم معاملات و اخبار فعلی پیرامون آن رمزارز را در نظر بگیرید.

منبع: Cryptotimes

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا