تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۱ مهر | او ام پی فینکس

رمزارزها به‌ تقلید از بازار سهام یک ماه ناامیدکننده را روز جمعه به پایان رساندند. شاخص‌های متشکل از سهام کمپانی‌های حوزه تکنولوژی، نزدک (Nasdaq) و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500)، و همچنین شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) ماه گذشته را حداقل با ۱.۵ درصد کاهش پشت سر گذاشتند که علت آن، ترس به‌وجود آمده از تلاش‌ها برای کاهش تورم شدید و منجرشدن آن به یک رکود سنگین است.


روند نزولی شاخص خانه‌های در حال فروش (Pending Home Sales) برای سومین ماه متوالی نشان از سرد شدن بازار مسکن و رکود اقتصادی در تصویر گسترده‌تر دارد. با این حال، معیار ترجیحی فدرال رزرو برای ارزیابی تورم آمریکا یعنی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه آگوست (تیر-مرداد) با رقم ۴.۹ درصد در بازه سالانه بیشتر از انتظارات اعلام شد و با توجه به ۴.۷ درصد در ماه جولای (مرداد-شهریور) افزایشی مجدد داشت.

انتشار این آمار به این معنا است که تورم همچنان در حال تخریب اقتصاد ایالات متحده است و هم‌اکنون، چشم سرمایه‌گذاران به اعلام شاخص مدیران خرید در بخش صنعت (ISM Manufacturing PMI) مربوط به ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در روز دوشنبه است که انتظار می‌رود تغییری نداشته باشد؛ نرخ بیکاری آمریکا (Unemployment Rate) نیز قرار است در روز جمعه اعلام شود و پیش‌بینی‌ها مبنی بر عدم تغییر در ۳.۷ درصد رقم قبلی آن هستند.


با توجه به شاخص‌های مذکور، تاثیر آن‌ها بر ارزهای دیجیتال و بررسی‌های انجام‌شده، رمزارزهای مستعد در واچ لیست هفتگی ۱۱ مهر او ام پی فینکس به‌شرح زیر هستند.

واچ لیست هفتگی ۱۱ مهر | بیت کوین (BTC)

بیت کوین مجدداً در تلاش است تا بالاتر از سطح مقاومتی ۱۹,۰۰۰ دلار باقی بماند و موفق شد سطوح ۱۹,۲۵۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه خود را پشت سر بگذارد. حتی در روزهای گذشته قیمت رمزارز برتر بازار از ۱۹,۵۰۰ دلار عبور کرد و بالاتر از ۲۰,۰۰۰ دلار قرار گرفت؛ اما فروشندگان نشان دادند که در سطوح بالاتر از مقاومت ۲۰,۰۰۰ دلار فعالیت بیشتری دارند. بیت کوین پس از تشکیل یک سقف در ۲۰,۱۷۷ دلار، تا کنون یک اصلاح به‌سمت پایین تشکیل داده است.


در حال حاضر بیت کوین پایین‌تر از سطح ۱۹,۵۰۰ دلار قرار گرفته است و با شکست یک خط روند صعودی مهم، در نمودار ساعتی خود نزدیک به ۱۹,۳۵۰ دلار به حمایت رسیده است.


در حال حاضر یک کف برای ارز دیجیتال شماره یک بازار در محدوده ۱۸,۹۳۷ دلار تشکیل شده و در حال تثبیت قیمت (Consolidation) است. این رمزارز نزدیک به سطح بازگشتی فیبوناچی در ۲۳.۶ درصد در بازار معامله می‌شود که شامل محدوده معاملاتی با کف ۱۸,۹۳۷ دلار و سقف ۲۰,۱۷۷ دلار می‌شود.


سناریوی صعودی بیت کوین شامل یک مقاومت آنی در سطح ۱۹,۴۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته آن است و مقاومت مهم پس از آن در ۱۹,۵۶۰ دلار و نزدیک به سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی قرار دارد.

نمودار ساعتی بیت کوین
نمودار ساعتی بیت کوین – TradingView

عبور قیمت بیت کوین از مقاومت ۱۹,۵۶۰ دلاری می‌تواند آغازگر یک حرکت صعودی جدید برای این رمزارز باشد. در این صورت، قیمت حتی ممکن است محدوده مقاومتی ۲۰,۰۰۰ دلار را نیز پشت سر بگذارد و با مقاومت کلیدی خود در ۲۰,۵۰۰ دلار روبرو شود.


اما چنانچه بیت کوین موفق به عبور از محدوده مقاومتی ۱۹,۵۶۰ دلار نشود، این احتمال وجود دارد که یک حرکت نزولی را آغاز کند که در این صورت، ۱۹,۰۰۰ دلار را به‌عنوان نخستین محدوده حمایتی خود دارد.


حمایت بعدی در سناریوی نزولی بیت کوین ۱۸,۵۸۰ دلار و سطح حمایتی اصلی آن ۱۸,۵۰۰ دلار است. در صورتی که بیت کوین از این سطوح نیز عبور کند، قیمت ممکن است طی یک حرکت ناگهانی به ۱۸,۰۰۰ دلار برسد و در صورت ادامه روند نزولی، قیمت بیت کوین می‌تواند تا حمایت بعدی خود در ۱۷,۵۰۰ کاهش داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۱۱ مهر | اتریوم (ETH)

اتریوم نتوانست مومنتوم (Momentum) خود را بالاتر از محدوده مقاومتی ۱,۳۵۰ دلار حفظ کند و یک حرکت نزولی جدید را پایین‌تر از حمایت ۱,۳۲۰ دلاری و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خود آغاز کرد. فروشندگان حتی موفق شدند قیمت را پایین‌تر از ۱,۳۰۰ دلار بکشانند و اتریوم با آزمایش مجدد حمایت خود در ۱,۲۶۰ دلار مواجه شد.

در پی این تحرکات، اتریوم توانست در ۱,۲۶۴ دلار یک کف تشکیل دهد و به تثبیت قیمتی برسد و هم‌اکنون، کمتر ۱,۳۲۰ دلار و زیر خط میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه خود در بازارها معامله می‌شود.


قیمت اتریوم در صورت افزایش، محدوده ۱,۳۰۰ دلار را به‌عنوان مقاومت پیش روی خود دارد که با یک خط روند نزولی مهم در نمودار ساعتی آن همراه است. این خط روند در سطح بازگشتی فیبوناچی در ۲۳.۶ درصد قرار دارد و شامل محدوده معاملاتی با کف ۱,۲۶۴ دلار و سقف ۱,۳۷۳ دلار می‌شود.


اولین مقاومت مهم برای قیمت اتر (Ether / ETH) نزدیک به ۱,۳۲۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه آن قرار دارد. سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی اتریوم نیز در ۱,۳۱۸ دلار در محدوده معاملاتی مذکور قرار دارد.

نمودار ساعتی اتریوم
نمودار ساعتی اتریوم – TradingView

اتریوم در صورت شکست کامل ۱,۳۲۰ دلار می‌تواند به‌راحتی تا سطح ۱,۳۵۰ دلار حرکت خود را ادامه دهد و در صورت ادامه‌داشتن این حرکت، قیمت ممکن است تا مقاومت ۱,۴۰۰ دلاری صعود داشته باشد و در مرحله بعد به ۱,۴۵۰ دلار برسد.


اما چنانچه اتریوم موفق به عبور از مقاومت ۱,۳۲۰ دلاری نشود، ممکن است یک حرکت نزولی تازه را آغاز کند که در این صورت، اولین حمایت برای قیمت سطح ۱,۲۶۰ دلار خواهد بود.


حمایت مهم اتریوم سطح ۱,۲۵۰ دلار است که در صورت شکست این سطح، قیمت می‌تواند تا حمایت بعدی خود در ۱,۲۲۰ دلار کاهش داشته باشد. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، فشار فروش افزایش یافته و قیمت اتریوم ممکن است ابتدا به ۱,۲۰۰ دلار و سپس به ۱,۱۵۰ دلار برسد.

واچ لیست هفتگی ۱۱ مهر | یونی سواپ (UNI)

ارز دیجیتال یونی سواپ در پی بازیابی قیمت خود بین ماه‌های ژوئن و جولای (خرداد-تیر)، یک روند اصلاحی یکنواخت را طی دو ماه اخیر پیش گرفته است. اما این روند در جهت منفعت خریداران باعث تشکیل یک الگوی فنجان و دسته (Cup & Handle) شده است. این آلت‌کوین در بخش دسته الگوی قیمتی خود، حمایت قابل توجهی در ۵.۲ دلار در نمودار روزانه خود شاهد بوده است که نشان از بازیابی قیمت آن دارد.

نمودار روزانه یونی سواپ
نمودار روزانه یونی سواپ – TradingView

چرخش ۱۸۰ درجه حرکت صعودی یونی سواپ از قیمت ۹.۷۱ دلار با افزایش عرضه توکن‌های این رمزارز در ماه آگوست (مرداد-شهریور)، موجب شد قیمت این دارایی کاهش قابل توجهی را تجربه کند. به‌علاوه، بررسی نمودار روزانه یونی سواپ نشان می‌دهد که این بازگشت قیمت از خط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه آن آغاز شده و هماهنگ با روند نزولی در کل بازار بوده است.


اما این روند نزولی با رسیدن به حمایت ۵.۲ دلار قدرت خود را از دست داده است و یک محدوده تثبیت قیمتی همراه با نشانه‌های صعود را نشان می‌دهد. در حال حاضر، رفتار قیمتی یونی سواپ رشد ۶.۵ درصدی در روزهای اخیر را نشان می‌دهد و حجم معاملات این رمزارز نیز افزایش داشته است.


از این رو، تحلیل پرایس اکشن یونی سواپ نشان می‌دهد که فشار خرید برای این رمزارز در سطوح پایین قیمتی افزایش یافته و در نتیجه آن، یک کف دوقلو در نمودار خود تشکیل داده است. علاوه‌بر این، یونی سواپ نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه خود در ۶.۷ دلار یک الگوی بازگشتی صعودی را نشان می‌دهد.


افزایش سطح تقاضا برای این رمزارز احتمال جهش قیمت تا ۹.۷ دلار را بالا می‌برد و در صورت موفقیت، الگوی صعودی ۱۷۷ درصدی قیمت این دارایی را تکمیل می‌کند.


به‌طور کل بررسی اندیکاتور های تکنیکال یونی سواپ از جمله میانگین متحرک‌های نمایی ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه آن، یک روند نزولی را نشان می‌دهند و مشخص نبودن مسیر حرکت قیمت در میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه در ۶.۷ دلار، به معنی وجود موانع بیشتر بر سر راه خریداران است.

اما واگرایی صعودی (Bullish Divergence) واضح در شاخص قدرت نسبی (RSI) و جهش آن بالاتر از خط میانی در نمودار روزانه، نشان‌دهنده رشد در مومنتوم صعودی است. از این رو، شاخص‌های تکنیکال احتمال یک شکست صعودی در صورت رسیدن قیمت یونی سواپ به ۴.۷ دلار را می‌دهند.

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

منابع: , CoinDesk, NewsBTC, NewsBTC, Coingape, CoinDesk

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا