تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۷ فروردین | او ام پی فینکس

به نظر می‌رسد بحران بانکی اخیر در ایالات متحده، بر اعتقادات برخی مشتریان و باور آن‌ها به سیستم بانکی سنتی ضربه‌ای تکان‌دهنده وارد کرده است. طبق آماری که فدرال رزرو منتشر کرده، طی هفته‌ای که در تاریخ ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) به پایان رسید، مردم نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار از سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده‌اند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۷ فروردین


به گزارش تیم تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، کارآفرین و سرمایه‌گذار کلان آمریکایی به‌نام تیم دریپر (Tim Draper) طی گزارشی در روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) اظهار کرد که به‌دلیل مقررات بیش از حد سفت و سخت بانک‌ها و مدیریت اقتصاد در سطح کلان توسط دولت آمریکا، روسای سازمان‌ها باید به فکر یک رویکرد جدید و متنوع در رابطه با مدیریت پول باشند. وی در قالب یک طرح اضطراری و جایگزین پیشنهاد کرد، کسب‌وکارها اقدام به سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت در دو بانک منطقه‌ای و جهانی کنند و حداقل دو مرتبه، دستمزد کارکنان خود را در قالب بیت کوین یا دیگر رمزارزها پرداخت کنند.


این‌طور که از عملکرد خوب قیمت بیت کوین طی روزهای اخیر پیدا است، ظاهراً مهاجرت افراد و سازمان‌ها از سیستم بانکی سنتی به رمزارزها هم‌اکنون آغاز شده است. معامله‌گران حتی پس از این حرکت صعودی بیت کوین گویی قصد برداشت سود ندارند؛ گرچه، این مسئله در مورد اکثر آلت کوین‌ها (Altcoins) صدق نمی‌کند و برخی از این رمزارزها شاهد کمی اصلاح در قیمت خود هستند.


اما بیت کوین و برخی آلت کوین‌ها هستند که در حال حاضر مورد توجه معامله‌گران زیادی قرار دارند. به این ترتیب و طبق روال هر هفته از صرافی او ام پی فینکس، در واچ لیست هفتگی ۷ فروردین به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)، ریپل (XRP)، لایت کوین (LTC) و آوالانچ (AVAX) خواهیم پرداخت.


مطالعه بیشتر: آشنایی با واچ لیست ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۷ فروردین | تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین طی چند روز اخیر حول سطح ۲۸,۰۰۰ دلار نوسان داشته است. تثبیت قیمت (Consolidation) پس از یک حرکت صعودی قوی، عاملی مثبت برای رمزارز برتر بازار محسوب می‌شود. این بدان معنا است که معامله‌گران موقعیت‌های معاملاتی خود را حفظ کرده و در انتظار ادامه روند صعودی هستند. بیت کوین مثل همیشه نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۷ فروردین است.

BTC 1D chart
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


شیب رو به بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۵,۹۳۶ دلار و حضور شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده مثبت، نشان می‌دهد که شرایط فعلی تحت کنترل خریداران است. این مسئله احتمال تشکیل شکست صعودی از ۲۸,۹۰۰ دلار را بیشتر می‌کند.


در صورت تشکیل این حرکت، قیمت بیتکوین می‌تواند تا محدوده مقاومتی بین ۳۰,۰۰۰ دلار تا ۳۲,۰۰۰ دلار مسیر خود را ادامه دهد. انتظار می‌رود فروشندگان از این محدوده به‌شدت دفاع کنند، چرا که در صورت عدم موفقیت آن‌ها، قیمت BTC این پتانسیل را خواهد داشت که تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار جهش داشته باشد.


اما در سناریوی نزولی بیت کوین، مهم‌ترین سطح حمایتی ۲۵,۲۵۰ دلار خواهد بود که اگر شکسته شود، قیمت این رمزارز ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۲۰۰D SMA) در ۲۰,۱۷۹ دلار کاهش پیدا کند.

BTC 4H chart
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته نشان از روند خنثی و رنج‌زدن (Range) در محدوده ۲۶,۵۰۰ دلار تا ۲۸,۹۰۰ دلار دارد. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در این نمودار از بین رفته و شاخص RSI نیز کمی بالاتر از مرز میانی قرار دارد که مجموعاً، تعادل بین عرضه و تقاضا برای بیت کوین را نشان می‌دهند.


چنانچه بیت کوین از ۲۸,۹۰۰ دلار عبور کند، احتمالاً به معنی برتری خریداران در برابر فروشندگان خواهد بود و ممکن است روند صعودی از سر گرفته شود. اما در غیر این‌صورت اگر در سطح ۲۶,۵۰۰ دلار یک شکست نزولی ایجاد شود، قیمت بیت کوین احتمالاً در ابتدا تا ۲۵,۲۵۰ دلار و سپس تا ۲۴,۰۰۰ دلار کاهش داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۷ فروردین | تحلیل تکنیکال ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل موفق شد در روز ۲۱ مارس (۱ فروردین) از مقاومت ۰.۴۳ دلار عبور کند که در ادامه شاهد تلاش فروشندگان جهت تحت فشار قراردادن قیمت و هدایت آن به زیر میانگین متحرک‌ها بود. خریداران در پاسخ به این حرکت موقعیت‌های خود را حفظ کردند و شرایط خوبی را برای رمزارز XRP رقم زدند. از این رو، ارز ریپل را در واچ لیست هفتگی ۷ فروردین آورده‌ایم که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن خواهیم پرداخت.

XRP 1D chart
نمودار ۱ روزه قیمت ریپل – TradingView


هم‌اکنون خریداران در تلاش‌اند تا قیمت ریپل را از مقاومت سطح ۰.۵۱ دلار عبور دهند. در صورت موفقیت آن‌ها، قیمت XRP ممکن است تا ۰.۵۶ دلار به رشد خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌شود در این سطح، فشار فروش ریپل بالا رود که در صورت مقابله خریداران، قیمت این رمزارز ممکن است ۰.۸۰ دلار را برای مقصد بعدی خود انتخاب کند.


سناریوی دیگر برای ریپل کاهش قیمت پس از رسیدن به ۰.۵۱ دلار است. طی این اصلاح قیمت، اگر خریداران بتوانند سطح ۰.۴۳ دلار را به حمایت تبدیل کنند، نشان‌دهنده تغییر مثبت در تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال خواهد بود. این اتفاق ممکن است منجر به تشکیل شکست صعودی از سطح ۰.۵۱ دلار شود. حمایت مهم ریپل در سناریوی نزولی ۰.۴۰ دلار است که در صورت از دست‌رفتن آن، حمایت بعدی ۰.۳۶ دلار خواهد بود.

XRP 4H chart
نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت ریپل دیده می‌شود که فروشندگان در تلاش برای دفاع از سطح بازگشتی فیبوناچی ۶۱.۸ درصدی در ۰.۴۶ دلار هستند و خریداران مشغول خرید در کف نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه رمز ارز ریپل هستند. این شرایط تعادل و برابری قدرت بین فروشندگان و خریداران ریپل را نشان می‌دهد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو (TradingView)


چنانچه قیمت ریپل سطح ۰.۴۶ دلار را حفظ کند به معنی به‌دست گرفتن کنترل شرایط توسط خریداران خواهد بود. در این صورت، قیمت XRP ممکن است تا ۰.۴۹ دلار رشد داشته باشد که دفاع شدید از سوی فروشندگان در این سطح دور از انتظار نیست. در آن روی سکه، اگر قیمت ریپل به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، ممکن است مسیر نزولی را ابتدا تا ۰.۴۳ دلار و سپس ۰.۴۰ دلار ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۷ فروردین | تحلیل تکنیکال لایت کوین (LTC)

در حالی که بسیاری از آلت کوین‌ها برای بازیابی قیمت خود تقلا می‌کنند، قیمت لایت کوین در نمودارها نشانه‌هایی از یک عملکرد قوی دارد. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه این رمزارز در سطح ۸۶ دلار به‌تازگی رو به بالا شروع به حرکت کرده و شاخص قدرت نسبی نیز در محدوده مثبت قرار گرفته که یعنی شرایط به سود خریداران LTC است. به همین دلیل، لایت کوین را در واچ لیست هفتگی ۷ فروردین مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم.

LTC 1D chart
نمودار ۱ روزه قیمت لایت کوین – TradingView


در صورت تداوم شرایط فعلی، قیمت لایت کوین می‌تواند ابتدا تا ۹۸ دلار پیش‌روی و سپس مقاومت مهم ۱۰۶ دلاری را مجدداً تست (Retest) کند. این سطح قیمت برای لایت کوین بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا عبور از آن می‌تواند رشد قیمت این رمزارز تا ۱۱۵ دلار و در ادامه ۱۳۰ دلار را در پی داشته باشد.


اما در غیر این‌صورت چنانچه قیمت LTC با رسیدن به ۱۰۶ دلار دچار کاهش شدیدی شود، نشان‌دهنده فعالیت بهتر فروشندگان در سطوح بالاتر قیمتی است. به این ترتیب، قیمت لایتکوین ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در نمودار کاهش یابد. اما اگر قیمت با رسیدن به این سطح به‌سمت بالا بازگشت داشته باشد، به این معنی است که تمایلات پیرامون این رمزارز مثبت باقی مانده و خریداران برای از سرگیری حرکت صعودی دوباره وارد عمل خواهند شد.


اولین نشانه ضعف قیمتی لایت کوین، شکست نزولی و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است که احتمال دارد منجر به کاهش قیمت تا ۷۵ دلار شود.

LTC 4H chart
نمودار ۴ ساعته قیمت لایت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته لایت کوین، بازگشت قیمت پس از رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نشان‌گر فرصت‌طلبی معامله‌گران و خرید آن‌ها در کف است. اکنون خریداران لایت کوین برای عبور قیمت از سطح ۹۶ دلار و تداوم حرکت صعودی تا مقاومت ۱۰۶ دلاری تلاش خواهند کرد.


اما در سناریوی نزولی، شکست روبه‌پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به منزله تضعیف مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی است. به این ترتیب، قیمت ممکن است تا خط روند صعودی (Uptrend Line) در نمودار کاهش داشته باشد. این سطح اهمیت زیادی برای خریداران دارد؛ چرا که شکست آن احتمالاً منجر به ریزش قیمت لایت کوین تا ۷۵ دلار خواهد شد.

واچ لیست هفتگی ۷ فروردین | تحلیل تکنیکال آوالانچ (AVAX)

خریداران ارز دیجیتال آوالانچ یا AVAX موفق شدند قیمت این رمزارز را بالاتر از میانگین متحرک‌ها حفظ کنند که به معنی وجود تقاضای زیاد برای AVAX در سطوح پایین قیمتی است. آوالانچ آخرین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۷ فروردین صرافی او ام پی فینکس است.

AVAX 1D chart
نمودار ۱ روزه قیمت آوالانچ – TradingView


قیمت ارز دیجیتال AVAX در چند روز اخیر بین سطوح ۱۸.۲۵ دلار و میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در ۱۶.۰۵ دلار یک روند تثبیت را پیش گرفته است؛ اما این روند خنثی بعید است که برای مدت زیادی پایدار باقی بماند. چنانچه خریداران در عبور قیمت از ۱۸.۲۵ دلار موفق ظاهر شوند، آوالانچ می‌تواند رالی خود را تا ۲۲ دلار ادامه دهد که در این سطح احتمالاً با مقاومت شدید از سوی فروشندگان روبه‌رو شود.


این سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر می‌شود که قیمت AVAX دچار کاهش شده و پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود باقی بماند. به این ترتیب، قیمت این رمزارز ممکن است در ابتدا تا ۱۵.۲۴ دلار و سپس ۱۴ دلار کاهش داشته باشد.

AVAX 4H chart
نمودار ۴ ساعته قیمت آوالانچ – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت آوالانچ مشخص شد که خریداران از سطح ۱۶.۲۵ دلار به‌خوبی دفاع کرده‌اند؛ اما موفق به هدایت قیمت بالاتر از خط مقاومت (Resistance Line) نیز نشده‌اند.

این مسئله نشان می‌دهد که فروشندگان این رمزارز تسلیم نشده و در صعودهای قیمتی اقدام به فروش می‌کنند. شیب از بین‌رفته میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرارگرفتن شاخص RSI رمزارز آوالانچ در محدوده میانی، به این معنی است که تعادل برقرار است و منفعتی متوجه خریداران یا فروشندگان این ارز دیجیتال نیست.


در صورت عبور قیمت از خط مقاومت، این عدم قطعیت به سود خریداران تغییر پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، قیمت می‌تواند مرحله بعدی بازیابی را آغاز کند و در ابتدا به ۲۰ دلار و سپس ۲۲ دلار برسد. اما اگر قیمت آوالانچ سطح ۱۶.۲۵ دلار را بشکند و کندل نمودار خود را پایین‌تر از این سطح ببندد، شرایط به‌نفع فروشندگان تغییر حالت خواهد داد.

سوالات شما در مورد واچ لیست هفتگی ۷ فروردین ماه

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

شاخص قدرت نسبی یا RSI چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

میانگین متحرک یا MA چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

سلب_مسئولیت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا