تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن | او ام پی فینکس

بیت کوین طی روزهای پایانی هفته گذشته در حال تلاش برای بازیابی قیمت خود بود، اما در این مسیر قدرت کافی را به‌دست نیاورد. این یعنی که سرمایه‌گذاران برای خرید در کف‌های قیمتی اطمینان کافی نداشته و منتظر انتشار شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) آمریکا در تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) هستند. اعلام این گزارش می‌تواند بازار ارز دیجیتال را در کوتاه‌مدت دچار نوسان کند.


به گزارش تیم تحلیل او ام پی فینکس، در حالی که شرایط برای بازارهای مالی همچنان در ابهام قرار دارد، یکی از تحلیل‌گران کمپانی دلفی دیجیتال (Delphi Digital) پیش بینی کرده است که فدرال رزرو در ماه‌های آتی از سخت‌گیری‌ها در سیاست‌های پولی خود می‌کاهد که این مسئله عاملی مثبت برای دارایی‌های پرریسک محسوب می‌شود.

نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال


یکی دیگر از دیدگاه‌های صعودی برای بیت کوین از سوی مدیر عامل پنتِرا کپیتال (Pantera Capital)، دَن مورهِد، ارائه شد که معتقد است بیت کوین احتمالاً وارد «هفتمین چرخه صعودی» خود شده است. وی خاطرنشان کرد که روند نزولی بیت کوین از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تا نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) ۳۷۶ روز زمان برد و قیمت این رمزارز یک کاهش ۷۷ درصدی را تجربه کرد. این شرایط هم‌راستا با بازارهای خرسی گذشته بوده که به‌طور میانگین ۳۰۷ روز به‌طول انجامید و با کاهش ۷۳ درصدی قیمت‌ها همراه بود.


این‌طور که به نظر می‌رسد تحلیل‌گران در بلندمدت دیدگاهی صعودی برای بیت کوین دارند، اما شرایط در کوتاه‌مدت و میان‌مدت همچنان مشخص نیست.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن


به این ترتیب و طبق روال هر هفته در صرافی او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن ماه متشکل از ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و متیک (MATIC) است که به تحلیل تکنیکال آن‌ها خواهیم پرداخت.

واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست؟

واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) کاهشی ناگهانی به سطح حمایتی قوی خود در ۲۱,۴۸۰ دلار داشته است. به نظر می‌رسد محدوده بین میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰SMA) یعنی ۲۰,۳۴۷ دلار و ۲۱,۴۸۰ دلار، خریداران زیادی را به خود جلب می‌کند. بیت کوین به‌عنوان نخستین رمزارز در تحلیل تکنیکال واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

اولین مانع پیش روی قیمت بیت کوین در مسیر صعودی، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) این رمزارز در سطح ۲۲,۳۴۷ دلار است. در صورتی که BTC موفق به عبور از این سطح شود، به این معنی است که خریداران کنترل شرایط را به‌دست گرفته‌اند. بیت کوین در مسیر صعودی یک مقاومت جزئی نزدیک به ۲۲,۸۰۰ دلار دارد که با عبور از آن ممکن است سطح ۲۴,۲۵۵ دلار را مجدداً مورد آزمایش قرار دهد.


انتظار می‌رود که فروشندگان از محدوده بین ۲۴,۲۵۵ دلار و ۲۵,۲۱۱ دلار با تمام قوا دفاع کنند، چرا که بیت کوین با عبور از این محدوده ممکن است روند کلی خود را تغییر دهد.


اما در سناریوی نزولی، چنانچه قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بیاید، به این معنی است که فروشندگان دوباره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در این صورت، بیت کوین ممکن است محدوده حمایتی مهم بین ۱۸,۰۰۰ دلار تا ۱۶,۰۰۰ دلار را مجدداً ببیند.

چارت 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که خریداران در حال تلاش برای بازگشت رو به بالا از سطح ۲۱,۴۸۰ دلار هستند، اما با رسیدن قیمت به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه با فشار فروش مواجه می‌شوند. اگر قیمت BTC از سطح فعلی کاهش یابد و در ۲۱,۴۸۰ دلار شکستی صعودی تشکیل دهد، احتمال دارد که فروشندگان تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت بیت کوین تا سطح روانی (Psychological Level) ۲۰,۰۰۰ دلار به‌کار گیرند.


شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روز در حال از بین رفتن است و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز به‌تدریج به محدوده میانی نزدیک می‌شود. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده کاهش فشار فروش از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت باشد.


چنانچه خریداران موفق به عبور قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شوند، قیمت بیت کوین می‌تواند تا ۲۲,۸۰۰ دلار حرکت خود را ادامه دهد که در این سطح ممکن است با مقاومتی جدی از سوی فروشندگان روبرو شود.

واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن | اتریوم (ETH)

اتریوم در روند بازیابی قیمت نتوانست از مقاومت ۱,۶۰۰ دلاری عبور کند و روند نزولی خود را ادامه داد. معاملات اتریوم پایین‌تر از حمایت مهم ۱,۵۵۰ دلاری، قیمت این رمزارز را در محدوده نزولی بیشتر فرو برده است.


در ادامه، قیمت اتریوم حتی پایین‌‌تر از محدوده حمایتی ۱,۵۳۰ دلار رسید. اتریوم در سطح ۱,۴۹۲ دلار یک کف برای خود تشکیل داده است و قیمت در یک روند تثبیت (Consolidation) قرار دارد. اکنون اتریوم در نزدیکی سطوح ۱,۵۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته (۱۰۰H SMA) سیگنال‌هایی نزولی را نشان می‌دهد.


اتریوم در مسیر صعودی نزدیک به ۱,۵۴۰ دلار با مقاومت روبرو خواهد شد. به‌علاوه، این رمزارز در نمودار یک ساعته خود نزدیک به این سطح مقاومتی در حال تشکیل یک خط روند نزولی مهم است. این خط روند در نزدیکی سطح بازگشتی فیبوناچی ۲۳.۶ درصدی است و اتریوم در یک محدوده معاملاتی با سقف ۱,۷۰۰ دلار و کف ۱,۴۹۲ دلار قرار گرفته است.

نمودار یک ساعته اتریوم
نمودار یک ساعته اتریوم – TradingView

مقاومت بعدی برای قیمت اتریوم در سطح ۱,۵۶۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته وجود دارد. قیمت با عبور کامل از ۱,۵۶۰ دلار می‌تواند مسیر خود را تا ۱,۶۰۰ دلار ادامه دهد که نزدیک به سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصد است. شکست صعودی از ۱,۶۰۰ دلار ممکن است یک روند صعودی ادامه‌دار را برای اتریوم رقم زند که در این صورت، قیمت ETH می‌تواند تا مقاومت بعدی یعنی ۱,۶۵۰ دلار پیش‌روی کند.


اما اگر اتریوم در عبور از مقاومت ۱,۵۶۰ دلاری موفق نباشد، ممکن است حرکت نزولی برای این رمزارز ادامه پیدا کند. در این صورت، اولین سطح حمایتی برای اتریوم ۱,۵۰۰ دلار خواهد بود. در ادامه، حمایت بعدی اتریوم محدوده ۱,۴۸۰ دلار تعیین شده است که در صورت شکست آن، قیمت اتریوم ممکن است تا حمایت بعدی یعنی ۱,۴۳۵ دلار مسیر خود را ادامه دهد. تداوم کاهش‌ها حتی ممکن است قیمت اتریوم را تا محدوده حمایتی ۱,۳۶۵ دلار پایین بیاورد.


از میان اندیکاتور های تحلیل تکنیکال اتریوم، می‌توان گفت که شاخص مکدی (MACD) این رمزارز در محدوده نزولی در حال شتاب‌گرفتن است و شاخص RSI اتریوم پایین‌تر از مرز ۵۰ قرار دارد.

بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال

واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن | متیک (MATIC)

رمزارز بومی شبکه پالیگان، متیک، در روزهای اخیر تنها یک پول‌بک (Pullback) کم‌عمق را در نمودار خود داشته است که نشان می‌دهد معامله‌گران برای خروج از موقعیت‌های خود عجله‌ای ندارند و مشغول خرید در کف‌های قیمتی هستند. به همین دلیل، عملکرد قیمت متیک را در واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن ماه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار روزانه متیک
نمودار یک روزه متیک – TradingView

شیب صعودی در میانگین متحرک‌های متیک نشان از کنترل شرایط توسط خریداران دارد. واگرایی منفی (Negative Divergence) در شاخص قدرت نسبی جای نگرانی دارد، اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران مانع از کاهش قیمت متیک به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سطح ۱.۱۷ دلار شده‌اند.


این مسئله احتمال تشکیل یک شکست صعودی از محدوده ۱.۳۰ دلار و ۱.۳۵ دلار را بیشتر می‌کند. چنانچه خریداران در این موضوع موفق ظاهر شوند، قیمت ارز دیجیتال متیک می‌تواند یک حرکت صعودی را ابتدا تا ۱.۵۰ دلار و سپس ۱.۷۰ دلار ایجاد کند.


اما اولین نشانه از ضعف قیمت MATIC، شکست نزولی و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. این شرایط می‌تواند پتانسیل کاهش قیمت تا ۱.۰۵ دلار را بالا ببرد.

چارت 4 ساعته متیک
نمودار ۴ ساعته متیک – TradingView

بررسی نمودار ۴ ساعته متیک نشان می‌دهد که فروشندگان از محدوده بین ۱.۳۰ دلار تا ۱.۳۵ دلار به‌شدت دفاع می‌کنند، اما خریداران نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این مسئله یعنی که خریداران پیش‌بینی صعودی برای قیمت متیک دارند و چنانچه قیمت را از ۱.۳۵ دلار عبور دهند، متیک می‌تواند مرحله دوم روند صعودی خود را آغاز کند.


اگر فروشندگان قصد کنترل شرایط را داشته باشند، باید قیمت را به زیر سطح ۱.۲۰ دلار بکشانند. این مسئله، احتمال کاهش قیمت تا ۱.۰۵ دلار را بالا می‌برد. در این مسیر، قیمت متیک در ۱.۱۵ دلار یک حمایت جزئی دارد، اما حفظ آن کار دشواری خواهد بود.

سوالات مهم در مورد واچ لیست هفتگی ۲۴ بهمن

واگرایی منفی چیست؟

واگرایی منفی (Negative Divergence) زمانی است که یک شاخص قیمت سقف جدیدی تشکیل می‌دهد و در عین حال، اندیکاتوری دیگر ثابت باقی می‌ماند و یا سقفی پایین‌تر را ایجاد می‌کند.

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که نوسانات قیمت را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و برای تشخیص مسیر قیمت یک دارایی استفاده می‌شود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا