تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر | او ام پی فینکس

با رسیدن ارزش دلار آمریکا به سقف‌های چندساله و کاهش قیمت‌ها در بازار سهام تا کف‌های ماه ژوئن (خرداد ماه)، حفظ یک روند قوی در بازیابی قیمت برای بیت کوین و دیگر رمزارزهای بازار امری دشوار شده است. این مسئله نشان می‌دهد تمایلات و ذهنیت سرمایه‌گذاران همچنان منفی است و معامله‌گران به ریسک‌پذیری در سبدهای سرمایه خود علاقه‌ای ندارند.


در پی انتشار شاخص حقوق و دستمزد مشاغل غیر از بخش کشاورزی (Nonfarm Payroll)، بازارهای سهام ایالات متحده کاهشی ناگهانی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تجربه کردند، اما موفق شدند تا پایان هفته این ضررها را تا حدی جبران کنند. طی هفته گذشته، شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و مرکب نزدک (Nasdaq Composite) به‌ترتیب با ۱.۵ و ۰.۷ درصد رشد همراه بودند و بیت کوین نیز هفته خود را با نزدیک به ۲ درصد رشد به پایان رساند.


بیت کوین در چند روز اخیر حتی با وجود فشارهای زیاد بر بازار سهام آمریکا، توانست از یک سقوط قیمتی جلوگیری کند که این مسئله اولین نشانه برای کاهش فشار فروش در این دارایی است و به این معنی است که معامله‌گران برای رسیدن بیت کوین به سطوح قیمتی پایین‌تر تمایلی ندارند.


گرچه رمزارز برتر بازار با بازگشت ریسک‌پذیری معامله‌گران، جهت پایداری روند بازیابی قیمت خود به حمایت نیاز دارد که تا آن زمان، احتمالاً بیت کوین یک روند خنثی (رِنج) را ادامه دهد و برخی از آلت‌کوین‌ها می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی خوبی را به‌وجود آورند.

از این رو، واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر پلتفرم او ام پی فینکس متشکل از رمزارزهای بیت کوین (BTC)، ریپل (XRP) و یونی سواپ (UNI) برای بررسی در میان‌مدت است.

واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر | بیت کوین (BTC)

بیت کوین در تلاش است تا بالاتر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) خود در ۱۹,۹۶۱ دلار باقی بماند، به این معنی که فروشندگان هنوز مشغول فعالیت هستند و موفق شدند در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) قیمت را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) در ۱۹,۶۲۸ دلار بکشانند؛ اما در ادامه و رساندن قیمت به حمایت ۱۸,۶۲۶ دلاری موفق ظاهر نشدند.

این یعنی که خریداران مشغول خرید در کف و تلاش برای ایجاد یک کف بالاتر (Higher Low) در کوتاه‌مدت هستند و دلیل حضور این رمزارز در واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر همین مورد است.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

عدم وجود شیب در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرار گرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) کمی پایین‌تر حد میانی، نشان‌دهنده تعادل بین عرضه و تقاضا برای بیت کوین است. از این رو، خریداران جهت کنترل شرایط باید قیمت را بالاتر از خط روند نزولی هدایت کنند؛ در این صورت قیمت این رمزارز می‌تواند تا ۲۲,۸۰۰ دلار صعود کند که در این ناحیه با یک مقاومت قوی از سوی فروشندگان روبرو خواهد شد.


اما در سناریوی نزولی باید گفت که فروشندگان برای هدایت قیمت پایین‌تر از محدوده ۱۸,۶۲۶ تا ۱۷,۶۲۲ دلار کار سختی خواهند داشت و حمایتی قوی از سوی خریداران پیش روی خود می‌بینند. با این حال چنانچه این محدوده شکسته شود، قیمت بیت کوین مرحله بعدی روند نزولی خود را آغاز خواهد کرد و ممکن است تا ۱۵,۰۰۰ دلار کاهش داشته باشد.

نمودار 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

عدم موفقیت قیمت بیت کوین در عبور از مقاومت ۲۰,۴۷۵ دلاری موجب شد معامله‌گران برای کسب سود دست به‌کار شوند و قیمت این رمزارز در نتیجه پیدایش موقعیت‌های معاملاتی جدید، پایین‌تر از خطوط میانگین متحرک قرار گرفت. البته نکته مثبت این‌جا است که خریداران در کف‌ها و هم‌راستا با خط روند صعودی مشغول فعالیت هستند.


چنانچه قیمت بتواند از میانگین متحرک‌ها یک شکست صعودی تشکیل دهد، ممکن است تا ۲۰,۴۷۵ دلار افزایش پیدا کند. در این صورت، خریداران با هدایت و حفظ قیمت بالاتر از این سطح مقاومتی می‌توانند یک الگوی مثلث صعودی را تکمیل کنند. در نتیجه، هدف بعدی قیمت در این الگو ۲۲,۸۲۵ دلار خواهد بود.


اما این سناریوی صعودی زمانی از بین می‌رود که قیمت خط روند صعودی را شکسته و پایین‌تر از آن بسته شود. در این صورت، فشار فروش ممکن است افزایش پیدا کند و قیمت بیت کوین تا حمایت قوی خود در ۱۸,۱۲۵ دلار کاهش داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر | ریپل (XRP)

ریپل با جهش صعودی از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در ۰.۴۷ دلار نشان داد که خریداران بیشتری برای این رمزارز در سطوح پایین قیمتی وجود دارند. شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و رسیدن شاخص RSI به نزدیکی محدوده اشباع خرید (Overbought) به این معنی که کنترل شرایط به‌دست خریداران ریپل است و این دارایی یکی از رمزارزهای مستعد رشد و در واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر او ام پی فینکس لحاظ شده است.

نمودار روزانه ریپل
نمودار روزانه ریپل – TradingView

چنانچه قیمت ریپل در مقاومت ۰.۵۶ دلاری خود یک شکست صعودی داشته باشد، می‌تواند تا ۰.۶۶ دلار افزایش پیدا کند. ریپل در این سطح قیمتی ممکن است با مقاومتی جدی روبرو شود که در صورت موفقیت خریداران، این حرکت صعودی می‌تواند تا ۰.۸۰ دلار ادامه داشته باشد.


در غیر این صورت، چنانچه قیمت با رسیدن به ۰.۵۶ دلار بازگشت داشته باشد، فروشندگان تلاش می‌کنند قیمت تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین بیاید و با از دست رفتن این حمایت، قیمت ریپل ممکن است تا ۰.۴۱ دلار کاهش یابد. جهش قوی قیمت از این سطح می‌تواند منجر به تشکیل یک روند خنثی (رنج) بین ۰.۴۱ تا ۰.۵۶ دلار در میان‌مدت شود.

نمودار 4 ساعته ریپل
نمودار ۴ ساعته ریپل – TradingView

قیمت ریپل به‌تدریج در حال حرکت به‌سوی مقاومت پیش روی خود در ۰.۵۶ دلار است. هر دوی خطوط میانگین متحرک ریپل مسیری صعودی را طی می‌کنند و شاخص قدرت نسبی نیز در محدوده مثبت قرار دارد که یعنی زمام امور به‌دست خریداران این رمزارز است.


قیمت با رسیدن به ۰.۵۳ دلار کاهش پیدا کرد، اما با حمایت قوی از سوی خریداران در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه همراه شد. چنانچه خریداران قیمت را بالاتر از ۰.۵۳ دلار تا مقاومت ۰.۵۶ دلاری هدایت کنند، حرکت صعودی ریپل ممکن است قدرت پیدا کند.


شکست میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و بسته‌شدن کندل پایین‌تر از آن می‌تواند اولین نشانه برای از دست‌رفتن قدرت خریداران باشد. در این صورت، قیمت ریپل ممکن است در ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و سپس ۰.۴۴ دلار کاهش داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر | یونی سواپ (UNI)

رمزارز یونی سواپ در روزهای اخیر بالاتر از میانگین متحرک‌های خود معامله شده است که یعنی خریداران در تلاش‌اند روند بازیابی قیمت را از سر گیرند. یکی از دلایل قرار گرفتن یونی سواپ در واچ لیست هفتگی ۱۸ مهر همین مسئله است.

نمودار روزانه یونی سواپ
نمودار روزانه یونی سواپ – TradingView

قیمت یونی سواپ با رسیدن به مقاومت ۷ دلاری بازگشت داشت، اما خریداران در تلاش برای توقف اصلاح قیمت در میان متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۶.۴۲ دلار هستند. اگر قیمت از سطح فعلی خود یک جهش قوی داشته باشد، یعنی خریداران یونی سواپ مشغول انباشت این دارایی در کف‌های قیمتی هستند.


در این صورت، خریداران برای هدایت قیمت بالاتر از محدوده مقاومتی بین ۷ تا ۷.۳۶ دلار مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، قیمت می‌تواند حرکت صعودی خود را تا ۸.۶۷ دلار ادامه دهد، اما چنانچه قیمت بازگشت داشته باشد و سطح ۶ دلار را بشکند، ممکن است تا حمایت قوی خود در ۵.۶۶ دلار کاهش یابد.

نمودار 4 ساعته یونی سواپ
نمودار ۴ ساعته یونی سواپ – TradingView

قیمت با رسیدن به مقاومت ۷ دلاری یک ریزش شدید داشت و در خطوط میانگین متحرک خود یک شکست نزولی تشکیل داد. این یعنی که در کوتاه‌مدت کنترل شرایط به‌دست فروشندگان است. چنانچه قیمت حرکت نزولی خود را از میانگین متحرک‌ها ادامه دهد، فشار فروش احتمالاً افزایش یابد و قیمت در ابتدا به ۶.۲۰ دلار و سپس ۶ دلار برسد.


خریداران برای جلوگیری از وقوع این سناریو، باید قیمت را بالاتر از خطوط میانگین متحرک هدایت و حفظ کنند. در صورت موفقیت، مقاومت قوی ۷ دلاری مجدداً آزمایش خواهد شد و با عبور از آن، قیمت یونی سواپ ممکن است تا ۷.۳۶ دلار افزایش پیدا کند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و مسیر روند قیمت را مشخص می‌کند.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI قدرت حرکت (Momentum) قیمت یک دارایی را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا