تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل بازار بیت کوین و مقایسه با ارزش بازار طلا

گزارش‌ها پیرامون تحلیل بازار بیت کوین نشان می‌دهند قیمت این رمزارز از آغاز سال میلادی جاری تا کنون، نزدیک به ۵۶ درصد کاهش یافته است؛ اما نزول قیمتی بیت کوین به اندازه‌ای بزرگ نبوده که آن را از لیست ۲۰ دارایی برتر قابل معامله در دنیا خارج کند.

در حال حاضر، ارزش بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری بیت کوین از برخی کمپانی‌های سنتی مانند اِکسان موبیل (Exxon Mobil)، والمارت (Walmart) و پراکتر اند گَمبل (Procter & Gamble) بیشتر است، اما معتبر بودن مقایسه مستقیم یک کالا مانند بیت کوین با سهام کمپانی‌ها همیشه با ابهاماتی همراه بوده است.

دارایی های برتر بازار جهانی
دارایی های برتر در بازار جهانی

گرچه تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سهام در ارائه یک مثال نقض پیرامون مقایسه ارزش بازارها، همیشه به حامیان حوزه کریپتو یادآور می‌شوند که کمپانی اکسان موبیل طی ۱۲ ماه اخیر، موفق به کسب درآمدی به میزان ۲۵.۷۹ میلیارد دلار شده است.

در آن روی سکه باید گفت که گزارش درآمد شرکت‌ها، لزوماً در مورد این که کمپانی بوئینگ، علی‌رغم ۸۷.۱ میلیارد دلار ارزش بازار، در دو سال اخیر ۱۶.۱ میلیارد دلار ضرر ثبت کرده صحبتی نمی‌کنند.


محاسبه ارزش بازار یک کالا می‌تواند چالش برانگیز باشد. به‌عنوان مثال، تنها ۵۰ درصد از عرضه فلز نقره در مصارف صنعتی کاربرد دارد. اشخاص و کمپانی‌هایی هستند که این دارایی را در قالب شمش، سکه و یا جواهرات به‌عنوان منبعی برای سرمایه‌گذاری نزد خود نگهداری می‌کنند که این بخش از عرضه این دارایی را نمی‌توان در محاسبه سودآوری و کسب درآمد از طریق آن محسوب کرد.


شاید در تحلیل بازار بیت کوین ببینیم که ارزش بازار آن با ۱۱.۲ تریلیون دلار ارزش بازار طلا به هیچ‌ عنوان قابل مقایسه نباشد، اما باید دید که ۴۰۰ میلیون دلار ارزش بازار چه معنی می‌تواند داشته باشد و چگونه با کلاس‌های دارایی بزرگ‌تر مانند سهام، مسکن و اوراق قرضه مقایسه می‌شود.

آیا نظریه بیت کوین «طلای دیجیتال» اشتباه است؟

نخستین سوالی که یک نفر باید از خود بپرسد، این است که آیا طی پنج سال اخیر طلا به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش عملکرد خوبی داشته است؟ برای پاسخگویی به این سوال، معامله‌گران باید قیمت این دارایی را با دیگر بازارهای تریلیون دلاری مانند سهام، نفت و مسکن مورد مقایسه قرار دهند. هدف اصلی هر منبع ذخیره ارزش، حفظ قدرت خرید بدون توجه به نوسانات قیمتی است.

عملکرد قیمتی طلا
عملکرد قیمتی طلا در مقایسه با دیگر دارایی‌ها

از ماه ژوئیه ۲۰۱۷ تا ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ۱۳۹۶ تا تیر ۱۴۰۱)، طلا نسبت به دیگر دارایی‌ها حداقل ۱۸ درصد عملکرد ضعیف‌تری را از خود نشان داده است. قیمت این فلز گران‌بها در آگوست سال ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) سطح ۲,۰۰۰ دلاری خود را شکست، اما در همراهی با رشد روزانه قیمت‌ها در بازار سهام، مسکن و انرژی موفق ظاهر نشد.

در مقایسه باید گفت که طی همین دوره زمانی، پایه پولی ایالات متحده، سطح سپرده‌گذاری در بانک‌ها و نقدینگی آن نیز با ۴۸.۵ درصد با افزایش همراه بوده‌اند.


اکنون شاید بتوان گفت که طلا نتوانسته قدرت خرید خود را حفظ کند، اما در صورتی که بحران جهانی فعلی تشدید و یا طولانی‌تر از حد انتظار شود، به نظر می‌رسد برای ارزیابی عملکرد قیمت طلا زمان بیشتری مورد نیاز باشد. لازم به ذکر است که طی همین سال‌ها، بیت کوین موفق به ثبت ۴۸۰ درصد رشد در قیمت خود بوده است.

تحلیل بازار بیت کوین و راه‌کاری برای نوسانات قیمتی

ابهامات پیرامون بیت کوین با توجه نوسانات آن کاملاً وارد و صحیح است، به‌ویژه که این دارایی در میانگین هفتگی نزدیک به ۲۰ درصد نوسان را تجربه می‌کند؛ اما برای کاهش شدت چنین وضعیتی یک راه‌کار سریع و ساده وجود دارد؛ استراتژی میانگین هزینه دلار (DCA) که شامل خرید منظم حجم‌های از پیش تعیین‌شده یک دارایی در بازه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه می‌شود.

قیمت بیت کوین در مقایسه با میانگین متحرک 5 سال اخیر
قیمت بیت کوین در مقایسه با میانگین متحرک آن طی پنج سال اخیر

مثلاً، استفاده از این شیوه در پنج سال گذشته، میانگین هزینه خرید هر واحد بیت کوین را به ۱۹,۱۹۲ دلار می‌رساند. اکنون، حتی اگر ۸.۶ درصد رشد قیمت در بیت کوین ۲۰,۸۰۰ دلاری برای رقابت با طلا کافی نباشد، بدون شک در شیوه استفاده از بیت کوین به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش رویکرد مشخص‌تری را نشان می‌دهد.

ETF طلا در مقایسه با محصولات مالی بیت کوین

بر اساس آمار ماه ژوئن (خرداد) پلتفرم کریپتوکامپر (CryptoCompare)، ارزش محصولات و ابزار سرمایه‌گذاری در بیت کوین (AUM)، در مجموع ۱۵.۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

این شاخص شامل محصولات قابل معامله مانند صندوق سرمایه‌گذاری گری‌اِسکیل (Grayscale) تحت عنوان GBTC و اوراق قابل معامله در بورس (ETN) می‌شود. این محصولات مالی ۴ درصد از ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار بیت کوین را به خود اختصاص داده‌اند.

سطح سرمایه گذاری در رمزارزها
میزان سرمایه‌گذاری در محصولات مالی رمزارزها

در مقایسه، آمار پلتفرم گُلدهاب (GoldHub) نشان می‌دهند سطح سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله که در پشتوانه خود طلا را دارند، نزدیک به ۲۲۱.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

چنانچه از این آمار، ۵۰ درصد مصرف غیرتجاری طلا مانند جواهرات و صنایع حذف شود، باقیمانده ارزش بازار فلز زرد ۵.۶ تریلیون دلار خواهد بود. از این رو، ابزارهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های معامله‌گری برابر با ۴ درصد از ارزش بازار تنظیم‌شده طلا خواهد بود.


در ادامه، تحلیل بازار بیت کوین و طلا نشان می‌دهد که نسبت استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری در بیت کوین ۲۰,۸۰۰ دلاری با بازارهای طلا برابر می‌کند. این در حالی است که ارزش بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری بیت کوین ممکن است برخی سرمایه‌گذاران را دچار نگرانی کند و سطح پذیرش آن قابل مقایسه با طلایی نیست که به‌عنوان یک فلز ارزشمند و ابزار سرمایه‌گذاری، ۷۰۰۰ سال تاریخچه دارد.


با توجه به آن دوره پنج ساله که از طریق استراتژی میانگین هزینه دلار، نوسانات قیمتی از کنار رفت و بازار بیت کوین و طلا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند، باید گفت که طلا منبع ذخیره ارزش بهتری است، اما ۸.۳ درصد رشد بیت کوین در این دوره نیز، کم‌اهمیت نخواهد بود. به‌طور مختصر، می‌توان گفت که هر دوی این دارایی‌ها برای اثبات خود به زمان بیشتری نیاز دارند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا