اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

بررسی عملکرد بیت کوین با ثبت بدترین رکورد ماهانه از سال ۲۰۱۱

ماه ژوئن برای بازار رمزارزها به‌ هیچ عنوان خوش‌یمن نبود؛ بررسی عملکرد بیت کوین در ماه ژوئن (خرداد-تیر) نشان داد که با ثبت ۳۷.۳ درصد کاهش، بیشترین ریزش قیمتی را در یک ماه از سال ۲۰۱۱ تا کنون به ثبت رسانده است. این رقم برای اتریوم ۴۵ درصد بود.


بخش بزرگی از این ریزش‌ها مربوط به مشکلات پیرامون اقتصاد در سطح کلان بوده است که منجر به ریسک‌گریزی معامله‌گران شد.


جف دورمَن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در کمپانی مدیریت دارایی دیجیتال آرکا فاندز (Arca Funds)، طی مصاحبه خود با نشریه کوین‌دسک (CoinDesk) گفت این دوره، یکی از بدترین فصل‌ها در تاریخ برای بازار سهام، اوراق قرضه و تقریباً تمامی بازارها بوده است.


با پایداری نرخ تورم ایالات متحده در بالاترین حد ۴۰ ساله خود و با توجه به ابهامات به‌وجود آمده به‌دلیل اختلالات در زنجیره تامین در سطح جهانی و حمله روسیه به اوکراین، ترس وجود سرمایه‌گذاران در همه بازارها را فرا گرفته که یک واکنش طبیعی و درست است.


شاخص “GDPNow” که توسط فدرال رزرو آتلانتا ایجاد شده است، روز پنجشنبه نشان داد که شاخص تولید ناخالص واقعی (Real GDP) ایالات متحده در فصل دوم سال، ۱ درصد کاهش داشته است که این دومین ماه متوالی است که نظام اقتصادی آمریکا رشدی منفی را تجربه می‌کند؛ این مسئله، یعنی این احتمال وجود دارد که هم‌اکنون یک رکود آغاز شده باشد.


اما بازار رمزارزها تماماً تحت تاثیر عوامل خارجی نبوده است. این بازار شاهد اتفاق‌های شوکه‌کننده‌ای در ماه اخیر بود که منجر به ریزش‌هایی شدید‌تر در مقایسه با شاخص‌های بزرگ بازار سهام شد.


دو هفته پیش، رمزارز CEL از پلتفرم سلسیوس (Celsius) پس از اعلام تعلیق برداشت‌ها در پلتفرم، بیش از ۵۰ درصد ریزش داشت؛ گرچه توانست تا آخر ماه نیمی از این روند را اصلاح کند و با ۲۴ درصد کاهش وارد ماه جدید شود.


کوین‌فلِکس (CoinFLEX)، صرافی رمزارز متمرکز بر معاملات مشتقات، نیز مجبور به متوقف کردن عملیات برداشت در پلتفرم خود شد که طی ۲۴ ساعت، با ریزش ۶۵ درصدی توکن FLEX مواجه شد.


دورمن در رابطه با این رویدادها گفت دنیای کریپتو متعلق به پلتفرم‌ها غیرمتمرکزی است که بدون مشکل و به‌طرز تحسین‌برانگیزی در خدمت مشتریان خود بوده‌اند، نه رقبای متمرکز آن‌ها مانند سلسیوس که از هم پاشیده‌اند.


بررسی عملکرد بیت کوین توسط برخی کارشناسان آن‌ها را به این عقیده رسانده که رمزارز برتر بازار، سطح حمایتی ماه ژوئن بین ۱۸,۰۰۰ تا ۲۱,۰۰۰ دلار را خواهد شکست.


مدیرعامل پلتفرم بیت‌بول (BitBull)، جو دی‌پاسکال، در پاسخ به کوین‌دسک در مورد بررسی عملکرد بیت کوین نوشت، به نظر می‌رسد احتمال یک بازگشت موفق برای بیت کوین در این محدوده وجود داشته باشد که اساس کار برای یک بازیابی قیمتی در طی چند ماه را بنا خواهد کرد. اما شکست این محدوده حمایتی، ممکن است قیمت بیت کوین را به ۱۳,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ دلار برساند که می‌تواند بازار را دچار آشفتگی کند و زمان بیشتری را برای بهبود نیاز داشته باشد.

افزایش شاخص تخفیف گری اسکیل پس از مخالفت سازمان SEC

یکی از شاخص‌های کلیدی بازار رمزارزها به‌نام تخفیف گری‌اِسکیل (Grayscale Discount)، پس از این که درخواست تبدیل صندوق سرمایه بیت کوین این کمپانی به یک صندوق قابل معامله (ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) رد شد، افزایش پیدا کرد.


هم‌اکنون طبق آمار منتشر شده در وب‌سایت این کمپانی سرمایه‌گذاری، سهام صندوق تراست بیت کوین گری‌اسکیل (Grayscale Bitcoin Trust / GBTC) با ۳۱ درصد تخفیف نسبت به قیمت نقدی این رمزارز در حال معامله است. پیش از رد تقاضای این کمپانی از سوی سازمان SEC، شاخص تخفیف عدد ۲۸.۴ درصد را نشان می‌داد.


پابلو جودار، مدیر محصولات مالی شرکت تامین‌کننده تجهیزات تکنولوژی رمزارزها در کمپانی اِستورم پارتنِرز (Storm Partners)، اظهار کرد این افزایش تخفیف نشان‌دهنده سیر نزولی خوش‌بینی‌ها در مورد بازگشت بازار است، اتفاقی که عکس آن را در هفته گذشته شاهد بودیم؛ زمانی که با انتشار خبر درخواست تبدیل صندوق به یک ETF، سرمایه‌گذاران برای ورود سریع‌تر و آزمایش اقبال خود، اقدام به خرید در صندوق تراست گری‌اسکیل کردند. اما حالا، با خبر عدم موافقت سازمان SEC شاهد تاثیرات آن به‌صورت معکوس هستیم.


کمپانی گری‌اسکیل نیز به محض مخالفت SEC با درخواست آن‌ها مبنی بر تبدیل صندوق تراست به یک ETF، علیه این نهاد نظارتی شکایت کرد که به عقیده رایان سِلکیس، مدیرعامل پلتفرم تحلیل‌گر مِساری (Messari)، تصمیم دادگاه در مورد این پرونده احتمالاً تا چند سال به طول بیانجامد.


بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، هم‌اکنون قیمت بیت کوین با کاهشی نزدیک به ۱۰ درصد طی ۷ روز اخیر در محدوده ۱۹,۲۰۰ دلاری قرار دارد و ارزش بازار رمزارزها نیز ۸۶۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا