اخبار ارز دیجیتالاخبار بیت کوینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

شبکه لایتنینگ بیتکوین مسئول انتقال پول بین اروپا و آفریقا

زمستان ارزهای دیجیتال مانع از پذیرش و دسترسی جهانی به این صنعت نشده است. مشارکت جدید بین کمپانی‌های کوین‌کرنر (CoinCorner) و بیت‌ناب (Bitnob) درهای جدیدی را از طریق شبکه لایتنینگ بیتکوین (Bitcoin Lightning Network) برای کاربران در قاره‌های مختلف جهت انتقال برون‌مرزی چندین ارز فیات (دلار، یورو و . . .) باز کرده است.


فرآیند انتقال پول بین قاره‌های اروپا و آفریقا معمولاً توسط یک اپراتور شخص ثالث نظیر وسترن یونیِن (Western Union) و از طریق نهادهای متمرکز انجام می‌شود. اغلب این تراکنش‌ها پیش از تایید توسط چندین شرکت پردازش شده که کارمزدهای بالایی را هم برای خدمات خود اعمال می‌کنند. بر اساس آمار بانک جهانی (World Bank)، هزینه انتقال پول به کشورهای جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۲۲ از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است و کشور نیجریه به‌تنهایی نیمی از این آمار را به خود اختصاص داده است.


اکنون کاربران در کشورهای اروپایی می‌توانند از طریق شبکه لایتنینگ بیتکوین، به چند کشور در قاره آفریقا انتقال پول انجام دهند. این اپلیکیشن که تحت عنوان سِند گلوبالی (Send Globally) فعالیت می‌کند، امکان انتقال پوند بریتانیا (GBP) و یورو (EUR) به ارزهای ملی کشورهای نیجریه (NGN)، کنیا (KES) و غنا (GHS) را به‌وجود آورده است.


ارزهای فیات در شبکه لایتنینگ بیتکوین به‌صورت خودکار به ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) تبدیل می‌شوند و در لحظه به پول ملی کشور مربوطه تبدیل شده و مستقیماً به حساب بانکی یا کیف پول دیجیتال مقصد واریز می‌شود.

دنی اسکات، مدیرعامل کوین‌کرنر، اظهار کرد: «بازار خدمات انتقال پول فرصت مناسبی جهت نشان دادن کارایی ارز دیجیتال بیت کوین است. ماهیت بدون حد و مرز بیت کوین آن را به یک ابزار فوق‌العاده جهت انتقال پول به سراسر دنیا تبدیل کرده است و حالا از طریق شبکه لایتنینگ بیتکوین، این عملیات در لحظه و با هزینه‌ای بسیار کم انجام می‌شود.»

شبکه لایتنینگ بیت کوین
هزینه انتقال ارز بین کشورهای اروپایی و آفریقایی – World Bank


شبکه لایتنینگ بیتکوین نیازی به ثبت همه تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین ندارد و در عوض با ایجاد یک لایه جدید بر روی بلاک چین، بین دو طرف تراکنش یک کانال ویژه ایجاد می‌کند. این کانال تا زمانی که دو طرف از آن استفاده می‌کنند باز می‌ماند و پس از تکمیل عملیات و بسته‌شدن آن توسط کاربران، تراکنش‌های مربوطه در بلاک چین ثبت می‌شوند. به این ترتیب، تراکنش‌ها به‌صورت آنی پرداخت شده و کمترین هزینه برای انجام آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مطالعه بیشتر: شبکه لایتنینگ

گزارش سال ۲۰۲۱ پلتفرم اِستَتیستا (Statista)، نیجریه را بین ۱۰ کشور برتر از لحاظ کسب درآمد از هزینه حواله و انتقال پول قرار داد. همچنین، بانک جهانی اعلام کرد ۱۴.۱ درصد از نقل و انتقالات پول در دنیا در سال میلادی گذشته، متعلق به کشورهای جنوب صحرای آفریقا بوده است.


البته ۸۰ درصد از کشورهای آفریقایی نوع سازمان ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با انتقال وجه به بانک‌های ملی را محدود کرده‌اند. وجود چنین انحصاری برای افرادی که نیاز شدیدی به این‌گونه خدمات مالی دارند، مانع از ورود آن‌ها به این سیستم و استفاده از شبکه لایتنینگ بیتکوین می‌شود.


کشورهای آفریقایی شاهد ظهور نظام‌های اقتصادی جدید و خدمات کاربردی زیادی بوده‌اند و استفاده از ارزهای دیجیتال در این قاره رشد زیادی داشته است. به‌ویژه، کشورهای شمال آفریقا شاهد رشد روز افزون در صنعت کریپتو بوده‌اند. گزارشی از پلتفرم آماری چِینَلیسِس (Chainalysis) نشان می‌دهد که خاورمیانه و آفریقای شمالی بیشترین سرعت رشد در صنعت ارزهای دیجیتال در دنیا را داشته‌اند.


در ماه سپتامبر (شهریور ماه) بود که دولت نیجریه طی چندین نشست با کمپانی بایننس (Binance)، جهت ایجاد یک منطقه تجاری برای حمایت و راه‌اندازی کسب و کارهای مبتنی بر فناوری بلاک چین و رمزارزها بر سر میز مذاکره نشستند.


یکی دیگر از گزارشات اخیر چینلیسس نشان داد کشور غنا به یکی از برترین مناطق در آفریقا از لحاظ رشد و فعالیت در صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و به نظر می‌رسد غنا می‌تواند در سطح پذیرش رمزارزها به کشورهای نیجریه و کنیا برسد.

شبکه لایتنینگ بیتکوین چیست؟

شبکه لایتنینگ یک پروتکل پرداختی لایه ۲ (Layer-2) در بلاک چین بیت کوین است که هدف آن، انجام سریع و ارزان تراکنش‌ها و بهبود سطح مقیاس‌پذیری در این بلاک چین است.

نحوه استفاده از شبکه لایتنینگ چگونه است؟

شما می‌توانید با نصب کیف پول ارز دیجیتال لایتنینگ بیتکوین در گوشی موبایل خود، شروع به ایجاد کانال و انجام تراکنش‌ها با دیگر کاربران کنید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا