آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

رمزارز تون کوین چیست؟ بررسی آینده ارز دیجیتال Toncoin

ارز دیجیتال تون کوین یا Toncoin یک بلاکچین لایه یک غیرمتمرکز است که توسط پلتفرم پیام‌رسان رمزگذاری شده تلگرام توسعه یافت. اما بعدتر این پروژه توسط تلگرام رها شد و بنیاد «شبکه باز» یا The Open Network (TON) مالکیت آن را به عهده گرفت. رمزارز تون کوین یک شبکه منبع‌باز است که در پنج سال گذشته مورد توجه و سرمایه‌گذاری سوداگرانه زیادی واقع شده است.

پادکست رمزارز تون کوین جیست؟

در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی چیستی Toncoin و چالش‌های اولیه آن می‌پردازیم. همچنین تمام ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه را زیر ذره‌بین قرار می‎‌دهیم.

بلاکچین بیتکوین که یکی از غیرمتمرکز‌ترین و ایمن‌ترین شبکه‌ها در فضای رمزارزها است، مقیاس‌پذیری نسبتا ضعیفی دارد و تنها ۷ تراکنش را می‌تواند در ثانیه پردازش کند. از دیدگاه برخی کارشناسان همین امر خرید بیتکوین و نگهداری آن را به هدف سرمایه‌گذاری در دراز‌مدت غیرمنطقی می‌کند؛ زیرا آن‌ها معتقدند که بلاکچین بیت‌کوین نمی‌تواند به‌عنوان یک شبکه پرداخت جهانی استفاده شود. جالب است بدانید که تون کوین به دلیل پردازش سریع اعتبارسنجی تراکنش‌ها در ثانیه (TPS)، برجسته است و در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد.

ارز تون کوین چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، TON یک شبکه بلاکچین لایه یک است که ابتدا در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد. رمزارز تون کوین، ارز دیجیتال بومی این شبکه بلاکچینی است که از مدل اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و آن را به شبکه‌ای مقیاس‌پذیر و امن برای میلیاردها کاربر تبدیل کرده است. رشد قیمت اتریوم از زمان راه‌اندازی آن تا به امروز به دلیل کاربردی است که بلاکچین آن ارائه می‌دهد. در نتیجه، سوال اصلی نسبت به تون کوین این است که آیا این پروژه نیز مسیر روبه‌رشد اتریوم را دنبال می‌کند یا خیر؟

مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد هوشمند اتریوم و نحوه ساخت آن

از سال ۲۰۲۰، فناوری تون کوین به لطف یک گروه غیرتجاری و غیرمتمرکز از حامیان و یک جامعه مستقل از علاقه‎‌مندان که خود را بنیاد TON نامیده‌اند، درحال‌توسعه است. Toncoin که قبلا به‌عنوان Gram شناخته می‌شد، در مراحل اولیه خود با چند مانع و چالش روبه‌رو شد. در ابتدا، هدف اصلی این شبکه تسهیل پرداخت‌های رمزنگاری‌شده از طریق تلگرام بود. بااین‌حال، زمانی که تلگرام از فروش ۱.۷ میلیارد دلار توکن GRAM خود ناکام ماند، SEC وارد عمل شد و از تلگرام شکایت کرد. تلگرام در نهایت پرونده اولیه دادگاه را باخت و بنابراین تصمیم گرفت راه خود را از TON جدا کند.

ارز دیجیتال تون کوین

پس از جدایی تون کوین از تلگرام، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به کار روی شبکه TON ادامه دادند و در سال ۲۰۲۰، آن‌ها دوباره با نام «NewTon» ظاهر شدند. TON با عملکرد و مقیاس‌پذیری جدید و بهبودیافته خود، شبکه‌ای سریع و امن برای همه کاربران خود ارائه داد. در واقع، شبکه TON تراکنش‌ها را با حداقل کارمزد و برنامه‌های کاربردی آسان تسهیل می‌کند و سازگار با محیط‌زیست است. ارز دیجیتال تون‌کوین همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که کالاها و خدمات را از طریق برنامه‌های موجود در شبکه خود خریداری کنند.

کاربرد ارز تون‌ کوین

اگر بخواهیم به موارد استفاده رمزارز تون‌کوین اشاره کنیم، می‌توان گفت با تکامل اکوسیستم بلاکچین، تأثیر تون‌کوین بر اقتصاد جدید و وب ۳ می‌تواند برجسته‌تر شود. در حال حاضر، تون کوین برای پردازش تراکنش‌های زنجیره‌ای با قراردادهای هوشمند، کمیسیون پرداخت می‌کند. این پروژه امکان پرداخت برای خدماتی را فراهم کرده که برنامه‌های ساخته شده در شبکه ارائه می‌دهند. همچنین TON در ازای سهمی از جوایز خود، به سرمایه‎‌گذاران وام می‌دهد. به‌علاوه این پروژه در برنامه‌های آتی خود امکان پرداخت برای پروکسی TON و ذخیره‌سازی داده را ارائه می‌دهد.

شبکه تون‌کوین همچنین دارای قابلیت شاردینگ است. ویژگی شاردینگ در این پروژه اساسا بر اساس بلاکچین‌های تو در تو است. این ویژگی منحصربه‌فرد به شبکه این امکان را می‌دهد که اگر بلاکچین اصلی از قبل مسدود شده باشد، تراکنش‌های متعددی در یک زیر بلاکچین انجام شوند. علاوه بر این، شاردینگ به معنای بخش کوچک‌تری از یک کل است. در مورد شبکه Toncoin، یک زنجیره خرد شده (shard chain) یک زنجیره فرعی از بلاکچین اصلی خواهد بود.

همان‌طور که در ابتدای این بخش اشاره شد، شبکه TON دارای قابلیت قرارداد هوشمند است؛ بنابراین موارد استفاده این پلتفرم هر چیزی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند تصور کنند. شبکه تون کوین منبع‌باز است و جامعه TON فعالانه در حال ایجاد موارد استفاده جدید هستند. امروزه، رایج‌ترین برنامه‌های کاربردی ساخته شده در شبکه TON عبارت‌اند از:

  • کیف‎ پول‌های غیرحضانتی مانند Tonkeeper
  • صرافی‌های غیرمتمرکز مانند STON.fi و Tonswap
  • اکسپلور‌های جستجوگر مانند Tonscan و TonAPI
  • توکن‌های غیرقابل‌تعویض ازجمله Getgems.io و TON Diamonds

کیف پول ارز تون کوین

ارز دیجیتال تون‌کوین و شبکه آن دارای انواع مختلفی از کیف پول‌ها است. کیف پول‌های تون‌کوین می‌توانند حضانتی (custodial) یا غیرحضانتی (non-custodial) باشند. در پلتفرم تون‌کوین، ویژگی اتصال به کیف پول در برنامه‌ها تعبیه می‌شود تا کاربران بتوانند به طور یکپارچه وجوه را انتقال دهند و با سایر خدمات در شبکه TON تعامل داشته باشند.

نوع کیف پولی که کاربران استفاده می‌کنند به نیازهای فردی آن‌ها بستگی دارد. اگر ترجیح می‌دهید از یک سرویس برای رسیدگی به نیازهای ذخیره‌سازی خود استفاده کنید، ممکن است بهتر باشد از موارد حضانتی استفاده کنید. اگر کنترل کامل بر کیف پول و وجوه خود را ترجیح می‌دهید، یک کیف پول غیرحضانتی ممکن است برای شما ایده‌آل باشد. کاربران همیشه باید احتیاط لازم را حین استفاده از هر نوع کیف پولی به خرج دهند و کلیدهای رمزگذاری شده خود را خصوصی نگه دارند.

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال

آینده ارز تون کوین

طبق گزارش وب‌سایت شبکه تون‌کوین، فناوری TON به‌خوبی از سایر شبکه‌های بلاکچین لایه یک جلوتر است. گفته می‌شود TON زمان اعتبارسنجی سریع‌تری در تایید بلاک‌ها‌ دارد و هر اعتبارسنجی تقریبا پنج ثانیه طول می‌کشد؛ درحالی‌که اتریوم حدود دوازده ثانیه برای اعتبارسنجی به زمان نیاز دارد. همچنین، قابل‌توجه‌ترین تفاوت بین شبکه TON، اتریوم و سولانا، پشتیبانی از ویژگی شاردینگ است.

ارتباط متقاطع (Cross-shard communication) در شبکه TON با سرعتی چشمگیر و تقریبا لحظه‌ای است. علاوه بر این، ظرفیت شاردینگ برای شبکه TON حداکثر ۲۶۰ عدد زنجیره خرد شده در هر زنجیره کاری (work chain) است. این در حالی است که در اتریوم این میزان حداکثر ۲۶ زنجیره خرد شده است و سولانا به‌طورکلی از شاردینگ پشتیبانی نمی‌کند.

در این مرحله از توسعه، رمزارز تون کوین یک فناوری امیدوارکننده به نظر می‌رسد. این پروژه با بهره‌وری انرژی، حداقل هزینه تراکنش و زمان تراکنش سریع، مطمئنا یک شبکه بلاکچینی امیدوارکننده خواهد بود. با وجود این شرایط، مانند همه ارزهای دیجیتال دیگر، هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که آینده از آن چه ارز دیجیتالی خواهد بود و کدام یک بهتر است. فقط می‌توان گفت، در حال حاضر Toncoin یک شبکه بلاکچین امیدوارکننده است؛ اما آیا این شانس وجود دارد که شبکه دیگری بتواند آن را با یک فناوری جدیدتر و پیشرفته‌تری از بین ببرد یا خیر، مشخص نیست!

شبکه تون کوین

شبکه TON و توکن بومی آن، Toncoin، هنوز در مرحله توسعه هستند. این پروژه ممکن است با آزمون‌وخطا در طول سال‌ها برخی از ویژگی‌های خود را تغییر دهد، اما تنها زمان نحوه این تغییرات را مشخص خواهد کرد. در همین حال، شرکت‌کنندگان می‌توانند از طریق استیکینگ و سایر مشوق‌ها در شبکه TON، درآمد غیرفعال کسب کنند.

بنابراین، با وجود اینکه هیچ‌چیز را نمی‌توان در دنیای رمزارزها تضمین کرد؛ به‌جرات می‌توان گفت که TON و تون کوین می‌تواند در ماه‌ها یا سال‌های آینده به‌شدت در صنعت رمزارزها کاربرد داشته باشد. با گسترش شبکه و مجموعه‌ای از ویژگی‌های روبه‌رشد، ممکن است با گذشت زمان شاهد ظهور این شبکه و کوین‌های اصلی آن باشیم.

پل بین زنجیره‌ای با شبکه اتریوم در بلاک چین تون کوین

طبق یک گزارش منتشر شده از پلتفرم کریپتو پوتیتو (Crypto Potato) در تاریخ ۱۹ آوریل ۲۰۲۳، بنیاد بلاکچین TON از راه‌اندازی یک پل بین زنجیره‌ای دوطرفه با بلاکچین اتریوم به نام Orbit Bridge خبر داده است. طبق این گزارش هدف از راه‌اندازی پل بین زنجیره‌ای مذکور، ارائه یک رابط معاملاتی یکپارچه بین بلاک چین اتریوم و شبکه تون است که انتقال توکن‌های با استاندارد ERC-20  را به شبکه تون کوین آسان می‌کند. کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی این پل یک نقطه عطف مهم در تکامل اکوسیستم TON است.

در واقع این پل بین بلاکچینی، به کاربران کمک می‌کند تا رپد بیت‌کوین (wBTC)، تتر، یواس‌دی کوین و دای را به شبکه تون نیز انتقال دهند. در حال حاضر، کاربران فقط می‌توانند روی این چهار ارز دیجیتال از این پل استفاده کنند. در آینده نزدیک، بنیاد TON قصد دارد توکن‌های بیشتری را برای سواپ از این پل در دسترس کاربران خود قرار دهد.

این اطلاعیه همچنین نشان داد که ممیزی‌های شرکت‌های معتبر امنیتی در فضای بلاک چین از جمله؛ شرکت سرتیک (CertiK)، یک حسابرس قرارداد هوشمند، شرکت کوانت استمپ (Quantstamp)، یک حسابرس متخصص در فضای بلاک چین و پلتفرم هگزنس (Hexens)، یک حسابرس قرارداد هوشمند روی این پل بین شبکه‌ای انجام شده است. در این راستا، جاستین هیون (Justin Hyun)، یکی از توسعه‌دهندگان در بنیاد TON اظهار داشت:

«از معرفی این پل دوطرفه، اولین پل نامحدودی که روی TON راه‌اندازی می‌شود، خرسندیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این پل تعداد زیادی از کاربران جدید را به اکوسیستم تون بیاورد. با نزدیک‌شدن به دیگر بلاک چین‌های لایه یک از طریق چنین پل‌هایی کاربران ما مزایایی را که TON نسبت به رقبای خود دارد، تجربه خواهند کرد.»

مطالعه بیشتر: شت کوین چیست؟ معرفی بهترین شت کوین‌ ها در سال ۲۰۲۳

امنیت ارز تون‌ کوین

به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ریسک همراه است؛ چراکه قیمت رمزارزها تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد نوسانات گسترده شود.

نمی‌توان انکار کرد که Toncoin یک رمزارز مشروع با اهداف قانونی است و ایده‌های پشت آن می‌توانند ابزارها و خدمات بسیار مفیدی را در اختیار جامعه قرار دهند. از این نظر، TON و بنابراین Toncoin پتانسیل بالایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. توانایی این پروژه در مقیاس‌‎پذیری در عین حفظ ساختار غیرمتمرکز و کارمزدهای پایین تراکنش به تون کوین جایگاهی محکم می‌بخشد. بااین‌حال، صنعت کریپتوکارنسی همواره در حال تغییر است و عوامل متعددی می‌تواند بر رشد تون‌‌کوین تأثیر بگذارد و آن را به سرمایه‌گذاری پرریسکی تبدیل کند.

خریدوفروش تون کوین

اکنون که همه چیز را در مورد شبکه TON و ارز دیجیتال تون‌کوین می‌دانیم و با جزئیات این پروژه آشنا شدیم، وقت آن است که به سراغ نحوه خرید، نگهداری و فروش این رمزارز برویم. با توجه به محبوبیت تون کوین، صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس این رمزارز را در لیست معاملاتی خود قرار داده است و به این ترتیب شما می‌توانید در این پلتفرم، با خیال راحت به معامله تون کوین بپردازید. همچنین امکان سفارش‌گذاری در دو حالت خریدوفروش سریع (با قیمت لحظه‌ای بازار) یا معامله محدود (در قیمت دلخواه) وجود دارد.

لازم به ذکر است که در بین پلتفرم‌های خارجی، در حال حاضر کوکوین، بیت فینکس، اوکی ایکس، بای بیت، هوبی، یونی‌سواپ و پنکیک سواپ برترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای معامله Toncoin به شمار می‌آیند.

سؤالات متداول درباره تون‌کوین

ارز تون کوین چیست؟

ارز دیجیتال تون کوین یا Toncoin یک بلاکچین لایه یک غیرمتمرکز است که توسط پلتفرم پیام‌رسان تلگرام در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، ولی بعدا بنیاد TON مدیریت آن را در دست گرفت.

تون کوین را از کجا می‌توان خرید؟

امکان خرید، فروش و نگهداری رمزارز Toncoin در صرافی ایرانی ارز دیجیتال او ام پی فینکس وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در تون کوین منطقی است؟

به‌طور‌کلی، هیچ‌ ارز دیجیتالی را نمی‌توان در دنیای رمزارزها تضمین کرد؛ اما می‌توان گفت که TON و تون کوین می‌توانند در ماه‌ها یا سال‌های آینده کاربرد زیادی در صنعت کریپتوکارنسی داشته باشند.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا