تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500 / SPX) هفته معاملاتی خود را با کاهشی جزئی به‌میزان ۰.۲۹ درصد به پایان رساند؛ اما این مسئله برای بیت کوین (Bitcoin / BTC) تا حدی شدیدتر بود و قیمت رمزارز برتر بازار طی هفته‌ای که گذشت، با ۵ درصد ضرر مواجه شد. تضعیف قیمت بیت کوین منجر به کاهش ارزش آلت کوین‌ها نیز شد که نشان‌گر تمایلات (Sentiment) منفی سرمایه‌گذاران بازار بود.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت


اما روزنه امید فعلی برای بازار ارزهای دیجیتال، جهش قدرتمند قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) است. اکنون برخی تحلیل‌گران معتقدند که بیت کوین آماده آغاز یک روند بهبود است، گرچه بررسی شاخص‌ها در پلتفرم تحلیل‌گر متریال ایندیکیترز (Material Indicators)، نشان‌دهنده وضعیت هشدار در بازار هستند.


این پلتفرم در یکی از آخرین گزارشات خود نوشت که نبود سفارش خرید از سوی نهنگ‌ها در سطوح پایین‌تر قیمتی، ممکن است به مسئله‌ای نگران‌کننده تبدیل شود. متریال ایندیکیترز معتقد است که در صورت پایین‌ماندن قیمت بیت کوین زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای (۲۰۰W MA)، سناریوهای صعودی برای آن از بین خواهند رفت.


در رابطه با شرایط اقتصادی در سطح کلان نیز باید گفت که مذاکرات بین مقامات کنگره آمریکا و کاخ سفید در رابطه با افزایش سقف بدهی دولت، احتمالاً طی چند روز آینده به نتیجه خواهند رسید. ابهامات و ریسک‌ها درمورد فروپاشی نظام اقتصادی آمریکا، بازار سهام را دچار رکود خواهد کرد؛ اما تشخیص واکنش بیت کوین و آلت کوین‌ها به این وقایع دشوار است.


بیت کوین اخیراً وارد یک دوره اصلاح قیمت شده و اکثریت آلت کوین‌ها، سطوح حمایتی خود را از دست داده‌اند. اکنون، تعداد انگشت‌شماری از ارزهای دیجیتال در بازار هستند که شرایط نسبتاً مثبتی در بازه کوتاه‌مدت برایشان به چشم می‌خورد. به این ترتیب و طبق برنامه هر هفته در او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت ماه را با تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های کاردانو (ADA) و آربیتروم (ARB) در نمودارهای ۱ روزه و ۴ ساعته پیش خواهیم برد.

مطالعه بیشتر: واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

شدوی (Shadow / Wick) بلند کندل در نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت)، نشان می‌دهد که با رسیدن قیمت به کف خود واقع در خط گردن (Neckline) الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders)، خریداران به میزان قابل توجهی اقدام به خرید کرده‌اند. بیت کوین مانند همیشه نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت ماه است.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


اکنون، خریداران برای هدایت و بازگشت قیمت بیت کوین به مثلث مشخص‌شده در نمودار تلاش خواهند کرد، که البته ممکن است با مقاومت شدید از سوی فروشندگان روبه‌رو شوند. شیب‌گرفتن خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۷,۹۵۹ دلار و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین زیر عدد ۴۱، شرایط را تا حدی به‌نفع فروشندگان تغییر داده است.


در صورتی که قیمت BTC با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه دچار کاهش شود، احتمال دارد که فروشندگان جهت کشاندن قیمت به زیر ۲۵,۲۵۰ دلار مجدداً تلاش کنند. در صورت موفقیت این دسته از فعالان بازار، فشار فروش برای بیت کوین ممکن است تشدید شود و قیمت این رمزارز تا مرز ۲۰,۰۰۰ دلار ریزش داشته باشد.


اما در آن روی سکه، خریداران برای به‌دست گرفتن کنترل شرایط، ابتدا باید از خط مقاومت (Resistance Line) نمودار عبور کنند. به این ترتیب، بیت کوین پتانسیل تست مجدد (Retest) مقاومت ۳۱,۰۰۰ دلاری را پیدا خواهد کرد.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته، قیمت بیت کوین با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه با مقاومت روبه‌رو شد که خریداران موفق به عبور از آن شدند. این مسئله نشان می‌دهد که خریداران بیت کوین در تلاش برای کنترل شرایط هستند. در صورت تداوم این وضعیت، قیمت بیت کوین ممکن است ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) و سپس تا ۲۸,۴۰۰ دلار رشد داشته باشد.


اما چنانچه قیمت از سطح فعلی خود دچار کاهش شدیدی شود، به این معنی است که خریداران در تلاشند تا خط حمایت (Support Line) مثلث را به مقاومت تبدیل کنند. به این ترتیب، قیمت بیت کوین ممکن است تا حمایت مهم خود در ۲۵,۲۵۰ دلار کاهش پیدا کند.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال کاردانو (ADA)

بازگشت قدرتمند قیمت کاردانو (ADA) پس از رسیدن به خط روند صعودی (Uptrend Line) در نمودار ۱ روزه، به این معنی است که کاردانو در سطوح پایین قیمتی متقاضیان بسیار زیادی دارد. ارز دیجیتال ADA را به‌عنوان دومین رمزارز در واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت، تحلیل و بررسی خواهیم کرد.

نمودار 1 روزه قیمت کاردانو
نمودار ۱ روزه قیمت کاردانو – TradingView


اکنون خریداران این رمزارز محبوب تلاش خواهند کرد تا با هدایت قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰.۳۸ دلار)، روند رشد آن را از سر گیرند. این سطح می‌تواند یک مقاومت جزئی برای کاردانو باشد که در صورت عبور از آن، قیمت ADA می‌تواند تا خط گردن (Neckline) الگوی سر و شانه معکوس در نمودار رشد داشته باشد. کاردانو با رسیدن به این سطح، احتمالاً شاهد نبردی شدید میان خریداران و فروشندگان خواهد بود.


دیگر سناریوی موجود برای کاردانو، تغییر مسیر قیمت پس از رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و کاهش تا خط روند صعودی (Uptrend Line) در نمودار است. تست مجدد یک سطح حمایتی برای بار چندم در بازه‌های زمانی کوتاه، عموماً منجر به تضعیف آن می‌شود. این مسئله می‌تواند کاهش قیمت ADA تا مرز ۰.۳۰ دلار را در پی داشته باشد.

نمودار 4 ساعته قیمت کاردانو
نمودار ۴ ساعته قیمت کاردانو – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت کاردانو مشخص شد که خریداران موفق به عبور قیمت از میانگین متحرک‌ها شده‌اند که یعنی، احتمالاً فروشندگان قدرت خود را از دست داده‌اند. خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاردانو در حال تغییر جهت به‌سمت بالا است و شاخص RSI این رمزارز نیز وارد محدوده مثبت شده است. مجموع این اندیکاتور ها، بازگشت خریداران به بازار ADA را نشان می‌دهد.


در صورتی که قیمت ADA بتواند از مقاومت ۰.۳۷ دلاری خود عبور کند، می‌تواند یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را ابتدا تا ۰.۴۰ دلار و سپس ۰.۴۲ دلار تشکیل دهد. اما کاهش قیمت کاردانو پس از رسیدن به ۰.۳۷ دلار، ممکن است منجر به ادامه حرکت تا خط روند صعودی مشخص‌شده در نمودار شود.


مطالعه بیشتر: تحلیل ارزهای دیجیتال با استفاده از شاخص دلار در تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال آربیتروم (ARB)

آربیتروم که یک ارز دیجیتال تازه‌وارد در بازار به‌شمار می‌آید، اخیراً در نمودار ۱ روزه شاهد تشکیل یک حمایت در نزدیکی سطح روانی (Psychological Level) ۱ دلاری خود است. این مسئله نشان می‌دهد که خریداران این رمزارز، به‌شدت مشغول خرید در کف‌های قیمتی هستند. آربیتروم آخرین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار 1 روزه قیمت آربیتروم
نمودار ۱ روزه قیمت آربیتروم – TradingView


در رابطه با سناریوی صعودی قیمت آربیتروم باید گفت که فروشندگان این رمزارز در تلاشند تا روند رشد قیمت را در سطح ۱.۲۰ دلار متوقف کنند؛ اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران تسلیم نشده و فشار خرید را حفظ کرده‌اند. این مسئله احتمال تشکیل یک شکست صعودی از سطح ۱.۲۰ دلار را افزایش می‌دهد و در این صورت، قیمت آربیتروم می‌تواند ابتدا تا ۱.۴۰ دلار و سپس ۱.۵۰ دلار رشد داشته باشد.


این سناریوی صعودی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر می‌شود که قیمت ارز دیجیتال ARB، با رسیدن به ۱.۲۰ دلار دچار کاهش شدیدی شود. در این صورت آربیتروم احتمالاً چند روزی را بین سطوح ۱ دلار و ۱.۲۰ دلار، یک روند تثبیت (Consolidation) را در پیش گیرد.

نمودار 4 ساعته قیمت آربیتروم
نمودار ۴ ساعته قیمت آربیتروم – TradingView


میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آربیتروم در نمودار ۴ ساعته شروع به حرکت رو به بالا کرده و شاخص قدرت نسبی نیز، در محدوده مثبت قرار گرفته است. از این رو، فشار فروش برای این رمزارز در حال کاهش است. اکنون خریداران جهت تقویت موقعیت‌های معاملاتی خود، برای عبور قیمت از ۱.۲۰ دلار تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، قیمت آربیتروم یک الگوی کف دوقلو (Double-Bottom) را تایید و تکمیل خواهد کرد که هدف آن، سطح ۱.۳۵ دلار است.


اما نخستین نشانه قدرت‌گرفتن فروشندگان رمزارز ARB، شکست نزولی و بستن کندل زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. چنین حرکتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت تا ۱.۰۵ دلار شود و در صورتی که قیمت آربیتروم به زیر ۱ دلار برسد، ممکن است روند نزولی خود را به سطوح پایین‌تر ادامه دهد.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت، ارزهای دیجیتال بیت کوین، کاردانو و آربیتروم را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ لطفاً با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

پاسخ به مهم‌ترین سواات شما از واچ لیست هفتگی ۲۵ اردیبهشت

الگوی سر و شانه معکوس چیست؟

الگوی قیمت سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders)، تغییر روند از نزولی به صعودی را پیش‌بینی می‌کند و یک الگوی بازگشتی است که احتمال نزدیک‌شدن به پایان یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

سطح روانی قیمت چیست؟

در بازارهای مالی، سطح روانی (Psychological Level) قیمت یک دارایی از لحاظ تکنیکال اهمیت بسیار بالایی دارد و عموماً یک عدد رند بوده که بر ذهنیت سرمایه‌گذاران تاثیر زیادی می‌گذارد.

الگوی کف دوقلو چیست؟

الگوی قیمت کف دوقلو (Double-Bottom) نشان‌دهنده یک تغییر روند اساسی و بازگشت مومنتوم (Momentum) از روند سابق قیمت یک ارز دیجیتال است.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-25-اردیبهشت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا