تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال ۱ مرداد ۱۴۰۱ – BTC, ETH, BNB, ADA و . . .

سرمایه گذاری و معامله نیاز به درک روشنی از جنبه های مختلف دارایی دارد که قصد خرید آن را دارید. شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید بدانید که یک دارایی چه ارزشی را ارائه می‌دهد و پتانسیل آینده آن به چه صورت است. در دنیای ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های محبوب برای پیش‌بینی عملکرد قیمتی رمزارزها، عموماً در بازه‌های زمانی کوتاه است.


تحلیل تکنیکال روشی برای تحلیل آینده قیمتی یک رمزارز با استفاده از شاخص‌های ریاضی و با توجه به رفتار قیمتی دارایی مد نظر در گذشته است. اصول کلی تحلیل تکنیکال شامل شناسایی روندها و الگوها در نمودار یک دارایی است.

تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) با پایین آمدن به زیر خط میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰-Day SMA) به ۲۲,۶۸۳ دلار رسید، اما دُم بلند کندل روزانه آن نشان از خرید سنگین گاو‌ها در کف بیت کوین دارد. هم‌اکنون، خریداران این رمزارز در تلاش‌اند تا سطح قیمتی بیت کوین را به بالای ۲۳,۳۶۳ دلار برسانند و آن را حفظ کنند.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین همراه با میانگین‌های متحرک و سطوح حمایتی و مقاومتی – Binance

ورود خطوط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰-Day EMA) و شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین به محدوده مثبت نمودار نشان از حرکت صعودی دارند.


چنانچه خریداران موفق به هدایت قیمت به بالاتر از محدوده مقاومتی ۲۳,۳۶۳ تا ۲۴,۲۷۶ دلار شوند، ممکن است یک حرکت صعودی برای بیت کوین آغاز شود و قیمت آن در ابتدا به ۲۸,۱۷۱ دلار و سپس به سطح ۳۰,۰۰۰ دلاری برسد.


اما خلاف چنین سناریویی، بازگشت بیت کوین به‌سمت پایین و شکست خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آن است که نشان از عدم تسلیم خرس‌های (فروشندگان) بازار دارد. در این صورت، فروشندگان تلاش می‌کنند قیمت بیت کوین را تا سطح حمایتی آن پایین بیاورند که درصورت شکست این سطح و بسته شدن کندل پایین‌تر از آن، همه‌چیز به سود آن‌ها پیش خواهد رفت.

تحلیل تکنیکال اتریوم (ETH)

اصلاح قیمت اتریوم در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) در سطح ۱,۶۰۵ دلاری پایان پذیرفت. این اصلاح کم‌عمق نشان می‌دهد که معامله‌گران علی‌رغم پیش‌بینی ادامه حرکت صعودی، عجله‌ای برای بستن موقعیت‌های خود ندارند.

نمودار روزانه اتریوم
نمودار روزانه اتریوم همراه با میانگین‌های متحرک و سطح حمایتی – Binance

نزدیک شدن خطوط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و شاخص RSI به محدوده خرید بیش از حد (۱,۳۴۵ دلار)، شرایط را به نفع خریداران تغییر داده است. از این رو، گاوها تلاش می‌کنند قیمت اتریوم را بالاتر از سطح مقاومتی ۱,۷۰۰ دلاری آن برسانند که در صورت موفقیت، حرکت صعودی اتریوم از سر گرفته شده و احتمال رسیدن به سطح روانی ۲,۰۰۰ دلار برای آن به‌وجود می‌آید.


اما عدم موفقیت در شکست ۱,۷۰۰ دلار، به معنی حفظ شدید این سطح از سوی فروشندگان است. در این صورت، قیمت اتریوم برای چند روز بین ۱,۶۰۰ تا ۱,۷۰۰ دلار تثبیت (Consolidation) پیدا کرده و شکست این سطح حمایتی، قیمت آن را به خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خواهد رساند.

تحلیل تکنیکال بایننس کوین (BNB)

ارز دیجیتال BNB در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) موفق شد در پی اصلاح قیمتی، حمایت خود را نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود و سطح ۲۴۷ دلار پیدا کند که این حرکت نشان‌دهنده انباشت در کف این رمزارز از سوی گاوها است. اکنون خریداران تلاش می‌کنند که قیمت BNB را از روند نزولی خارج و حرکت صعودی را مجدداً آغاز کنند.

نمودار روزانه BNB
نمودار روزانه BNB و خط روند نزولی و میانگین‌های متحرک – Binance

در نمودار این رمزارز، یک تقاطع صعودی بین میانگین‌های متحرک و شاخص قدرت نسبی آن در محدوده قیمتی مثبت BNB دیده می‌شود که نشان می‌دهد در حال حاضر قدرت دست خریداران است. اگر BNB موفق به شکست بالای خط روند نزولی خود شود، قیمت آن ممکن است در ابتدا به ۳۰۰ دلار و سپس ۳۲۵ دلار افزایش پیدا کند.


اما در آن روی سکه، در صورتی که قیمت هم‌جهت با خط روند نزولی شود، به این معنی است که خرس‌های بازار با قدرت در حال حفظ سطح مقاومتی هستند؛ البته، چنانچه خریداران به‌راحتی این سطح را رها نکنند، احتمال یک شکست صعودی بیشتر می‌شود. ناگفته نماند، این نظریه صعودی در صورت شکست قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۲۴۳ دلار) اعتبار خود را از دست خواهد داد.

تحلیل قیمت کاردانو (ADA)

کاردانو در ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود قرار گرفت و خریداران موفق به رساندن قیمت ADA به بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰.۴۷ دلار) نشدند. معنی این رفتار قیمتی جذب خریداران در سطوح قیمتی پایین‌تر است.

نمودار روزانه کاردانو
نمودار روزانه کاردانو (ADA) همراه با میانگین‌های متحرک – Binance

حرکت آرام میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و شاخص RSI کاردانو به محدوده مثبت، نشان می‌دهد که گاوهای بازار تا حدی زمام امور را به‌دست دارند و برای شکست مقاومت پیش رو در محدوده ۰.۵۵ دلاری یک تلاش دیگر انجام خواهند داد.


در صورت موفقیت، قیمت کاردانو با شروع یک حرکت صعودی می‌تواند تا سطح ۰.۷۰ دلار صعود کند و با عدم موفقیت و شکست رو به پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، احتمالاً ADA بین ۰.۴۴ دلار و ۰.۵۵ دلار برای چند روز به تثبیت خواهد رسید.

تحلیل قیمت سولانا (SOL)

در پی اصلاح قیمت سولانا از ۴۸ دلار، حمایتی برای این رمزارز نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سطح ۳۹ دلار تشکیل داده شد. در ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر)، خریداران سولانا در تلاش بودند تا قیمت را از مقاومت پیش روی آن عبور دهند، اما با فشار سنگینی از فروش مواجه شدند.

نمودار روزانه سولانا
نمودار روزانه سولانا، خط حمایتی و میانگین‌های متحرک – Binance

چنانچه قیمت در مواجهه با مقاومت پیش رو و یا نسبت به سطح فعلی کاهش پیدا کند، قیمت جفت‌ارز SOL/USDT ممکن است تا خطوط میانگین متحرک پایین بیاید و برای مدتی در الگوی مثلث صعودی خود باقی بماند. در صورت شکست سطح حمایتی این سناریوی صعودی از بین خواهد رفت و فروشندگان حاکم بر بازار سولانا خواهند شد.


اما اگر قیمت سولانا با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به‌سمت بالا بازگشت داشته باشد، خریداران مجدداً برای عبور از مقاومت ۴۸ دلاری تلاش خواهند کرد که در صورت موفقیت، الگوی مثلث برای سولانا کامل می‌شود. سپس این احتمال وجود دارد که سولانا یک حرکت صعودی برای رسیدن به ۶۰ دلار تشکیل دهد و اگر از این سطح عبور کند، ایستگاه بعدی برای آن ۷۱ دلار خواهد بود.

تحلیل تکنیکال دوج کوین (DOGE)

همان‌طور که از کندل روزانه دوج در نمودار پیدا است، فروشندگان در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) در رساندن قیمت به پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه موفق نبوده و با فشار شدید خرید از سوی گاوها مواجه شده‌اند.

نمودار روزانه دوج کوین
نمودار روزانه دوج کوین همراه با میانگین‌های متحرک – Binance

این مسئله، شرایط را برای شکست سطح مقاومت پیش رو در ۰.۰۸ دلار مهیا کرده است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، قیمت دوج کوین طی یک حرکت صعودی ابتدا به ۰.۰۹ دلار و سپس به ۰.۱۰ دلار خواهد رسید. صاف بودن خطوط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و شاخص قدرت نسبی در محدوده قیمتی مثبت، نشان‌دهنده کفه سنگین‌تر ترازو به سود خریداران است.


اما خلاف چنین سناریویی به این شکل است که در صورت عدم موفقیت در عبور از ۰.۰۸ دلار، فروشندگان حجم معلاملات خود را افزایش خواهند داد و ممکن است قیمت دوج کوین برای مدتی بین سطوح ۰.۰۸ و ۰.۰۶ دلاری باقی بماند.

تحلیل تکنیکال پولکادات (DOT)

پولکادات نیز در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) با یک اصلاح به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در سطح ۷.۲۵ دلاری رسید، اما دُم بلند کندل روزانه آن نشان از خرید در کف گاوها دارد.

نمودار روزانه پولکادات
نمودار روزانه پولکادات همراه با میانگین‌های متحرک – Binance

چنانچه پولکادات از سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود یک جهش قیمتی مثبت داشته باشد، احتمال شکست سطح ۸.۰۸ دلار بیشتر خواهد شد و در این صورت، این بازیابی قیمت می‌تواند تا ۸.۷۹ دلار و سپس تا سطح روانی پولکادات در ۱۰ دلار ادامه پیدا کند.


اما در آن روی سکه، اگر قیمت از سطح فعلی و یا ۸.۰۸ دلار کاهش پیدا کند به این معنی است که تقاضا برای این رمزارز در سطوح قیمتی بالاتر وجود ندارد. از این رو، خرس‌ها در تلاش خواهند بود تا قیمت پولکادات را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بیاورند و حمایت ۶ دلاری را به چالش بکشانند.

تحلیل تکنیکال پالیگان (MATIC)

هم‌اکنون، قیمت پالیگان (MATIC) در یک روند صعودی به سر می‌برد. این اصلاح که در ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) و در سطح ۰.۹۸ دلار آغاز شد، قدرت خود را از جهشی به میزان ۳۸.۲ درصد از سطح بازگشتی فیبوناچی در ۰.۸۰ دلار به‌دست آورده است. این یعنی که ذهنیت و تمایلات پیرامون ارز دیجیتال متیک مثبت باقی مانده و معامله‌گران مشغول خرید در کف آن هستند.

نمودار روزانه پالیگان
نمودار روزانه پالیگان (MATIC)، خط روند و میانگین‌های متحرک – Binance

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰.۷۲ دلار) و شاخص RSI در محدوده مثبت نشان از قدرت بیشتر خریداران دارد. از این رو، قیمت متیک ممکن است تا ۰.۹۸ دلار افزایش پیدا کند و در آن سطح با مقاومت خرس‌های بازار روبرو شود و در صورتی که قیمت این رمزارز پایین‌تر از این سطح حرکت کند، احتمالاً برای چند روزی بین سطوح ۰.۸۰ و ۰.۹۸ دلار روندی خنثی را طی خواهد کرد.


اما در صورتی که خریداران برای عبور از ۰.۹۸ دلار تلاش کنند، احتمال شکل‌گیری یک حرکت صعودی تا ۱.۲۶ دلار به‌وجود خواهد آمد. از این رو فروشندگان متیک برای به‌دست گرفتن قدرت، باید قیمت این رمزارز را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آن هدایت کنند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا