تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین | او ام پی فینکس

روزهای پایانی هفته گذشته برای بیت کوین اتفاق خارق‌العاده‌ای را رقم نزد و قیمت این رمزارز در یک محدوده معاملاتی فشرده به رنج‌زدن (Range) ادامه داد. اکنون، بیت کوین در نمودار هفتگی خود مشغول تشکیل سومین الگوی کندل دوجی (Doji) به‌صورت متوالی است. این مسئله نشان می‌دهد که خریداران و فروشندگان رمزارز برتر بازار، هنوز به تحلیلی مشخص برای مسیر بعدی قیمت بیت کوین نرسیده‌اند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین


اما این فقط بیت کوین نیست که در یک محدوده ثابت باقی مانده است. جوریِن تیمر، رئیس کمپانی مدیریت سرمایه فیدلیتی (Fidelity Investments)، روز ۷ آوریل (۱۸ فروردین) در توییتر خود نوشت که شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500 Index) نیز طی ۹ ماه اخیر در یک محدوده خنثی باقی مانده و در آستانه تشکیل یک شکست (Breakout) است.

مطالعه بیشتر: کندل دوجی چیست و چگونه می‌توان با آن معامله کرد؟


عدم موفقیت بیت کوین در شکست سطح ۳۰,۰۰۰ دلار منجر به برداشت سود سرمایه‌گذاران در آلت کوین‌ها شد و تنها برخی از این رمزارزها با اصلاحات جزئی همراه بودند. این یعنی که معامله‌گران موقعیت‌های خود را حفظ کرده و منتظر یک حرکت صعودی جدید هستند. در ادامه، به بررسی آلت کوین‌هایی می‌پردازیم که پتانسیل خوبی برای رشد در صورت تشکیل شکست صعودی بیت کوین دارند.


طبق روال هر دوشنبه در بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین را با تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های کاردانو (ADA)، استلار (XLM) و آوه (AAVE) پیش خواهیم برد.


مطالعه بیشتر: واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین | تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، ارز دیجیتال بیت کوین دو روز اخیر را در یک محدوده معاملاتی فشرده سیر کرده است که نشان می‌دهد خریداران و فروشندگان به یک دیدگاه دقیق در مورد ادامه مسیر قیمت BTC نرسیده‌اند. این‌گونه محدوده‌های فشرده عموماً منجر به افزایش نوسانات قیمتی می‌شوند. مثل همیشه، بیت کوین نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین است.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) بیت کوین واقع در سطح ۲۷,۵۰۰ دلار در حال از بین‌رفتن است و شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزارز نیز به‌مرور به مرز میانی نزدیک می‌شود. برآورد این اندیکاتورها تعادل بین عرضه و تقاضا برای رمزارز BTC را نشان می‌دهد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال


در صورتی که قیمت بیتکوین به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، حد ضررهای معاملات کوتاه‌مدت ممکن است فعال شوند و قیمت تا سطح شکست اصلی خود یعنی ۲۵,۲۵۰ دلار کاهش یابد.


در آن روی سکه، چنانچه قیمت بیت کوین با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه جهشی صعودی و پرقدرت داشته باشد، نشان می‌دهد که ذهنیت و تمایلات سرمایه‌گذاران (Sentiment) در مورد این ارز دیجیتال همچنان مثبت باقی مانده و خریداران مشغول فعالیت در کف‌های قیمتی هستند. تشکیل یک رالی (حرکت صعودی / Rally) بالاتر از سطح ۲۹,۲۰۰ دلار، می‌تواند احتمال رشد تا ۳۰,۰۰۰ دلار و سپس ۳۲,۵۰۰ دلار را بیشتر کند.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین نیز در حال صاف‌شدن است و شاخص RSI، کمی پایین‌تر از حد وسط قرار دارد. این شرایط به‌سود هیچ‌یک از خریداران یا فروشندگان بیت کوین نیست و این عدم قطعیت بعید است که برای مدت زیادی پایدار باقی بماند و احتمالاً به‌زودی قیمت مسیر خود را آغاز و مشخص خواهد کرد؛ گرچه پیش‌بینی جهت حرکت قیمت کار دشواری است.


از این رو بهتر است پیش از بازکردن موقعیت‌های جدید، ابتدا صبر کرد تا این شکست قیمت اتفاق بیفتد. در حال حاضر، سطوح مهم در صورت حرکت صعودی بیت کوین ۲۹,۲۰۰ دلار و در مسیر نزولی ۲۶,۵۰۰ دلار هستند. قیمت بیت کوین در صورت شکست هر یک از این سطوح، می‌تواند در کوتاه‌مدت به همان مسیر ادامه دهد.

دسترسی سریع: خرید تتر

واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین | تحلیل تکنیکال کاردانو (ADA)

خریداران ارز دیجیتال کاردانو تاکنون اجازه نداده که قیمت این رمزارز به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در سطح ۰.۳۷ دلار برسد که نشان می‌دهد، کاردانو در سطوح پایین قیمتی شاهد تقاضا در سطح خوبی است. به همین دلیل، رمزارز ADA را در واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین مورد تحلیل تکنیکال قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت کاردانو
نمودار ۱ روزه قیمت کاردانو – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به‌سمت بالا در حرکت است و شاخص RSI کاردانو نیز در محدوده مثبت قرار دارد که یعنی قیمت ADA در حال حرکت به‌سوی نخستین مقاومت پیش روی خود است. اکنون، ارز دیجیتال ADA ممکن است ابتدا تا خط گردن (Neckline) الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders) در نمودار رشد داشته باشد. شکست این مقاومت و بستن کندل بالاتر از آن به‌منزله یک تغییر روند بزرگ تلقی می‌شود. در این صورت، قیمت کاردانو می‌تواند تا هدف قیمت این الگو در ۰.۶۰ دلار رشد داشته باشد.


در صورتی که فروشندگان این رمزارز قصد جلوگیری از این حرکت صعودی را داشته باشند، باید هرچه سریع‌تر قیمت ADA را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند. در صورت موفقیت، قیمت این رمزارز ممکن است ابتدا تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (۲۰۰D SMA) واقع در سطح ۰.۳۵ دلار و سپس ۰.۳۰ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار 4 ساعته قیمت کاردانو
نمودار ۴ ساعته قیمت کاردانو – TradingView


بررسی نمودار ۴ ساعته قیمت کاردانو نشان می‌دهد که خریداران موفق به عبور قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شده‌اند و در مرحله بعدی، برای غلبه بر مقاومت پیش رو واقع در خط روند نزولی (Downtrend Line) تلاش خواهند کرد. موفقیت این سرمایه‌گذاران در انجام این حرکت، نشان‌گر احتمال پایان پول‌بک (Pullback) خواهد بود. به این ترتیب، قیمت می‌تواند تا خط گردن الگوی مذکور رشد داشته باشد و انتظار می‌رود در آن سطح، با مقاومت جدی از سوی فروشندگان مواجه شود.


اما در غیر این‌صورت، چنانچه قیمت با رسیدن به خط روند نزولی دچار کاهش شود، به این معنی است که فروشندگان در سطوح بالاتر قیمتی فعالیت بیشتری دارند. قیمت کاردانو با رسیدن به زیر سطح ۰.۳۷ دلار ممکن است شاهد افزایش فشار فروش باشد و در نهایت به میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود برسد.

مطالعه بیشتر: معرفی ۶ مورد از بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین | تحلیل تکنیکال استلار (XLM)

قیمت ارز دیجیتال استلار پس از رسیدن به مقاومت ۰.۱۲ دلار دچار کاهش شد و اکنون، در حال نزدیک‌شدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در سطح ۰.۱۰ دلار است. انتظار می‌رود خریداران در این کف قیمتی اقدام به خرید کنند و به همین دلیل، رمزارز XLM را در واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت استلار
نمودار ۱ روزه قیمت استلار – TradingView


در صورتی که قیمت استلار با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه جهش داشته باشد، خریداران این رمزارز برای عبور از مقاومت پیش رو مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، ارز دیجیتال XLM می‌تواند الگوی کف گرد صعودی (Bullish Rounding Bottom) خود را تایید و تکمیل کند. نتیجه این الگو، آغاز یک روند صعودی جدید برای این رمزارز است که در ابتدا می‌تواند یک رالی تا سطح ۰.۱۵ دلار داشته باشد و سپس مسیر صعودی را تا هدف الگو در ۰.۱۷ دلار ادامه دهد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت XLM کاهش یابد و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، به معنی کاهش قدرت خریداران خواهد بود. به این ترتیب، قیمت استلار ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه در ۰.۰۹ دلار کاهش داشته باشد. این سطح برای ارز دیجیتال استلار بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه شکست آن می‌تواند منجر به کاهش قیمت تا سطح ۰.۰۷ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت استلار
نمودار ۴ ساعته قیمت استلار – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت استلار مشخص شد که این رمزارز درون یک الگوی کنج نزولی (Falling Wedge) مشغول اصلاح است. قیمت با رسیدن به خط حمایت (Support Line) یک جهش داشت و حالا، خریداران برای هدایت قیمت به بالاتر و خروج از این الگو تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت آن‌ها، قیمت می‌تواند ابتدا تا ۰.۱۱ دلار و سپس ۰.۱۲ دلار رشد داشته باشد.


از سویی دیگر، اگر قیمت XLM با کاهش خود به زیر خط حمایت برسد، به این معنی است که فشار فروش برای آن افزایش یافته است. این رمزارز در سطح ۰.۱۰ دلار یک مقاومت جزئی دارد که در صورت شکست آن، قیمت استلار ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه به مسیر نزولی خود ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین | تحلیل تکنیکال آوه (AAVE)

ارز دیجیتال آوه نیز با رسیدن به مقاومت ۸۲ دلاری خود دچار کاهش شد که نشان از مقاومت شدید فروشندگان از این سطح دارد. همچنین این دسته از فعالان بازار موفق به کاهش قیمت تا حمایت واقع در سطح ۷۵ دلار یعنی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آوه شدند.

نمودار 1 روزه قیمت آوه
نمودار ۱ روزه قیمت آوه – TradingView


از این رو، ارز دیجیتال AAVE در معرض کاهش قیمت تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود در سطح ۷۳ دلار قرار دارد که این سطح، به خط روند صعودی (Uptrend Line) نزدیک است. انتظار می‌رود خریداران از این سطح دفاعی قوی داشته باشند. در صورت جهش از خط روند صعودی و شکست میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، قیمت آوه ممکن است تا ۸۲ دلار رشد پیدا کند.


چنانچه خریداران بتوانند از این مانع نیز عبور کنند، رمزارز آوه می‌تواند الگوی مثلث صعودی (Ascending Triangle) خود را تکمیل کند. هدف قیمت در این الگو سطح ۱۰۰ دلار است. اما این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر خواهد شد که قیمت به کاهش‌های خود ادامه دهد و خط روند صعودی را به‌سمت پایین بشکند. به این ترتیب، قیمت ارز دیجیتال AAVE ممکن است تا ۶۸ دلار و سپس ۶۴ دلار دچار کاهش شود.

نمودار 4 ساعته قیمت آوه
نمودار ۴ ساعته قیمت آوه – TradingView


فروشندگان در نمودار ۴ ساعته قیمت AAVE موفق به کاهش قیمت تا میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه شده‌اند. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در این نمودار شروع به ایجاد یک شیب نزولی کرده و شاخص قدرت نسبی آوه نیز در محدوده منفی قرار گرفته است؛ مجموع این موارد کنترل شرایط به‌دست فروشندگان را نشان می‌دهد.


در صورت از دست‌رفتن میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه، قیمت آوه احتمالاً تا خط روند صعودی خود کاهش پیدا کند. این سطح برای خریداران این رمزارز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا شکست آن به قدرت فروشندگان خواهد افزود.


سناریوی صعودی آوه زمانی ایجاد می‌شود که قیمت این رمزارز میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود را پشت سر بگذارد که این مسئله، نشان‌گر بازگشت خریداران به بازارها است. به این ترتیب، قیمت آوه می‌تواند تا مقاومت ۸۲ دلاری خود رشد داشته باشد.


با توجه به سناریو‌های فوق در واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین، تحلیل و پیش بینی شما از رمزارزهای بیت کوین، کاردانو، استلار و آوه چیست؟


شما می‌توانید با مطالعه مطالب بخش تحلیل تکنیکال صرافی او‌ام‌پی فینکس از آخرین تغییرات بازار ارزهای دیجیتال مطلع شوید.

مهم ترین سوالات در مورد واچ لیست هفتگی ۲۱ فروردین

الگوی سر و شانه معکوس چیست؟

الگوی قیمت سر و شانه معکوس، تغییر روند از نزولی به صعودی را پیش بینی می‌کند و یک الگوی بازگشتی است که احتمال نزدیک‌شدن به پایان یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

الگوی کف گرد صعودی چیست؟

الگوی کف گرد صعودی نشان‌دهنده بازگشت مثبت بازار و قیمت یک ارز بوده که نشان می‌دهد مومنتوم قیمت و ذهنیت سرمایه‌گذاران، در حال تبدیل‌شدن از حالت نزولی به صعودی است.

الگوی مثلث صعودی چیست؟

الگوی مثلث صعودی نشان می‌دهد که احتمالاً در صورت تکمیل و تایید این الگو، قیمت آن ارز دیجیتال به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

سلب_مسئولیت_واچ_لیست_هفتگی_21_فروردین

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا