اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در ایراناخبار او ام پی فینکس

سمینار ارز دیجیتال INVESTOBASE؛ رویداد سرمایه‌گذاران بازارهای مالی در مشهد

مسترکارت کارت مسافرتی

«رسیدن به موفقیت از مسیری متفاوت با آنچه که تا به الان شنیده‌اید!» آشکارترین پیامی بود که در هیاهوی سمینار INVESTOBASE به گوش می‌رسید. این رویداد که در جمعه ۲۶ خرداد در مجتمع شهدای سلامت واقع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، مورد استقبال شرکت‌کنندگان زیادی واقع شد. در ادامه، به طور خلاصه گزارشی از این رویداد ارائه شده است.

پادکست سمینار INVESTOBASE

سمینار ارز دیجیتال INVESTOBASE چگونه گذشت؟

در سمینار INVESTOBASE، همراه با آموزش اساسی‌ترین اصول سرمایه‌گذاری و پیش‌نیازهای اصلی ورود به یک بازار مالی، نکات مهمی برای مدیریت سرمایه و ریسک سرمایه‌گذاری آموزش داده شد. به‌علاوه این سمینار دارای یک پنل تخصصی در مورد بازارهای مالی مدرن از جمله؛ رمزارزها بود که پاسخ خیلی از سؤالات کاربران را در موضوعات تخصصی این بخش پوشش ‌داد.

دسترسی سریع: خرید تتر

این سمینار هم برای افرادی که قصد ورود به دنیای بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری داشتند، مفید بود و هم برای آن دسته از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری نداشته، اما پیگیر اطلاعات به‌روز بازارهای مالی پیشرفته هستند. زیرا در این سمینار به مواردی از جمله؛ اصول یک سرمایه‌گذاری ایمن، چگونگی نقش تورم در زندگی روزمره ما و معرفی راه‌حل‌های فرار از آن پرداخت. مواردی که در این رویداد مورد بحث واقع شدند، به ترتیب زیر هستند:

سرفصل‌های سمینار INVESTOBASE

  • مقدمات سرمایه‌گذاری
  • شاخص‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری
  • ریسک و تست میزان ریسک‌پذیری خود
  • بازارهای سرمایه‌گذاری (مسکن، بورس، طلا و رمزارزها)
  • معرفی مفهوم ایردراپ
  • بازارهایی که مناسب سرمایه‌گذاری نیستند!
  • مزایا و معایب بازارهای مهم سرمایه‌گذاری
  • نقش تورم در سرمایه‌گذاری
  • راهکارهای فرار از تورم
  • ویژگی‌های سرمایه‌گذاری هدفمند
  • اهمیت توسعه‌ و آموزش شخصی
  • مدیریت سرمایه
  • سرمایه‌گذاری امن

معرفی سمینار ارزدیجیتال INVESTOBASE

سمینار INVESTOBASE که به میزبانی صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس در مشهد برگزار شد، حاوی اطلاعات و برنامه‌های پرباری برای شرکت‌کنندگان بود. این سمینار با حضور یکی از خبره‌ترین معامله‌گران بازارهای مالی محمد حسینی (حسینی فایننس) اجرا شد.

به‌علاوه، پنل گفتمان و اختصاصی این سمینار با حضور سامان بیرقی؛ رئیس هیئت مدیره صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، امید علوی؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین ایران، علی شریعتی مقدم؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، علیرضا شریفی؛ حقوق‌دان، عباس آشتیانی؛ مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، علی جاهدی؛ مشاور ارشد کسب و کار و رییس انجمن بلاکچین خراسان برگزار شد. در ادامه گزارش به بخش‌هایی از این نشست می‌پردازیم.

اصول سرمایه‌گذاری در سمینار ارز دیجیتال INVESTOBASE

محمد حسینی در بخش ابتدایی سخنرانی خود در سمینار INVESTOBASE، به معرفی اصول مهم و بنیادی سرمایه‌گذاری موفق پرداخت و گفت اساس سرمایه‌گذاری بر پایه چهار بخش زیر است:

  1. الزام توسعه فردی
  2. استراتژی شخصی
  3. تنوع سرمایه‌گذاری
  4. سیستم سرمایه‌گذاری

همچنین باتوجه‌به مطالب ارائه شده در این سمینار، بازارهای مالی از نظر فعالیت و سیستم معاملاتی به دودسته کلی تقسیم می‌‌شوند:

  1. بازارهای با دید بلندمدت: بازارهایی که نیاز به تحلیل و معامله مستمر و دائم ندارند. از جمله؛ بازار مسکن، زمین، طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این دسته‌اند.
  2. بازارهای با دید کوتاه‌مدت: بازارهایی که نیاز به تحلیل و معامله مستمر دارند؛ از جمله بازار رمزارزها، ارز، فارکس و سهام در این دسته قرار می‌گیرند.
حسینی فایننس در سمینار INVESTOBASE

 آشنایی با بازارهای سرمایه‌گذاری (مسکن، بورس، طلا و رمزارزها)

محمد حسینی در بخشی از سخنرانی خود به معرفی بازارهای مالی پرداخت: بازارهای مالی انواع مختلفی دارند که بازار رمزارزها یکی از آن‌هاست. به‌طورکلی، بازارهای مالی نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارند و در جذب سرمایه برای آن کشور می‌توانند بسیار مؤثر باشند؛ زیرا امکان تزریق نقدینگی قابل‌توجهی به کسب‌وکارها و کارآفرین‌ها دارند.

اگرچه این رویداد به جزئیات بیشتری از روش‌های تشخیص یک بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری پرداخت، اما به طور خلاصه می‌توان گفت؛ مهم است که در بازارهای مالی شفافیت اطلاعات در اولویت قرار گیرد. در واقع بازارهای مالی به شفافیت اطلاعات و امکان دسترسی عموم شرکت‌کنندگان به آن‌ها متکی هستند. این بدان دلیل است که فضای رقابتی و شفاف باعث جذب اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران و به نوبه خود جذب سرمایه بیشتر به آن بازار می‌شود. در این شرایط کاربران آن بازار به قیمت‌ها و دیگر اطلاعات موردنیاز دسترسی سریع دارند و از عدم دست‌کاری بازار مطمئن‌تر هستند.

مطالعه بیشتر: رمز ارز چیست؟ بهترین راهنمای رمز ارز و آموزش ارز دیجیتال

شاخص‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری

مفاهیم و شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار بر یک سرمایه‌گذاری زیاد هستند که چند دسته مختلف از شاخص‌های کلان اقتصادی گرفته تا شاخص‌های اقتصاد خرد را شامل می‌شوند. به نقل از محمد حسینی، نرخ بهره یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که هر سرمایه‌گذار باید در مسیر تحلیل سرمایه‌گذاری خود مورد نقد و بررسی قرار دهد.

برسی تاثیر نرخ بهره در سمینار ارز دیجیتال INVESTOBASE

در ساده‌ترین حالت، نرخ بهره همان «نرخ اجاره پول» است. این معیار توسط بانک مرکزی هر کشور و در دوره‌‌های معین مشخص می‌شود. در واقع نرخ بهره همان نرخ سپرده بانکی بدون ریسک است. وقتی شما از بانک وام می‌گیرید مبلغ بیشتری از وام قرض داده شده را پس می‌دهید که همان بهره بانکی است. همچنین وقتی پول مازاد خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنید و سود سالانه یا ماهانه از سپرده خود دریافت می‌کنید، میزان سود پرداختی به شما بر اساس همان نرخ بهره حساب می‌شود.

میزان شاخص نرخ بهره که توسط بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) اعلام می‌شود، تأثیر قابل‌توجهی بر بازار مالی جهانی از جمله بازار رمزارزها دارد. معمولاً وقتی این شاخص رشد کند، پول از بازارهای مالی پر ریسک خارج می‌شود و در حالت برعکس نیز سرمایه به این بازارها تزریق می‌شود. البته توجه به این نکته مهم است که برای پیش‌بینی بهتر بازارهای مالی باید معیار و شاخص‌های زیادی را تجزیه‌وتحلیل کرد.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری

شناسایی انواع ریسک‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از موضوعات مهم موردبحث در این سمینار بود. حسینی در این باره گفت: «چیزی که در ذهن اغلب مردم به‌عنوان ریسک تجسم می‌شود، احتمال ضرر کردن یا ازدست‌دادن بخشی از سرمایه است. اما واقعیت فراتر از این موضوع است؛ زیرا ریسک در اصل اختلاف بین بازده واقعی سرمایه‌گذاری و بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذار قبل از شروع سرمایه‌گذاری است.»

محمد حسینی همچنین درباره ریسک این‌گونه گفت:

ریسک شکلی از آینده‌ است که از عدم‌قطعیت بازار حاصل می‌شود. اگر بازارها به‌صورت قطعی قابل‌پیش‌بینی باشند، دیگر مفهومی به نام ریسک وجود ندارد.

حسینی در ادامه ریسک را در دو دسته کلی زیر تقسیم معرفی کرد:

  • ریسک سیستماتیک
  • ریسک غیرسیستماتیک

همچنین طبق توصیه‌های این معامله‌گر باتجربه، سرمایه‌گذاران در دو دسته «ریسک‌گریز» و «ریسک‌پذیر» قرار می‌گیرند. به گفته حسینی معامله‌گران قبل از ورود به هر بازار مالی باید تیپ شخصیتی خود را از نظر ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی شناسایی کنند.

مطالعه بیشتر: ۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال

پنل گفتمان اختصاصی سمینار INVESTOBASE

همان‌طور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، پنل گفتمان رویداد INVESTOBASE شامل ارائه نظرات چند نفر از متخصصین صنعت مالی کشور و فضای بلاکچین بود که در ادامه، به توصیه‌ها و گفته‌های این افراد می‌پردازیم:

سامان بیرقی مدیر عامل صرافی او ام پی فینکس

در بخش ابتدای این پنل سامان بیرقی به وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران و شرکت‌های فعال این حوزه، موضوع رگولاتوری صنعت رمزارزها است. از طرفی دیگر، چون تعداد شرکت‌های فعال در این فضا (تقریباً ۲۰۰ الی ۲۵۰ صرافی فعال کریپتویی در حال حاضر در ایران وجود دارند) به‌شدت زیاد شده، به‌احتمال زیاد به این زودی وضعیت قانون‌گذاری به ثبات نرسد و روند ساماندهی این صنعت در ایران نیاز به گذر زمان دارد.»

مهندس بیرقی در ادامه اظهار داشت در این شرایط تنها موردی که می‌تواند باعث دلگرمی و اعتماد بیشتر کاربران به یک پلتفرم یا شرکت شود، برنامه‌ها و عملکردهای خود آن پلتفرم است. به گفته مدیرعامل صرافی او ام پی فینکس:

صرافی‌ها به هر میزان در دریافت مجوز فعالیت‌های خود کوشا و با انجمن‌های فعال این حوزه در ارتباط باشند، راحت‌تر می‌توانند اعتماد مشتری خود و حاکمیت را جذب کنند. این موضوع به نوبه خود منجر به ساماندهی سریع‌تر رمزارزها از جانب حاکمیت نیز خواهد شد.

مطالعه بیشتر: عضویت صرافی او ام پی فینکس در انجمن بلاکچین

راز موفقیت استارتاپ‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال

در بخش دوم این پنل دکتر علی جاهدی سخنان خود را با محوریت راه‌اندازی یک استارتاپ‌ و شرایط موفقیت در راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به این صورت بیان کرد: «اینکه فکر کنیم هر کسب‌وکاری چون صرفاً روی تکنولوژی روز متمرکز شده، موفق خواهد شد، اساساً صحیح نیست. در ابتدای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق باید جامعه سرمایه‌گذار آن را برآورد کنیم و در این راستا لازم است که در نظر داشته باشیم؛ سرمایه‌گذار یک استارتاپ بیشتر از یکی دو سال فرصت بازگشت سرمایه نمی‌دهد. پس مهم است که قبل از راه‌اندازی برآورد کنیم که این ایده یا این کسب‌وکار چه مشکلی را حل می‌کند و آیا راه‌حل این مشکل مخاطب دارد یا خیر؟»

مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان در ادامه گفت:

اگر قصد راه‌اندازی یک استارتاپ در صنعت بلاکچین دارید، حتماً ویژگی‌های اصلی این فناوری به‌ویژه غیرمتمرکز بودن را در نظر بگیرید. اگر امکان ایجاد چنین بستری ندارید، اجباری نیست حتماً راه‌حل مبتنی بر بلاکچین ارائه دهید، می‌توانید در دیگر حوزه‌ها ورود کنید. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذارها به حدی هوشمند و آگاه‌ هستند که فرصت‌های پربازده و آینده‌دار را سریعاً تشخیص دهند؛ بنابراین محصول شما باید قابلیت رشد و شانس موفقیت داشته باشد.

در ادامه این بحث علی شریعتی مقدم، موسس و مدیرعامل گروه بین‌المللی نوین زعفران (شرکت‌های ثبت شده در ایران، اروپا و آمریکا) اشاره کرد که لازم است کسب‌وکارهای امروزی به سمت راه‌حل‌های پرداخت و انتقال وجه با رمزارزها روی بیاورند. این کارآفرین باتجربه راز موفقیت در یک استارتاپ را در جمله «با اعتبار و آبرو کارکردن» خلاصه کرد.

سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ

در بخش بعدی این گفتمان امید علوی علاوه بر توصیه مالی خود مبنی بر اینکه هر شخصی هر گونه پیشنهاد مالی که دریافت می‌کند را باید صفر تا صد تجزیه‌وتحلیل کند، به سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ اشاره کرد و گفت:

«اگر بخواهیم به ماینینگ به‌عنوان یک فرایند صنعتی نگاه کنیم، چالش‌های زیادی پیشرو دارد. زیرا این حوزه نیاز به مصرف انرژی بالایی دارد و ما در کشور هم با مشکل انرژی مواجه هستیم. اگر قصد دارید به‌صورت فردی وارد این صنعت شوید، باید در نظر داشته باشید که هزینه‌های سنگینی برای راه‌اندازی و دریافت مجوز باید پرداخت کنید.»

پنل گفتمان در سمینار INVESTOBASE

در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر ماینینگ در دنیا و ایران به‌صرفه است یا خیر؟ علوی گفت: «هر دوره‌ای [از سیکل طول عمر بیت‌کوین] که ماینینگ به‌صرفه به نظر نرسیده، ماینرها سود قابل‌توجهی [از رشد قیمت بیت‌کوین] دریافت کرده‌اند. این به آن دلیل است که در آن دوره‌ها دستگاه‌های ماینینگ در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارند که با رشد قیمت بیت‌کوین به سطوح بالاتر، رشد قیمتی قابل‌توجهی در ارزش دستگاه‌ها لحاظ می‌شود و این به نوبه خود منجر به تجربه ضریب بازگشت سرمایه سریع‌تری برای کسانی می‌شود که در آن دوره‌ها وارد این صنعت شده‌اند.»

با این وجود علوی تأکید داشت که سرمایه‌گذاران در صنعت ماینینگ باید به طور کامل مطالعه کنند و به بررسی سیکل‌های قیمتی، تجزیه و تحلیل آینده بیت‌کوین و رویدادهای پیشروی این رمزارز بپردازند.

مطالعه بیشتر: ۳ زنگ خطر برای تشخیص پروژه های اسکم و نامطمئن

مسائل حقوقی فضای ارزهای دیجیتال در ایران

پنل گفتمان رویداد Investobase مسائل حقوقی مرتبط با فضای رمزارزها و روش‌های مقابله با انواع کلاهبرداری‌های این حوزه در داخل کشور را نیز پوشش داد. حقوق‌دان، علیرضا شریفی در این راستا گفت:

به‌طورکلی جرایم مربوط به فروش یک توکن و تبلیغ یک رمزارز به منزله سیگنال دادن از طریق کانال‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی، در دسته جرایم رایانه‌ای قرار می‌گیرند. اغلب جرایم رایانه‌ای نیز در حوزه دادسراها و جرایم کیفری است. در نتیجه برای پیگیری این دسته از موارد باید ابتدا از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به تنظیم شکایت کنید، سپس مرجع تحقیق یعنی پلیس فتا مرحله بعدی پرونده شما را پیگیری خواهد کرد.

شریفی در ادامه اضافه کرد که فارغ‌التحصیلان رشته حقوق که در صنعت رمزارزها و فناوری بلاکچین نیز مطالعه دارند و آگاه هستند، در مراحل پیگیری این دسته پرونده‌ها، می‌توانند خیلی کارآمد باشند و به‌عنوان کارشناس پرونده جذب شوند.

در پایان باید اعلام کنیم که محمد حسینی و دیگر اعضای اصلی این رویداد خبر از تداوم برگزاری این دسته سمینارها در دیگر شهرهای کشور دادند. حسینی گفت بنده یکی از رسالت‌های اجتماعی خود می‌بینم که اطلاعات مالی مفید و به‌روزی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهم. ازاین‌جهت قصد دارم این سمینارها را ادامه دهم. برای دسترسی به اطلاعات دقیق و نحوه شرکت در برنامه‌های آتی این نوع نشست‌ها می‌توانید رسانه‌های رسمی صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس را دنبال کنید.

اگر در این سمینار شرکت کردید، خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید!

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا