اخبار ارز دیجیتال

سقوط قیمت استیبل کوین USDC در پی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بازار ارزهای دیجیتال روز شنبه را با یک بحران جدید و اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) آغاز کرد که باعث ایجاد مشکلی بزرگ برای صنعت کریپتو و سقوط قیمت استیبل کوین USDC شد.

قیمت استیبل کوین‌ USDC در پی این بحران بزرگ، به شدت دچار نوسان شد و کارمزد تراکنش‌ها (گس فی) نیز افزایش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران چند ساعت پس از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی توسط مراجع قانونی (رگولاتورها)، تلاش کردند تا پول خود را از این بانک خارج کنند. لازم به ذکر است، این دومین بانک مرتبط با رمزارز‌ها بوده که در این هفته تعطیل شده‌است.

پادکست سقوط قیمت استیبل کوین USDC

پس از آن، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا، با رگولاتورهای ارشد مالی برای بحث و تبادل نظر در مورد سقوط بانک سیلیکون ولی جلسه‌ای را تشکیل داد که پس از این جلسه، بازار کریپتو دچار آشفتگی شد.

این رویداد باعث شد تا استیبل کوین USDC به طور گسترده‌ای تحت تاثیر قرار گیرد و از قیمت یک دلاری سقوط کند؛ یک کاهش شدید برای رمزارزی که سرمایه‌گذاران به عنوان محلی امن برای سرمایه‌گذاری در نظر داشتند. در همین راستا، جفت USDC/USDT که ارزش Circle را در مقابل استیبل کوین تتر ارزیابی می‌کند، در صرافی کراکن در ساعت ۰۳:۴۹ به وقت جهانی روز شنبه به ۰.۸۹ دلار سقوط کرد که این کاهش بسیار بیشتر از زمان اعلام ورشکستگی صرافی FTX در ماه نوامبر بود.

شرکت خدمات مالی نیز در اواخر روز جمعه تایید کرد که در پی کاهش قیمت USDC حدود ۳.۳ میلیارد دلار از ذخایر پشتوانه دومین استیبل کوین بزرگ جهان در بانک سیلیکون ولی مسدود شده‌است.

کاهش قیمت USDC
ورشکستگی بانک سیلیکون ولی

همانطور که می‌دانید، استیبل کوین‌ها ارزش خود را از ذخایر موجود در بانک‌ها به‌دست می‌آورند. به عبارتی، اگر یک استیبل کوین همچون USDC بیش از ۴۳ میلیارد دلار ارزش داشته‌باشد، باید تقریبا همین مقدار پول نقد را در بانک به عنوان پشتوانه قرار دهد. در حال حاضر، ارزش بازار USDC به زیر ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته‌است.

در همین حال، USDT در صرافی کراکن (Kraken) در مقابل دلار آمریکا به ۱.۰۶ دلار افزایش یافت، سطحی که تقریبا هرگز به آن نمی‌رسید. دلیل افزایش ارزش تتر می‌تواند این موضوع باشد که سرمایه گذاران سرمایه خود را از USDC خارج می‌کنند و به ارزهای دیگر مثل تتر انتقال می‌دهند.

سقوط قیمت یو اس دی سی علت تعلیق آن در بایننس و کوین بیس

پس از وقوع این بحران، صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال همچون صرافی بایننس و کوین بیس، جمعه شب اعلام کردند که به طور موقت تبدیل USDC را به دلیل بحران بوجود آمده برای بانک سیلیکون متوقف می‌کنند.

بایننس با استناد به «شرایط فعلی بازار» بدون نام بردن از بانک سیلیکون ولی، گفت که تبدیل خودکار USDC به BUSD را به طور موقت به حالت تعلیق درآورده‌است.

در این پست آمده است: «این اقدام، یک رویه‌ رایج برای مدیریت ریسک است که باید در حین نظارت بر وضعیت انجام شود».

پس از اعلام بایننس، صرافی کوین بیس نیز به‌عنوان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده، اعلام کرد که تبدیل USDC به USD را تا زمانی که بانک‌ها در آخر هفته تعطیل هستند، متوقف می‌کند.

سقوط قیمت استیبل کوین یو اس دی سی
سقوط قیمت استیبل کوین USDC علت تعلیق معاملات در بایننس و کوین بیس

کوین بیس در توئیتی اعلام کرد که معاملات تبدیل استیبل‌کوین USDC و دلار آمریکا را متوقف کرده‌است و  اضافه کرد که تبدیل‌ها از دوشنبه با بازگشایی بانک‌ها دوباره آغاز خواهد شد.

با توجه به گسترش این بحران در صنعت کریپتو سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید بیش از پیش بر روند بازار تمرکز کرده و برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و جلوگیری از متضرر شدن، تغییرات و نوسانات را با دقت زیر نظر بگیرند.

شایان ذکر است که صرافی او ام پی فینکس نیز به دلیل رخدادهای اخیر ممکن است تصمیماتی در راستای تعلیق معاملات USDC اعمال کند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. چراتبدیل یو اس دی سی به سایر جفت ارزها مثل تتر و بی یو اس دی رو تعلیق درآورده بودند؟ ینی تواینجورمواقع بایدچیکارکرد؟وچرا یه بانک بزرگ توی آمریکاباید ورشکست کنه؟درمورد رمزارز استیبل کوین دای هم میشه بگید ؟

    1. ظاهراً یو اس دی سی بخش زیادی از ذخایر پشتوانه‌ی خودش رو در این بانک نگهداری کرده که وقتی بانک ورشکسته میشه صرافی‌ها اعتماد خودشون رو به یو اس دی سی رو از دست میدن و معاملات جفت ارزهای با این استیبل کوین رو متوقف می کنن. ورشستگی بانک هم به دلیل بحران‌های بانکی به وجود اومده در آمریکا بوده که در بازار کریپتو فعالیت داشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا