تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

اتریوم بالاخره از رنج خارج شد

به‌نظر می‌رسد شرایط بهبودیافته بازار بالاخره توانست اتریوم را از رنج یک‌ماه خود که از اواسط ماه سپتامبر درگیر آن بود، خارج کند و این رمزارز در روز جاری با عبور از مرز ۱,۴۰۰ دلار، حتی توانست برای مدتی به ۱,۵۰۰ دلار نیز برسد.


بر اساس آمار پلتفرم کوین‌گکو (CoinGecko)، قیمت اتریوم با رشدی نزدیک به ۱۰ درصد نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در محدوده ۱,۴۵۰ دلار قرار گرفته است. اکنون بیش از یک ماه است که اتریوم در یک رنج یا همان محدوده معاملاتی بین ۱,۲۴۰ تا ۱,۴۰۵ دلار سیر می‌کند.

با این‌که هنوز زود است تا بگوییم اتریوم تا چه مدتی از این رنج خارج خواهد ماند، این نخستین بار پس از ارتقای مرج (Ethereum Merge) در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) است که این رمزارز توانسته به این سطوح قیمتی برسد.


این جهش اتریوم از رنج خود را می‌توان به شرایط کلی که برای بازارها رقم خورده نسبت داد. شاخص‌های بزرگ بازار سهام، اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500)، نزدک (Nasdaq) و داو جونز (Dow Jones)، برای سومین روز متوالی روند رشد خود را ادامه داده و به‌ترتیب با ۱.۳۲، ۱.۸۶ و ۰.۸۶ درصد افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

بازار رمزارزها نیز در بخش بزرگی از سال ۲۰۲۲، همبستگی نزدیکی با شاخص‌های سهام از خود نشان داد و حتی در برخی موارد پایداری بیشتری نسبت به بازار سهام داشت؛ این سه شاخص اصلی بازار سهام در اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر ماه) شاهد کف‌های جدیدی در قیمت‌های خود بودند، در حالی که بیت کوین و اتریوم در رنج های خود باقی ماندند.


از همه مهم‌تر وضعیت دلار آمریکا است که اکنون به‌نظر می‌رسد در یک روند تثبیت (Consolidation) قرار گرفته است؛ شاخص دلار آمریکا، DXY، در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) به سقف ۱۱۴.۶ رسید و اکنون در محدوده ۱۱۰.۹ امتیاز معامله می‌شود و حتی شاید این عملکرد دلار، نشانه‌ای از تغییر روند برای این دارایی باشد.

قدرت‌گرفتن دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ بر دارایی‌هایی مانند سهام، رمزارزها و دیگر ارزهای فیات نظیر یورو، پوند و ین ژاپن فشارهای زیادی را وارد کرد. اکنون با پیش‌بینی‌ها در مورد احتمال کاهش سرعت بالا بردن نرخ‌ها توسط فدرال رزرو، دلار نیز ممکن است روند افزایشی خود را کندتر کند.


با این حال، موارد مرتبط با اقتصاد کلان تنها عوامل هدایت اتریوم به بیرون از رنج معاملاتی آن نبوده‌اند. شاخص اپن اینترست (سود باز / Open Interest) اتریوم نیز طی ساعات اخیر با افزایشی چشم‌گیر همراه بوده است. بر اساس داده‌های پلتفرم تحقیقاتی دلفی دیجیتال (Delphi Digital)، در کمتر از یک ساعت ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد آتی (Perpetual / Futures) اتریوم در پلتفرم معاملاتی کوین‌بیس (Coinbase) خریداری شد و قیمت این رمزارز در لحظه از ۱,۳۵۰ دلار به ۱,۳۸۰ دلار رسید.


در مرحه آخر این رشد قیمت اتریوم ممکن است از پیامدهای مثبت کاهش عرضه کل آن باشد. به گزارش اولتراسَوند (Ultrasound.money)، حتی پس از تغییر الگوریتم اجماع شبکه به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS)، صدور کوین‌های اتریوم روندی افزایشی داشت و در تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر) و در طی ۲۳ روز، عرضه کل اتریوم ۱۳,۰۸۶ واحد افزایش داشت.

اما افزایش فعالیت‌های درون‌شبکه‌ای (آن‌چین / On-Chain) اتریوم موجب شد اقتصاد این بلاک چین ضد تورمی شود و اکنون عرضه اتریوم به سطح سابق آن در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)، روز اجرای ارتقا مرج، نزدیک شده است.

رنج زدن در ارز دیجیتال به چه معنا است؟

رِنج (محدوده / Range) اختلاف بین سقف‌ها و کف‌های قیمت دارایی در یک بازه زمانی مشخص است و زمانی که قیمت برای مدتی بین این سقف‌ها و کف‌ها باقی می‌ماند، به‌اصطلاح رنج می‌زند.

منبع: CryptoBreifing

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا