اخبار اتریومتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

نودهای اعتبارسنج اتریوم می توانند تراکنش ها را سانسور کنند

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند رله‌های تقویتی (boost-relay) در حداکثر ارزش قابل استخراج اتریوم (Maximum Extractable Value / MEVV) که مطابق با قوانین دفترکل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) فعالیت می‌کنند، باعث بروز نگرانی‌‌هایی پیرامون سانسور تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند.


طبق آمار پلتفرم تحلیلی “mevWatch Info”، در حال حاضر ۵۱ درصد از تمام بلوک‌های تراکنش اتریوم مطابق با مقررات سازمان OFAC هستند.


شبکه اتریوم طی آخرین ارتقای خود تحت عنوان مرج (Merge)، الگوریتم اجماع بلاک چین خود را از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر داد. این تحول موجب افزایش تعداد نودهای اعتبارسنج (Validator Nodes) نسبت به شبکه سابق تحت مکانیزم اثبات کار شد. اکنون، نودهای اعتبارسنج جدید به‌منظور کسب حداکثر سود در شبکه، از رله‌های تقویت MEV استفاده می‌کنند.


عبارت MEV به تکنیکی اشاره دارد که ماینرها طبق آن، به مرتب‌سازی مجدد تراکنش‌ها در یک بلوک جدید اتریوم پرداخته تا بتوانند حداکثر سود موجود را دریافت کنند. یکی از شیوه‌های بسیار محبوب برای رسیدن به این هدف استفاده از مکانیزم جداسازی پیشنهاد دهنده از سازنده بلوک (Proposer/Block-builder Separation / PBS) است.


نرم‌افزار تقویت MEV در واقع پیاده‌سازی مکانیزم PBS، طراحی‌شده توسط فلش‌باتس (Flashbot) است. یک پیشنهاد دهنده بلوک و یا اعتبارسنج اتریوم در شبکه اثبات سهام، می‌تواند پاداش‌های مربوط به سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) خود را از طریق فروش فضای بلوک به استخر سازندگان بلوک تا ۶۰ درصد افزایش دهد.


جهت اجرای یک نود اعتبارسنج اتریوم حداقل ۳۲ واحد اتر (Ether / ETH) برای سپرده‌گذاری نیاز است و چنانچه فردی به این میزان سرمایه نداشته باشد، می‌تواند با مقادیر کمتر وارد استخرهای سپرده‌گذاری (Staking Pool) شود. برخی از نمونه‌های شناخته‌شده در این‌جا لیدو (Lido) و راکت‌پول (Rocket Pool) هستند.


اما از بین هفت رله MEV برتر شبکه اتریوم، تنها سه عدد از آن‌های تراکنش‌های تحت تحریم سازمان OFAC را سانسور نمی‌کنند و چهار رله دیگر نیز، ممکن است همیشه اقدام به سانسور تراکنش‌ها در بلوک‌های خود نکنند. با این حال در صورت انتشار تراکنش‌های تحت تحریم OFAC در کل شبکه بلاک چین، توسط این رله‌ها سانسور می‌شوند.


بلاکس‌روت مکس پرافیت (BloxRout Max Profit)، بلاکس‌روت اِتیکال (BloxRout Ethical) و مَنیفولد (Manifold) رله‌های تقویت MEV هستند که تراکنش‌های اتریوم را سانسور نمی‌کنند. بر اساس اظهارات مارتین کوپِلمن، بنیان‌گذار پلتفرم جِنوسیس (Gnosis)، شبکه اتریوم در موقعیتی جدی برای مقابله با سانسورها قرار گرفته است.

بلوک های مطابق با OFAC
بلوک های مطابق با OFAC پس از مرج – mevwatch.info

دانکراد فایست، یکی از محققان شبکه اتریوم، خاطرنشان کرد که افراد باید بدانند اعتبارسنج‌های این شبکه مسئول بروز چنین اتفاقی نیستند و سانسورها زمانی اتفاق می‌افتد که به رله‌های دارا یا بدون سانسور متصل می‌شوند و خود اعتبارسنج‌ها تراکنش‌ها را سانسور نمی‌کنند. همچنین یک اعتبارسنج می‌تواند بدون اتصال به رله‌های تقویت MEV، تراکنش‌ها را سانسور کند.


ویتالیک بوترین، کمک بنیان‌گذار اتریوم، پیرامون کاهش احتمال سانسورها پیشنهادی را ارائه داد. وی اظهار کرد سازندگان بلوک تنها قادر به ساخت بخشی از بلوک تراکنش باشند تا بتوانند اکثر پاداش‌های MEV را بدون توانایی در سانسور تراکنش‌ها دریافت کنند.


اما پیش از تکمیل ارتقای مرج اتریوم، پلتفرم اپراتور استخر استخراج (Mining Pool) تحت عنوان لاکسور تکنولوژی (Luxor Technologies)، به مردم در این باره هشدار داده بود. این کمپانی اظهار کرد اتریوم با الگوریتم اجماع جدید اثبات سهام بیشتر از بیت کوین با اثبات کار در معرض سانسور قرار خواهد گرفت.

این کمپانی از اتریوم پس از مرج دیگر پشتیبانی نکرد و در ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور)، پرداخت پاداش استخراج ماینرها را موقف کرد. همچنین عنوان کرد خدمات سپرده‌گذاری در پلتفرم‌های لیدو و صرافی‌های متمرکز کوین‌بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) تحت نظارت و سانسور دولت آمریکا قرار دارند.

رله یا Relay در بلاک چین چیست؟

رله یا تسهیل‌گر نوعی نود در یک شبکه بلاک چین است که پارازیت‌ها یا اختلالات درون سیستم را از طریق جمع‌آوری پیام‌های پروتکل از دیگر نودهای شبکه کاهش می‌دهد.

سانسور تراکنش به چه معنا است؟

سانسور تراکنش مفهومی است که طبق آن، یک نهاد بتواند مانع از فعالیت فرد دیگری در یک بلاک چین یا پلتفرم شود. بلاک چین‌ها طبق ماهیت اصلی خود باید در برابر سانسور مقاوم باشند.

منبع: BeInCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. سلام
    با این حساب تمام توکن‌های روی ERC20 ایرانی‌ها امکان سانسور و مسدود شدن دارند. درست متوجه شدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا