تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال بازار ارزهای دیجیتال؛ امروز ۱۴ اردیبهشت

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بر اساس تحلیل فاندامنتال بازار رمزارزها، قیمت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در صبح روز جاری با رشد همراه بود و ده رمزارز دیگر برتر بازار، صرف نظر از استیبل کوین‌ها، نیز عملکردهای متفاوتی را از خود نشان دادند. ارز دیجیتال متیک (MATIC)، توکن بومی شبکه پالیگان (Polygon)، به‌دلیل به‌روزرسانی‌های شبکه خود عملکرد بهتری را نسبت به رقبا داشت و رمزارز ریپل (XRP)، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.


معاملات فیوچرز (آتی / Futures) در بازار سهام ایالات متحده، کاهش این شاخص‌ها در روز چهارشنبه را بازتاب دادند. فدرال رزرو، نرخ بهره خود را طبق انتظارات ۰.۲۵ درصد بالا برد و جروم پاول، رئیس این نهاد، با هشدار خود در مورد پایداری تورم در سطوح بالا، نگرانی‌ها در مورد افزایش بیشتر نرخ‌ها را تشدید کرد.

پادکست تحلیل فاندامنتال بازار امروز ۱۴ اردیبهشت


مطالعه بیشتر: نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال


بر اساس داده‌های پلتفرم کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین موفق شد به بالای مقاومت ۲۹,۰۰۰ دلاری بازگشت داشته باشد و اکنون با تقریباً ۲ درصد رشد نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، در محدوده ۲۹,۱۷۲ دلار در بازارها معامله می‌شود. لازم به ذکر است، رمزارز شماره یک بازار با رشد ۲.۱۲ درصدی طی ۷ روز اخیر، موفق به شکست میانگین متحرک ۲۰ روزه (۲۰-day Moving Average) خود شده است.

قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، نزدیک به ۷۵ درصد رشد داشته است. بانک استندارد چارترد (Standard Chartered) پیش بینی کرده که با توجه به بحران‌های بانکی آمریکا و روی‌آوردن سرمایه‌گذاران به این حوزه جهت پوشش در برابر ضرر، قیمت این رمزارز طی سال میلادی جاری می‌تواند به مرز ۶۰,۰۰۰ دلار برسد.

قیمت بیت کوین
عملکرد قیمت بیت کوین طی روزهای اخیر – TradingView


قیمت اتریوم نیز با عملکردی مشابه با بیت کوین توانست با رشد ۱.۸۴ درصدی در ۲۴ ساعت و ۲.۰۶ درصد طی ۷ روز اخیر، به سطح ۱,۹۰۵ دلار برسد. اما در این بین، ارز دیجیتال متیک بیشترین رشد را نزدیک به ۳ درصد داشت و به ۱.۰۱ دلار رسید؛ این رمزارز در بازه هفتگی موفق به ثبت ۲.۰۳ درصد رشد بود. شبکه پالیگان در روز چهارشنبه طی گزارشی اعلام کرد که جهت بهبود عملکرد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) و اکوسیستم دیفای (DeFi)، در بلاک چین خود به‌روزرسانی‌هایی را انجام داده است. قیمت ریپل نیز با کاهشی به میزان ۰.۳۲ درصد به سطح ۰.۴۶۳۵ دلار رسید.

قیمت اتریوم
عملکرد قیمت اتریوم طی روزهای اخیر – TradingView

در رابطه با میم کوین‌ها (Memcoins)، ارزهای دیجیتال نظیر دوج کوین (DOGE) و شیبا اینو (SHIB) نیز در سال میلادی جاری رشدهایی را تجربه کرده‌اند و گوردون گِرَنت، مدیر بخش معاملات پلتفرم جنسیس تریدینگ (Genesis Trading)، علت این مسئله را بحران‌های بانکی عنوان کرد. وی افزود که این رشدها با توجه به اتفاقات اخیر تعجب برانگیز نبوده و مردم دچار شک و ابهام در مورد سپرده‌گذاری‌های خود شده‌اند و باور خود را نسبت به سیستم بانکی سنتی را رفته رفته از دست می‌دهند.


در راستای تحلیل فاندامنتال بازار، مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) کل بازار ارزهای دیجیتال با رشد ۱.۱۴ درصدی طی روز گذشته، به سطح ۱.۲۰ میلیارد دلار رسید و این در حالی است که حجم معاملات روزانه این بازار در پی رشد ۱۹.۴۲ درصدی، ۴۱.۹۷ میلیارد دلار برآورد شد.


در رابطه با بازارهای NFT، شاخص پلتفرم فورکست (Forkast 500) به ۳,۶۸۴ واحد رسید که طی ۲۴ ساعت و ۷ روز اخیر، به‌ترتیب ۱.۹ درصد و ۱.۵ درصد کاهش داشته است. یهودا پِتشِر، تحلیل‌گر بازارهای NFT در فورکست، در رابطه با این موضوع اظهار کرد که این عملکرد بازار احتمالاً به کارمزدهای گس (Gas Fee) مربوطه ‌می‌شود که طی روزهای اخیر، به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از کاربران هنگام مینت (Mint) توکن‌ها این مسئله را بیان کرده و یا دلیل مینت نکردن خود را کارمزدهای بالا عنوان می‌کنند.

شاخص Forkas 500
عملکرد شاخص Forkast 500 و بازارهای NFT

از پیشرفت‌های جدید در این حوزه نیز می‌توان به انتشار مجموعه NFT جدیدی تحت عنوان بورد ایپ گالف کلاب (Bored Ape Golf Club / BAGC) در روز گذشته، توسط کمپانی برتر سازنده بازی‌های بلاک چینی در کره جنوبی به‌نام وی‌مِید (Wemade) اشاره کرد.

این مجموعه NFT که نسخه‌ای متفاوت با مضمون گلف از مجموعه بورد ایپ یات کلاب (BAYC) است، توانست طی دوره پیش‌فروش خود در سال گذشته، ۴۰,۰۰۰ کاربر را جذب کند. وی‌مید که از سال ۲۰۰۰ کار خود را آغاز کرده و در چندین بازی درآمدزا (Play-to-Earn / P2E) فعالیت داشته است، طی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ موفق به ثبت ۸۳ میلیون دلار از فروش‌های خود شد.

تحلیل فاندامنتال بازار؛ سهام و نرخ بهره

معاملات فیوچرز بازار سهام آمریکا در صبح روز جاری با کاهش‌هایی همراه بودند. شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) شاهد ۰.۴۱ درصد کاهش بود و شاخص‌های حوزه تکنولوژی یعنی اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) و نزدک ۱۰۰ (Nasdaq-100)، به‌ترتیب با ۰.۳۷- درصد و ۰.۰۳- درصد همراه بودند. تمام این شاخص‌ها، معاملات روز گذشته خود را در محدوده قرمز بازار به پایان رساندند.


همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، فدرال رزرو نرخ بهره خود را مطابق با پیش بینی‌های انجام‌شده، ۰.۲۵ درصد بالا برد و این نرخ را به محدوده بین ۵ درصد تا ۵.۲۵ درصد رساند که بالاترین سطح آن از سال ۲۰۰۶ تاکنون است. فدرال رزرو آمریکا طی یک سال اخیر، چندین مرتبه نرخ بهره را افزایش داده است تا بتواند تورم را در محدوده ۲ درصدی کنترل کند. طبق گزارش اداره آمار ایالات متحده، نرخ تورم در ماه مارس در محدوده ۵ درصد قرار داشته است.


جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، طی نشست خبری خود پس از اعلام افزایش نرخ بهره، انتظارات برای توفق افزایش نرخ‌ها توسط این نهاد را از بین برد و اظهار کرد که در صورت صلاحدید دولت، روند افزایش نرخ بهره و تشدید سیاست‌های پولی ادامه پیدا خواهد کرد.


نایجل گرین، مدیر عامل کمپانی مشاوره مالی دیوییِر گروپ (deVere Goup)، اظهار کرد افزایش نرخ بهره در بحبوحه ابهامات در مورد سلامت نظام اقتصادی آمریکا، حرکتی اشتباه است و می‌تواند بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا را وارد رکودی بلندمدت کند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با رکود و تاثیر آن بر بازار رمزارزها


وی افزود که شرایط بحرانی سیستم اقتصادی آمریکا هنوز به پایان نرسیده است و همچنان، نگرانی‌هایی جدی در مورد زنجیره ورشکستگی بانک‌های آمریکایی و احتمال تداوم آن وجود دارند.


در رابطه با شاخص‌های اقتصادی آمریکا که مربوط به نرخ تورم می‌شوند، شاخص‌های دستمزدهای ساعتی، مشاغل و نرخ بیکاری هستند که در روز جمعه اعلام خواهند شد.

سلب-مسئولیت-تحلیل-فاندامنتال-بازار-14-اردیبهشت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا