آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین چه تاثیراتی به جا می‌گذارد؟ پاسخ این پرسش برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. زمانی که نوبت به اعلامیه‌های فدرال رزرو می‌رسد، قیمت بیت کوین معمولا بی‌ثبات می‌شود، زیرا کارشناسان بازار کریپتو از نزدیک روی چنین سیاست‌هایی که می‌تواند مستقیما بر عوامل نقدینگی بازار تاثیر بگذارد متمرکز هستند. بنابراین می‌توان گفت افزایش یا کاهش نرخ بهره، روند بازار سهام، قیمت کالاها و همچنین ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

پادکست تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

با این حال، آنچه شما باید به عنوان یک اصل اساسی بدانید این است که تصمیمات فدرال رزرو قدرت ایجاد و شکستن بازار را دارد، به همین دلیل است که درک موقعیت آن برای معامله‌گران ضروری است. اگرچه اقدامات فدرال رزرو ممکن است فورا بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد، اما هنوز باید با دقت مشخص شود که بازارها در ماه‌ها و سال‌های آینده چگونه واکنش نشان خواهند داد. در هر صورت، تنوع بخشیدن به دارایی‌های سرمایه‌گذار در یک سبد می‌تواند ریسک‌های مرتبط با هر دارایی را کاهش دهد. ما در این مقاله تجزیه و تحلیل می‌کنیم که آیا به لحاظ متدهای اقتصادی، رابطه معکوسی بین نرخ بهره آمریکا و قیمت بیت کوین وجود دارد یا خیر؟

رابطه قیمت‌ها با تغییرات نرخ بهره

فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره به دنبال کنترل تورم افسارگسیخته است. با این حال، تلاش‌های سیاست‌گذاران آمریکایی برای کنترل تورم، ضربه‌ای بر تمام بخش‌های اقتصاد، از جمله ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

در آنسو، نرخ‌های بهره پایین، اشتها را برای دارایی‌هایی با ریسک و بازده بالاتر افزایش می‌دهد. به طور مثال، در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی در واکنش به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در نتیجه رکود بزرگ، نرخ بهره را به صفر کاهش دادند و آن را برای یک دهه در آن سطح نگه داشتند. در آن دوره، تقاضا برای دارایی‌های با بازده بالاتر، از جمله اعتبار درجه سفته بازی، بسیار قوی شد. انتشار جهانی دارایی‌های پربازده در سال ۲۰۰۹ از ۵۰ میلیارد دلار در سال به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت. این تقاضا برای دارایی‌های با بازده بالاتر به دارایی‌های کریپتو نیز گسترش یابد. این در حالی است که تجربه نشان می‌دهد وقتی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند، دارایی‌های با بازده بالاتر جذابیت کمتری پیدا می‌کنند. می‌توان استدلال کرد که این فرمول درمورد دارایی‌های رمزنگاری نیز صدق می‌کند.

نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

افزایش نرخ بهره بر بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

هنگامی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، حجم پول کاهش می‌یابد، ترازنامه فدرال رزرو کاهش می‌یابد و قیمت برای استقراض فردی و تجاری افزایش می‌یابد. وقتی عرضه پول کاهش می‌یابد و افزایش قیمت‌ها به مشاغل و افراد تحمیل می‌شود، ارزش شرکت‌های دولتی کاهش می‌یابد، در نتیجه باعث کاهش سهام آنها و کاهش درآمد قابل تصرف برای افراد عادی برای سرمایه‌گذاری می‌شود. این موضوع باعث می‌شود آنها خرید یا حتی فروش دارایی‌هایی مانند سهام و رمزارز را برای سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه متوقف کنند. این موضوع به این دلیل است که وقتی نرخ بهره افزایش می‌یابد، بازده وعده داده شده برای اوراق قرضه دولتی بیشتر می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن (ریسک آف) مانند اوراق قرضه هجوم ببرند.

بنابراین هنگامی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، یک اثر سرریز روی بیت کوین ایجاد می‌شود که باعث کاهش قیمت کریپتو می‌شود. این اثر سرریز ناشی از کند شدن فعالیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و فعالیت کمتر تجاری، یک پس زمینه منفی اقتصاد کلان است که برای بیت کوین مفید نیست.

بیاید ببینیم این موضوع در نمودار چگونه خود را نشان می‌دهد. در زیر نمودار قیمتی از نرخ‌های بهره ایالات متحده که در بالای قیمت بیت کوین قرار گرفته‌اند را مشاهده می‌کنید. خط آبی نشان‌دهنده نرخ بهره است و زمانی که نرخ بهره در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و تا سال ۲۰۲۲ نزدیک به صفر درصد باقی ماند، قیمت بیت کوین شاهد افزایش قیمت فوق العاده‌ای بود.

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

این فقط یک همبستگی است، با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارد که منجر به افزایش قیمت بیت کوین شده است. یک محیط جهانی با نرخ بهره نزدیک به صفر درصد، عامل مهمی بود که به ارزهای دیجیتال کمک کرد تا به جریان اصلی برسند و قیمت سهام‌های جدید به ATH برسد.

آیا بیت کوین، اتریوم و تتر بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید هستند؟

از سوی دیگر، چیزی بیشتر از یک همبستگی دقیق زمانی بود که نرخ بهره (با رنگ آبی مشخص شده) در سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت. این کاملا با افت بعدی بیت کوین کاملا مرتبط است. بنابراین نتیجه این است که شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نرخ بهره باعث کاهش بیت کوین (و به طور کلی ارزهای دیجیتال) شده است. این تاثیری است که نرخ بهره بر روی کریپتوها در محیط اقتصادی فعلی می‌گذارد.

چرا بیت کوین جان نگرفت؟

در سال ۲۰۲۲، فدرال رزرو پنج بار نرخ بهره را افزایش داد. در ابتدا سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو کوچک بود؛ ۲۵ صدم واحد و یا نیم درصد. اما به دنبال تداوم ارقام بالای تورم، این نهاد در افزایش نرخ بهره تهاجمی شد و سه بار افزایش متوالی ۷۵ واحدی نرخ بهره را در دستورکار قرار داد. این سه افزایش متوالی، به ویژه بازارهای رمزنگاری و سهام را تکان داد و باعث شد قیمت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، اولین افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره مانع از افزایش قیمت بیت کوین شد و متعاقبا باعث افت، اما نه سقوط کامل شد. تا ماه مه بود که فدرال رزرو شروع به این موضوع کرد که افزایش قابل توجه نرخ بهره را در نظر خواهد گرفت. این موضوع باعث شد قیمت بیت کوین از محدوده قیمت ۳۰ هزار دلار به پایین ۲۰ هزار دلار کاهش یابد. از ژوئیه تا سپتامبر، بازارها قبلا قیمتگذاری را با افزایش متوالی ۷۵ واحدی آغاز کرده بوند، بنابراین واکنش منفی شدید قیمتی وجود نداشت.

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین

با این وجود، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به طور قابل توجهی قیمت بیت کوین را سرکوب کرد و آن را تا مدت‌ها زیر ۲۰ هزا دلار نگه داشت. بنابراین نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که وقتی فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد، بازارها بلافاصله پس از آن به سمت نزولی واکنش نشان می‌دهند.

برندگان و بازندگان نرخ بهره بالاتر

جای تعجب نیست که خریداران اوراق قرضه، وام‌دهندگان و پس‌اندازکنندگان همگی از نرخ‌های بالاتر بهره در روزهای اولیه سود می‌برند. بازده اوراق، معمولا حتی قبل از اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، بالاتر می‌رود و سرمایه‌گذاران اوراق قرضه می‌توانند بدون پذیرش ریسک نکول اضافی درآمد بیشتری کسب کنند، زیرا اقتصاد همچنان قوی است.

بازندگان: سرمایه‌گذاران صندوق‌های اوراق قرضه، وام‌گیرندگان و صنایع خاص به محض اینکه نرخ‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند، احساس فشار می‌کنند. صندوق‌های اوراق قرضه که به طور منظم دارایی‌های پایه خود را خرید و فروش می‌کنند، به دلیل رابطه معکوس بین نرخ‌ها و قیمت اوراق، می‌توانند در کوتاه‌مدت ارزش خالص دارایی‌ها را از دست بدهند. با این حال، از آنجایی که آنها در اوراق قرضه جدید با نرخ‌های بالاتر سرمایه‌گذاری می‌کنند، اغلب زیان خود را جبران می‌کنند. وام‌گیرندگانی که بدهی با نرخ متغیر دارند، مانند مانده کارت اعتباری و وام مسکن با نرخ قابل تنظیم، ممکن است تقریبا بلافاصله شاهد افزایش پرداخت‌های خود باشند. سهام بخش‌های اختیاری مصرف‌کننده، صنایع و مواد در سال بعد از شروع چرخه جدید افزایش نرخ‌ها عملکرد ضعیف‌تری دارند، زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌های که هزینه‌های استقراض و تورم بالاتر، سود آن شرکت‌هایی را که بیشتر به رشد اقتصادی وابسته هستند کاهش می‌دهد.

برندگان: همانطور که نرخ‌های بالاتر شروع به سنگینی بر اقتصاد می‌کند، تهدید رکود اغلب بزرگ است. با این حال، فرصت‌هایی برای پس‌اندازکنندگان و سهام در برخی صنایع باقی می‌ماند، زیرا نرخ‌ها به سمت اوج خود می‌روند. پس‌اندازکنندگان همچنان سود می‌برند، زیرا سرمایه‌گذاری‌های نقدی سودآور، بازدهی بالاتری می‌دهند. اوراق قرضه کوتاه‌مدت نیز بازدهی بهتری را ارائه می‌دهند و حتی اوراق قرضه بلندمدت جذاب‌تر می‌شوند. سهام صنایعی که محصولات و خدمات ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، کالاهای خانگی و آب و برق ارائه می‌کنند، با توجه به اینکه درآمدهای آنها با رشد اقتصادی ارتباط نزدیکی ندارد، با افزایش نگرانی‌های رکود، جذاب‌تر می‌شوند.

پرسش های متداول درمورد تاثیرات نرخ بهره آمریکا

  • نرخ بهره فدرال رزرو چگونه بر کریپتو تاثیر می‌گذارد؟

    نرخ بهره فدرال رزرو مستقیما بر هزینه استقراض تاثیر می‌گذارد که بر محیط سرمایه‌گذاری کلی تاثیر می‌گذارد. هنگامی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت دارایی‌های ایمن‌تر و بازدهی مانند اوراق قرضه و سهام تقسیم شوند، زیرا هزینه استقراض افزایش می‌یابد و دارایی‌های پرریسک کمتر جذاب می‌شوند. در نتیجه دارایی‌های با رشد بالا مانند ارزهای دیجیتال ممکن است شاهد کاهش تقاضا و ارزش باشند.

  • وقتی فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد چه اتفاقی برای بیت کوین می‌افتد؟

    بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از لحاظ تاریخی به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو واکنش منفی نشان داده‌اند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران به دلیل هزینه‌های استقراض بالاتر ریسک گریزتر می‌شوند، اغلب تمرکز خود را از دارایی‌های با رشد بالا مانند ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاری‌های با ثبات‌تر و با نوسان کمتر تغییر می‌دهند. این می‌تواند به فشار فروش و کاهش ارزش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین منجر شود.

  • آیا نرخ بهره بالاتر به کریپتو آسیب می‌زند؟

    افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند در کوتاه‌مدت به کریپتو آسیب وارد کند و جذابیت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر را کاهش دهد. این منجر به تغییر اولویت سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری امن‌تر و دور شدن از دارایی‌های با رشد بالا مانند بیت کوین می‌شود. در نتیجه، این موضوع باعث کاهش تقاضا و کاهش بالقوه قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا