اخبار ارز دیجیتال

نبض بیت‌کوین زیر دستان دولت آلمان!

جشنواره تون پلاس

دولت آلمان با یک انتقال گسترده دیگر، موجی جدید در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌است. به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس و به نقل از وب‌سایت‌های کوین تلگراف و یو‌تودی، داده‌های پلتفرم تجزیه و تحلیل بلاکچین، لوک آنچین حاکی از آن است که دولت آلمان در دو روز گذشته ۱۴۰۰ بیت کوین دیگر را به ارزش ۸۰ میلیون دلار به یک کیف پول ناشناخته انتقال داد.

طبق اطلاعات موجود، در روزهای ۶ و ۷ جولای یعنی دو روز گذشته، یک آدرس کیف پول مرتبط با دولت آلمان، هر روز ۷۰۰ بیت کوین را به یک آدرس کیف پول یکسان انتقال داده‌بود. داده‌های پلتفرم تحلیل بلاک‌چین Arkham Intelligence نیز حاکی از آن است که این کیف پول اکنون در مجموع ۱۴۰۰ بیت کوین به ارزش ۸۰ میلیون دلار دارد که نشان‌دهنده تصمیم این کشور برای فروش است.

کیف پول ناشناس دریافت کننده موجودی بیت کوین دولت آلمان
موجودی بیت کوین کیف پول دریافت کننده دارایی های دولت آلمان

این انتقال‌های اخیر پس از آن صورت گرفت که «جوآنا کوتار» یکی از اعضای مستقل پارلمان آلمان، از دولت خواست تا فروش دارایی‌های باقی مانده بیت کوین را متوقف کند. این سیاستمدار طرفدار ارزهای دیجیتال استدلال کرد که بزرگترین رمزارز بازار به طور بالقوه می‌تواند به عنوان یک محافظ در برابر تورم عمل کند و در عین حال حاکمیت اقتصادی و نوآوری را نیز ارتقا دهد.

با این حال، با توجه به اینکه دولت آلمان به فروش گسترده خود ادامه می‌دهد، ظاهرا استدلال‌های این سیاستمدار نشنیده انگاشته شد. طبق تخمین لوک‌آنچین، به نظر می‌رسد که حتی با وجود سیل نقل و انتقالات اخیر، دولت آلمان همچنان ۳۹,۸۰۰ بیت کوین به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار ذخیره دارد. این یعنی که بازار آسیب‌دیده ارزهای دیجیتال همچنان می‌تواند با فشار فروش زیادی مواجه شود.

حال سوال اینجاست که ذخایر بیت کوین آلمان از کجا تامین شد و به این اندازه رسید؟ در پاسخ باید گفت که این ثروت از مصادره دارایی‌های وب‌سایت آلمانی Movie2k.to به دست آمد‌ه‌است. این وب‌سایت به صورت غیرقانونی و بدون رعایت حق کپی رایت به صورت رایگان فیلم‌های سینمایی و سریال‌های پرطرفدار را در دسترس کاربران قرار می‌داد.

این سایت به سرعت به یکی از محبوب‌ترین وب سایت‌ها در آلمان تبدیل شد و حتی از توییتر غول رسانه‌های اجتماعی هم پیشی گرفت. با این حال، در می ۲۰۱۳ پس از تلاش چند ساله استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی، این پلتفرم بلاخره تعطیل شد و مقامات آلمانی در نهایت ۵۰,۰۰۰ بیت کوین دارایی این اپراتور را مصادره کردند.

داده‌های CoinDesk نیز، به طور کاملا واضح تاثیر این فروش را روی قیمت بیت‌کوین نشان می‌دهد. به طور ی که طی هفت روز گذشته، قیمت این رمزارز حتی تا کانال ۵۴ هزار دلار نیز سقوط کرد. با این وجود، BTC در حال حاضر کمی بهبود یافته و با ۸ درصد کاهش در بازه هفتگی، بالای ۵۷ هزار دلار معامله می‌شود.

نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی
نمودار بیت کوین در تایم فریم هفتگی

البته، این نوسانات فقط روی رمزارز پیشروی بازار تاثیر نگذاشت و کل بازار ارزهای دیجیتال را با خود درگیر کرد. در اثبات این موضوع می‌توان گفت که شاخص CoinDesk 20 Index (CD20) در عرض یک هفته گذشته تقریبا ۱۴ درصد کاهش داشته و به ۱۸۷۰ رسید‌ه‌است.

این کاهش نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرد و باعث شد «جاستین سان»، بنیانگذار ترون نیز برای محافظت از بازار در مقابل پیامدهای منفی احتمالی، پیشنهاد خرید بیت کوین را به دولت آلمان ارائه کرد. با این حال، هنوز دولت آلمان واکنشی به این پیشنهاد نشان نداده‌است و باید دید که آیا این راهکار با چراغ سبز دولت آلمان مواجه خواهد شد یا خیر.

به طور کلی، بسیاری از منتقدان بر این باورند که تصمیم آلمان برای فروش بیت کوین در ازای دریافت ارز فیات یک اشتباه استراتژیک با پیامدهای ژئوپلیتیکی است.

در همین راستا، خبرنامه Blockware Intelligence که در ۵ ژوئیه منتشر شد، از پیامدهای این تصمیم ابراز نگرانی کرد و گفت، عاقلانه نیست که هر کشوری دارایی‌های بیت کوین خود را در ازای دریافت ارز فیات بفروشد، زیرا ارز فیات به راحتی و بدون محدودیت قابل چاپ است و در مقابل، کمیاب بودن بیت کوین و انرژی قابل توجه مورد نیاز برای استخراج، آن را به یک دارایی با ارزش و محدود تبدیل می‌کند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا