آموزش NFTاخبار ارز دیجیتالاخبار بیت کوین

مجموعه اوردینالز بیت کوین و رکورد جدید در آدرس‌های غیر صفر

با راه‌اندازی مجموعه NFT بیت کوین تحت عنوان اوردینالز (Ordinals)، پلتفرم تحلیلگر گلسنود (Glassnode) گزارش داد که تعداد آدرس‌های غیر صفر بیت کوین به بالاترین سطح خود در ۴۴ میلیون آدرس رسید.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، گلسنود روز گذشته در گزارش خود نوشت که این نخستین بار در تاریخچه ۱۴ ساله بیت کوین است که از این شبکه انتقال پول همتا به همتا (P2P) استفاده‌ای متفاوت می‌شود. گلس‌نود از این رویداد به‌عنوان «یک لحظه تاریخی و منحصر‌به‌فرد» برای بیت کوین یاد کرد.

پادکست مجموعه اوردینالز بیت کوین


گلس‌نود در ادامه تصریح کرد راه‌اندازی مجموعه NFT اوردینالز در کوتاه‌مدت به افزایش استفاده از شبکه بیت کوین کمک کرده و کاربران جدید را با موجودی‌های غیر صفر به این شبکه بلاکچین جذب کرده است.

راهنمای کامل NFT

آدرس های بیت کوین دارای موجودی
رشد آدرس‌های غیر صفر بیت کوین – Glassnode

پلتفرم گلسنود در گزارش خود نوشت: «عامل اصلی افزایش فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین مجموعه NFT اوردینالز است که به‌جای انتقال حجم عظیمی از کوین‌های BTC، بار سنگینی از داده، اطلاعات و کاربران جدید را به این شبکه منتقل کرده است. این مسئله موجب رشد تعداد کاربران رمزارز بیت کوین و استفاده از این شبکه به شیوه‌ای غیر از کاربرد رایج آن شده است.»

اوردینالز جدیدترین سازنده بلاک در شبکه بیت کوین

گلسنود خاطرنشان کرد که مجموعه NFT اوردینالز به فضای بلوکی نیاز دارد که این مسئله بر کامزدهای شبکه بیت کوین تاثیرگذار خواهد بود، اما منجر به افزایش شدید کارمزد تراکنش‌های بیت کوین نشده است.


طبق گزارش منتشرشده، از زمان راه‌اندازی مجموعه اوردینالز در تاریخ ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) تاکنون، میانگین حجم بلاک‌های بیت کوین از ۱.۵ الی ۲ مگابایت به ۳.۰ الی ۳.۵ مگابایت افزایش یافته است.

میانگین حجم بلوک بیت کوین
تغییرات میانگین حجم بلوک بیت کوین – Glassnode

فناوری مورد نیاز برای اجرای پروتکل اوردینالز از طریق سافت فورک تپ روت (Taproot Soft Work) بیت کوین در نوامبر سال ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) پیاده‌سازی شده است. کاربران از طریق طراحی عددگذاری (Numbering) اوردینالز می‌توانند محتوای دلخواه خود را به هر ساتوشی بیت کوین (Satoshi) اختصاص دهند و NFT های بومی شبکه بیت کوین را طراحی و تولید کنند.

آشنایی با هارد فورک و سافت فورک

میانگین کارمزد تراکنش های بیت کوین
میانگین کارمزد تراکنش‌ها نسبت به قیمت بیت کوین – Glassnode

تا به این لحظه بالغ بر ۷۹,۰۰۰ عکس و ویدیو به‌صورت NFT در این پلتفرم تولید شده‌اند. ناگفته نماند که راه‌اندازی این ویژگی در شبکه بیت کوین با نارضایتی برخی افراد نیز همراه بوده است.

آخرین NFT های اوردینالز
آخرین NFT های اوردینالز


برخی از بیت‌کوینرهای (Bitcoiner) شناخته‌شده نظیر آدام بَک، مدیر عامل کمپانی بلاک‌استریم (Blockstream)، در مورد پروتکل اوردینالز ابراز ناراحتی کرده‌اند، چرا که این پروتکل بیت کوین را از هدف اصلی خود یعنی یک «سیستم نقدینگی الکترونیک همتا به همتا» منحرف کرده است.


با این حال، افرادی هم هستند که دیدگاهی مثبت‌تر پیرامون این مسئله دارند. دن هِلد، یکی از تحلیل‌گران بازار، در رویدادهای مختلف بیان کرده که اوردینالز برای بیت کوین کاربردپذیری‌های بیشتری در امور مالی به‌همراه خواهد داشت.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا