اخبار او ام پی فینکسمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال آپتیمیزم در او ام پی فینکس لیست شد

اتریوم دومین رمزارز برتر از لحاظ ارزش بازار است، اما علی‌رغم سلطه و برتری نسبت به رقبای خود، شبکه بلاک چین آن در نهایت تعجب دارای سرعت کم و کارمزدهای بالا است.

نسخه دوم اتریوم (Ethereum 2.0) با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) در نظر دارد این ایرادات را برطرف کند و باعث شده که در حال حاضر، کاربران به استفاده از راه‌کارهای مقیاس‌پذیری شخص ثالث در این شبکه روی آورند.


آپتیمزیم (Optimism / OP) یکی از این راه‌کارهای مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم است که در سال ۲۰۱۹ معرفی و در ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. با این که آپتیمزیم هنوز به‌طور کامل به یک پلتفرم غیرمتمرکز تبدیل نشده است، تا کنون به کاربران کمک کرده تا بیش از ۱ میلیون دلار کمتر به کارمزدهای گس (Gas Fee) در شبکه اتریوم پرداخت کنند.

ارز دیجیتال آپتیمیزم (OP) با توجه به معیارهای درون شبکه‌ای (آن‌چین / On-Chain) نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار ارزش بازار دارد و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های فرعی (Sidechain) در اتریوم است.


آپتیمیزم یک بلاک چین لایه ۲ (Layer-2) است که یعنی در بلاک چین لایه ۱ و شبکه اصلی اتریوم ایجاد شده و فعالیت دارد.

تراکنش‌ها در شبکه آپتیمیزم انجام می‌شوند، اما اطلاعات آن‌ها به شبکه اصلی ارسال شده و در آن‌ محل اعتبارسنجی می‌شوند؛ این مسئله مانند این است که شما یک خیابان فرعی و خلوت را برای مسیر خود انتخاب کرده و در عین حال، از مزایای امنیت یک بزرگراه نیز بهره‌مند می‌شوید.

بر اساس آمار پلتفرم دیفای‌لاما (DeFi Llama)، آپتیمیزم دومین بلاک چین لایه ۲ در شبکه اتریوم بوده و ارزش کل قفل‌شده‌ (TVL) در قراردادهای هوشمند آن ۳۱۳ میلیون دلار برآورد شده است. هم‌اکنون، ۳۵ پروتکل مختلف در آپتیمیزم پیاده‌سازی شده‌اند که هرکدام از آن‌ها حداقل ۱,۰۰۰ دلار در قراردادهای هوشمند قفل کرده‌اند.


امنیت در پلتفرم و ارز دیجیتال آپتیمیزم از طریق یک فناوری تحت عنوان رول‌آپ (Rollup) تامین می‌شود که به آن‌ها در این شبکه نام اختصاصی “Optimistic Rollup” داده شده است.

به این دلیل به این فناوری رول ‌آپ (به معنای جمع‌آوری یا سرجمع کردن) گفته می‌شود که طبق آن، داده‌های صدها تراکنش، NFT، سواپ‌ها (Swap) و هر تراکنش دیگری تبدیل به یک تراکنش واحد در شبکه اتریوم (لایه ۱) می‌شوند؛ زمانی که تعداد زیادی تراکنش تبدیل به یک تراکنش می‌شوند، متعاقباً هزینه گس آن‌ها نیز به هزینه گس یک تراکنش کاهش پیدا می‌کند و بین عاملان تراکنش‌ها تقسیم می‌شود.


عرضه ارز دیجیتال آپتیمیزم در بازار در ابتدا ۴,۲۹۴,۹۶۷,۲۹۶ توکن OP بوده است و نرخ تورم سالیانه آن ۲ درصد تعیین شده است. در سال اول، ۳۰ درصد از این حجم برای عرضه در بازار در اختیار این بنیاد قرار گرفته است و پس از سال اول، هولدرهای این توکن در مورد سطح عرضه سالیانه آن‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد. این یکی از ویژگی‌های یک توکن حاکمیتی (Governance Token) است.


آپتیمیزم در صرافی‌های معتبر سطح دنیا نظیر بایننس (Binance) و کوکوین (KuCoin) لیست شده است و اکنون پلتفرم معاملاتی او ام پی فینکس به‌عنوان یک صرافی داخلی، قابلیت خرید ارز OP را برای کاربران خود ایجاد کرده است. شما می‌توانید از طریق ریال، بیت کوین (BTC) و تتر (USDT) در این صرافی به خرید ارز دیجیتال آپتیمیزم بپردازید.

بلاک چین لایه ۲ چیست؟

لایه ۲ (Layer-2) به فریم‌ورک یا پروتکلی گفته می‌شود که در شبکه اصلی یک بلاک چین دیگر ایجاد می‌شود و هدف آن افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها و رفع مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری است.

چگونه ارز دیجیتال آپتیمیزم را بخریم؟

شما می‌توانید پس از چند دقیقه ثبت نام و احراز هویت در پلتفرم او ام پی فینکس، با استفاده از کارت بانکی خود و یا رمزارزها، ارز دیجیتال آپتیمیزم (OP) را خریداری کنید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا