تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور | او ام پی فینکس

با توجه به نگرانی سرمایه‌گذاران پیرامون ادامه سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه از سوی فدرال رزرو جهت کنترل تورم و احتمال پیدایش رکود در ایالات متحده، شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و مرکب نزدک (Nasdaq Composite) بدترین عملکرد هفتگی خود را از ماه ژوئن (خرداد) تا کنون به‌ثبت رساندند.


بیت کوین (BTC) در ادامه همبستگی خود با شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰، هفته گذشته را با بیش از ۱۰ درصد کاهش به پایان رساند. چنانچه این همبستگی ادامه پیدا کند، بازار رمزارزها فشارهای بیشتری را متحمل خواهند شد و شَرون بِل، تحلیل‌گر گُلدمن ساکس (Goldman Sachs)، به سرمایه‌گذاران هشدار داد که افزایش شدید نرخ‌ها ممکن است منجر به ریزش ۲۶ درصدی شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ شود.


در حال حاضر، انتظارات اکثریت افراد بر افزایش نرخ‌ها به میزان ۰.۷۵ درصد توسط فدرال رزرو در نشست روز ۲۰ تا ۲۱ سپتامبر (۲۹ تا ۳۰ شهریور) است، اما ابزار فد واچ (FedWatch Tool) نشان می‌دهد که تا ۱۸ درصد ممکن است نرخ‌ها افزایشی ۱ درصدی داشته باشند. وجود چنین ابهاماتی باعث تشدید نگرانی‌ها میان معامله‌گران می‌شود و نتیجه آن، افزایش نوسانات قیمتی در کوتاه‌مدت است.


اما چنانچه افزایش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو مطابق با پیش‌بینی‌های فعلی باشد، رمزارزهای واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور او ام پی فینکس پتانسیل رشد قیمت خواهند داشت. در این هفته برای شما ۵ رمزارز مستعد رشد همراه با تحلیل تکنیکال آن‌ها معرفی می‌کنیم.

واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور | بیت کوین (BTC)

بیت کوین با بازیابی قیمت خود از ۱۹,۳۲۰ دلار در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) موفق شد روز بعد و در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، با حرکت صعودی خود از مرز ۲۰,۰۰۰ دلار عبور کند.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) بیت کوین در ۲۰,۴۳۲ دلار به مرور پایین آمده و شاخص قدرت نسبی (RSI) آن نیز در محدوده منفی قرار دارد و این دو مورد نشان می‌دهند که تمایلات پیرامون این رمزارز منفی است و معامله‌گران در نزدیکی سطوح مقاومتی، اقدام به فروش می‌کنند.


چنانچه قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند و سطح ۱۹,۳۲۰ دلار را بشکند، ممکن است تا ۱۸,۵۱۰ دلار این روند نزولی ادامه پیدا کند. انتظار می‌رود که خریداران از این سطح با تلاش زیادی دفاع کنند.


اما در صورت صعود قیمت، سطح مهم و کلیدی پیش رو میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) در ۲۱,۶۰۵ دلار خواهد بود که با ادامه فعالیت خریداران قیمت بیت کوین می‌تواند تا ۲۵,۲۱۱ دلار افزایش داشته باشد. شکست این سطح و بسته‌شدن کندل بالاتر از آن نشان‌دهنده آغاز یک روند صعودی جدید است.

نمودار 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

در نمودار ۴ ساعته بیت کوین مشاهده می‌شود که فروشندگان قصد توقف روند بازگشت قیمت در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آن را دارند و به این معنی است که در حال حاضر، فروشندگان تصمیمی بر تسلیم‌شدن ندارند. چنانچه حرکت قیمتی بیشتر تضعیف شود و سطح ۱۹,۳۲۰ دلار را بشکند، قیمت بیت کوین ممکن است به ۱۸,۵۱۰ دلار برسد.


در غیر این صورت اگر قیمت از سطح فعلی خود بالاتر بیاید و از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور کند، می‌تواند صعود خود را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ادامه دهد. این سطح یک مقاومت محسوب شده که قیمت بیت کوین با عبور از آن، در مرحله بعدی ممکن است به سطح بازگشتی فیبوناچی (Fibonacci Retracement Level) در ۶۱.۸ درصد و ۲۱,۴۷۰ دلار برسد.

واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور | ریپل (XRP)

ریپل روزهای زیادی است که در محدوده معاملاتی بین ۰.۳۰ تا ۰.۳۹ دلار گیر افتاده است. هم‌اکنون قیمت به مقاومت در این محدوده رسیده که در صورت کمک خریداران و عبور از آن، ممکن است یک روند صعودی جدید برای ریپل آغاز شود.

نمودار روزانه ریپل
نمودار روزانه ریپل – TradingView

عموماً زمانی که قیمت در یک محدوده معاملاتی قرار گرفته باشد، معامله‌گران نزدیک به حمایت محدوده اقدام به خرید و نزدیک به مقاومت دست به فروش می‌زنند. چنانچه قیمت از سطح فعلی خود کاهشی شدید داشته باشد و پایین‌تر از میانگین متحرک‌ها بیاید، به این معنی است که قیمت ریپل ممکن است برای چند روز دیگر یک روند تثبیت قیمت (Consolidation) داشته باشد.


گرچه، میانگین متحرک‌های ریپل به‌صورت ضربدری یکدیگر را قطع کرده‌اند و شاخص قدرت نسبی جهشی به محدوده مثبت داشته است که یعنی شرایط تا حدی به نفع خریداران است. چنانچه خریداران به فعالیت خود ادامه دهند و قیمت را بالاتر از ۰.۳۹ دلار حفظ کنند، سطح بعدی برای قیمت ریپل می‌تواند ۰.۴۸ دلار باشد.

نمودار 4 ساعته ریپل
نمودار ۴ ساعته ریپل – TradingView

قیمت ریپل در نمودار ۴ ساعته از ۰.۳۲ دلار تا ۰.۳۹ دلار حرکتی سریع داشته است که نشان از افزایش فشار خرید برای این رمزارز دارد. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به‌سمت بالا رفته و شاخص RSI نیز در محدوده مثبت قرار گرفته است که یعنی حرکت قیمت صعودی است.


چنانچه این حرکت ادامه پیدا کند و ۰.۳۹ دلار را بشکند و از آن عبور کند، قیمت ریپل ممکن است تا ۰.۴۱ دلار صعود خود را ادامه دهد. این سطح یک مقاومت به‌حساب می‌آید که در صورت تبدیل ۰.۳۹ دلار از مقاومت به حمایت، روند صعودی برای قیمت ریپل ادامه پیدا خواهد کرد.

واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور | چین لینک (LINK)

چین لینک طی چند هفته اخیر در یک محدوده معاملاتی وسیع بین ۵.۵۰ تا ۹.۵۰ دلار قرار گرفته است، به این معنی که خریداران در حال تلاش برای تشکیل کف قیمتی هستند. آن‌ها موفق شدند قیمت را بالاتر از میانگین متحرک‌ها بیاورند و شاخص قدرت نسبی نیز به محدود مثبت جهش داشته است که نشان می‌دهد مومنتوم صعودی (Positive Momentum) چین لینک در حال افزایش است.

نمودار روزانه چین لینک
نمودار روزانه چین لینک – TradingView

قیمت چین لینک در ۸.۳۰ دلار با یک مقاومت جزئی روبرو است که در صورت عبور از آن، می‌تواند تا مقاومت جدی بعدی در ۹.۵۰ دلار افزایش پیدا کند. این سطح اهمیت بسیار زیادی داشته و فروشندگان زیادی را به خود جلب می‌کند، اما چنانچه خریداران موفق به شکست و عبور از آن شوند، یک روند صعودی جدید برای این رمزارز شروع می‌شود.


در حال حاضر میانگین متحرک‌ها سطوح حمایتی مهمی برای چین لینک هستند که در صورت از دست رفتن آن‌ها، فشار فروش ممکن است بیشتر شود که در نتیجه آن، احتمال کاهش قیمت تا ۷ دلار و سپس ۶.۲۰ دلار وجود دارد.

نمودار 4 ساعته چین لینک
نمودار ۴ ساعته چین لینک – TradingView

نمودار ۴ ساعته چین لینک نشان می‌دهد که خریداران در حال تلاش برای حفظ میانگین متحرک‌ها هستند که ممکن است منجر به بازیابی قیمت تا مقاومت ۸.۲۰ دلاری شود. چنانچه قیمت از این سطح عبور کند، چین لینک می‌تواند به ۹ دلار برسد.


اما اگر خریداران موفق به هدایت قیمت بالاتر از ۸.۲۰ دلار نشوند، ممکن است فروشندگان برای کاهش قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک‌ها شانس خود را امتحان کنند. در این صورت ممکن است کنترل شرایط به‌دست فروشندگان بیفتد و قیمت چین لینک در ابتدا به ۷.۵۰ دلار و سپس به ۷ دلار کاهش پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور | ایاس (EOS)

فروشندگان در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) توانستند قیمت ایاس را از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۱.۴۴ دلار پایین‌تر بیاورند، اما در شکست حمایت ۱.۳۴ دلاری موفق ظاهر نشدند. این یعنی که خریداران مشغول خرید در کف و تلاش برای ایجاد یک کف قیمتی نزدیک به ۱.۳۴ دلار هستند.

نمودار روزانه ایاس
نمودار روزانه ایاس – TradingView

نکته منفی اما جزئی در این‌جا، مواجهه خریداران با مقاومتی قوی در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱.۵۰ دلار است و به این معنی است که فروشندگان تسلیم نشده و در تلاش‌اند تا کنترل شرایط را به‌دست گیرند. این نبرد بین خریداران و فروشندگان عموماً به یک شکست قوی منجر می‌شود.


در صورتی که قیمت سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند، مومنتوم صعودی ممکن است افزایش داشته باشد و قیمت تا ۱.۸۶ دلار بالا رود. در غیر این صورت، چنانچه قیمت کاهش پیدا کند و سطح ۱.۳۴ دلار را بشکند، ممکن است تا ۱.۲۴ دلار پایین بیاید؛ شکست این حمایت ممکن است قیمت را تا ۱ دلار کاهش دهد.

نمودار 4 ساعته ایاس
نمودار ۴ ساعته ایاس – TradingView

روند بازیابی قیمت ایاس در نزدیکی ۱.۵۰ دلار با چالش‌هایی مواجه شد که نشان‌دهنده تلاش خرس‌ها برای فروش در حرکت‌های قیمتی است. آن‌ها برای مستحکم کردن جایگاه خود و هدایت قیمت پایین‌تر از حمایت ۱.۳۴ دلاری تلاش خواهند کرد، اما کار ساده‌ای نخواهد بود.


خریدارن تا کنون سه مرتبه از سطح ۱.۳۴ دلار دفاع کرده‌اند و احتمالاً دوباره همین رویه را پیش خواهند گرفت. چنانچه قیمت با رسیدن به ۱.۳۴ دلار بازگشت داشته باشد، خریداران برای رساندن قیمت به مقاومت ۱.۵۰ دلار مجدداً تلاش خواهند کرد که در صورت موفقیت، قیمت ایاس می‌تواند در ابتدا به ۱.۷۰ دلار و سپس ۱.۸۶ دلار افزایش پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۲۸ شهریور | تزوس (XTZ)

تزوس در ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱.۵۷ دلار را شکست و پایین‌تر از آن قرار گرفت، اما فروشندگان در هدایت قیمت تا خط حمایت آن در الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) موفق نبودند. این یعنی که خریداران در کف‌ها مشغول به انباشت بوده و برای اصلاحات قیمتی بیشتر منتظر نمی‌مانند و در نتیجه، قیمت تزوس ممکن است در کوتاه‌مدت یک بازگشت را شاهد باشد.

نمودار روزانه تزوس
نمودار روزانه تزوس – TradingView

اگر قیمت تزوس موفق به شکست و عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه شود، ممکن است حرکت خود را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه تا ۱.۶۶ دلار ادامه دهد. تا کنون این سطح دو مرتبه به‌عنوان یک مقاومت قوی عمل کرده و از این حیث، سطح بسیار مهمی بوده که معامله‌گران باید آن را زیر نظر داشته باشند. چنانچه خریداران موفق به عبور از این مانع شوند، می‌توانند قیمت را تا خط مقاومت آن در الگوی مثلث متقارن هدایت کنند.


در صورت یک شکست صعودی از این مثلث، تغییر روند محتمل است و قیمت تزوس می‌تواند ابتدا به ۲ دلار و سپس به ۲.۳۶ دلار افزایش پیدا کند.


در این بین، فروشندگان ممکن است دست به‌کار شوند و روند بازیابی قیمت را در میانگین متحرک‌ها متوقف کنند. چنانچه قیمت تزوس از سطح فعلی کاهش پیدا کند و از ۱.۵۰ دلار به محدوده حمایتی در ۱.۴۰ دلار برسد، کف ماه ژوئن (خرداد) این رمزارز در ۱.۲۰ دلار می‌تواند هدف بعدی برای قیمت باشد.

نمودار 4 ساعته تزوس
نمودار ۴ ساعته تزوس – TradingView

بررسی نمودار ۴ ساعته تزوس نشان می‌دهد که خریداران از حمایت ۱.۵۰ دلاری دفاع کرده و قیمت را بالاتر خط روند نزولی هدایت کرده‌اند، اما در حفظ سطوح قیمتی بالاتر موفق نبوده‌اند. اگر فروشندگان قیمت را پایین‌تر از ۱.۵۰ دلار بکشانند، سطح قیمتی بعدی برای تزوس ممکن است ۱.۴۰ دلار باشد.


از سویی دیگر، اگر قیمت با رسیدن به حمایت ۱.۵۰ دلاری مجدداً بازگشت داشته باشد، به این معنی است که سطوح قیمتی پایین‌تر همچنان خریداران را به خود جذب می‌کنند. از این رو، خریداران برای هدایت قیمت بالاتر از میانگین متحرک‌ها تلاش می‌کنند و مقاومت ۱.۶۲ دلار را به چالش خواهند کشید. در صورت موفقیت و عبور از این سطح، قیمت تزوس می‌تواند تا ۱.۷۰ دلار افزایش پیدا کند.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا RSI نشان‌دهنده قدرت حرکت (Momentum) قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (MA) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و مسیر روند قیمت را مشخص می‌کند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا