تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت؛ او ام پی فینکس

رمزارز برتر بازار، بیت کوین (BTC)، هفته گذشته را با کاهشی نسبتاً شدید به میزان ۹ درصد به پایان رساند. این مسئله می‌تواند منجر به برداشت سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌‌مدت شود که پیش‌بینی می‌کنند بیت کوین به مسیر نزولی خود ادامه خواهد داد. تحلیل کارشناسان از این عملکرد قیمت بیت کوین، رسیدن به محدوده ۲۶,۶۰۰ دلار تا ۲۵,۰۰۰ دلار است که در این ناحیه، با افزایش تقاضا از سوی خریداران روبه‌رو خواهد شد.

پادکست واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت


زمانی که یک دارایی طی یک دوره بازار خرسی مسیر رو به رشدی را طی می‌کند، عموماً در نمودار قیمت خود کف‌های بالاتر (Higher Lows) را ایجاد کرده که این سطوح در ادامه روند قیمت و اصلاحات آن، تبدیل به حمایت‌هایی قوی می‌شوند. اکنون، اصلاح فعلی قیمت بیت کوین می‌تواند کف لازم برای صعود بعدی را تشکیل دهد.


چنانچه معامله‌گران بلندمدت بازار تشخیص دهند که بیت کوین کف خود را تشکیل داده است، فروش رمزارزها در پی این اصلاحات قیمتی استراتژی مناسبی نخواهد بود و در عوض، خرید در این سطوح به رشد سبد سرمایه کمک زیادی خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با ۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال


اما کاهش قیمت بیت کوین چندین آلت کوین (Altcoin) دیگر را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار داد و در حال حاضر، تعداد انگشت‌شماری از آلت کوین‌ها عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشته‌اند. به این ترتیب و طبق روال روزهای دوشنبه در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت را با تحلیل تکنیکال رمزارز بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA) و تن کوین (TON) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته پیش خواهیم برد.


مطالعه بیشتر: واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

خریداران بین کوین اکنون در تلاشند تا اصلاح قیمت این رمزارز را در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) یعنی سطح ۲۶,۹۳۸ دلار متوقف کنند؛ گرچه جهش‌های کوچک قیمت بیت کوین به این معنی است که فروشندگان نیز دست از کار نکشیده‌اند. بیت کوین نخستین ارز دیجیتال در واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت است.

نمودار 1 روزه قیمت بیت کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین – TradingView


بررسی نمودار ۱ روزه قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) این رمزارز به‌سمت پایین حرکتی را آغاز کرده و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز وارد محدوده منفی شده است. این موارد نشان‌دهنده کنترل شرایط فعلی به‌دست فروشندگان است و در ادامه، ممکن است فشار فروش افزایش یابد و میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه شکسته شود.


در این صورت، قیمت بیتکوین احتمال کاهش تا مهم‌ترین سطح شکسته‌شده خود در ۲۵,۲۵۰ دلار را خواهد داشت. این سطح از اهمیت به‌شدت بالایی برخوردار است، چرا که از دست‌رفتن آن احتمال ریزش قیمت تا مرز ۲۰,۰۰۰ را بالا می‌برد.


اکنون خریداران بیت کوین باید برای در دست‌گرفتن کنترل، قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه هدایت و این سطح را حفظ کنند. این مسئله می‌تواند تقاضا برای خرید را بیشتر کند و در ادامه مسیر، قیمت BTC می‌تواند تا محدوده مقاومتی ۳۱,۰۰۰ دلار تا ۳۲,۵۰۰ دلار رشد داشته باشد.

نمودار 4 ساعته قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین – TradingView


قیمت بیت کوین در نمودار ۴ ساعته طی یک جهش (Bounce) از سطح ۲۷,۱۲۵ دلار، توانست به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود برسد. این سطح نخستین مقاومتی است که خریداران جهت آغاز یک روند روبه‌رشد، باید از آن عبور کنند. در صورت موفقیت، قیمت رمزارز برتر بازار ممکن است به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسد که در این سطح، دفاع قوی از سوی فروشندگان دور از انتظار نیست.


اما در صورتی که قیمت BTC از سطح فعلی خود شروع به کاهش کند و به زیر ۲۷,۱۲۵ دلار برسد، به این معنی خواهد بود که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران همچنان منفی باقی مانده و در هر حرکت صعودی، اقدام به فروش بیت کوین می‌کنند. در صورت بروز چنین اتفاقی، قیمت بیت کوین ممکن است در مرحله اول به ۲۶,۵۰۰ دلار برسد و سپس تا سطح ۲۵,۲۵۰ دلار این مسیر را ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال بایننس کوین (BNB)

ارز دیجیتال بایننس کوین طی روزهای اخیر شاهد نبرد سختی بین خریداران و فروشندگان بوده است. فروشندگان در سطوح بالاتر از ۳۳۸ دلار عملکرد قابل توجهی داشته‌اند و خریداران نیز، از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۳۱۶ دلار به‌شدت دفاع می‌کنند. به این ترتیب با تحلیل تکنیکال بایننس کوین در واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت، سناریوهای صعودی و نزولی موجود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار 1 روزه قیمت بایننس کوین
نمودار ۱ روزه قیمت بایننس کوین – TradingView


قیمت رمزارز BNB در تاریخ ۲۱ آوریل (۱ اردیبهشت) با کاهش به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، شاهد بازگشت روند بود و اکنون، خریداران در تلاش برای عبور از مقاومت ۳۳۸ دلاری هستند. در صورت موفقیت، احتمال صعود قیمت بایننس کوین و عبور از سطح ۳۴۶ دلار نیز بیشتر می‌شود و این رمزارز در مسیر رسیدن به مرز ۴۰۰ دلار پیش‌روی خواهد کرد. خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۳۲۵ دلار) بایننس کوین به مرور به‌سمت بالا در حال تغییر مسیر است و شاخص RSI این رمزارز نیز، در محدوده مثبت قرار گرفته که نشان می‌دهد شرایط تا حدی به نفع خریداران است.


اگر فروشندگان قصد محدود یا متوقف‌کردن این روند را دارند، باید قیمت BNB را به زیر خط میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بکشانند. این مسئله ممکن است منجر به تشدید فشار فروش و کاهش قیمت بایننس کوین، ابتدا تا ۳۰۰ دلار و سپس ۲۸۰ دلار شود.

نمودار 4 ساعته قیمت بایننس کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بایننس کوین – TradingView


نمودار ۴ ساعته قیمت BNB نشان می‌دهد که این رمزارز با نزدیک‌شدن به حمایت ۳۱۶ دلار شاهد یک جهش صعودی بوده و توانسته به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسد. در صورتی که خریداران از این مانع عبور کنند، قیمت ممکن است تا ۳۳۸ دلار و سپس ۳۴۶ دلار رشد پیدا کند. شکست و عبور از این سطح می‌تواند شتاب مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی را افزایش دهد.


اما در سناریوی نزولی، نخستین حمایت مهم برای بایننس کوین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. در صورت از دست‌رفتن این سطح حمایتی، قیمت بایننس کوین ممکن است برای مدتی در محدوده ۳۱۵ دلار تا ۳۳۵ دلار، یک روند تثبیت (Consolidation) را سپری کند. به همین ترتیب، از بین‌رفتن حمایت ۳۱۵ دلاری می‌تواند شرایط را به سود فروشندگان تغییر دهد.


مطالعه بیشتر: معرفی ۶ مورد از بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال کاردانو (ADA)

قیمت ارز دیجیتال ADA، توکن بومی شبکه کاردانو (Cardano)، در روز ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) طی یک روند کاهشی به زیر خط گردن (Neckline) الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head & Shoulders) در نمودار ۱ روزه خود رسید. این مسئله نشان می‌دهد که فروشندگان عملکرد بهتری نسبت به خریداران این رمزارز داشته‌اند، گرچه نکته مثبت برای قیمت ADA، تلاش خریداران برای حفظ میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در سطح ۰.۳۷ دلار است. در ادامه به تحلیل تکنیکال کاردانو در واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت خواهیم پرداخت.

نمودار 1 روزه قیمت کاردانو
نمودار ۱ روزه قیمت کاردانو – TradingView


خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاردانو در سطح ۰.۴۰ دلار، به‌سمت پایین حرکت کرده و شاخص قدرت نسبی این رمزارز نیز کمی پایین‌تر از محدوده میانی قرار گرفته است که نشان می‌دهند، فروشندگان ADA در تلاش برای به‌دست گرفتن کنترل شرایط موجود هستند. در صورت کاهش قیمت کاردانو به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، فروشندگان تعیین‌کننده وضعیت خواهند بود و ممکن است قیمت تا سطح ۰.۳۰ دلار ریزش داشته باشد.


اما در آن روی سکه، خریداران جهت باز پس‌گیری تسلط بر بازار، باید هرچه سریع‌تر قیمت ADA را به بالاتر از خط گردن الگوی مذکور بازگردانند. در صورت موفقیت، کاردانو احتمالاً با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد و قیمت ADA می‌تواند تا ۰.۴۶ دلار رشد داشته باشد.

نمودار 4 ساعته قیمت کاردانو
نمودار ۴ ساعته قیمت کاردانو – TradingView


نمودار ۴ ساعته قیمت کاردانو نشان می‌دهد که فروشندگان موفق به کاهش قیمت به زیر خط روند صعودی (Uptrend Line) شده‌اند و قصد تبدیل این سطح از حمایت به مقاومت را دارند. اکنون شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرارگرفتن شاخص RSI در محدوده منفی، شرایط را به نفع فروشندگان رقم زده‌ است. در صورت کاهش قیمت ADA به زیر ۰.۳۸ دلار، فشار فروش ممکن است افزایش یابد و قیمت این رمزارز تا ۰.۳۴ دلار کاهش داشته باشد.


این سناریوی نزولی زمانی در کوتاه‌مدت نامعتبر خواهد شد که خریداران موفق به عبور قیمت بالاتر از خط روند صعودی شوند. چنین حرکتی می‌تواند نشان دهد که کاهش قیمت اخیر، احتمالاً یک تله خرسی (Bear Trap) بوده است. به این ترتیب، این روند بهبود قیمت کاردانو ممکن است با رسیدن به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه شاهد رشد مومنتوم باشد.


مطالعه بیشتر: بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کدام‌اند؟

واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت؛ تحلیل تکنیکال تن کوین (TON)

ارز دیجیتال تن کوین در نمودار ۱ روزه خود، یک الگوی مثلث نزولی (Descending Triangle) تشکیل داده است؛ اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران این رمزارز طی چند روز اخیر، معاملات خود را نزدیک به خط مقاومت (Resistance Line) این مثلث انجام داده‌اند. تن کوین به‌عنوان آخرین رمزارز در واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار 1 روزه قیمت تن کوین
نمودار ۱ روزه قیمت تن کوین – TradingView


اکنون خریداران TON تلاش خواهند کرد که قیمت را به خط مقاومت رسانده و از آن عبور دهند که در صورت موفقیت، سناریوی نزولی برای این رمزارز منتفی خواهد شد. تشکیل شکست از یک الگوی نزولی عموماً منجر به ایجاد یک حرکت صعودی می‌شود، چراکه معامله‌گران شکست‌خورده جهت جبران ضرر، فعالیت خود را در مسیر موافق قیمت افزایش می‌دهند.


به‌علاوه، معامله‌گرانی که دیدگاهی صعودی دارند و حین مسیر نزولی قیمت از بازار خارج شده بودند، برای خرید و فعالیت در بازار هجوم می‌آورند. قیمت تن کوین پس از عبور از خط مقاومت، می‌تواند ابتدا تا سطح ۲.۶۴ دلار و سپس ۲.۹۰ دلار رشد داشته باشد. این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت سطح ۲.۲۰ دلار را بشکند و به‌سمت پایین حرکت کند.

نمودار 4 ساعته قیمت تن کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت تن کوین – TradingView


در نمودار ۴ ساعته قیمت TON، یک مسیر روبه‌رشد در یک کانال صعودی به چشم می‌خورد. فروشندگان در بازه کوتاه‌مدت مشغول محافظت از سطح ۲.۳۳ دلار هستند؛ اما خریداران در این سطح فعالیت چشم‌گیری از خود نشان داده‌اند.


چنانچه خریداران بر این سطح غلبه کنند، قیمت تن کوین می‌تواند مسیر جدیدی را به‌سمت خط مقاومت کانال در نزدیکی ۲.۴۵ دلار آغاز کند. اما در غیر این‌صورت، اگر قیمت تن کوین با رسیدن به سطح ۲.۳۳ دلار دچار کاهش شود، فروشندگان جهت پایین آوردن قیمت تا خط حمایت (Support Line) کانال موجود تلاش خواهند کرد.


در واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به تحلیل تکنیکال رمزارزهای بیت کوین، بایننس کوین، کاردانو و تن کوین پرداختیم. نظر شما در مورد سناریوهای موجود برای این ارزهای دیجیتال چیست؟ لطفاً در قسمت نظرات دیدگاه خود را با ما مطرح کنید.

مهم‌ترین سوالات در مورد واچ لیست هفتگی ۴ اردیبهشت

بازار خرسی ارز دیجیتال چیست؟

بازار خرسی (Bear Market) ارزهای دیجیتال زمانی ایجاد می‌شود که قیمت رمزارزها نسبت به سقف تاریخی خود فاصله ۲۰ درصدی یا بیشتر گرفته و برای مدتی نسبتاً طولانی در همین محدوده باقی بماند.

الگوی قیمت سر و شانه معکوس چیست؟

الگوی قیمت سر و شانه معکوس، تغییر روند از نزولی به صعودی را پیش‌بینی می‌کند و یک الگوی بازگشتی است که احتمال نزدیک‌شدن به پایان یک روند نزولی را نشان می‌دهد.

الگوی قیمت مثلث نزولی چیست؟

مثلث نزولی یک الگو در بازارهای خرسی، متشکل از مجموعه‌ای از سقف‌های پایین‌تر و یک سطح مقاومتی است که معمولاً شکست صعودی و یا نزولی قیمت از آن، به منزله ادامه مسیر قیمت دارایی در همان جهت است.

سلب-مسئولیت-واچ-لیست-هفتگی-4-اردیبهشت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا