تحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال بازار ارزهای دیجیتال؛ امروز ۲۷ اردیبهشت

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس از تحلیل فاندامنتال بازار، قیمت بیت کوین (Bitcoin / BTC) صبح امروز دچار کاهش شد؛ اما همچنان بالاتر از مرز ۲۷,۰۰۰ دلار قرار دارد و رمزارز دوم بازار یعنی اتریوم (Ethereum / ETH) نیز، علی‌رغم رشد نسبی قیمت، در نمودار هفتگی شاهد کاهش بود. در این بین، ارز دیجیتال ریپل (Ripple / XRP) بهترین عملکرد را میان ۱۰ رمزارز برتر بازار داشت که پشتوانه این رشد را مدیون صدور حکم از سوی قاضی دادگاه خود با سازمان SEC است. بازار معاملات فیوچرز (آتی / Futures) سهام در ایالات متحده نیز، با انتشار اخبار مبنی بر پیشرفت مذاکرات در رابطه با بالابردن سقف بدهی دولت این کشور، شاهد رشد بود.

پادکست تحلیل فاندامنتال بازار امروز ۲۷ اردیبهشت


طبق داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت بیت کوین با ۰.۸۷ درصد رشد نسبت به ۲۴ ساعت اخیر، به سطح ۲۷,۰۳۶ دلار رسید؛ اما طی ۷ روز گذشته ۲.۰۵ درصد کاهش داشت. این آمار برای قیمت اتریوم در بازه ۲۴ ساعته و ۷ روز اخیر، به‌ترتیب با ۰.۲۸ درصد رشد و ۱.۱۰ درصد کاهش همراه بود و قیمت ETH هم‌اکنون در سطح ۱,۸۲۵ دلار قرار دارد.

قیمت بیت کوین
عملکرد قیمت بیت کوین در روزهای اخیر – TradingView


اما قیمت ریپل که بهترین عملکرد را میان رمزارزهای برتر بازار داشت، با رشدی ۲.۶۸ درصدی به سطح ۰.۴۳۹۹ دلار رسید. این رشد ریپل به‌دلیل صدور حکم قاضی دادگاه، آنالیزا تورس، بود که اعلام کرد درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مبنی بر عدم انتشار عمومی اسناد هینمن (Hinman Documents)، رئیس سابق این سازمان، رد شده است.


این اسناد به سخنرانی رئیس سابق SEC در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۴ خرداد ۱۳۹۷) مربوط می‌شود. در این سخنرانی، هینمن اظهار کرده بود که این نهاد نظارتی، رمزارزهای بیت کوین و اتریوم را به‌عنوان اوراق بهادار (Security) نمی‌شناسد. این بیانیه در جدال قانونی درازمدت بین ریپل و SEC اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه SEC کمپانی ریپل را به فروش اوراق بهادار بدون مجوز و ثبت‌نشده محکوم کرده است.


در تحلیل فاندامنتال بازار رمزارزها، بدترین عملکرد را ارز دیجیتال متیک (MATIC)، توکن بومی شبکه پالیگان (Ploygon)، به خود اختصاص داد. قیمت متیک در ۲۴ ساعت گذشته با ۲.۲۱ درصد کاهش به ۰.۸۴۴۲ دلار رسید و نسبت به ۷ روز اخیر، بیش از ۳.۵ درصد پایین آمده است.


مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) کل بازار ارزهای دیجیتال نیز با ۰.۹۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به سطح ۱.۱۳ تریلیون دلار رسیده و به همین ترتیب، حجم معاملات روزانه در این بازار ۲۸.۷۴ میلیارد دلار برآورد شده که کاهشی ۷ درصدی نسبت به معاملات روز سه‌شنبه داشته است.


در ادامه تحلیل فاندامنتال بازار، به بررسی عملکرد بازارهای NFT خواهیم پرداخت. شاخص بازار NFT پلتفرم فورکست (Forkast 500 / FK500) طی ۲۴ ساعت اخیر ۰.۱۳ درصد کاهش داشته و به ۳,۳۷۸ واحد رسیده. این آمار نسبت به ابتدای هفته جاری، بیش از ۲ درصد کاهش یافته است. طبق گفته یهودا پِت‌شِر، تحلیل‌گر بازارهای NFT در پلتفرم کریپتو‌اسلم (CryptoSlam)، پایین آمدن این شاخص احتمالاً به‌دلیل حجم کم تراکنش‌ها و افزایش کارمزدهای مربوط به ساخت NFTها است.

بازارهای NFT
عملکرد بازارهای ان اف تی – Forkast


فروش NFT ها در شبکه اتریوم که بزرگترین بلاک چین حال حاضر از این حیث است، با افزایش ۲.۱۶ درصدی به سطح ۱۸.۶ میلیون دلار رسید. در رتبه دوم بیت کوین قرار دارد که با ۳۲.۱۱ درصد رشد، میزان فروش NFT های این شبکه ۴.۶ میلیون دلار برآورد شد. یهودا پت‌شر در ادامه صحبت‌های خود افزود که NFT های شبکه بیت کوین به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند و در بلندمدت، احتمالاً به سطح فعالیت‌ها در شبکه اتریوم برسند و حتی شاید از آن‌ نیز فراتر روند.


معامله‌گران ممکن است در هفته جاری شاهد کاهش فعالیت‌ها در بازارهای NFT باشند؛ چراکه جامعه سرمایه‌گذاران این بخش برای شرکت در کنفرانس وب ۳ وی‌کان (The VeeCon) در ایندیاناپلیس آمریکا طی روزهای ۱۸ الی ۲۰ می (۲۸ الی ۳۰ اردیبهشت) آماده می‌شوند.

تحلیل فاندامنتال بازار؛ کاخ سفید و بازار سهام

بازار سهام

بازار فیوچرز سهام آمریکا در صبح روز جاری، با رشدهایی همراه بود؛ شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) موفق به ثبت ۰.۱۵ درصد رشد شد. این آمار برای شاخص‌های حوزه تکنولوژی یعنی اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و مرکب نزدک (Nasdaq Composite) نیز به‌ترتیب با ۰.۱۹ درصد و ۰.۲۴ درصد افزایش همراه بود که نشان‌دهنده پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از وجود یک راهکار برای سقف بدهی دولت آمریکا است.


رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، طی نشست روز سه‌شنبه خود با اعضای کنگره، برای پیداکردن یک نقطه‌نظر مشترک به‌منظور بالابردن سقف بدهی این دولت، صحبت‌هایی داشت. در تاریخ ۱ می (۱۱ اردیبهشت) بود که جنت یلن، وزیر خرانه‌داری آمریکا، به اعضای کنگره هشدار داد که در صورت عدم پرداخت تعهدات مالی دولت تا پیش از آغاز ماه ژوئن، این کشور با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد. این مسئله می‌تواند منجر به سقوط نظام اقتصادی آمریکا و متعاقباً، بحران جهانی شود.


اما پس از نشست بایدن با اعضای کنگره که یک ساعت به‌طول انجامید، وی به خبرنگاران از پیشرفت در مذاکرات پیرامون این مسئله گفت. کوین مک‌کارتی از نمایندگان کاخ سفید نیز، اظهار کرد که مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده و این احتمال وجود دارد که تا پایان هفته جاری، سقف بدهی دولت آمریکا افزایش پیدا کند.


جنت یلن بار دیگر در روز گذشته هشدار داد که بحران در رابطه با پرداخت بدهی‌های دولت، ممکن است به یک شوک اقتصادی منجر شود و در ادامه آن، شاهد یک رکود باشیم. وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار تسریع فرآیندها در مورد بالابردن سقف بدهی دولت شد و از بالارفتن هزینه‌های استقراض خبر داد.
شاخص‌های بازار سهام، طی این صحبت‌ها در روز گذشته شاهد کاهش در معاملات خود بودند. اکنون، سرمایه‌گذاران منتظر اعلام گزارش‌های درآمد کمپانی‌ها در روز جاری هستند. به‌علاوه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قرار است روز جمعه دیدگاه خود را در مورد افزایش نرخ بهره و تصمیم این نهاد در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) بیان کند.


در حال حاضر، نرخ بهره فدرال رزرو در محدوده بین ۵ درصد تا ۵.۲۵ درصد قرار دارد که بیشترین سطح آن از سال ۲۰۰۶ تاکنون است. در همین راستا، ابزار فدواچ سی ام ای گروپ (CME FedWatch Tool) پیش‌بینی کرده که به احتمال ۷۷.۵ درصد، فدرال رزرو نرخ بهره خود را در ماه ژوئن تغییر نخواهد داد و به همین ترتیب، به احتمال ۲۲.۵ درصد، نرخ بهره در ماه میلادی آتی افزایش پیدا می‌کند.

سلب مسئولیت تحلیل فاندامنتال بازار 27 اردیبهشت

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا