آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

نحوه کار بلاک چین با پایگاه داده های قدیمی چه تفاوتی دارد؟

آشنایی با نحوه کار بلاک چین باعث می شود تا بتوان با سطح آگاهی بیشتری به استقبال این شبکه ثبت اطلاعات رفت. به جرات می توان گفت که اکثریت افراد بلاک چین را با سر و صدای زیاد دنیای ارز های دیجیتال شناختند؛ اما بلاک چین در واقع یک شبکه ثبت داده و اطلاعات است و از این شبکه علاوه بر ارز های دیجیتال می توان برای صد ها کاربرد دیگر هم استفاده کرد. از زمانی که فضای اینترنت و رسانه های اجتماعی به وجود آمدند، حجم اطلاعات در هر زمینه ای به شدت افزایش یافت.

از همین رو پایگاه داده های قدیمی و سنتی که البته هنوز هم مورد استفاده زیادی قرار می گیرند، توانستند مرجعی برای ثبت اطلاعات موجود باشند. حال با روی کار آمدن بلاکچین باید دید که در آینده چه میزان می تواند بیشتر جای پایگاه داده های سنتی را در زمینه های مختلف بگیرد. به دلیل اهمیت این مسئله تصمیم داریم تا در ادامه به توضیح ماهیت و تفاوت های نحوه کار بلاک چین و پایگاه داده های سنتی بپردازیم. همراه ما باشید.

نحوه کار پایگاه داده های قدیمی به چه صورت است؟

قبل از این که راجب نحوه کار بلاک چین صحبت کنیم، بهتر است تا نگاهی را به نحوه کار پایگاه داده های سنتی بیندازیم. پایگاه داده یا همان دیتابیس های قدیمی همواره برای ثبت اطلاعات از معماری شبکه کلاینت-سرور (Client-server) استفاده می کنند. در این نوع پایگاه داده ها که هنور هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، تمام اطلاعات را بر روی سرور ذخیره می کنند.

به این صورت که کلاینت یا همان سیستم مشتری، در صورت داشتن مجوز های لازم می تواند به سرور دسترسی پیدا کند و فعالیت هایی نظیر ثبت داده یا تعییر داده را انجام دهد. این فعالیت به صورت کاملا متمرکز انجام می شود. مدیر و مرجع اصلی پایگاه داده های قدیمی برای ارائه مجوز به کلاینت، ابتدا هویت و اعتبار آن ها را به صورت کامل راستی آزمایی می کند. در واقع میزان امنیت پایگاه داده در همین راستی آزمایی ها تعیین می شود. از مزایای پایگاه داده های قدیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قابل تنظیم
  2. استوار در برابر حجم زیاد اطلاعات
  3. قابلیت پشتیبان گیری
  4. وجود رابط گرافیکی و رابط کاربری

نحوه کار بلاک چین به چه صورت است؟

نحوه کار بلاک چین کاملا متفاوت با پایگاه داده های قدیمی است. شبکه بلاک چین برای ثبت اطلاعات از چندین نود (node) یا گره استفاده می کند. این نود ها همگی با یکدیگر برای مدیریت پایگاه داده همکاری می کنند؛ اما به چه صورت؟ در شبکه بلاک چین برای ثبت اطلاعات از سازوکار اجماع استفاده می شود. به این صورت که تمام نود ها باید داده ها را بررسی کنند و در صورت وجود نظر موافق میان تمام آن ها، داده می تواند در شبکه بلاک چین ثبت شود.

چنین سازوکاری در ساختار بلاک چین باعث شده است تا امنیت تا سطح زیادی افزایش پیدا کند و همچنین تغییر داده با سختی زیادی رو به رو باشد. هر بلاک چین می تواند دارای الگوریتم خاص خود باشد. به طور مثال در شبکه بلاک چین بیت کوین، از الگوریتم روش اثبات کار استفاده می شود. در این الگوریتم توافق در آرا در روش استخراج به دست می آید.

در طی این فرایند معما های پیچیده هشینگ حل می شوند و داده ها به صورت رمزنگاری شده در شبکه ثبت خواهند شد.  این گونه تغییر داده ها غیرممکن به نظر می رسد. موارد زیر تعدادی از مزایای شبکه ثبت اطلاعات بلاک چین است.

  1. امنیت زیاد
  2. شفافیت
  3. کاهش زمان
  4. تراکنش های غیرقابل تغییر
  5. غیرمتمرکز بودن

نحوه تعیین کارمزد شبکه بلاکچین

تفاوت بلاک چین و پایگاه داده سنتی چیست؟

با توجه به نحوه کار بلاک چین و پایگاه داده های سنتی، متوجه یک سری از تفاوت های اصلی میان آن ها می شویم. این تفاوت ها گاها دلیلی برای برتری بلاک چین بر پایگاه داده های قدیمی هستند. حتی به دلیل وجود برخی از این تفاوت ها خیلی از احتمالات بر این است که در آینده ای نه چندان دور، شاهد جایگزینی شبکه ثبت اطلاعات بلاک چین به جای پایگاه داده های قدیمی باشیم.

شفافیت زیاد

یکی از اصلی ترین تفاوت ها بین نحوه کار بلاک چین و پایگاه داده های قدیمی را می توان شافیت زیاد در بلاک چین دانست. در شبکه بلاک چین قابلیت اعتبار سنجی عمومی وجود دارد؛ این قابلیت با استفاده از یکپارچگی در این شبکه به وجود آمده است. قابلیت به دست آمده به این صورت است که کاربر هنگام بازیابی اطلاعات، از تغییر نکردن داده ها در طول بازه زمانی که بر روی شبکه بوده مطمئن است. همچنین شفافیت به این صورت است که تمامی کاربران می توانند بر نحوه پیوستن بلاک ها بر شبکه نظارت داشته باشند.

نبود قابلیت کراد (CRUD)

در پایگاه داده های سنتی قابلیت کراد وجود دارد. کراد در واقع همان مجوز هایی است که سرور در پایگاه داده می تواند به کلاینت بدهد. این مجوز ها شامل چهار نوع ایجاد، خواندن، بروزرسانی و حذف است. اما در شبکه بلاک چین تنها قابلیت اضافه کردن داده برای کاربران وجود دارد. به این صورت که کاربر تنها می تواند داده ها را به بلاک های شبکه بلاک چین اضافه کند. در شبکه بلاک چین قابلیت خواندن با یک درخواست نیز وجود دارد؛ اما باید این را دانست که نمی توان در داده پس از خواندن تغییر مجدد ایجاد کرد.

غیرمتمرکز بودن

متمرکز بودن دیتابیس های قدیمی همواره یکی از چالش هایی است که آسیب ها و خطرات امنیتی زیادی را به وجود آورده. اما نحوه کار بلاک چین این مشکل را رفع کرده است. متمرکز بودن یک پایگاه داده چنین امکانی را به وجود می آورد که هر فرد در صورت دسترسی داشتن به داده ها، بتواند آن ها را تغییر دهد.

به همین دلیل مدیران پایگاه داده های سنتی همیشه در تلاش بوده اند تا از بهترین منافذ امنیتی را برای نگهداری از داده ها به وجود بیاورند. اما طبق تعریفاتی که داشتیم، دانستیم که شبکه بلاک چین داده ها را کاملا به صورت غیرمتمرکز ثبت می کند.

هزینه های پیاده سازی

نحوه کار بلاک چین به صورتی است که از آن می توان در بسیاری از مشاغل و زمینه های مختلف استفاده کرد؛ اما از آن جایی که یک فناوری جدید برای ثبت اطلاعات محسوب می شود، باید هزینه های بیشتری را هم برای پیاده‌سازی آن پرداخت کرد. سیستم های پایگاه داده قدیمی در زمان کمتری و با ابزار های آماده موجود پیاده‌سازی می شوند. اما طبیعتا برای استفاده از شبکه بلاک چین در یک زمینه و کسب و کار، باید فرایند های بیشتری را پشت سر گذاشت.

جمع بندی

نحوه کار بلاک چین توانسته بسیاری از مشکلات امنیتی در ساختار سیستم های پایگاه داده قدیمی را رفع کند؛ از همین رو روز به روز شبکه های بلاک چین جدید در حال توسعه هستند و جایگزین شدن بلاک چین به جای پایگاه داده های قدیمی اصلا دور از باور نیست. همین الان هم بسیاری از کسب و کار ها در کشور های مختلف در حال استفاده از بلاک چین برای ثبت اطلاعات هستند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا