اخبار اتریومتحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتال

عرضه اتریوم وارد روند نزولی شد

داده‌های آن‌چین (درون‌شبکه‌ای / On-Chain) نشان می‌دهند که در نتیجه توکن‌سوزی (Burn) بیشتر نسبت به صدور ارز طی هفته‌های اخیر، ظاهراً عرضه اتریوم (ETH) وارد یک روند نزولی به‌سمت سطوح قبل از مرج (Ethereum Merge) شده است.


در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) ارتقای مرج انجام شد و الگوریتم اجماع شبکه اتریوم از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر یافت که در این تاریخ، عرضه اتریوم ۱۲۰,۵۲۰,۰۰۰ واحد برآورد شده بود. این سطح عرضه پس از ارتقای مرج و در تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر) به ۱۲۰,۵۳۴,۰۰۰ واحد رسید، اما از آن تاریخ به بعد طی یک روند کاهشی به ۱۲۰,۵۲۲,۰۰۰ واحد رسید و هم‌اکنون تنها چند هزار واحد با عرضه ثبت‌شده در زمان اجرای ارتقا مرج فاصله دارد.


این روند ضد تورمی (Deflationary) به‌دلیل توکن‌سوزی بیشتر کوین‌ها در کارمزد تراکنش‌ها نسبت به تولید و صدور آن‌ها برای ارائه پاداش به اعتبارسنج‌ها است.


کوین پِنگ، تحلیلگر پلتفرم بلاک (THE BLOCK)، اظهار کرد از جایی که نرخ صدور اتریوم نسبت به وضعیت آن قبل از ارتقا مرج تا حد قابل توجهی کاهش یافته، کوچک‌ترین افزایش در فرآیندهای توکن‌سوزی می‌تواند نرخ خالص عرضه اتریوم (Net Emission) را به ارقام منفی رساند.

عرضه ضد تورمی اتریوم پس از مرج

یکی از مهم‌ترین اثرات ارتقا مرج بر بلاک چین اتریوم، کاهش ۹۰ درصدی صدور کوین‌های جدید و همچنین خروج ماینرها و پاداش‌های آن‌ها از بلاک چین سابق با مکانیزم اثبات کار است.

این مسئله در کنار طرح EIP-1559 اتریوم که طبق آن بخشی از کارمزدهای تراکنش یا گس (Gas Fee) سوزانده می‌شود، باعث شده هر زمان که کارمزد تراکنش‌ها از مرز ۱۶ گووِی (Gwei) فراتر می‌رود، اتریوم بیشتری در عوض اضافه‌شدن به عرضه در گردش سوزانده شود. به‌طور دقیق و بر اساس آمار پلتفرم اولتراسِوند (Ultrasound.money)، نرخ عرضه اتریوم فقط ۱,۷۰۰ واحد تا رسیدن به سطوح قبل از مرج فاصله دارد و به‌طور مداوم در حال کاهش است.


یکی از محققان حوزه دیفای (DeFi) به‌نام میکا هانکاسالو در توییتر خود نوشت: «چنانچه این روند ادامه داشته باشد و میزان توکن‌سوزی کارمزدها بیشتر از صدور کوین‌های جدید باقی بماند، ممکن است طی چند روز آینده شاهد کاهش عرضه اتریوم پایین‌تر از سطوح قبل از مرج باشیم. عرضه کل اتریوم پس از ارتقای مرج در ۵ الی ۷ روز آینده وارد محدوده منفی می‌شود.»

عرضه اتریوم از زمان ارتقا مرج
عرضه اتریوم از زمان ارتقا مرج – THE BLOCK

کارمزد تراکنش‌های اتریوم تا مدتی پس از مرج پایین باقی ماند، اما از تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر) به بعد و با افزایش فعالیت‌ها در این شبکه، کارمزدها نیز وارد سطوح بالاتری شدند. دلیل این افزایش فعالیت‌ها، معرفی یک توکن رایگان به‌نام زِن (XEN) بود. دریافت این توکن برای همه اعضای شبکه امکان‌پذیر است و تنها شرط لازم برای داشتن آن، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها بود که نتیجه آن، شلوغی بی‌هدف در بلاک چین به‌مدت چند هفته بود.


در پی این اتفاقات، معاملات میم کوین‌های جدید شبکه باعث بالا رفتن حجم تراکنش‌ها و در نتیجه کارمزدهای آن‌ها شد که شامل پاداش‌های عادی اعتبارسنج‌ها و ارزش قابل استخراج ماینرها می‌شود؛ پیامد کلی این تغییرات، افزایش میزان سوزاندن کوین‌های اتریوم بود.


در حال حاضر، میانگین کارمزدهای شبکه بین ۲۰ تا ۳۰ گووی متغییر است و شرایط بسیار خوبی را برای افزایش سطح توکن‌سوزی به‌صورت روزانه و ضد تورمی کردن عرضه اتریوم فراهم کرده است. میزان توکن‌سوزی روزانه اتریوم به سطح فعالیت در این شبکه بستگی دارد، چرا که مبنای تعیین کارمزد بر اساس شلوغی بلوک‌ها است و به‌طور کل، تراکنش‌های بیشتر به معنی سوزاندن کارمزدهای بیشتر است.

میزان صدور کوین‌های جدید اتریوم
میزان صدور کوین‌های جدید اتریوم – THE BLOCK

توکن سوزی چیست؟

توکن‌سوزی یا Burn به فرآیند خارج کردن توکن‌های در گردش بازار اشاره دارد که با کاهش عرضه توکن‌ها موجود، هدف افزایش قیمت دارایی مربوطه است.

منبع: THE BLOCK

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا