تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل اتریوم؛ از وقوع یک انتقال عظیم تا مسیر طی شده پس از مرج

یک نهنگ بزرگ اتریوم (ETH) به تازگی حجم زیادی از توکن‌های خود را درست در زمانی که این ارز دیجیتال ۳ درصد سود هفتگی را ثبت کرد، به صرافی انتقال داد. این اقدام می‌تواند نشانگر لزوم رعایت احتیاط توسط سرمایه‌گذاران باشد.

پادکست تحلیل اتریوم؛ از وقوع یک انتقال عظیم تا مسیر طی شده پس از مرج

به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس و به گزارش وب‌سایت‌های کوین گپ و thedefiant، تراکنش‌های نهنگ‌های بزرگ مانند این معمولا با فاد همراه هستند، زیرا انتقال به صرافی رمزنگاری می‌تواند به معنای فروش توکن‌ها باشد. این می‌تواند منجر به سقوط قیمت اتریوم در کوتاه مدت شود.

پیش از این، داده‌های اتر اسکن نشان می‌داد که این نهنگ ۸,۰۰۰ اتریوم به ارزش بیش از ۱۳ میلیون دلار را به باینس منتقل کرده‌است. این نهنگ با انتقال اخیر و تراکنش‌های قبلی که طی  سه هفته گذشته داشته، در مجموع ۱۲,۰۰۰ اتریوم به صرافی منتقل کرده‌است. آدرس کیف پول او در حال حاضر دارای موجودی ۱۰,۹۰۲ اتریوم و ۵۷ توکن دیگر است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید اتریوم در صرافی ارز دیجیتال

زمان انتقال توکن به صرافی توسط این نهنگ مرموز سوالاتی را به ذهن متبادر می‌سازد و آن اینکه آیا این اقدام در پاسخ به سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳، رخ داده‌است. آیا پیش‌بینی فروش گسترده در بازار  ارزهای دیجیتال وجود دارد یا خیر؟ با در نظر گرفتن اولویت فدرال رزرو آمریکا در حفظ هدف تورم ۲ درصدی، اگر سخنرانی پاول همچنان تند به نظر برسد، این امکان وجود دارد که شاهد ریزش در بازار باشیم. نظرات رئیس فدرال رزرو ممکن است لحن جلسات آتی فومک در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ را تعیین کند، که به نوبه خود می‌تواند مبنایی برای کاهش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۴ باشد.

ارتقای مرج اتریوم چیست؟

اتریوم یک سال پس از ادغام

از زمان انتقال اتریوم به اثبات سهام، تقریبا یک میلیون اتریوم سوزانده شده‌است، اما تسلط لیدو بر بخش لیکوئید استیکینگ همچنان حامیان تمرکززدایی را نگران می‌کند.

این ادغام به عنوان مهمترین ارتقا در تاریخ اتریوم شناخته می‌شود که قرار است اتریوم را به یک دارایی ضد تورمی تبدیل کرده و در عین حال ردپای کربن شبکه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

با وجود اینکه بسیاری از اصول شبکه اتریوم تغییر کرده اما رمزارز اصلی آن طی  12 ماه گذشته به صورت رنج معامله شده‌است. طی این مدت انتشار توکن‌های جدید اتریوم بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته، مشارکت سهام ۸۷ درصد افزایش یافته و نزدیک به ۱ میلیون از این توکن برای همیشه از عرضه حذف شده‌است.

مرج اتریوم

با وجود اینکه اتریوم تا حد زیادی به وعده کاهش تورم خود عمل می‌کند اما چالش‌های جدیدی برای تمرکززدایی شبکه ایجاد شده‌است.

همانطور که به خاطر دارید، ادغام  شبکه اتریوم در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شد و شبکه را از اثبات کار به اجماع اثبات سهام انتقال داد. این تغییر توکنومیک، اساس اتریوم را متحول کرد و انتشار روزانه اتر جدید بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت. یعنی انتشار اتریوم از ۱۳,۵۰۰ اتر به حدود ۲,۳۰۰ اتر در حال حاضر کاهش پیدا کرد. در همین راستا، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که اتریوم دچار کاهش تورم می‌شود، به این معنی که اتریوم بیشتری از کارمزد تراکنش پایه سوزانده می‌شود تا اینکه به عنوان پاداش برای سهامداران وارد گردش شود.

در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰,۰۰۰ اتریوم کمتر از زمان ادغام وجود دارد. برای مقایسه، زمانی که شبکه روی اثبات کار فعالیت می‌کرد، ۳.۸ میلیون ETH یعنی چیزی حدود ۶.۲ میلیارد دلار بیشتر از زمان حاضر اتریوم منتشر می‌شد.

چالش‌های لیکویید استیکینگ بعد از  مرج

ادغام شبکه اتریوم همچنین منجر به رونق توکن‌های لیکویید استیکینگ (LST) در سال ۲۰۲۳ شد؛ دارایی‌هایی که نشان‌دهنده جایگاه اصلی اتریوم استیک شده هستند که می‌تواند به راحتی در صرافی‌ها معامله یا در دیفای استفاده شود.

ارتقای شانگهای اتریوم همچنین برداشت‌های اتریوم‌های استیک شده را در ماه آوریل فعال کرد و اختلاف قیمت بین اتریوم و توکن‌های محبوب لیکویید استیکینگ را کاهش داد. این ارتقا همچنین پذیرش توکن‌های لیکویید استیکینگ را تقویت کرد. امروزه، ۱۰.۸ میلیون اتریوم یا ۴۲.۵ درصد از کل اتر استیک شده توسط پروتکل‌های اتریوم استیک نگهداری می‌شود.

بر اساس گزارش Dune Analytics، اتریوم قفل شده در لیدو به عنوان پروتکل برتر لیکویید استیکینگ توکن، از ابتدای سال ۸۲ درصد افزایش یافته و از ۴.۶ میلیون به ۸.۶ میلیون رسیده است.

با این حال، با توجه به اینکه لیدو اکنون یک سوم سهم استیکینگ را در اختیار دارد، بسیاری از ناظران بازار، لیدو را به عنوان یک تهدید متمرکز برای اتریوم شناخته و هشدار می‌دهند که افزایش بیشتر تسلط لیدو می‌تواند ایجاد مشکلات حاکمیتی علیه این شبکه را تسهیل کند.

ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم، در ماه می از کسانی که کنترل بیش از ۱۵ درصد از اتریوم سهام‌گذاری شده را در اختیار دارند درخواست کرد که به طور فعال هزینه‌های کاربری را افزایش دهند تا زمانی که تسلط آنها کاهش یابد.

بوترین در توییتی نوشت: اگر یک استخر استیکینگ کنترل بیش از ۱۵ درصد از اتریوم را در اختیار داشته باشد، باید پذیرفت و حتی انتظار داشت که این استخر به افزایش گس فی خود ادامه دهد تا زمانی که دوباره به زیر ۱۵ درصد برگردد.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا