تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتال

تحلیل آنچین اتریوم؛ نهنگ‌ها در ناحیه ضرر

به گزارش واحد تحلیل و ترید صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ارزش اتریوم های سپرده‌گذاری شده (استیک‌شده / Staked) که شامل زیان غیرواقعی یا تحقق نیافته (Unrealized Loss) هستند دچار کاهش شده، گرچه ضرر اصلی در این بین متوجه سپرده‌گذاران بزرگ اتریوم است.


طی تحلیل آنچین اتریوم توسط پلتفرم گلس‌نود (Glassnode) در روز جاری، شرایط فعلی سود و زیان سپرده‌گذاران اتریوم مورد بررسی قرار گرفت. در گزارش گلس‌نود آمد که زیان غیرواقعی خالص (Net Unrealized Loss) در شبکه بیکن (Beacon Chain) اتریوم به ۴.۷ میلیارد دلار رسیده است؛ البته این آمار در مقایسه با ۱۶ میلیارد دلار ضرر در پی سقوط اکوسیستم ترا (Terra / LUNA)، کاهشی ۷۰ درصدی داشته است. در جولای ۲۰۲۲ (تیر ماه ۱۴۰۱) بود که قیمت اتریوم تا مرز ۱,۰۰۰ دلار ریزش داشت؛ اما موفق شد طی روزهای اخیر رشد خود را تقریباً به دوبرابر و نزدیک به ۲,۰۰۰ دلار برساند.

پادکست تحلیل آنچین اتریوم


همچنین، در گزارش گلس‌نود از تحلیل آنچین اتریوم به نهنگ‌های این رمزارز نیز اشاره شد. گلس‌نود خاطرنشان کرد که بزرگترین سپرده‌گذاران اتریوم شاهد بیشترین ضرر در سرمایه خود هستند و ۷۰ درصد از کل زیان‌های غیرواقعی در اتریوم‌های استیک‌شده متعلق به نهنگ‌ها است.

سود و زیاد غیرواقعی در استیک اتریوم
سود و زیان سپرده‌گذاران اتریوم بر اساس حجم فعالیت آن‌ها – Glassnode

تحلیل آنچین اتریوم با بررسی حوزه استیکینگ

با وجود شرایط فعلی در استیکینگ اتریوم، سرمایه‌گذاران بلندمدت این رمزارز هنگام مواجهه با عواملی نظیر زیان‌های غیرواقعی دچار آشفتگی نخواهند شد. خرید اتریوم با هر قیمتی و سپرده‌گذاری آن همیشه استراتژی خوبی به‌شمار می‌آید؛ اما در صورتی که قصد فروش دارایی‌ها یا معامله با آن‌ها را نداشته باشید.


پلتفرم گلس‌نود در ادامه گزارش خود به بررسی استخر‌ سپرده‌گذاری اتریوم (Ethereum Staking Pool) نیز پرداخت. طبق این گزارش، بخش بزرگی از این استخرها متشکل از سپرده‌گذاران تکراری است که مالک چندین نود اعتبارسنج (Validator) هستند. این فعالان بازار به‌صورت روزانه نزدیک به ۱,۰۰۰ مرتبه به این استخرها واریزی دارند.


اما با این وجود، بررسی رویدادهای بزرگ در بلاک چین اتریوم نظیر شروع به کار شبکه بیکن، ارتقای مرج اتریوم (The Merge) و ارتقای قریب‌الوقوع شانگهای (Shanghai Upgrade)، نشان می‌دهد که شمار سپرده‌گذاران جدید که فقط یک مرتبه اقدام به استیک اتریوم می‌کنند، طی این رویدادها افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره استیک اتریوم

استیک اتریوم
میزان مشارکت سپرده‌گذاران تکراری و یک‌باره اتریوم – Glassnode


گلس‌نود اظهار کرد که در حال حاضر، فعالیت‌های استیکینگ اتریوم به‌دلیل فشارهای نهادهای نظارتی و نزدیک‌شدن به ارتقای شانگهای به سطح پایینی رسیده‌اند.


سخت‌گیری‌های دولت آمریکا در برابر صنعت رمزارزها شامل موشکافی فعالیت‌های سپرده‌گذاری نیز شده است. رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور (SEC)، گری گنسلر، تاکنون چندین مرتبه ادعا کرده که رمزارز اتریوم در دسته اوراق بهادار (Security) قرار می‌گیرد. این مسئله هنوز توسط کنگره آمریکا مورد طبقه‌بندی و تایید قرار نگرفته است.


اما صرف نظر از هر آنچه که گفته شد، سوال اصلی که ذهن معامله‌گران اتریوم را به خود مشغول کرده این است که آیا پس از ارتقای شاپلا، اتریوم با فروش دسته‌جمعی سرمایه‌گذاران مواجه می‌شود یا خیر؟


ارتقای شانگهای قرار است در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) پس از مدت‌ها انتظار اجرا شود. از این رو، اتریوم‌های استیک‌شده قابل برداشت خواهند بود که البته چالش‌هایی در این بین نیز وجود دارد. ۱۸ میلیون واحد اتریوم استیک‌شده به‌صورت یک‌جا قابل برداشت نیست تا بتوان ثبات و امنیت شبکه را حفظ کرد.


اعتبارسنج‌ها و سپرده‌گذاران باید به‌ترتیب نوبت خود و دوره‌های مشخص‌شده برای برداشت اقدام کنند و این فرآیند برای چند ماه زمان خواهد برد. به این ترتیب، بعید است که طی هفته جاری حجم بزرگی از اتریوم در بازارها به فروش برسد.


بر اساس داده‌های پلتفرم کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت اتریوم هم‌اکنون در سقف ۸ ماهه ۱,۹۲۳ دلار قرار دارد و نسبت به ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۳ درصد رشد داشته است.

سلب_مسئولیت_تحلیل_آنچین_اتریوم

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا