تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

اتریوم برای اولین بار پس از مرج ضد تورمی شد

بر اساس برآوردهای پلتفرم اولتراسَوند (Ultrasound.money)، با کاهش نرخ رشد عرضه اتریوم به ۰.۱۲- درصد طی ۷ روز گذشته، این رمزارز برای نخستین بار پس از ارتقای مرج (Ethereum Merge) به یک دارایی ضد تورمی (Deflationary) تبدیل شد. این مسئله به‌طور مستقیم تحت تاثیر افزایش کارمزد گس (Gas Fee) شبکه اتریوم به ۲۰ الی ۳۰ گووِی (Gwei) بوده که منجر به کاهش صدور کوین‌های جدید اتریوم (ETH) شده است.

در پی انتقال شبکه اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور)، نرخ صدور کوین‌های جدید اتریوم نزدیک به ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد که این تغییر، نتیجه کاهش قابل توجه پاداش‌های اعتبارسنج‌ها نسبت به پاداش‌های ماینرها تحت الگوریتم اجماع اثبات کار است.

با توجه به این‌که بخشی از کارمزد تراکنش‌های اتریوم سوزانده (Burn) می‌شود، انتظار می‌رفت زمانی که کارمزدهای گس از مرز ۱۵.۳ گووی عبور کرد، نرخ رشد عرضه اتریوم به‌طور میانگین ضد تورمی شود. در این نقطه، اتریوم بیشتری نسبت به پاداش اعتبارسنج‌ها سوزانده می‌شود که در نهایت منجر به کاهش پاداش‌ها پس از تولید هر بلوک می‌شود.

افزایش کارمزدهای گس اتریوم

با این که میانگین کارمزدهای گس اتریوم تا مدتی پس از مرج پایین باقی مانده بودند، در هفته گذشته و با راه‌اندازی توکن مخصوص سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) تحت عنوان زِن (XEN) افزایشی ناگهانی داشت. کاربران اتریوم می‌توانند به‌صورت رایگان این توکن را مینت (ضرب / Mint) و با سپرده‌گذاری آن پاداش دریافت کنند.

با هجوم کاربران به دریافت توکن‌های بیشتر، حجم بزرگی از کارمزدهای گس شبکه اتریوم در قرارداد هوشمند این پروژه مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس داده‌های پلتفرم اولتراسوند، مینت توکن‌های XEN طی هفته اخیر موجب سوزاندن ۳۷۰۰ واحد اتریوم به ارزش تقریبی ۴.۸ میلیون دلار شد و بیشترین آمار را میان اپلیکیشن‌های شبکه اتریوم به خود اختصاص داد.

یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم به‌نام Foobar روز دوشنبه در توییتر خود نوشت اتریوم تنها به‌خاطر توکنی به‌نام زِن در حال تبدیل شدن به یک دارایی ضد تورمی است؛ این توکن تنها در یک روز نیمی از حجم بلوکی شبکه را استفاده کرده است.

با این حال، تحلیل‌گران خاطرنشان کردند با این‌که توکن XEN اتریوم را ضد تورمی کرده است، ممکن است توکنومی (اقتصاد توکنی / Tokenomics) معتبری نداشته باشد و برخی معتقدند که فعالیت این پروژه شبیه به طرح‌های پانزی (Ponzi) است.

آنتونی ساسانو، کمک بنیان‌گذار پلتفرم EthHub، پیرامون این پروژه اظهار کرد این یک طرح پانزی جدید است و مینت توکن‌های آن رایگان نیست و مردم با فعالیت در آن، کارمزدهای گس شبکه را افزایش می‌دهند.

وی می‌گوید که این پروژه برای او اهمیتی ندارد، اما علت ضد تورمی شدن اتریوم همین پروژه و توکن است؛ اکنون که از مرز ۱۵.۳ گووی عبور کرده‌ایم، اتریوم ضد تورمی شده است و شاهد کاهش عرضه آن خواهیم بود.

منبع: THE BLOCK

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا