اخبار ارز دیجیتالاخبار بیت کوینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

همبستگی بازار کریپتو با شاخص نزدک مثبت شد

همبستگی بازار ارزهای دیجیتال با شاخص نزدک (Nasdaq Index) که متشکل از کمپانی‌های حوزه تکنولوژی است، در روزهای اخیر وارد محدوده مثبت شده است. این مسئله نشان‌دهنده تغییر ذهنیت و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال در وال‌استریت است.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، ضریب همبستگی ۹۰ روزه مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) بازار ارز دیجیتال با شاخص نزدک طی ۴ هفته از ۰.۱۲- به ۰.۷۴ رسیده است. بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView)، این رقم بالاترین سطح همبستگی این دو شاخص از اوایل ماه نوامبر (اواخر آذر ماه) تاکنون بوده است.

پادکست همبستگی بازار کریپتو با شاخص نزدک


به بیان دیگر، می‌توان گفت که بازار ارز دیجیتال مجدداً هم‌مسیر با سهام کمپانی‌های تکنولوژی شده است. عموماً در روزهایی که سهام این کمپانی‌ها در بازارها بالاتر از قیمت همیشگی معامله می‌شوند، ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) نیز با رشد قیمت مواجه می‌شوند. به همین ترتیب، چنانچه سهام کمپانی‌های تکنولوژی کاهش قیمت داشته باشند، ممکن است بازار ارزهای دیجیتال نیز تحت فشار قرار گیرد.


شاید یکی از عوامل مثبت‌شدن همبستگی بین بازار ارزهای دیجیتال و شاخص نزدک، گمانه‌زنی‌ها پیرامون توقف افزایش نرخ‌ها از سوی فدرال رزرو طی ماه‌های آتی باشد. این همبستگی مثبت در نوامبر گذشته (آذر-آبان) به‌دلیل فروپاشی صرافی FTX از بین رفت و منجر به فروش دسته‌جمعی سرمایه‌گذاران کریپتو شد.

نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار ارز دیجیتال


همبستگی (Correlation) از مقایسه بازده و تحرکات کلی ارزش دو دارایی یا محصول در یک بازه زمانی مشخص تعیین می‌شود. سطح همبستگی نزدیک به عدد ۱ نشان‌دهنده مسیر یکسان برای قیمت و ارزش دو دارایی است و عدد منفی برای همبستگی، جهت مخالف در مسیر حرکت دارایی‌ها را نشان می‌دهد.

01 شاخص نزدک
نمودار همبستگی ارزش کل بازار کریپتو با شاخص نزدک – TradingView

مثبت‌شدن دوباره همبستگی بازار ارز دیجیتال با شاخص نزدک این نکته را نشان می‌دهد که انتشار داده‌های مرتبط با اقتصاد کلان (Macroeconomics) نظیر شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) آمریکا، تاثیر بیشتری نسبت به گذشته بر قیمت ارزهای دیجیتال می‌گذارد و بازار سهام را دچار نوسان می‌کند. بر اساس آمار پلتفرم مارکت‌واچ (MarketWatch)، شاخص CPI طی یک سال اخیر یکی از تاثیرگذارترین شاخص‌ها بر قیمت‌ها در بازار سهام بوده است.

عوامل موثر در قیمت بیت کوین در اقتصاد کلان


بر اساس گزارش رویترز، شاخص بهای مصرف‌کننده که قرار است فردا توسط اداره کار ایالات متحده اعلام شود، احتمالاً کاهش تورم سالانه آمریکا از ۶.۵ درصد در دسامبر به ۶.۲ درصد در ژانویه را به‌همراه خواهد داشت. در این بین، پیش‌بینی شده که شاخص خالص بهای مصرف‌کننده (Core CPI) که در آن معیارهای غذا و انرژی حذف شده‌اند، از ۵.۷ درصد به ۵.۵ درصد کاهش یابد.


چنانچه آمار شاخص CPI بهتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شود، می‌تواند امیدها را برای کاهش شدت سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال رزرو بیشتر کند و در ادامه منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار سهام و ارزهای دیجیتال شود.


گرِگور ماگادینی از کمپانی کریپتویی اَمبردیتا (Amberdata) پیرامون این موضوع نوشت: «شاخص CPI روز سه‌شنبه اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر این شاخص بدتر از انتظارات اعلام شود، دارایی‌های پرریسک را تحت فشار سنگینی قرار خواهد داد.»
آندارس اِستِنو لارسن، بنیان‌گذار و مدیر عامل کمپانی اِستِنو ریسرچ (Steno Research)، نیز اظهار کرد که شاخص بهای مصرف‌کننده بهتر از انتظارات اعلام می‌شود و امید‌ها را برای توقف روند افزایشی نرخ‌ها قوی‌تر می‌کند.


ارزش کل بازار ارز دیجیتال در هفته‌های اخیر به بالاترین حد شش‌ماهه خود در ۱.۰۶ تریلیون دلار رسید و هم‌اکنون در سطح ۹۴۸ میلیارد دلار قرار دارد که از ابتدای سال میلادی جدید تاکنون، رشدی به میزان ۲۵ درصد داشته است. شاخص نزدک نیز در سال ۲۰۲۳ موفق به ثبت ۱۲ درصد رشد شده است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا