اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

بازار کریپتو در ماه ژوئیه سه رویداد کلان پیش رو دارد

بازار کریپتو در ماه جاری به سه تاریخ مهم چشم دوخته که ممکن است در روند فعلی آن تاثیرگذار باشد و به‌طور کل، شرایط اقتصاد کلان در ایلات متحده و متعاقباً جهان را متحول کند.


در روز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر)، شاخص ماهانه بهای مصرف‌کننده (CPI) و آمار مربوط به نرخ تورم منتشر می‌شوند. در ۲۶ الی ۲۷ ژوئیه (۴ الی ۵ مرداد)، تصمیم‌گیری در مورد افزایش مجدد نرخ بهره صورت می‌گیرد و در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) نیز، انتظارات در مورد تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در سه‌ماهه دوم سال، نشان خواهد داد که این کشور وارد رکود شده است یا خیر!

بازار کریپتو و شاخص بهای مصرف ‌کننده (CPI)

شاخص بهای مصرف کننده

روز گذشته، مایکل ون دی پوپ، مدیرعامل و بنیان‌گذار پلتفرم آموزشی و مشاوره رمزارزها به‌نام اِیت گلوبال (EightGlobal)، خطاب به ۶۰۰,۰۰۰ دنبال‌کننده خود در توییتر گفت که تمام توجهات باید به آمار شاخص CPI در هفته آینده باشند و چند پیش‌بینی‌ صعودی در مورد قیمت بیت کوین در صورت بازگشت به بالاتر از سطح ۲۰,۰۰۰ دلاری انجام داد.


کمک‌ بنیان‌گذار پلتفرم کریپتو آکادمی (The Crypto Academy) با نام کاربری “Wolves of Crypto” در توییتر نیز توصیه‌ای مشابه برای دنبال‌کنندگان خود داشت و افزود اگر رقم اعلامی برای شاخص CPI کمتر از انتظارات باشد، ممکن است شاهد یک الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) در نمودار بیت کوین باشیم. جهش گربه به یک بهبود موقتی در بازار کریپتو پس از یک روند نزولی طولانی اشاره دارد.


شاخص CPI یا بهای مصرف‌کننده معیاری برای سنجش نحوه پیشرفت تورم از طریق ارزیابی تغییرات به‌صورت میانگین در قیمت مجموعه‌ای مشخص از کالاها و خدمات برای مصرف‌کنندگان است.


افزایش نرخ تورم در سطح تقاضا برای رمزارزها تاثیرگذار است، چرا که مصرف کنندگان مجبور می‌شوند بیش از پیش برای امور روزمره خود هزینه کنند.


نکته جالب توجه این‌جا است که بیت کوین در سال ۲۰۰۸ و در بحبوحه بحران مالی جهانی به‌وجود آمد که به‌دلیل عرضه ثابت و سطح کمیابی آن به‌عنوان پوششی در برابر تورم شناخته می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر مشاهده شد که رمزارزها عملکردی مشابه با سهام شرکت‌های سنتی در حوزه تکنولوژی داشته‌اند که نشان می‌دهد ویژگی ضدتورمی بودن آن‌ها تضعیف شده است.


تاریخ بعدی انتشار شاخص بهای مصرف‌کننده روز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) است و بر اساس گزارش تریدینگ اِکِنامیکس (Trading Economics)، توافق فعلی انتظارات در مورد نرخ تورم یا همان شاخص بهای مصرف‌کننده، ۸.۷ درصد و کمی بالاتر از ۸.۶ درصد در ماهه گذشته است.

بازار کریپتو و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

نرخ بهره فدرال رزرو

پس از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در ماه ژوئن که در ۲۸ سال اخیر بی‌سابقه بود، انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) طی نشست خود در ماه جاری، باز هم نرخ بهره را بالا ببرد.


بالا بردن نرخ بهره یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده فدرال رزرو و بانک مرکزی آمریکا، جهت مدیریت تورم از طریق کاهش سرعت نظام اقتصادی است. افزایش نرخ بهره منجر به بالا رفتن هزینه‌های وام می‌شود که می‌تواند اشخاص و شرکت‌ها را از خرج کردن بیشتر باز دارد.


همچنین، این رویکرد موجب فشار بیشتر بر دارایی‌های پر ریسک نظیر ارزهای دیجیتال می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی و با قراردادن سرمایه خود در حساب‌های سپرده یا دارایی‌های کم‌ریسک، سودهای خوبی به‌دست آورند.


در ماه جاری، FOMC برای بالا بردن نرخ بهره به میزان ۰.۵ یا ۰.۷۵ درصد تصمیم‌گیری خواهد کرد. چارلی بیلِلو، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی کامپوند کپیتال اَدوایزِرز (Compound Capital Advisors)، پیش‌بینی خود را بر رقم بالاتر گذاشته است.

بازار کریپتو در برابر رکود

رکود

قرار است در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA)، نسخه پیشرو (Advance) انتظارات از تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ را منتشر کند.


پس از ثبت کاهشی به میزان ۱.۶- درصد در شاخص GDP سه‌ماهه اول، اکنون شاخص “GDPNow” فدرال رزرو آتلانتا ۲.۱- درصد را برای تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده است.


کاهش در شاخص GDP برای دومین فصل متوالی، ایالات متحده را در وضعیت یک رکود اقتصادی فنی (Technical Recession) قرار می‌دهد.


اگر نظام اقتصادی آمریکا به‌طور رسمی دچار رکود شود، که انتظارها برای چنین واقعه‌ای سال ۲۰۲۳ است، بیت کوین و بازار کریپتو برای اولین بار با یک رکود تمام عیار روبرو می‌شوند که به احتمال فراوان، ادامه روندهای نزولی در رمزارزها و سهام شرکت‌های تکنولوژی را در پی خواهد داشت.

روزنه امید برای بازار کریپتو

علی‌رغم پیش‌بینی‌های نه‌چندان مثبت در مورد اقتصاد در سطح کلان، تعدادی از کارشناسان حوزه رمزارزها، سقوط اخیر بازار کریپتو به‌دلیل عامل‌های مرتبط با اقتصاد کلان را در مجموع، نشانه‌‌ای مثبت برای این صنعت می‌دانند.


اریک وُرهیز، کمک بنیان‌گذار پلتفرم کوین‌اِپالت (Coinapult) و مدیرعامل صرافی شِیپ‌شیفت (ShapeShift)، اظهار کرد سقوط فعلی بازار اصلاً برای او نگران‌کننده نیست، چرا که این اولین سقوط بازار کریپتو در نتیجه عوامل کلان و خارج از این صنعت است و ریزش‌های قبلی به‌دلیل حباب‌های قیمتی و خارج از سطح جهانی بوده‌اند.


یکی از اعضای اصلی سازمان خودمختار غیرمتمرکز اَلایِنس (Alliance DAO)، کیائو وَنگ، دیدگاهی مشابه را به ۱۳۱,۰۰۰ دنبال‌کننده خود ارائه داد و خاطرنشان کرد که این اولین چرخه در بازار است که یک عامل خارجی ریزش آن را رقم زده است، در صورتی که بازارهای خرسی قبلی به‌دلیل عوامل داخلی مانند هک صرافی Mt.Gox در سال ۲۰۱۴ و رویدادهای عرضه اولیه (ICO) سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده‌اند.

از دیدگاه وی، عوامل کلان در تشکیل این بازار خرسی، نتایجی بسیار مثبت و صعودی برای این صنعت در پی خواهد داشت.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا