اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

سقوط بازار ارزهای دیجیتال ، نترسید!

سقوط بازار ارزهای دیجیتال برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد و بیت کوین نیز چنین چرخه‌هایی را در گذشته تجربه کرده است و همیشه پس از آن‌ها سربلند بازگشته است.


بازارهایی نظیر رمزارزها، سهام، کالا و به‌طور کل نظام اقتصادی، چرخه‌های رشد و توسعه و همچنین ریزش و رکود را در تاریخچه خود داشته‌اند و می‌توان آن‌ها را به دم و بازدم و تنفس نظام اقتصادی تشبیه کرد. زمان‌هایی وجود دارند که عملاً همه‌چیز صعودی و رو به بالا است و برخی اوقات تقریباً همه بازارها به کف می‌رسند و به قول معروف سقوط می‌کنند.


بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بیش از دو سال زمان برد تا دوره‌اش پایان پذیرد. بازارهای سهام در نظام‌های اقتصادی مهم دنیا بیش از ۵۰ درصد ریزش داشتند، اما پس از آن، به‌ مدت ۱۰ سال روندی در راستای خوش‌بینی و رشد سپری کردند.


در سال ۲۰۰۰، شاخص نزدک مرکب (Nasdaq Composite Stock Index) با یک سقوط ۷۵ درصدی مواجه شد.

سیر صعودی شاخص نزدک مرکب
سیر صعودی شاخص نزدک مرکب از سال ۲۰۰۲

از سال ۲۰۰۲ به بعد، تقریباً تمام بازارها سیری صعودی را تجربه کرده‌اند. اما مجدداً در سال میلادی جاری، این شاخص با ۱۴ درصد کاهش مواجه شده است.

شاخص نزدک مرکب در سال 2022
ریزش شاخص نزدک مرکب در سال ۲۰۲۲

حالا مسئله این است که ریزش فعلی بازار سهام که از ابتدای ۲۰۲۲ تا کنون ۲۵ درصد برآورد شده است، به‌زودی بازگشت خواهد داشت یا باید نگران بازاری شبیه به سال ۲۰۰۸ بود.

سقوط بازار ارزهای دیجیتال تنها بخشی از کل ماجرا است

آمارها نشان می‌دهند که از ابتدای سال ۲۰۲۲، عملاً تمامی سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی در ارزش خود کاهش داشته‌اند. لیستی کوتاه از این موارد را در این‌جا آورده‌ایم:

  • نت‌فلیکس (Netflix) 67- درصد
  • پی‌پَل (PayPal) 55- درصد
  • فیس‌بوک (Facebook) 44- درصد
  • تسلا (Tesla) 42- درصد
  • بیت کوین (Bitcoin) 38- درصد
  • آمازون (Amazon) 28- درصد
  • شاخص نزدک (Nasdaq Index) 24- درصد
  • شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S&P 500) 14- درصد

این تنها یک نمونه از وضعیت بازار بود و در برخی موارد تا ۹۰ درصد ریزش مشاهده شده است.


این امکان وجود دارد که در نظام اقتصادی جهانی به‌جای یک لغزش کوچک، شاهد یک زمین‌لرزه و تحول اساسی باشیم؛ اما مسئله مهم این است که شما بدانید شرایط به وضعیت خوب خود بر می‌گردد. همه ما خاطرات بد داشتیم، اما گذشته را فراموش کرده و از این‌گونه وقایع کسب تجربه کرده‌ایم.


در دهه هفتاد میلادی، بحران جهانی انرژی با پایان توافق‌نامه برِتون وودز (Bretton Woods)، پایان استاندارد طلا (The Gold Standard)، آغازگر یک رکود در سطح جهانی شد. در آن تاریخ، اس اند پی ۵۰۰ طی یک سال با ۵۰ درصد کاهش روبرو شد و توانست در دو سال آینده ۷۶ درصد و طی چهار سال ۱۳۳ درصد بازگشت داشته باشد.


در میانه دهه هشتاد میلادی، وضعیت انرژی مجدداً در سطح جهانی بحران ایجاد کرد و این بار، اس اند پی ۵۰۰ نزدیک به ۳۰ درصد کاهش داشت که طی پنج سال آینده موفق به بازگشتی به میزان ۲۲۶ درصد بود.


در سال ۲۰۰۸، وام‌های بدون اعتبار دنیا را دچار بحران مالی کرد و اس اند پی ۵۰۰ یکی از شدیدترین ریزش‌های خود را طی یک و نیم سال و به میزان ۵۸ درصد تجربه کرد. پنج سال بعد ارزش این شاخص نسبت به کمترین مقدار خود طی بحران مالی، سه برابر افزایش پیدا کرد. اما امروز حتی با در نظر گرفتن کاهش فعلی آن، نسبت به آن زمان شش برابر رشد کرده است.

سقوط بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین

بیت کوین تا کنون چرخه‌هایی مشابه را تجربه کرده است و مشاهده شده که سقوط بازار ارزهای دیجیتال با بازگشت انتقام‌جویانه بیت کوین، به روزهای خوب خود و قوی‌تر از گذشته بازگشته است. در واقع، ۱۰۰ درصد افرادی که اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند و حداقل ۴ سال آن را نگه داشته‌اند، شاهد رشد سرمایه خود بوده‌اند.


تاریخ لزوماً نباید تکرار شود، اما در نظر داشتن آن به‌عنوان سابقه و نمونه رویکرد صحیحی است.


داشتن یک افق برای سرمایه‌گذاری کلیدی برای موفقیت است، البته که پیش‌بینی فردا امری بسیار دشوار است. در بازار وال‌استریت فیزیک‌دانان و ریاضی‌دانانی هستند که در پیش‌بینی‌ها بسیار تلاش کرده‌اند و با شکست مواجه شدند. اما با توسعه افق فکری خود پیرامون زمان، پیش‌بینی روند ساده‌تر خواهد بود.

منبع: BeInCrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا