آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتال

آموزش استخراج بیت کوین و معرفی انواع استخراج ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining) فرآیندی است که طی آن امنیت بلاک چین بیت کوین تامین شده و به ماینرهایی که این کار را انجام می‌دهند، ارز دیجیتال BTC پاداش داده می‌شود. استخراج بیت کوین عملیاتی کاملاً تخصصی و فنی بوده و نیروی محاسباتی یا کامپیوتری قابل توجهی برای انجام آن لازم است.

البته، به‌دلیل طراحی اپن سورس (متن باز / Open Source) کد برنامه و غیرمتمرکز بودن این شبکه و رمزارز، هرکسی می‌تواند بیت کوین استخراج کند؛ تنها کافی است تجهیزات ماینینگ (استخراج ارز دیجیتال / Mining) این رمزارز را خریده و آموزش استخراج بیت کوین و راه‌اندازی سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوطه را یاد بگیرید. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به مفهوم و آموزش استخراج بیت کوین و انواع استخراج ارز دیجیتال می‌پردازیم.

پادکست آموزش استخراج بیت کوین


استخراج بیت کوین یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بلاک چین را تشکیل می‌دهد، چرا که از این طریق از اجرای حملات دابل اسپندینگ (خرج مجدد / Double Spending) جلوگیری می‌شود. دابل اسپندینگ یا دو بار خرج کردن به انجام توافق یا اجماع (Consensus) مجدد بر روی تراکنش‌های انجام‌شده شبکه اشاره دارد. مالکیت ارز دیجیتال بیتکوین برای هر فرد، از طریق کلید خصوصی (Private Key) و منحصربه‌فرد کیف پول ارز دیجیتال او تعیین می‌شود؛ اما، نمی‌توان تنها به این تکنیک رمزنگاری اکتفا کرد و مطمئن شد که بیت کوین موجود در آن کیف پول، قبلاً برای فرد دیگری ارسال نشده یا به‌عبارتی دیگر، قبلاً خرج نشده است.


فرآیند استخراج بیت کوین که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، سعی در منع این‌گونه حملات دارد. در صورتی که قصد استخراج بیت کوین را دارید، باید توجه داشته باشید که انتظارات خود از میزان کسب درآمد از این شیوه را در سطحی منطقی حفظ کنید؛ هزینه خرید تجهیزات استخراج بیت کوین ارزان نبوده و به برق زیادی نیاز دارد. حتی ممکن است به‌دلیل هزینه‌های بالای خرید تجهیزات یا استفاده از تجهیزات ضعیف، عدم اتصال به اینترنت یا هزینه‌های برق، متحمل ضرر یا از دست‌رفتن پول خود شوید.

اما اگر اطلاعات و رویکرد صحیحی برای استخراج بیت کوین داشته باشید، می‌توانید در عین تامین امنیت شبکه بیت کوین، منبع درآمد قابل قبولی را برای خود ایجاد کنید و نیازی به خرید بیت کوین نداشته باشید.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین چیست

همان‌‌طور که در بالا به آن اشاره شد، ماینینگ بیت کوین فرآیندی پیچیده و فنی بوده که طی آن تراکنش‌های این رمزارز پردازش می‌شوند و بیت کوین‌های جدید تولید یا منیت (Mint) و به شبکه اضافه می‌شوند. با استخراج یا ماینینگ بیت کوین، بلوک‌های جدید ساخته شده و به بلاک چین اضافه می‌شوند. بلاک چین بیت کوین یک دفتر کل عمومی (Public Ledger) است که تمام تراکنش‌های بیت کوین با جزئیات مربوطه در آن ثبت و ذخیره می‌شوند.

عملکرد صحیح بلاک چین بیت کوین، توسط ماینرهای این رمزارز برقرار و حفظ می‌شود. ماینرهای بیت کوین‌ که هرکدام نیروی کامپیوتری قدرتمندی را در اختیار دارند، با هدف تایید بلوک جدید تراکنش‌ها و پیداکردن هش هدف (Target Hash) آن بلوک، با یکدیگر رقابت می‌کنند. برنده این رقابت ماینری است که بتواند معادلات ریاضی پیچیده مربوط به تشکیل یک بلوک جدید را در کمترین زمان ممکن حل کند و پاداش آن، چند واحد بیت کوین است. پس از این‌که برنده یک بلوک مشخص شد، این رویه برای تشکیل بلوک بعدی مجدداً از سر گرفته می‌شود.

بیت کوین، اتریوم و تتر بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید هستند؟

بیایید این فرآیند را با یک مثال ساده پیش ببریم؛ فرض کنید شما از دوستانتان می‌خواهید تا یک عدد بین ۱ تا ۲۰۰ را حدس بزنند و حتماً نباید عدد دقیقی که در ذهن شما است را بگویند؛ تنها کافی است اولین نفری باشند که رقمی کمتر یا برابر با عدد موجود در ذهن شما را حدس بزنند. مثلاً اگر عدد مد نظر در ذهن شما ۴۵ باشد و سه نفر از دوستان شما اعداد، ۵۵، ۱۰۰ و ۱۶۰ را حدس بزنند، همه آن‌ها بازی را باخته، چرا که اعداد حدسی آن‌ها بیشتر از ۴۵ هستند.

حالا اگر سه نفر باقی مانده که هنوز حدسی نزدند و یکی از آن‌ها عدد ۴۰ را به شما اعلام کند، برنده بازی بوده و افراد باقیمانده دیگر فرصت حدس‌زدن نخواهند داشت. کسی که عدد ۴۰ را گفته، اولین نفری بوده که رقمی کمتر یا برابر با ۴۵ را حدس زده است. در این سناریو، عدد مد نظر شما که ۴۵ بوده همان هش هدف بلاک چین بیت کوین برای ساخت بلوک جدید است و دوستان شما که برای حدس‌زدن آن رقابت می‌کنند، همان ماینرهای بیت کوین هستند.

هش برنده ماینر بیت کوین
شیوه انتخاب ماینر برنده هش بلوک


استخراج بیت کوین در ماه‌های ابتدایی شروع به کار این بلاک چین، توسط پردازنده‌های مرکزی (CPU) کامپیوترهای عادی و لپ‌تاپ‌ها به‌راحتی انجام می‌شد. اما پس از مدتی مشخص شد که پردازنده‌ کارت‌های گرافیک (GPU) که برای بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند، عملکرد بهتری در پیداکردن هش بلوک دارند. امروزه، ماینرهای بیت کوین در قالب دستگاه‌هایی ویژه تحت عنوان «مدار مجتمع با کاربرد خاص» (Application-Specific Integrated Circuit) یا به اختصار ای‌سیک “ASIC” ساخته می‌شوند که ویژه استخراج ارز دیجیتال هستند. بازه قیمتی این دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال معمولاً بین ۵۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار است.


ماینرها می‌توانند به‌تنهایی استخراج بیت کوین را انجام دهند یا در استخرهای استخراج (Mining Pools) همراه با دیگر ماینرها برای دریافت پاداش تلاش کنند. جمع‌آوری ماینرها در کنار یکدیگر باعث شده قدرت پردازش آن‌ها تقویت شود و درصد موفقیت در استخراج بیت کوین افزایش پیدا کند. استخرهای ماینینگ بیت کوین ماینرها را در یک شبکه گرد هم آورده و زمانی که یک بلوک استخراج می‌شود، پاداش مربوطه میان ماینرها تقسیم می‌شود.


همان‌طور که اطلاع دارید، بلاک چین‌ها هرکدام الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) ویژه خود را دارند که هدف اصلی آن‌ها، تامین امنیت شبکه و تولید رمزارز بومی بلاک چین است. الگوریتم یا مکانیزم اجماع بلاک چین بیت کوین اثبات کار (Proof of Work / PoW) نام دارد و حل مسائل هش آن، به نیروی کامپیوتری قوی و در نتیجه پرداخت هزینه‌های سنگین نیاز دارد. استخراج موفق یک بلوک دو نوع پاداش را به‌همراه دارد که یکی پاداش استخراج بلوک و دیگری کارمزد تراکنش‌هایی است که در آن بلوک ذخیره می‌شوند.

طبق الگوریتم اجماع اثبات کار در بلاک چین بیت کوین، با تشکیل هر ۲۱۰,۰۰۰ بلوک که ساخت آن‌ها تقریباً ۴ سال زمان می‌برد، پاداش‌های استخراج بیت کوین نصف می‌شود که این رویداد، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) نام گرفته است. در حال حاضر پاداش تولید هر بلوک، ۶.۲۵ واحد بیت کوین است.

پاداش‌ استخراج بیت کوین
تقسیم پاداش‌های استخراج در هر رویداد هاوینگ بیت کوین


نصف‌شدن پاداش‌ها یا هاوینگ بیت کوین در سال‌های اولیه یک روند عادی و واضح را دارد، اما در درازمدت این پاداش‌ها کم و کمتر شده و روندی فرسایشی را طی می‌کند. طبق این فرآیند، میزان عرضه بیت کوین در بازارها به یک سقف نهایی در سطح ۲۱ میلیون واحد می‌رسد و پیش‌‎بینی شده تا سال ۲۱۴۰ میلادی، استخراج بیت کوین ادامه داشته باشد. به همین دلیل، بیت کوین از نگاه بسیاری از کارشناسان «سخت‌ترین دارایی دنیا» در نظر گرفته می‌شود.

حتی عرضه طلا در دنیا، از سال ۱۹۰۰ تا کنون به‌طور میانگین ۱ تا ۲ درصد افزایش داشته و تضمینی وجود ندارد که این عرضه دچار کاهش می‌شود و یا افزایش پیدا می‌کند. اما عرضه بیت کوین کاملاً برنامه‌ریزی شده و محدود است. پس از سال ۲۱۴۰ و پایان زمان استخراج بیت کوین، پاداش‌ ماینرهای شبکه تنها کارمزد تراکنش‌های کاربران خواهد بود.


نکته آخر در شرح فرآیند استخراج بیت کوین، مسئله سختی شبکه یا سختی استخراج است. این مکانیزم که توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین، طراحی شده، صحت‌داشتن تمام تراکنش‌ها با استفاده از نیروی کامیپوتری خالص پردازش‌کننده آن‌ها را محوریت کار خود قرار داده است. زمانی که سختی شبکه بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، ماینرها نیروی محاسباتی کمتری را برای پردازش و تایید تراکنش‌ها صرف کرده و ماینرهای شخصی و کوچک حاضر در شبکه نیز، شانس بیشتری برای دریافت پاداش‌های استخراج پیدا می‌کنند.


بیت کوین و بسیاری از دیگر ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین متشکل از بلوک‌های حاوی اطلاعات با ترتیب زمانی مشخص را در زیرساخت خود دارند. بلوک‌هایی که حجم کمتری دارند، زمان و نیروی پردازش کمتری را برای اضافه‌شدن به بلاک چین نیاز خواهند داشت. میزان نیروی پردازش و محاسباتی که در اختیار یک شبکه بلاک چین از طریق ماینرها قرار داده می‌شود، هش ریت (Hash Rate)، نرخ هش یا قدرت هش (Hash Power) نامیده می‌شود.

هش در علوم کامپیوتری به یک کد با طول مشخص، تشکیل‌شده از حروف و اعداد مختلف گفته می‌شود که می‌تواند معانی و کاربردهای مختلفی در یک سیستم داشته باشد. هنگام پردازش اطلاعات بلوک تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین، عملیات هشینگ (Hashing) صورت می‌گیرد که در واقع عملیات صحت‌سنجی و یکپارچگی بلوک تراکنش‌ها است که از طریق ماینرها انجام‌شده و بیت کوین را به‌عنوان پاداش فعالیت خود دریافت می‌کنند؛ همان سناریوی حدس زدن هش هدف!


افزایش تعداد ماینرهای فعال در بلاک چین، سختی شبکه، میزان سودآوری ماینرها و قدرت هش شبکه همگی به یکدیگر وابسته هستند. زمانی که تعداد ماینرهای بیت کوین بیشتر می‌شود، عملیات استخراج سخت‌تر خواهد شد؛ چرا که به حدس‌های بیشتر و سریع‌تری برای حل معادلات ریاضی و نهایتاً دریافت پاداش نیاز خواهد بود. از این رو هش ریت و سختی شبکه بیت کوین افزایش پیدا می‌کنند و استخراج بیت کوین سخت‌تر خواهد شد.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اثبات کار، از هش ریت بلاک چین مربوطه به‌عنوان معیاری برای سنجش میزان امنیت آن استفاده می‌کنند؛ بالارفتن سختی و هش ریت یک شبکه اثبات کار، انجام حملات دابل اسپندینگ را سخت‌تر و گران‌تر می‌کند.

آموزش استخراج بیت کوین

استخراج بیتکوین

حال که با مفهوم استخراج بیت کوین آشنا شدید، به بررسی آموزش و نحوه استخراج ارز دیجیتال BTC می‌پردازیم. در قدم اول از آموزش استخراج بیت کوین، بهتر است بدانید که این کار را می‌توان به سه شیوه متفاوت انجام داد. استخراج بیت کوین بر اساس تعداد کاربران حاضر در این فرآیند، به سولو ماینینگ (Solo Mining) یا استخراج بیت کوین به‌صورت شخصی و پول ماینینگ (Pool Mining) یا استخراج بیت کوین در استخر استخراج ‌ارز دیجیتال به‌همراه چندین ماینر دیگر دسته‌بندی می‌شود.

اگر بخواهیم فرآیند استخراج را از لحاظ تجهیزات ‌به‌کار گرفته‌شده دسته‌بندی کنیم، در دو گروه استخراج بیت کوین از طریق سی پی یو (CPU) و جی پی یو (GPU) یا همان کارت گرافیک قرار می‌گیرد. اما شیوه سوم استخراج بیت کوین، زمانی است که شما تجهیزات مربوطه را خریداری نکرده و با اتصال به سرورهای موجود از طریق نرم‌افزارهای ویژه آن، به استخراج بیت کوین می‌پردازید که این روش کلود ماینینگ (Cloud Mining) یا استخراج ابری نام دارد.

پول ماینینگ یا استخراج بیت کوین از استخر استخراج

پول ماینینگ بیت کوین

معمولاً استخراج بیت کوین از استخرهای استخراج انتخابی سریع‌تر و راحت‌تر است و این اطمینان را به شما می‌دهد که عملیات استخراج شما با کسب درآمد همراه خواهد شد. در این‌ نوع استخراج ارز دیجیتال بیت کوین، شما در کنار چندین ماینر دیگر به فعالیت مشترک پرداخته و پاداش‌های به‌دست آمده را با یکدیگر تقسیم می‌کنید. زمانی که شما در یک استخر استخراج عضو می‌شوید، توافق می‌کنید که بیت کوین‌های کسب‌شده را با سایر اعضا تقسیم ‌کنید. این یعنی که در این روش استخراج بیت کوین، پرداخت‌هایی نسبتاً کم اما به‌صورت منظم خواهید داشت.


البته عملکرد همه استخرهای استخراج مشابه با هم نیست و باید موارد زیادی را قبل از پیوستن به یک استخر در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:


حجم و اندازه استخر استخراج: در زمینه پول ماینینگ، اندازه استخر یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید؛ چرا که تعداد اعضا و ماینرهای بیشتر در یک استخر، به معنی احتمال دریافت پاداش‌های بیشتر است. گرچه به‌دلیل تقسیم‌شدن پاداش‌ها، مقدار دریافتی شما نیز کمتر خواهد بود. برای افراد تاز‌ه‌کاری که هنوز به‌طور کامل آموزش استخراج بیت کوین را یاد نگرفته، فعالیت در استخرهای بزرگ بهترین گزینه به‌شمار می‌آید؛ دلیل هم این‌جا است که تعداد پرداخت‌های بیشتری خواهند داشت و دغدغه تامین برق و سایر مسائل جانبی در ذهنشان ایجاد نمی‌شود.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج کدام‌اند؟

استخر استخراج بیت کوین
بزرگ ترین استخرهای استخراج بیت کوین و سهم هرکدام از شبکه


حداقل برداشت‌ها: مسئله مهم بعدی در این بخش، بررسی حداقل مبلغ یا بیت کوینی است که می‌توانید از استخر استخراج برداشت کنید. در صورتی که اطلاعات زیادی در زمینه استخراج ارز دیجیتال ندارید، بهتر است استخری را انتخاب کنید که حداقل برداشت آن کمتر از بقیه پلتفرم‌ها است. به این ترتیب، این اطمینان را خواهید داشت که برداشت سرمایه شما به‌راحتی هر چه بیشتر انجام خواهد شد. به‌علاوه، هیچ فردی دوست ندارد سرمایه خود را صرف کسب چندصد دلار بیت کوین کند و ناگهان دچار هک استخر استخراج، کلاهبردای توسط تیم پلتفرم یا کاهش ناگهانی قیمت بیت کوین شود.


کامزدهای پلتفرم ماینینگ: هر استخر استخراج بیت کوین، کارمزدی را در ازای ارائه خدمات برای شما اعمال می‌کند. این کارمزد عموماً درصدی از سود کسب‌شده شما محاسبه می‌شود و همیشه از بیت کوین استخراج شده شما به‌صورت خودکار برداشته می‌شود و نیازی نیست که نگران پرداخت آن‌ها باشید. پیرامون این موضوع، مشخصاً پلتفرمی که کارمزد کمتری دارد، گزینه بهتری محسوب می‌شود.

کارمزد استخرهای استخراج بیت کوین معمولاً بین ۱ تا ۳ درصد متغیر هستند. حتی پلتفرم‌هایی وجود دارند که کارمزدشان صفر است که سطح اعتبار آن‌ها در این‌جا زیر سوال می‌رود و به بررسی بیشتر جهت ورود نیاز دارند. برخی از شناخته‌شده ترین و بزرگ‌ترین استخرهای استخراج بیت کوین لوکسر (Luxor)، فَوندری (Foundry)، اسلاش پول (Slush Pool)، پولین (Poolin)، مارا پول (Mara Pool) و اف تو پول (F2Pool) هستند.

کلود ماینینگ یا استخراج ابری بیت کوین

استخراج ابری بیت کوین

شاید برایتان سوال باشد چرا کسی باید هزینه سنگینی را برای خرید تجهیزات ماینینگ صرف کند و بعد آن‌ها را به دیگران اجاره دهد؟! پاسخ ساده است؛ این افراد یا کمپانی‌ها در نظر دارند برای سرمایه‌ای که قرار داده‌اند، یک منبع کسب سود مستمر و مطمئن داشته باشند و تحت تاثیر نوسانات شدید قیمت بیت کوین قرار نگیرند.


برای استخراج ابری بیت کوین، شما با یک کمپانی ارائه دهنده این خدمات قراردادی را امضا کرده و می‌توانید طبق آن قرارداد، از زیرساخت‌های ماینینگ و سخت‌افزارهای آن‌ها استفاده کنید. در این شیوه، شما نگرانی برای مشکلات مرتبط با سخت‌افزار، نرم‌افزار و تعمیر و نگهداری تجهیزات استخراج بیت کوین ندارید و به‌صورت دوره‌ای کارمزد مربوطه را پرداخت کرده و به انتخاب خود، به استخراج ارز دیجیتال موجود در آن پلتفرم می‌پردازید.


از این رو، می‌توان گفت استخراج ابری ارز دیجیتال روشی آسان مناسب افرادی است که تمایل به ورود به این زمینه را داشته اما توانایی خرید تجهیزات گران‌قیمت ماینینگ را ندارند. به‌طور کل باید گفت شما در عملیات استخراج ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنید که مدیریت آن توسط دیگران انجام شده و شما سود میزان هش ریتی را دریافت می‌کنید که در زمان عقد قرارداد خریداری کرده‌اید. نکته مهم این‌جا است که شما هزینه‌های مربوطه را پیش از شروع قرارداد پرداخت می‌کنید و پلتفرمی که با آن قرارداد بسته‌اید، تضمینی مبنی بر کسب سود شما یا جبران خسارت ناشی از نوسانات قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه نمی‌دهد.


در عوض شما هم مسئولیتی در قبال سخت‌افزارهای موجود ندارید و در صورت خرابی آن‌ها، تعمیر دستگاه‌ها یا تعویض قطعات آن‌ها برعهده شما نیست. اما همچنان جزئیات قرارداد خود را به‌دقت مطالعه کنید، چرا که این احتمال وجود دارد که کمپانی طرف قرارداد شما، برای خرابی دستگاه‌ها هزینه‌ای را از کاربران خود کسر کند.

مزرعه استخراج بیت کوین
تصویری از تجهیزات یک کمپانی ارائه دهنده خدمات کلود ماینینگ (مزرعه استخراج بیت کوین)


در هر صورت، از طریق کلود ماینینگ شما چندین هزار دلار صرف خرید تجهیزات نکرده و با هزینه قبض برق، صدای دستگاه ماینر و گرمای حاصله از فعالیت دستگاه، سر و کاری نخواهید داشت. شاید بزرگ‌ترین مزیت استخراج ابری بیت کوین این باشد که هیچ نیازی به آموزش استخراج ارز دیجیتال ندارید؛ حتی برای استخراج ارز دیجیتال از طریق سرورهای ابری، نیازی به خواندن این مقاله نیز ندارید و تنها کافی است تحقیقات خود را جهت پیداکردن یک پلتفرم معتبر کامل کنید، در آن عضو شوید و استخراج ارز دیجیتال و کسب درآمد خود را آغاز کنید.


ناگفته نماند که شما اختیار ارتقا یا تعویض سخت‌افزار یا نرم‌افزار ماینینگ پلتفرم طرف قرارداد خود را ندارید. کمپانی‌های استخراج ابری نیز از حملات سایبری در امان نیستند؛ در سال ۲۰۱۷ بود که پلتفرم جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) با حمله هکرها مواجه شد و بیت کوین‌های موجود در کیف پول گرم (Hot Wallet) این پلتفرم، به یک کیف پول ناشناس منتقل شد.


از میان برترین پلتفرم‌های استخراج ابری بیت کوین می‌توان اسامی فنسی‌کریپتو (Fancycrypto)، کوکوین (KuCoin)، نایس‌هش (Nicehash)، ای سی او اس (ECOS)، بیت‌دیر (BitDeer)، جنسیس ماینینگ، هش‌فلر (Hashflare)، استورم‌گین (StormGain)، بی‌ماین (BeMine) و بایننس (Binance) اشاره کرد.

آموزش استخراج ابری لایت کوین

سولو ماینینگ یا استخراج بیت کوین به صورت مستقل

سولو ماینینگ یا استخراج بیت کوین به صورت شخصی

سولو ماینینگ یا استخراج بیت کوین با ماینر شخصی، به این معنی است که شما پاداش و سود استخراج بیت کوین خود را با ماینر دیگری شریک نمی‌شوید و البته، این معنی را دارد که پاداش استخراج هزاران ماینر دیگر نیز با شما تقسیم نخواهد شد. شما فقط زمانی بیت کوین دریافت می‌کنید که تنها ماینری باشید که مسئله هش را حل کرده است. این یعنی که در این مسابقه نه تنها تک تک سولو ماینرهای سراسر دنیا، بلکه تمام استخرهای ماینینگ نیز رقبای شما هستند. حتی اگر قدرت هش و نیروی محاسباتی تحت اختیار شما از سایر ماینرهای شخصی دنیا بیشتر باشد، باز هم نمی‌توانید با استخرهای استخراج بیت کوین رقابت کنید.


استخراج بیت کوین با ماینر شخصی هزینه و زحمت زیادی دارد، اما پاداش آن نیز قابل توجه، شیرین و فقط مخصوص شما است. تجهیزات استخراج بیت کوین مصرف برق بالایی دارند و حین پیداکردن هش هدف، همیشه در حال زمزمه و حتی بهتر است بگوییم سر و صدا هستند. به این ترتیب، شما باید سرمایه قابل توجهی را صرفاً جهت تهیه یک محیط نسبتاً بزرگ، خنک، دارای تهویه مناسب و دور از محل زندگی خود داشته باشید تا بتوانید چند ماینر را در این محیط نصب کنید.

جدای از این موارد، تهیه ریگ ماینینگ و تجهیزات جانبی دستگاه‌های ماینر و همچنین یک کیف پول سخت‌افزاری برای ذخیره بیت کوین‌ها، از دیگر مخارج لازم برای عملیات استخراج است.


هر شخصی تنها با کامپیوتر شخصی خود و اتصال به اینترنت می‌تواند بیت کوین استخراج کند، اما توانایی رقابت با سایر ماینرهای شبکه را نداشته و این فعالیت برای فرد سودی به‌همراه نخواهد داشت. ماینرهای بیت کوین که در این شبکه فعال هستند، تقریباً در هر ۱۰ دقیقه یک بلوک جدید را استخراج می‌کنند. استخراج بیت کوین به‌صورت مستقل با ماینر شخصی، نیازمند گذارندن مراحل زیر است:


خرید و نصب سخت افزار استخراج بیت کوین: ابتدا باید تصمیم بگیرید که از چه دستگاهی برای استخراج بیت کوین استفاده کنید. با وجود این‌که کامپیوتر شخصی شما توانایی استخراج بیت کوین را دارد، بعید است که بتوانید سودی از این طریق به‌دست آورید و بهتر است دستگاه‌های تخصصی ماینینگ را تهیه کنید. یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در این زمینه اَنت ماینر (Antminer) ساخته‌شده توسط کمپانی بیت‌مین (Bitmain) است. حتی شاید بتوانید مدل‌های کارکرده یا اصطلاحاً دست دوم را برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود پیدا کنید که باید جوانب احتیاط را در این زمینه حتماً رعایت کنید.

ماینر بیت کوین bitmain


اطلاع داشته باشید که تمام دستگاه‌های استخراج بیت کوین از سیستم عامل لینوکس (Linux) پشتیبانی نمی‌کنند و نصب و راه‌اندازی سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوط به آن‌ها، بهتر است توسط کارشناس مربوطه صورت گیرد. در صورتی که دانش فنی کافی را دارید، می‌توانید با مراجعه به پلتفرم‌هایی نظیر مدیوم (Medium)، یوتیوب (YouTube) و . . .، آموزش نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های مختلف را در اختیار داشته باشید.


تهیه کیف پول اختصاصی برای استخراج بیت کوین: هنگامی که یک بلوک بیت کوین با موفقیت استخراج شد، پاداش مربوطه به یک آدرس کیف پول که از قبل ارائه‌شده واریز می‌شود. بهتر است برای استخراج بیت کوین و دریافت پاداش‌ها، یک کیف پول جداگانه از تمام فعالیت‌های ارز دیجیتال خود در نظر بگیرید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که می‌توانید به مراجعه به مقاله مربوطه با جزئیات عملکرد آن‌ها آشنا شوید. اما به‌طور کل تهیه یک کیف پول سخت افزاری یا سرد (Hardware / Cold Wallet)، ویژه استخراج بیت کوین بهترین رویکرد است که البته شامل هزینه مازاد می‌شود، اما بالاترین سطح امنیت را برای بیت کوین‌های خود در اختیار خواهید داشت.

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟


پیکربندی و تنظیم تجهیزات استخراج بیت کوین: پس از نصب سخت افزار ماینینگ و تهیه کیف پول بیت کوین، باید یک نرم افزار استخراج بیت کوین را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید و تنظیمات مربوطه را انجام دهید. این عملیات هم نیاز به دانش فنی و تخصصی، به‌ویژه هنگام راه‌اندازی چندین دستگاه ماینر به‌طور همزمان دارد که باید از وب‌سایت رسمی نرم‌افزار استخراج یا یک کارشناس، مراحل پیکربندی را انجام دهید.

برخی از این نرم‌افزارها یک رابط کاربری گرافیکی و کاربرپسند را دارند که تنظیمات مربوطه را به‌راحتی می‌توان از طریق آن انجام داد و برخی دیگر از نرم‌افزارها، نیازمند تایپ دستی کدهای تنظیمات هستند که معمولاً برنامه‌نویسان با آن‌ها سروکار دارند. از این رو توصیه می‌شود در مورد این نرم‌افزارها، تحقیقات خود را کامل کنید و نرم‌افزاری را انتخاب کنید که با شرایط شما سازگارتر است. از بین بهترین نرم افزارهای استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۳ می‌توان سی جی ماینر (CGMiner)، بی اف جی ماینر (BFGMiner)، مولتی ماینر (Multiminer) و آسام ماینر (Awesome Miner) را نام برد.

درآمد ماینرهای بیت کوین


شروع استخراج بیت کوین: به محض این‌که یک نسخه کامل از بلاک چین بیت کوین را دانلود کردید، فرآیند استخراج ارز دیجیتال شما آغاز می‌شود که تنها نیازمند کلیک بر روی دکمه استارت (Start) در محیط نرم افزار است و بعد از آن نیازی به انجام هیچ کاری ندارید؛ سخت افزار استخراج شما که به ریگ ماینینگ (Mining Rig) نیز معروف است، بقیه کارها را برای شما انجام می‌دهد.

البته که باید به‌طور منظم سخت افزار و نرم افزار استخراج ارز دیجیتال خود را بررسی کنید تا از برقراری عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید. دستگاه‌های استخراج طوری طراحی شده‌اند که به‌صورت ۲۴ ساعته و بدون نیاز به قطعی فعالیت داشته باشند.

شما به‌عنوان یک سولو ماینر می‌توانید در یک استخر استخراج بیت کوین عضو شوید و با دیگر ماینرها فعالیت خود را پیش ببرید. اگر سخت افزار ماینینگ شما قدرت زیادی ندارد یا از CPU یا GPU های عادی استفاده می‌کنید، می‌توانید استخراج ارزهای دیجیتالی غیر از بیت کوین مانند استخراج اتریوم کلاسیک (ETC) را در نظر بگیرید. به این صورت، احتمالاً بهره‌وری فعالیت ماینینگ شما بالاتر خواهد رفت، چرا که شبکه بیت کوین سختی و اعضای بیشتری را در اختیار دارد.

در صورتی که قصد خرید دستگاه‌های ASIC را برای استخراج بیت کوین ندارید، پیشنهاد می‌شود از جدیدترین مدل‌های کارت‌ گرافیک برندهای AMD و NVIDIA استفاده کنید که قدرت هش یا هش ریت بالاتری را در اختیار دارند و تا زمان تضعیف قدرت آن‌ها، فرصت کافی برای کسب درآمد و ارتقای کارت گرافیک‌ها را داشته باشید.

آشنایی با شیوه‌های انتقال بیت کوین به کیف پول

معایب استخراج بیت کوین

معایب استخراج بیت کوین

ریسک های استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال عموماً مرتبط با مسائل مالی و قانون‌گذاری است. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، استخراج ارز دیجیتال هزینه مالی سنگینی را شامل می‌شود که در صورت اصولی نبودن رویکرد فرد در این زمینه، ممکن است هیچ سود یا درآمدی از آن حاصل نشود و حتی هزینه‌های پرداخت‌شده برای دستگاه استخراج و سایر موارد جبران نشوند.

از این رو توصیه می‌شود که ابتدا شرایط مالی خود را به‌طور کامل بررسی کنید و سپس وضعیت قانون گذاری استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ایران یا هر منطقه‌ای که زندگی می‌کنید را در نظر بگیرید. استخراج ارز دیجیتال در ایران شامل دریافت مجوز از وزارت صنعت و معدن می‌شود و غیر قانونی نیست. البته، حتماً در نظر داشته باشید دستگاهی که خریداری می‌کنید به‌صورت غیر قانونی وارد کشور نشده باشد.

آیا ماینینگ در ایران به صرفه است؟

مشاهده نمودار لحظه ای قیمت تتر

یکی دیگر از ریسک‌ها یا معایب استخراج ارز دیجیتال به‌ویژه در بلاک چین‌های اثبات کار، افزایش تدریجی نیروی کامپیوتری مورد نیاز جهت استخراج است که با افزایش ماینرهای شبکه و هش ریت آن، بهتر است سخت‌افزار خود را ارتقا دهید تا عملیات استخراج بیت کوین یا ارزهای دیگر را به‌صورت بهینه و کارآمد ادامه دهید. افزایش تعداد دستگاه های استخراج بیت کوین در سراسر دنیا، نگرانی‌هایی را پیرامون مسائل محیط زیستی و گازهای کربنی صاعدشده توسط ماینرها به‌وجود آورده است که برخی دولت‌ها را مجبور به ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال کرده است. یکی از دلایل اصلی انتقال بلاک چین اتریوم از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام (PoS) از طریق ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) همین مسئله بود.

مصرف برق شبکه بیت کوین
نمودار مصرف برق بلاک چین بیت کوین

علاوه‌بر مسائل مالی و قانونی ماینینگ ارز دیجیتال، ریسک‌هایی فنی مرتبط با تعمیر و نگهداری دستگاه‌های ماینینگ به‌ویژه ماینرهای ASIC نیز وجود دارند. تهویه مناسب محیط ماینرها، از داغ‌شدن بیش از حد قطعات جلوگیری کرده و طول عمر و عملکرد آن‌ها را به‌مراتب بهبود می‌بخشد. تمام برقی که دستگاه استخراج مصرف می‌کند به‌شکل گرما از آن خارج می‌شود و حتی یک دستگاه ASIC ممکن است بیشتر از سایر دستگاه‌های برقی منزل شما برق مصرف کند.

استخراج بیت کوین طی سال‌های اخیر به یک عملیات فوق‌العاده رقابتی تبدیل شده و در عین پرداخت سرمایه سنگین، تمهیدات لازم در رابطه با مصرف برق و بهینه‌سازی محیط دستگاه‌ها، نمی‌توان سرمایه خیلی زیادی را از این طریق کسب کرد. استخراج بیت کوین مانند هرگونه سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها و پاداش‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

انواع استخراج ارز دیجیتال

انواع استخراج ارز دیجیتال

در بخش‌های قبلی این مقاله، چند مورد از انواع استخراج ارز دیجیتال را برای شما عنوان کرده‌ایم، اما با دسته‌بندی زیر احتمالاً تصویر بهتری از نحوه انجام این عملیات و راه‌کاری پیش روی خود پیدا خواهید کرد. استخراج ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ عملیاتی نسبتاً ساده و راحتی بود و کمتر کسی پتانسیل رشد قیمت بیت کوین و فناوری بلاک چین را می‌دید. در آن زمان استخراج بیت کوین تقریباً هزینه‌ای نداشت و افراد با استفاده از کامپیوترهای خانگی خود، پاداش‌های بیت کوین را به‌صورت آنی دریافت می‌کردند.

گرچه شرایط به همین شکل باقی نماند و از زمانی که قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۳ به ۱۰۰ دلار رسید، تعداد ماینرهای این رمزارز رشدی تصاعدی پیدا کردند و گاهی اوقات هرچند ماه یک‌بار پاداش‌های ماینینگ شامل حال ماینرها می‌شد. امروزه، استخراج ارز دیجیتال به نیروی کامپیوتری و محاسباتی فوق‌العاده سنگینی نیاز دارد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با نیروی کامپیوترهای خانگی نیست و یک عملیات پرمصرف از لحاظ انرژی محسوب می‌شود.

اما با رشد تعداد رمزارزها و کمپانی‌های ماینینگ در دنیا، استخراج ارز دیجیتال انواع متفاوتی را به خود دید و اصول و راه‌کارهای مختلفی برای ماینینگ به‌وجود آمدند. برای بالابردن آگاهی خود در این زمینه، پیشنهاد می‌شود مقاله استخراج ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

کلود ماینینگ یا استخراج ابری: یکی از محبوب‌ترین انواع استخراج ارز دیجیتال کلود ماینینگ (Could Mining) است که طی آن کاربر با پرداخت هزینه، سخت افزار ماینینگ پلتفرم مربوطه (بخشی از هش ریت پلتفرم) را اجاره کرده و استخراج ارز دیجیتال خود را انجام می‌دهد. این رویه با یک قرارداد با مدت‌زمانی مشخص انجام شده و طی این دوره تمام ارز دیجیتال استخراج‌شده متعلق به کاربر بوده و به‌صورت خودکار به کیف پول ارز دیجیتال او انتقال داده می‌شود.

محبوبیت بالای این روش میان سایر انواع استخراج ارز دیجیتال، به این دلیل است که فرآیند کسب درآمد از طریق استخراج را تسهیل کرده و نیازی به خرید تجهیزات ماینینگ و انجام امور مرتبط با آن‌ها نیست.

آموزش کسب درآمد از طریق استیک اتریوم (ETH)

آموزش کسب درآمد از طریق لیکویید استیکینگ (Liquid Staking)

استخراج ارز دیجیتال با CPU کامپیوتر: این روش استخراج برای خیلی از فعالان دنیای ارزهای دیجیتال شناخته‌شده است. همان‌طور که از اسمش پیدا است، استخراج ارز دیجیتال در این روش توسط پردازنده مرکزی یا همان CPU کامپیوتر شما صورت می‌گیرد و تا قبل از این‌که بیت کوین در سراسر دنیا شناخته شود، بهینه‌ترین روش برای ماینینگ بود. اما امروزه، رفته رفته کسی دیگر از این روش استفاده نکرده زیرا سرعت پایینی برای استخراج دارد و حتی در ازای دریافت پاداش ماینینگ، هزینه بیشتری صرف تعمیر و نگهداری سخت افزار استخراج خواهد شد.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک یا GPU: یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع استخراج ارز دیجیتال به‌ویژه در سال‌های اخیر، “GPU Mining” و استفاده از کارت‌های گرافیک است. این روش محبوبیت خود را به‌دلیل صرف هزینه کمتر و کارآمدی قابل قبول در عملیات استخراج به‌دست آورده است. سخت‌افزار این نوع استخراج که به ریگ ماینینگ نیز معروف است، شامل چندین کارت گرافیک (GPU)، یک پردازنده مرکزی (CPU)، یک مادربورد (Motherboard)، فن‌های خنک‌کننده و چهارچوب یا اسکلت ریگ می‌شود.

ریگ استخراج بیتکوین
نمونه‌ای از یک ریگ ماینینگ

هزینه تهیه این قطعات شاید چیزی بین ۲,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ دلار باشد که البته، قیمت قطعات کامپیوتری همیشه در حال تغییر است. با توجه به هزینه اولیه‌ای که این روش استخراج ارز دیجیتال نیاز دارد، بازگشت هزینه را به‌مراتب سریع‌تر از استخراج با CPU یا کلود ماینینگ انجام می‌دهد. این روش نسبتاً ساده هم بوده و افرادی که در حال حاضر کارت‌های گرافیک غیر فعال دارند، می‌توانند با دانلود و نصب نرم‌افزارهایی نظیر ماینرگیت (MinerGate)، استخراج ارز دیجیتال را آغاز کنند.

استخراج ارز دیجیتال با استفاده از ماینر ASIC: مدار مجتمع با کاربرد خاص یا همان ای‌سیک (ASIC)، دستگاهی است که منحصراً ویژه استخراج ارز دیجیتال طراحی و ساخته شده است. از دیدگاه کاربران، این روش از بین انواع استخراج ارز دیجیتال بیشترین بازده و پاداش را به‌همراه دارد. اما علی‌رغم توان بالا، به‌دلیل چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستند، کمتر مورد توجه علاقه‌مندان به استخراج ارز دیجیتال قرار می‌گیرند.

سوددهی ماینرهای ASIC
میزان سود دستگاه های ASIC

قدرت بالایی که ماینرهای ASIC دارند، فرصت فعالیت و کسب درآمد را از دیگر ماینرها گرفته و گاهی اوقات، نظم اقتصادی برخی ارزهای دیجیتال را دست‌خوش تغییرات می‌کنند. این امکان وجود دارد که تمام پاداش‌های موجود توسط فردی که یک مزرعه استخراج بیت کوین یا فارم (Farm) را دارد، دریافت شود و شانس ماینرهای GPU یا CPU در برابر این رقبا بسیار کمتر است.

مزرعه استخراج بیتکوین
تصویری از یک فارم بیت کوین

نرم افزار استخراج ارز دیجیتال: یکی از جدیدترین محصولات تحول‌آفرین در صنعت رمزارزها، نرم افزار استخراج ارز دیجیتال هستند که از طریق آن‌ به استخرهای استخراج متصل شده و کسب درآمد می‌کنید. نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتال قابلیت‌هایی مانند معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج و برداشت سرمایه در قالب رمزارزهای مختلف را دارند. این حوزه در دنیای ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر شکل گرفته و در مسیر تکامل قرار دارد که روشی منحصربه‌فرد و در عین حال ساده را برای استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در این روش از ماینینگ، دیگر نگرانی در مورد سختی شبکه و ماینینگ، هزینه‌های تهیه تجهیزات و موارد مرتبط را نخواهید داشت. البته پیداکردن یک پلتفرم معتبر و بهینه برای فعالیت در آن، نیازمند تحقیقات کامل فرد است. از بین برترین نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتال می‌تواند به ای سی او اس (ECOS)، ماینرگیت (Minergate)، کریپتکس (Cryptex)، نایس‌هش (NiceHash)، کودو ماینر (Cudo Miner)، کریپتوتب (CryptoTab)، کوین ماینینگ فارم (CoinMiningFarm) و . . . اشاره کرد.

سریع ترین برنامه استخراج بیت کوین برای اندروید

استخراج بیت کوین فرآیندی پرهزینه است که با فعالیت در بلاک چین آن و تامین امنیت شبکه، ارز دیجیتال BTC را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنید. امروزه اکوسیستم ماینینگ بیت کوین تحت سلطه کمپانی بزرگی قرار گرفته که در سراسر دنیا، استخرهای استخراج بزرگی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند. در عملیات استخراج بیت کوین، هزینه قبض برق، اینترنت و تهیه تجهیزات زیرساخت و جانبی ماینینگ، مهم‌ترین موارد از لحاظ مالی محسوب می‌شوند.

به‌علاوه، انجام این عملیات مناسب افراد تازه‌وارد به دنیای ارزهای دیجیتال نیست و توصیه می‌شود با آگاهی کامل و مشاوره با کارشناسان معتبر در این زمینه قدم بردارید. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، سعی داشتیم آموزش استخراج بیت کوین را با تمامی جوانب مهم آن برای شما شرح دهیم. در صورت داشتن سوال در رابطه با این موضوع، با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار راجع به استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین فرآیندی است طی آن تراکنش‌های این رمزارز پردازش می‌شوند، بلوک‌ها و بیت کوین‌های (BTC) جدید ساخته و استخراج شده و به شبکه بلاک چین اضافه می‌شوند.

استخراج بیت کوین با برق خانگی امکان‌پذیر است؟

بله. استخراج بیت کوین با برق خانگی امکان‌پذیر بوده، اما ممکن است دچار قطعی برق منزل و منع از سوی مراجع قضایی شوید و هزینه سنگینی در قبض برق شما لحاظ شود.

قیمت دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

قیمت دستگاه استخراج بیت کوین معمولاً بین ۵۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار است که البته مدل‌های جدید ممکن است قیمت‌های بالاتری نیز داشته باشند.

درامد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

میزان درامد دستگاه استخراج بیت کوین به عوامل زیادی بستگی دارد. سودآوری ماینرها به قدرت دستگاه استخراج، قیمت بیت کوین، هزینه‌های جانبی و سختی شبکه بیت کوین بستگی دارد.

خرید دستگاه استخراج بیت کوین چگونه است؟

شما می‌توانید خرید دستگاه استخراج بیت کوین را از فروشگاه‌های آنلاین یا مجموعه‌های تجاری و تخصصی فروش قطعات کامپیوتری در سراسر کشور انجام دهید.

آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی است؟

استخراج بیت کوین در ایران نیازمند دریافت مجوز از سوی وزارت صنعت و معدن است. توصیه می‌شود پیش از هرگونه اقدام، تحقیقات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

سلب مسئولیت-استخراج-بیتکوین

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا