آموزش ارز دیجیتال

استراتژی مومنتوم تریدینگ چیست؟ بررسی نحوه عملکرد، مزایا و ریسک‌های آن

مومنتوم نرخ شتاب قیمت اوراق بهادار یا ارز دیجیتال است؛ یعنی سرعتی که قیمت در یک بازه زمانی تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، معاملات مومنتوم یک استراتژی است که در آن معامله‌گر در زمان مشاهده روند صعودی بازار و با توجه به قدرت حرکت دارایی، به دنبال فرصتی برای  ورود به یک بازار صعودی است.

پادکست استراتژی مومنتوم تریدینگ

به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به بیان ساده، مومنتوم به اینرسی (لَختی) یک روند قیمت برای ادامه افزایش یا کاهش در مدت زمان خاصی اشاره دارد و معمولا برای محاسبه آن از اطلاعاتی همچون قیمت و حجم استفاده می‌شود. در تحلیل تکنیکال، تغییرات قیمت اغلب از طریق یک نوسان‌سنج اندازه‌گیری شده و برای کمک به شناسایی روندها استفاده می‌شود.در ادامه مفهموم استراتژی مومنتوم تریدینگ همراه باشید.

نگاهی به مفهوم مومنتوم

برای درک راحت‌تر مفهوم مومنتوم، آن را همچون حرکت یک قطار در نظر بگیرید. وقتی یک قطار راه می‌افتد، و در حال شتاب گرفتن است، حرکتی بسیار آهسته دارد. اما زمانی که سرعتش بالا می‌رود و به حداکثر می‌رسد، شتابش متوقف می‌شود؛ با این وجود همچنان با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. در پایان سفر، قطار با کاهش سرعت، شتاب خود را کاهش می‌دهد، اما می‌تواند مایل‌ها مسیر را قبل از اینکه ترمزها را برای توقف کامل بکشد، طی کند. برای سرمایه‌گذار مومنتوم، زمانی که قطار با بالاترین سرعت خود حرکت می کند، بهترین قسمت قطار وسط آن است.

سرمایه‌گذاران مومنتوم دوست دارند عملکرد بازار را تعقیب کنند. آنها سعی می‌کنند با سرمایه گذاری در سهامی که به هر طریقی دارای روند مثبت است به سود دست یابند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران بازار کریپتو، با بررسی لحظه‌ای قیمت ارز دیجیتال مد نظر حود همواره به دنبال بهترین نقطه برای ورود هستند. شایان ذکر است، به سهام‌هایی که روند صعودی دارند، سهام داغ می‌گویند. برخی از آنها گرم‌تر از بقیه هستند که میزان در اصطلاح گرمای آن با اندازه‌گیری رشد در یک دوره زمانی مشخص می‌شود. به سهامی که روند نزولی دارد در اصطلاح، سهم سرد می‌گویند.

سرمایه‌گذارانی که با روانشناسی بازار به دنبال سود بردن از رفتار گله‌ای دیگر سرمایه‌‎گذاران هستند، می‌توانند از مومنتوم به عنوان یک تکنیک معاملاتی استفاده کنند. شایان ذکر است که معاملات مومنتوم به جای تکنیک «پایین بخر، بالا فروش»، از استراتژی «بالا بخر، بالاتر بفروش» پیروی می‌کند. هنگامی که یک معامله‌گر، مومنتوم شتابی را در قیمت یا درآمد سهام مشاهده می‌کند، غالبا یک پوزیشن لانگ یا شورت در سهام در نظر می‌گیرد به این امید که حرکت آن در جهت صعودی یا نزولی ادامه یابد. این استراتژی به جای ارزش بنیادی، بر حرکت‌های کوتاه مدت قیمت سهام تکیه دارد.

انواع معاملات ارز دیجیتال و ۵ روش معامله‌گری در مارکت

زمانی که یک استراتژی مومنتوم در ترید اعمال می‌شود، سرمایه گذار می‌تواند بر اساس قدرت روندهای قیمت دارایی، خرید یا فروش کند. اگر معامله‌گری بخواهد از استراتژی مبتنی بر مومنتوم استفاده کند، در سهام یا دارایی‌ای که روند صعودی داشته‌است، موقعیت خرید یا لانگ و اگر سهام روند نزولی داشته باشد، یک پوزیشن شورت یا فروش می‌گیرد. همانطور که اشاره شد، به جای فلسفه سنتی تجارت خرید در قیمت کم و فروش در قیمت زیاد، سرمایه گذار مومنتوم به دنبال فروش در قیمت کم و خرید در قیمت کمتر، یا خرید در قیمت بالا و فروش در سطح بالاتر است. به جای شناسایی الگوی معکوس، سرمایه‌گذاران مومنتوم بر روند ایجاد شده توسط آخرین شکست قیمت تمرکز می‌کنند.

ابزار مومنتوم تریدینگ چیست؟

ابزار مومنتوم تریدینگ چیست؟
ابزار مومنتوم تریدینگ چیست؟

برای سرمایه‌گذاران مومنتوم برخی از ابزارها مانند خط روند، به تشریح روند موجود کمک می‌کنند. خط روند، خطی است که از بالاترین قیمت به پایین‌ترین قیمت یا بالعکس در یک دوره زمانی معین کشیده می‌شود. اگر خط صعودی باشد، روند صعودی است و سرمایه‌گذار مومنتوم سهام را می‌خرد. اگر خط روند نزولی باشد، روند نیز نزولی است و سرمایه‌گذار مومنتوم سهام را می‌فروشد.

به این ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری مومنتوم صرفا یک شاخص فنی است. اگرچه مومنتوم می‌تواند به معیارهای اساسی عملکرد، مانند درآمد و بازده اشاره داشته‌باشد، اما بیشتر در آن از قیمت تاریخی دارایی‌ها به عنوان یک شاخص فنی استفاده می‌شود.

معایب معاملات با استراتژی مومنتوم

درست مانند هر سبک معاملاتی دیگری، معاملات با استراتژی مومنتوم با ریسک‌هایی همراه است. برای استفاده موفق از این تکنیک، باید بدانید که پشت سایر افراد در بازار معامله می‌کنید و تضمینی وجود ندارد که روند قیمت طبق پیش‌بینی شما حرکت کند. بنابراین، سرمایه‌گذاران مومنتوم همیشه باید برای برگشت‌ قیمت یا اصلاحات غیرمنتظره‌ای که به دلایل مختلفی همچون انتشار اخبار غیرمنتظره یا تغییرات در احساسات سرمایه گذاران در بازار اتفاق می‌افتد، آماده باشند.

استراتژی مومنتوم در کریپتو

استراتژی مومنتوم در کریپتو
استراتژی مومنتوم در کریپتو

یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاهی در بریتانیا، تحت عنوان «معاملات مومنتوم در ارزهای دیجیتال: بازده کوتاه مدت و مزایای متنوع»، نشان داد که استراتژی معاملات مومنتوم در ارزهای دیجیتال به خوبی کار می‌کند، زیرا ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی ندارند و مستعد حباب‌های سفته‌بازی و نوسان‌گیری هستند. این واقعیت که صنعت کریپتو بسیار نوسانی است، آن‌ها را برای معاملات مومنتوم مناسب و جذاب می‌کند. معامله‌گران علاقه‌مند به استراتژی مومنتوم در بازار رمزارزها انتظار دارند ارزهایی که در گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند در آینده نیز عملکرد خوبی داشته‌باشند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید لونا در صرافی ارز دیجیتال

دو نوع معامله‌گر مومنتوم وجود دارد: معامله‌گران مطلق و معامله‌گران نسبی. معامله‌گران مطلق تنها یک دارایی رمزنگاری مانند اتریوم را در نظر گرفته و آنالیز می‌کنند. از سوی دیگر، معامله‌گران نسبی، حرکات قیمت دارایی‌های مختلفی مانند بیت‌کوین، اتریوم و بایننس کوین را تحلیل و مقایسه می‌کنند و سپس بر این اساس تصمیم می‌گیرند.

از یاد نبرید که هر معامله‌گر مومنتوم باید درک کند که موفقیت معاملات مومنتوم به سه عامل مرتبط است: نوسان، حجم معاملات و دوره زمانی.

نوسانات: همانطور که قبلا گفته شد، موفقیت معاملات مومنتوم در گرو توانایی معامله‌گر برای تشخیص و استفاده از حرکات کوتاه مدت قیمت است.

حجم معاملات: یک معامله‌گر می‌تواند حرکت قیمت یک دارایی را از طریق حجم ۲۴ ساعته آن تعیین کند. هر چه حجم بالاتر باشد، عرضه و تقاضای دارایی بیشتر می‌شود. تقاضای بالا منجر به افزایش قیمت می‌شود. برعکس، حرکت رو به پایین قیمت نشان دهنده تقاضای کم برای دارایی است. با این حال، معامله‌گران باید درک کنند که نهنگ‌ها می‌توانند بازار را با سفارش‌های خرید و فروش بزرگ دستکاری کنند، که یا باعث افزایش یا کاهش قیمت می‌شود.

دوره زمانی: یکی از راه‌هایی که معامله‌گران مومنتوم از طریق آن سود می‌برند، مقایسه بازه‌های زمانی است. برای اینکه شتاب قابل بررسی باشد، روند صعودی باید در چندین بازه زمانی همچون ۱۵ دقیقه، ۳۰ دقیقه، ۱ ساعت، ۴ ساعت یا ۲۴ ساعت در نظر گرفته شود. اگر روند صعودی تنها در یک بازه زمانی مد نظر قرار گرفته شود، ممکن است معامله‌گر اشتباه کند و بخشی از یک روند نزولی در حال اجرا باشد.

اگرچه استفاده از استراتژی معاملات مومنتوم یک اقدام سودآور است، اما ریسک بالایی نیز دارد، به همین دلیل است که مدیریت ریسک مهارت مهمی است که هر معامله‌گر مومنتوم و به طور کلی معامله‌گر کریپتو باید از آن استفاده کند. برای مدیریت صحیح ریسک‌ها، اصول خاصی وجود دارد که معامله‌گر مومنتوم باید از آنها پیروی کند. مواردی همچون، انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، کنترل ریسک‌ در زمان باز و بسته شدن یک معامله، در نظر گرفتن یک نقطه ورود دقیق و آگاهی درباره مدیریت پوزیشن.

اصول مدیریت ریسک در معاملات مومنتوم

اصول مدیریت ریسک در معاملات مومنتوم
اصول مدیریت ریسک در معاملات مومنتوم

اصول خاصی برای مدیریت ریسک وجود دارد که بسیاری از معامله گران مومنتوم از آنها استفاده می‌کنند. موضوعاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

انتخاب بهترین دارایی‌ها برای استفاده از استراتژی مومنتوم

دارایی‌های نقدی بهترین گزینه برای معاملات مومنتوم هستند. معامله‌گران مومنتوم باید از دارایی‌های اهرم‌دار خودداری کنند زیرا حرکت قیمت این نوع از دارایی‌ها به طور دقیق ارزش دارایی پایه را منعکس نمی‌کند. معامله‌گران همچنین باید مراقب رویدادهای خبری مانند به‌روزرسانی‌های جدید یا مشارکت پلتفرم‌ها در پروژه‌هایی پر بازده باشند که می‌تواند باعث افزایش ناگهانی قیمت دارایی شود.

کنترل ریسک هنگام باز کردن و بستن یک معامله

هنگام اعمال معاملات مومنتوم، تریدر باید به تله‌های خاصی که امکان دارد در دام آن بیافتد آگاه باشند. این تله‌ها خطراتی را به همراه دارند و می‌توانند به راحتی باعث شکست استراتژی شوند. این تله‌ها عبارتند از: قبل از اینکه مومنتوم تایید شود، خیلی زود وارد معامله شوید، خروج از معامله خیلی دیر، ناتوانی در پیش‌بینی بازار امکان دارد در نتیجه تغییر حرکت با یک رویداد خبری مهم یا هر عامل دیگری ایجاد شود.

همچنین، اجازه دادن به احساسات برای غلبه بر منطق که می‌تواند باعث شود معامله‌گر از معامله زیان‌ده، خارج نشود زیرا احساس می‌کند که حرکت بلاخره به نفع آنها شروع می‌شود.

نقطه ورود عالی در معاملات مومنتوم کجاست؟

نقطه ورود عالی در معاملات مومنتوم کجاست؟
نقطه ورود عالی در معاملات مومنتوم کجاست؟

یک معامله‌گر مومنتوم باید یک فرد هوشیار باشد. بهترین معاملات مومنتوم از طریق رویدادهای خبری که یک روند صعودی ناگهانی را به دنبال دارد، ایجاد می‌شوند. بنابراین، مهم است که یک معامله‌گر این خبر را به موقع دریافت و پوزیشن اولیه خود را در اسرع وقت انتخاب کند. یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای کسب آخرین اطلاعات، از طریق بهترین وب‌سایت‌های خبری رمزنگاری است که حاوی انبوهی از آخرین اخبار است. به این منظور، علاقه‌مندان به پیگیری مهم‌ترین اخبار ارزهای دیجیتال می‌توانند به وبلاگ او ام پی فینکس مراجعه کرده یا از طریق شبکه‌های اجتماعی صرافی، از جدیدترین اخبار آگاه شوند. از خاطر نبرید که یک نقطه ورودی عالی، سودهای عالی با حداقل ریسک‌ها را ارائه می‌دهد. برعکس، روندهای کاهشی ریسکی هستند و باید از آنها اجتناب کرد.

معاملات مومنتوم و مدیریت پوزیشن

معامله‌گران مومنتوم خوب می‌دانند که تا چه مدت می‌خواهند یک موقعیت را حفظ کنند. هر چه مدت نگهداری طولانی‌تر باشد، خطر بیشتر است. اغلب، استراتژی‌های مومنتوم همچون معاملات روزانه هستند. معامله‌گران روزانه اغلب پوزیشن‌های بزرگی را برای معاملات کوتاه‌مدت خود در نظر می‌گیرند. از سوی دیگر، معامله‌گرانی که دوره‌های نگهداری طولانی‌تری دارند مثلا معامله‌گران چند روزه، معمولا اندازه پوزیشن خود را کاهش می‌دهند تا ریسک مرتبط با دوره‌های نگهداری طولانی را متعادل کنند.

مزایای معاملات با استراتژی مومنتوم

یکی از مزایای استفاده از این استراتژی، سود بسیار بالا در مدت زمان کوتاه است. پتانسیل سوددهی معاملات مومنتوم بسیار زیاد است. برخلاف معامله‌گران بلندمدت که باید منتظر افزایش قابل توجه قیمت برای کسب سود باشند، معامله‌گرانی که از استراتژی مومنتوم استفاده می‌کنند، می‌توانند از نوسانات قیمت در کوتاه مدت استفاده کنند.

افزون بر این، استراتژی یاد شده به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از نوسانات بازار استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های اصلی بازار کریپتو، نوسانات آن است. نوسانات، زیربنای ریسک و سودآوری بازار به شمار می‌آید. نوسانات بالا چیزی است که بازار کریپتو را به سرمایه‌گذاری پردرآمدتری نسبت به سایر موارد سرمایه گذاری تبدیل می‌کند. برای معامله‌گرانی که به ریسک کریپتو اهمیتی نمی‌دهند، معاملات مومنتوم فرصتی است تا از این نوسانات برای کسب سود استفاده کنند.

استراتژی معاملات مومنتوم به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا احساسات خود را مدیریت کنند. این استراتژی به شدت بر تحلیل تکنیکال متکی است. معامله‌گران مومنتوم باید احساسات خود را مدیریت کنند و نمودارها را دنبال کنند. تریدرها فقط می‌توانند حرکت را از طریق شاخص‌های تکنیکال تعیین کنند. در واقع، معاملات مومنتوم معامله‌گران را قادر می‌سازد تا روی تصمیمات احساسی دیگران سرمایه‌گذاری کنند. سایر معامله‌گران، به ویژه آنهایی که ساده لوح هستند، با واکنش‌های احساسی در بازار وارد معامله می‌شوند. اما معامله‌گران مومنتوم مبنای معاملات خود را بر اساس آنچه نمودارها می گویند تعیین می‌کنند.

۹ استراتژی معاملاتی برتر در بازار ارزهای دیجیتال

معایب استفاده از استراتژی معاملات مومنتوم

معایب استفاده از استراتژی معاملات مومنتوم
معایب استفاده از استراتژی معاملات مومنتوم

کارمزدهای بالا ممکن است بر سودآوری این استراتژی تاثیر بگذارد. حرکت صعودی می‌تواند به همان سرعتی که شروع شد کاهش یابد، بنابراین بر ارزش دارایی تاثیر می گذارد. همچنین معاملات مومنتوم باعث می‌شود معامله‌گران به صورت مکرر خرید و فروش کنند. این فرکانس معاملاتی بالا قطعا باعث می‌شود تریدر کارمزد معاملاتی بیشتری بپردازد و در نتیجه سود کمتری را دریافت کند.

تغییر روند از دیگر ریسک‌های استفاده از این استراتژی محسوب می‌شود. اگرچه اندیکاتورهای تکنیکال برای راهنمایی یک معامله‌گر مومنتوم وجود دارد، اما باز هم هیچ چیز قطعی نیست. اینکه یک کوین در گذشته عملکرد خوبی داشته به این معنی نیست که در آینده نیز چنین خواهد شد. تغییر روند ممکن است به طور غیر منتظره اتفاق بیفتد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فانتوم در صرافی ارز دیجیتال

این نوع از معاملات، حساس به زمان و فشرده هستند. به بیان دیگر، همانطور که قبلا ذکر شد، موفقیت معاملات مومنتوم در ورود و خروج از بازار در زمان مناسب است. به دلیل این حساسیت زمانی، معاملات مومنتوم نیز زمان بر است. معامله‌گر مومنتوم باید پشت میز خود بنشیند تا وضعیت بازار را به صورت ساعتی یا روزانه کنترل کند. آنها امکانات معامله گران معمولی را که در بازه زمانی  طولانی‌تری ترید می‌کنند را ندارند. همانطور که می‌دانید دیگر معامله‌گران نیازی به نظارت مداوم بر بازار ندارند.

در پایان باید گفت که معاملات مومنتوم حساس هستند و برای هر سناریویی در بازار اعمال نمی‌شود. این نوع استراتژی اغلب در بازارهای گاوی سودآور است. در همین حال، معامله‌گران در صورت استفاده از معاملات مومنتوم در بازارهای خرسی یا تله‌های گاوی، می‌توانند متحمل ضرر شوند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا