تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال ۷ شهریور ۱۴۰۱ – BTC، MATIC، CHZ

در پی سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، در تاریخ ۲۶ آگوست (۴ شهریور) و تکرار اظهارات وی پیرامون تشدید سیاست‌های سخت‌گیرانه از سوی بانک مرکزی، بازار سهام این کشور دچار ریزش شد. به همین ترتیب، همبستگی بیت کوین و به‌طور کل بازار ارزهای دیجیتال با بازار سهام موجب شد حجم سنگینی از فروش در این صنعت نوظهور نیز اتفاق بیفتد.


بیت کوین با ریزش ۱۴ درصدی طی سی روز گذشته، بدترین عملکرد خود را از آگوست ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴) تا کنون به‌ثبت رسانده است. این مسئله شاید خبر بدی برای سرمایه‌گذاران باشد، چرا که پلتفرم آماری کوین‌گلس (Coinglass) طی گزارشی مشخص کرد که بیت کوین از سال ۲۰۱۳ تا کنون، در سپتامبر (شهریور-مهر) هر سال به‌طور میانگین تا ۶ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.


با این که خرید در یک بازار نزولی استراتژی خوبی به نظر نمی‌رسد، سرمایه‌گذاران می‌توانند رمزارزهایی که عملکرد بهتری نسبت به دیگر ارزها در بازار دارند را به‌طور دقیق زیر نظر گیرند، چرا که در صورت بازگشت بازار، این دارایی‌ها سرعت رشد بالاتری خواهند داشت.

معامله‌گران در یک بازار خرسی باید صبر زیادی داشته باشند، زیرا هنگامی که بازار ثبات خود را پیدا کند موقعیت‌های زیادی برای خرید به‌وجود می‌آیند.

تحلیل تکنیکال ۷ شهریور ۱۴۰۱ – بیت کوین (BTC)

بازگشت ضعیف قیمت بیت کوین از یک سطح حمایتی قوی نشان‌دهنده تردید خریداران و افزایش فشار از سوی آن‌ها است. خریداران برای چند روز موفق به حفظ خط حمایتی بیت کوین بودند اما نتوانستند قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰-Day EMA) در سطح ۲۱,۸۰۶ دلار هدایت کنند. این مسئله نشان‌دهنده سطح پایین تقاضا در سطوح قیمتی بالاتر برای بیت کوین است.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

خرس‌ها یا فروشندگان بازار نیز از این فرصت استفاده کرده و در تاریخ ۲۶ آگوست (۴ شهریور)، قیمت بیت کوین را پایین‌تر از کانال صعودی آن آوردند. هم‌اکنون میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک روند نزولی را پیش گرفته و شاخص قدرت نسبی (RSI) نزدیک به محدوده اشباع فروش (Oversold) قرار دارد و مشخصاً نشان می‌دهد که زمام امور به‌دست فروشندگان است.


این امکان وجود دارد که قیمت بیت کوین تا محدوده حمایتی پرقدرت خود بین ۱۸,۹۱۰ تا ۱۸,۶۲۶ دلار کاهش پیدا کند. چنانچه قیمت با رسیدن به این محدوده بازگشت داشته باشد، گاوها یا خریداران تلاش خواهند کرد تا آن را بالاتر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰-Day SMA) یعنی ۲۲,۳۴۰ دلار بیاورند که در صورت موفقیت، قیمت بیت کوین ممکن است تا ۲۵,۲۱۱ دلار رشد داشته باشد.


اما در آن روی سکه، اگر قیمت پایین‌تر از سطح ۱۸,۶۲۶ دلاری بیاید، ممکن است کف روزانه خود در تاریخ ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) یعنی ۱۷,۶۲۲ دلار را مجدداً تست کند. فروشندگان برای ادامه روند نزولی در بازار باید قیمت بیت کوین را پایین‌تر از این سطح بیاورند.

نمودار چهارساعته بیت کوین
نمودار چهارساعته بیت کوین – TradingView

حرکت نزولی خطوط میانگین متحرک در نمودار چهارساعته بیت کوین نشان می‌دهد که کنترل امور به‌دست فروشندگان است، اما واگرایی (Divergence) مثبت شاخص RSI به این معنی است که فشار فروش برای این رمزارز در حال کاهش است.


اولین نشانه از بازگشت قیمتی برای بیت کوین عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است که در این صورت، ممکن است به میانگین متحرک ۵۰ روزه خود نیز برسد. شکست این سطح به منزله احتمال پایان یافتن دوره اصلاح قیمت بیت کوین است.


در عوض، چنانچه قیمت سطح ۱۹,۸۰۰ دلاری را بشکند، روند فروش ممکن است قدرت بیشتری پیدا کند و قیمت بیت کوین به محدوده ۱۸,۹۱۰ تا ۱۸,۶۲۶ دلار کاهش پیدا کند.

تحلیل تکنیکال ۷ شهریور ۱۴۰۱ – متیک (MATIC)

پالیگان (MATIC) از سطح حمایتی قوی خود یک بازگشت داشته است که نشان‌دهنده دفاع قوی خریداران از این سطح است و این مسئله احتمال روند خنثی (رنج) متیک در روزهای آینده را بیشتر می‌کند. یکی از دلایلی که باید این آلت کوین را زیر نظر داشت، همین مسئله است.

نمودار روزانه متیک
نمودار روزانه متیک – TradingView

گاوها در تلاش‌اند تا قیمت متیک را بالاتر از خطوط میانگین متحرک آن هدایت کنند که در صورت موفقیت، قیمت ممکن است با تشکیل یک حرکت صعودی به‌سمت مقاوت اصلی خود در ۱.۰۵ دلار پیش رود. متیک در این سطح قیمتی ممکن است با فشار سنگینی از فروش مواجه شود.


در غیر این صورت، پایین آمدن قیمت متیک به زیر میانگین متحرک‌ها نشان‌دهنده ادامه فروش از سوی خرس‌های بازار است که تلاش بعدی آن‌ها، رساندن قیمت به حمایت مهم ۰.۷۵ دلاری خواهد بود. در صورت موفقیت، قیمت متیک ممکن است تا ۰.۶۳ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار چهارساعته متیک
نمودار چهارساعته متیک – TradingView

در حال حاضر خریداران متیک موفق شدند قیمت را بالاتر از خطوط میانگین متحرک بیاورند که نشان می‌دهد احتمالاً فشار فروش برای این رمزارز در حال کاهش است. یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای متیک، واگرایی مثبت شاخص RSI به منزله از دست رفتن قدرت فروشندگان است.


خریداران با تلاش خود قصد رساندن قیمت بالاتر از سطح ۰.۸۴ دلاری را دارند و در صورت موفقیت، حرکت صعودی متیک تا ۰.۹۱ دلار ادامه پیدا خواهد کرد که این سطح، یک مقاومت قوی برای این دارایی محسوب می‌شود. اما برای کاهش قیمت و حرکت نزولی متیک، فروشندگان باید قیمت را پایین‌تر از ۰.۷۵ دلار بیاورند.

تحلیل تکنیکال ۷ شهریور ۱۴۰۱ – چیلیز (CHZ)

رمزارز چیلیز برای سومین هفته متوالی عملکرد قابل توجهی از خود به‌جا گذاشته است و پس از اصلاح اخیر بازار، همچنان در یک روند صعودی سیر می‌کند.

نمودار روزانه چیلیز
نمودار روزانه چیلیز – TradingView

خریداران چیلیز در روزهای ۲۳ و ۲۴ آگوست (۱ و ۲ شهریور) موفق شدند قیمت را بالاتر از مقاومت ۰.۲۶ دلاری بیاورند، اما از شدوی (Shadow / Wick) بلند کندل‌ها در نمودار پیدا است که در حفظ سطوح قیمتی بالاتر برای این رمزارز موفق ظاهر نشده‌اند.

این مسئله ممکن است برای معامله‌گران کوتاه‌مدت سودهایی را به ارمغان آورده باشد که باعث شده است سطح مهم قیمتی در ۰.۲۰ دلار شکسته شود که کمی بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه قرار دارد.


خریداران با رسیدن قیمت به این سطح مجدداً شروع به خرید کرده و در تلاش‌اند تا قیمت را به اولین مقاوت خود در ۰.۲۶ دلار برسانند. گاوها برای تشکیل یک حرکت صعودی به‌سمت ۰.۳۳ دلار، لازم است تا از این مانع عبور کنند.


حرکت صعودی خطوط میانگین متحرک شاید به نفع خریداران باشد، اما واگرایی منفی شاخص قدرت نسبی نشان از کاهش قدرت آن‌ها دارد. چنانچه قیمت یک حرکت نزولی را پیش گیرد و پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بیاید، کنترل شرایط به‌دست فروشندگان قرار خواهد گرفت. در نتیجه، قیمت چیلیز ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و ۰.۱۵ دلار کاهش داشته باشد.

نمودار چهارساعته چیلیز
نمودار چهارساعته چیلیز – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه چیلیز در نمودار چهار ساعته آن در حال کم‌شدن و شاخص RSI نیز در محدوده میانی خود پرنوسان ظاهر شده است که مجموع این موارد، تعادل بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد. از این رو، ممکن است چیلیز برای چند روز یک روند خنثی (رنج) را طی کند.


روند بعدی برای چیلیز زمانی آغاز می‌شود که خریداران قیمت را بالاتر از ۰.۲۶ دلار و یا پایین‌تر ۰.۲۰ دلار هدایت کنند. تا آن زمان، خریداران برای خرید در کف ۰.۲۰ دلاری و فروش نزدیک به مقاومت ۰.۲۶ دلاری تلاش خواهند کرد. معامله چیلیز در این محدوده قیمتی همچنان پرنوسان و با ابهام همراه خواهد بود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی برای تحلیل آینده قیمت یک رمزارز با استفاده از شاخص‌های ریاضی یا اندیکاتور و با توجه به رفتار قیمتی دارایی مد نظر در گذشته است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا