آموزش ارز دیجیتالآموزش صرافی های ارز دیجیتال

آشنایی با Taker و Maker در ارز دیجیتال

مسترکارت کارت مسافرتی

صرافی‌ها اغلب ارزش بازار یک دارایی را بر اساس دفترچه سفارشات (Order Book) آن محاسبه می‌کنند. تمام پیشنهادات خرید و فروش توسط معامله گران در دفترچه سفارشات ارز قرار گرفته و به صورت خودکار با هم تطبیق داده می‌شوند. در این میان دو اصطلاح میکر و تیکر معنا پیدا می‌کنند. میکرها و تیکرها عامل اصلی شکل گیری بازار هستند. اگر می‌خواهید فرق Taker و Maker را بدانید تا انتهای این مقاله با صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید.

آشنایی با Taker و Maker در ارز دیجیتال صرافی او ام پی فینکس

بازار ساز خودکار چیست؟

بازارساز خودکار (AMM) نوعی مکانیسم در صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. این سیستم به صورت الگوریتمی عمل می‌کند و بدون نیاز به دفتر سفارش سنتی یا واسطه‌هایی مانند کارگزاران، از فرمول‌های ریاضی و قراردادهای هوشمند برای تسهیل معامله دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند.  بازارساز خودکار نقدینگی را از طریق استخرهای نقدینگی فراهم می‌کند. افراد برای کسب پاداش و تامین نقدینگی ارزهایی را به این استخرها واریز می‌کنند؛ بنابراین قیمت ارز دیجیتال بر اساس نسبت دارایی‌های نگهداری شده در استخرهای نقدینگی تعیین می‌شود.

تعریف نقدینگی

نقدینگی به سهولت خرید یا فروش ارز دیجیتال بدون ایجاد تغییرات قابل توجه در قیمت اشاره دارد. نقدینگی بالا به معنای وجود حجم معاملات قابل توجه و تعداد زیادی سفارش خرید و فروش در بازار است. در یک بازار با نقدشوندگی بالا، معمولاً اسپردهای کوچکی وجود دارد، به این معنی که تفاوت بین بالاترین قیمتی که خریدار مایل به پرداخت است و پایین‌ترین قیمتی که یک فروشنده مایل به پذیرش است، نسبتاً کم است. صرافی‌هایی که نقدینگی بالاتری دارند، تمایل دارند تا معامله‌گران و تامین‌کنندگان نقدینگی بیشتری را جذب کنند و بازار را عمیق‌تر کنند تا کارایی کلی بازار را بهبود بخشند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید لونا در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

آشنایی با Taker و Maker در ارز دیجیتال صرافی او ام پی فینکس

سفارش دهنده (Maker) کیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاح میکر به شخصی گفته می‌شود که یک سفارش لیمیت در دفترچه سفارشات قرار می‌دهد(با مقدار و مبلغ مشخص). میکرها در اصل معامله گرانی هستند که مایل به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با قیمت معین هستند. هنگامی که سفارش میکر با سفارش تیکر مطابقت داشته باشد، معامله انجام می‌شود. سفارش دهنده در مقایسه با تیکر کارمزد کمتری می‌پردازد و نقش مهمی در نقدینگی و کارایی بازار ارزهای دیجیتال دارد.

ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ آموزش جامع شروع معامله گری

پذیرنده سفارش (Taker) کیست؟

پذیرنده سفارش که در اصطلاحات بازارهای مالی به عنوان تیکر نیز شناخته می‌شود، نهاد یا فردی است که سفارشات موجود در بازار را برمی‌دارد. در معاملات، زمانی که شخصی سفارش خرید یا فروش یک ارز را به قیمت مشخصی ثبت می‌کند، تا زمانی که معامله‌گر دیگری مایل به پذیرش آن قیمت باشد، سفارش در بازار پر نمی‌شود. واحد یا فردی که آن قیمت را قبول کرده و معامله را انجام می‌دهد پذیرنده یا گیرنده سفارش نامیده می‌شود. تیکرها اساسا با پذیرش سفارش‌های موجود به جای دادن سفارش‌های جدید، نقدینگی را از بازار می‌گیرند و کارمزد بیشتری می‌پردازند، زیرا از نقدینگی ارائه شده توسط سایر فعالان بازار استفاده می‌کنند. 

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فانتوم در صرافی آنلاین ارز دیجیتال

آشنایی با Taker و Maker در ارز دیجیتال صرافی او ام پی فینکس

تفاوت‌‌های میکر و تیکر‌

بسیاری از صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال مانند کراکن و بایننس کارمزدهای معاملاتی خود را به دو دسته تقسیم می‌کنند: کارمزد میکر و کارمزد تیکر.  تمام سفارش‌هایی که نقدینگی را به بازار اضافه می‌کنند، معاملات میکر هستند و تمام سفارش‌هایی که نقدینگی را از بازار می‌گیرند، معاملات تیکر هستند.

مطالعه بیشتر

هزینه‌های Taker و Maker معمولاً در بین محصولات دیجیتال متفاوت است.  علاوه بر این، هزینه‌هایی که میکرها و تیکرها می‌پردازند با افزایش حجم معاملات کاهش می یابد. معمولا کارمزد تیکر بالاتر از کارمزد میکر است. معاملات Maker دفترچه‌ سفارشات را پر می‌کنند و نقدینگی را در بازار افزایش می‌دهند. در بازار کریپتو، میکرها به بازارسازان مالی سنتی (TradFi) از این نظر که بازار می‌سازند، شبیه هستند.

تیکر (Taker)میکر (Maker)
سفارش‌هایی که بلافاصله با خارج کردن نقدینگی از دفترچه سفارشات اجرا می‌شوند.سفارش‌هایی که وارد دفتر سفارش می‌شوند و به نقدینگی کمک می‌کنند.مفهوم
۰.۰۵۵٪۰.۰۲٪کارمزد معاملات
سفارشات Market فقط سفارشات Limitنوع سفارش
معامله در لحظه انجام می‌شودمعامله با تاخیر انجام می‌شودمدت زمان انتظار

اهمیت کارمزد میکر و تیکر در صرافی‌ها

تمام پلتفرم‌های معاملاتی در ازای ارائه خدماتی مانند مبادله، انتقال و موارد دیگر کارمزد دریافت می‌کنند که این راه اصلی کسب درآمد آن‌ها است. مارکت میکرها و مارکت تیکرها نیز ملزم به پرداخت کارمزد هستند که در هر پلتفرم وابسته به حجم معاملات، نوع سفارش و جفت معاملاتی مورد نظر متفاوت است.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها برای کاربران در انتخاب صرافی نقدینگی است. هرچه نقدینگی بالاتر و زمان انتظار برای انجام معامله کمتر باشد، آن صرافی در برآورده کردن نیاز معامله گران موفق‌تر خواهد بود. تعداد میکرها و تیکرها در حجم معاملات یک صرافی نقش مهمی دارند. بنابراین صرافی‌ها تلاش می‌کنند برای افزایش نقدینگی، کارمزد کمتری از میکرها دریافت کنند تا آن‌ها را تشویق به سفارش گذاری کنند. 

جمع‌بندی

در این مقاله آموختید که سفارشات Taker و Maker چه تفاوتی با هم دارند و حال می‌توانید در انجام معاملات خود تشخیص دهید که شما میکر هستید یا تیکر؟ اگر این مقاله برایتان مفید بود نظرات خودتون رو کامنت کنید.

سوالات متداول

میکر چه کسانی هستند؟

کسانی که سفارشات لیمیت ثبت می‌کنند و منتظر پر شدن آن می‌مانند.

تیکرها چه کسانی هستند؟

کسانی که یک سفارش از دفترچه سفارشات در مارکت بر می‌دارند.

نقش مارکت میکر‌ها و مارکت تیکرها در بازار چیست؟

میکرها به افزایش نقدینگی و تیکرها به انجام سفارشات و جریان معاملات کمک می‌کنند.

زهرا اسدنژاد حقی

من زهرا اسدنژاد حقی؛ دانش آموخته رشته مدیریت مالی که از سال ۱۳۹۸ تا الان به عنوان معامله‌گر و ژورنالیست بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستم. به تحقیق و پژوهش در حوزه‌ اقتصاد و بازارهای جهانی بسیار علاقه‌مندم و تولید محتوا در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین برای من جذابیت دارد. در سال‌های اخیر تلاش کردم تا روی مباحث اقتصاد کلان، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تسلط پیدا کنم. به عقیده من، پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور و همگام شدن با آن‌ها نیازمند افزایش آگاهی جمعی و اطلاع رسانی درست است و من از اینکه می‌توانم در مسیر جمع آوری و انتقال این اطلاعات به جامعه کریپتو موثر باشم، بسیار خوشحالم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا