اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

۵ رویدادی که می‌توانند به روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال پایان دهند

متاسفانه روزهای ناخوش سرمایه‌گذاران در این اکوسیستم همچنان ادامه دارد و باید گفت که ادامه روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال ، به‌طور رسمی یک بازار خرسی را رقم زد که با ریزش‌های سنگین قیمتی همراه بود و تعداد بسیار کمی در این بازار از آسیب‌های آن در امان ماندند.


اکنون که بحث‌های داغِ پیرامون دنیای رمزارزها متمرکز بر پیش‌بینی‌ها در مورد سطح تشکیل کف بیت کوین و مدت زمان پابرجایی این «زمستان کریپتویی» است، افرادی که تجربه بیشتری دارند معتقدند که پیش‌بینی کف بیت کوین تقریباً غیرممکن است و بهتر است سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران، انرژی خود را صرف مسائل دیگری کنند.


شاید بهتر باشد به‌جای تمرکز بر زمان اتمام این بازار خرسی، به بررسی رویدادهایی پرداخت که پتانسیل تغییر روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال و آغاز بازار گاوی بعدی را دارند. در این‌جا نگاهی به ۵ عامل قوی، مستعد پایان بخشیدن به بازار نزولی فعلی می‌اندازیم.

ارتقای موفقیت آمیز مرج در شبکه اتریوم

ارتقا مرج اتریوم

یکی از رویدادهایی که پنج سال است افراد زیادی را منتظر خود نگه داشته، انتقال شبکه اتریوم از الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake) است.


با این که انجام این ارتقا زمان زیادی می‌برد و تا کنون با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است، در پی تکمیل ارتقای مِرج (Merge) در شبکه آزمایشی سِپولیا (Sepolia)، اکنون اجرای رسمی آن بیش از هر زمان دیگری نزدیک است.


در صورتی که این انتقال بدون مشکل خاصی انجام شود، این امکان وجود دارد که هیجانات به‌وجود آمده در مورد ارتقای مرج اتریوم بتواند روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال را دچار تغییر و تحول کند؛ خصوصاً این که این ارتقا، سطح مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را بالا برده و تجربه کاربری سریع‌تری را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با توجه به شرایط فعلی، به‌روزرسانی مرج قرار است در ماه آگوست سال میلادی جاری (مرداد ۱۴۰۱) اجرا شود.


لازم به ذکر است، ارتقای موفقیت‌آمیز مرج ممکن است سرمایه‌گذاران را وارد رویدادی معروف، زاده وال اِستریت، به‌نام «شایعه را بخر، خبر را بفروش» (Buy the rumor, Sell the news) کند که طبق آن، قیمت‌ها به‌طور موقتی و از روی هیجانات سرمایه‌گذاران رشد می‌کنند و زمانی که وضعیت نابسامان نظام اقتصادی جهانی چهره واقعی خود را نشان دهد، دوباره بازار دچار ریزش خواهد شد.

پذیرش ETF اسپات بیت کوین

ETF بیت کوین

یکی دیگر از رویدادهایی که سال‌ها است شایعه شده می‌تواند جان تازه‌ای به صنعت رمزارزها بدهد، پذیرش صندوق قابل معامله اِسپات بیت کوین (Spot Bitcoin ETF) در بازارهای ایالات متحده است.


زمانی که برای اولین بار پیشنهاد برادران وینکِلواس مبنی بر ارائه یک ETF بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) رد شد، از سال ۲۰۱۷ تا کنون هرگونه صندوق قابل معامله بیت کوین که در پشتوانه خود دارایی‌های فیزیکی داشته، توسط این سازمان یکی پس از دیگری مردود اعلام شده‌اند.


دلایل رد شدن این طرح‌ها عموماً پیرامون این مسئله است که بازار ارزهای دیجیتال به‌راحتی تحت تاثیر و تخلف قرار می‌گیرد و برای جلوگیری از این موارد و محافظت از سرمایه‌گذاران، رویکردهای امنیتی مناسبی وجود ندارند.


اگر که یک ETF اسپات مورد تایید قرار بگیرد، این جدال‌های طولانی‌مدت از بین رفته و سطح جدیدی از مشروعیت را برای بیت کوین و به‌طور کل دارایی‌های دیجیتال به‌وجود می‌آورد. همچنین این رویداد موجب می‌شود موج جدیدی از سازمان‌ها به این صنعت ورود کنند و با تزریق سرمایه‌های جدید سازمانی، به روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال و این زمستان کریپتویی خاتمه دهند.

اقدامات فدرال رزرو

فدرال رزرو

اکثر سرمایه‌گذاران با عبارت «با فدرال رزرو در نیفت» (Don’t Fight the Fed) آشنا هستند که بیان می‌کند این نهاد، یکی از قوی‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازارهای مالی جهان است. پس از چندین سال اتخاذ سیاست‌های پولی آسان و نرخ بهره نزدیک به صفر، فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره خود را ۰.۲۵ درصد افزایش داد.


از آن زمان تا کنون، فدرال رزرو طی دو رویداد دیگر نرخ بهره خود را به میزان ۰.۵۰ و ۰.۷۵ درصد بالا برد و سنجش فعلی نرخ بهره در این کشور را به محدوده ۱.۵۰ تا ۱.۷۵ درصدی رساند.


در همین بازه زمانی بود که دارایی‌های پرریسک در سطح جهان با کاهش ارزش روبرو شدند و بیت کوین ۴۸,۰۰۰ دلاری در پایان ماه مارس (اوایل فروردین)، به سطح حمایتی فعلی خود یعنی ۲۰,۰۰۰ دلار در هفته‌های اخیر رسید.


رشد تاریخی بازار‌های رمزارزها در سال ۲۰۲۱ که اکثراً در پی پیاده‌سازی سیاست‌های انبساطی از سوی فدرال رزرو صورت گرفت، ممکن است دوباره و با اتخاذ مجدد این سیاست‌های پولی شاهد ورود سرمایه به اکوسیستم خود باشند.

پذیرش بیت کوین به‌عنوان پول رایج

بیت کوین به عنوان پول رایج

سال ۲۰۲۱ شاهد السالوادور به‌عنوان اولین کشوری بود که بیت کوین را در قالب پول رایج و قانونی برای استفاده شهروندان خود پذیرفت. در سال ۲۰۲۲ و ادامه این روند، جمهوری آفریقای مرکزی دومین کشوری بود که دست به چنین اقدامی زد.


با این که استفاده از بیت کوین به‌عنوان پول رایج و قانونی یکی از اهداف بلندمدت حامیان این حوزه بوده است و باید سپاسگزار این تصمیمات از سوی دولت‌های السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی باشند، این اقدامات از سوی کشورهای کوچک در تبلیغ و تشویق برای پذیرش گسترده بیت کوین و رمزارزها تاثیر چندانی نگذاشته است.


هم اکنون، از دیگر کشورهایی که در حال بررسی چنین رویکردی هستند می‌توان به مکزیک، پاناما، هندوراس، پرتغال، برزیل، آرژانتین و پاراگوئه اشاره کرد.


اما این شرایط زمانی تغییر خواهد کرد که اقتصادهای بزرگ دنیا نظیر ژاپن و آلمان، به‌طور رسمی اقدام به پذیرش بیت کوین در خریدهای روزمره شهروندان خود کنند.


تحولات اخیر در جامعه جهانی، مانند جنگ‌ها و کمبود مواد غذایی، دولت‌ها را مجبور به اقداماتی می‌کنند که هرگز آن را در دستور کار خود متصور نشده‌ بودند و این غیرممکن نیست که بخش بزرگی از نظام اقتصادی جهانی به‌عنوان آخرین پناهاه به بیت کوین روی آورند، چرا که ارزهای فیات در حال از دست دادن قدرت خرید خود هستند.

پذیرش به‌عنوان روش پرداختی توسط یک کمپانی بزرگ

پذیرش بیت کوین

یکی از دلایل رایج در رابطه با این که چرا مردم از بیت کوین یا دیگر رمزارزها در خریدهای روزانه خود استفاده نمی‌کنند، در حقیقت این است که از سوی نهاد خاصی مورد پذیرش واقع نشده‌اند.


با این که روش‌هایی مانند کارت‌های اعتباری و درگاه‌های پرداختی آنلاین در پلتفرم‌هایی نظیر شاپیفای (Shopify) موجود هستند که می‌توان در آن‌ها از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌ها استفاد کرد، قابلیت تکمیل خرید با انجام تراکنش به‌صورت مستقیم در یک بلاک چین، نسبتاً محدود است.


ایلان ماسک نیز، در رویدادهای مختلف اظهار کرده است که تنها صحبت از سیستم‌های پرداختی مبتنی بر بلاک چین یک سیر صعودی را برای آن توکن و به‌طور کل بازار رمزارزها به‌وجود خواهد آورد.


بر این اساس و دیگر نمونه‌های صعود قیمتی ارزها در پی صحبت در مورد پذیرش آن‌ها توسط یک نهاد بزرگ، به نظر می‌رسد که ادغام رمزارزها با کمپانی‌های بزرگ مانند آمازون با اپل روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال را متوقف و یک موج صعودی را برای آن آغاز خواهد کرد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

  1. ماشالله به برادران وینکلواس که دست از فعالیتشون بعد از بازنده شدن در پرونده فیسبوک بر نداشتن دارن تلاش میکنن ETF اسپات پذیرش شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا