آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالبازی های ارز دیجیتال

مقایسه و تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳

صنعت بازی‌های ویدئویی از زمان ساخت اولین کنسول‌های بازی و بازی‌های آرکید پیشرفت زیادی کرده است. با ظهور اینترنت و پیدایش بازی‌های آنلاین، این صنعت تغییر قابل توجهی به سوی بازی‌های وب ۲ داشت. با این حال، ظهور فناوری بلاک چین، تحول جدیدی را با عنوان بازی‌های وب ۳ ایجاد کرده است. در این مقاله از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ و تاثیر آن‌ها بر صنعت بلاک چین و بازی‌های ویدئویی می‌پردازیم.

پادکست مقایسه و تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳

بازی‌های وب ۲ چیست؟

قبل از بررسی تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ باید هرکدام از آن‌ها را به صورت جداگانه نقد کنیم. بازی‌های وب ۲ به بازی‌هایی گفته می‌شود که بر پلتفرم‌های متمرکز مانند پلی‌استیشن یا ایکس باکس ساخته می‌شوند. این بازی‌ها معمولا توسط استودیوهای بزرگ بازی سازی ساخته می‌شوند و بازیکنان قبل از بازی باید آن را دانلود و بر روی دستگاه خود نصب کنند. البته بازی‌های وب ۲ مشخصه‌های دیگری هم دارند.

بازی‌های وب ۲ برای مدیریت منطق و ذخیره‌سازی داده‌ها به سرورهای متمرکز تکیه می‌کنند. این به این معنا است که تجربه بازی توسط سازنده بازی کنترل می‌شود و بازیکنان کنترل محدودی حول فضای اطراف بازی دارند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید اتریوم در صرافی ارز دیجیتال

اکوسیستم‌های بازی‌های وب ۲ درواقع بسته هستند و بازیکنان نمی‌توانند با بازی‌های خارج از پلتفرمی که در آن خریداری کردند تعامل داشته باشند. این امر توانایی بازیکنان را برای تجارت یا انتقال آیتم‌های بازی محدود می‌کند و آن‌ها اغلب تحت محدودیت‌های اعمال شده توسط پلتفرم قرار دارند.

بازیکنان مالکیت و کنترل محدودی بر آیتم‌های درون بازی و پیشرفت خود دارند. در بیشتر موارد هم توسعه دهنده بازی کنترل کامل دارایی‌های درون بازی را دارد و بازیکنان نمی‌توانند آن‌ها را به خارج از پلتفرم انتقال دهند یا معامله کنند.

بازی‌های وب ۲ فاقد شفافیت هستند، به این معنی که بازیکنان دید محدودی به عملکرد درون بازی دارند. این می‌تواند منجر به نگرانی درباره برقراری انصاف در بازی باشد.

بازی‌های وب ۳ چیست؟

بازی وب 3 چیست؟

البته که برای بررسی تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ باید هر دو سمت این مقایسه را بررسی کرد. بازی‌های وب ۳ که به عنوان بازی‌های بلاک چین هم شناخته می‌شوند، به بازی‌های اشاره می‌کند که بر روی پلتفرم‌های غیرمتمرکز و با استفاده از فناوری بلاک چین ساخته می‌شود. این بازی‌ها معمولا توسط استودیوهای کوچک یا توسعه دهندگان مستقل ساخته می‌شوند و ویژگی‌های به خصوصی دارند.

بازی‌های وب ۳ از سرورهای غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که در سراسر شبکه بلاک چین توزیع شده است.منطق و داده‌های ذخیره شده این بازی‌ها توسط شبکه اجرا می‌شود.

اکوسیستم‌های بازی‌های وب ۳ هم باز هستند. بازیکنان می‌توانند با بازی‌های پلتفرم‌های مختلف تعامل داشته باشند و آیتم‌های بازی را با بازیکنان دیگر مبادله کنند. این ویزگی اقتصاد بازی را پویاتر می‌کند.

بازیکنان مالکیت و کنترل کامل بر آیتم‌ها و پیشرفت‌های خود در بازی دارند. برای نشان دادن این آیتم‌ها هم به عنوان دارایی از ان اف تی (توکن غیرقابل معاوضه) استفاده می‌شود که قابلیت انتقال به خارج از اکوسیستم بازی را هم دارد.

بازی‌های وب ۳ شفاف هستند و بازیکنان دید کاملی از عملکرد درونی بازی دارند. این ویژگی، منصفانه و بی‌طرفانه بودن بازی را تضمین می‌کند.

تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ در چیست؟

بعد از شناسایی و درک هرکدام از بازی‌ها می‌توانیم به تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ بپردازیم. در بازی‌های وب ۲ بازیکنان مالکیت و کنترل محدودی بر آیتم‌ها و پیشرفت درون بازی خود دارند، در حالی که در بازی‌های وب ۳، به لطف استفاده از ان اف تی‌ها و فناوری بلاک چین، بازیکنان مالکیت و کنترل کامل دارند.

اکوسیستم‌های بازی وب بسته هستند، در حالی که اکوسیستم‌های بازی‌های وب ۳ باز هستند و به بازیکنان توانایی تعامل با سایر پلتفرم‌ها برای مبادله و انتقال را می‌دهند. بازی‌های وب ۲ به سرورهای متمرکز وابسته هستند، در حالی که بازی‌های وب ۳ از سرورهای غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که در سراسر شبکه بلاک چین توزیع شده است.

بازی‌های وب ۲ فاقد شفافیت هستند، در حالی که بازی‌‌های وب ۳ شفاف هستند و منصفانه و بی‌طرفانه کنترل می‌شوند.

نمونه بازی‌های وب ۳

نمونه بازی‌های وب 3

حالا که از تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ صحبت کردیم و می‌دونیم که مزایای بازی‌های وب ۳ بیشتر است، می‌خواهیم به برخی از بازی‌‌های پرطرفدار وب ۳ نگاه بندازیم.

اکسی اینفینیتی (Axieinfinity)

اکسی اینفینیتی یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که از ان اف تی‌ها برای نمایش موجوداتی به نام Axie استفاده می‌کند. بازیکنان می‌توانند Axie خود را پرورش دهند و از آنها برای مبارزه استفاده کنند. این بازی یک اکوسیستم پویا ایجاد کرده که بازیکنان می‌توانند Axie خود را با پول واقعی معامله کنند.

کسب درآمد از بازی اکسی اینفینیتی با کاشت و برداشت در فاناسیا و پرورش اکسی ها

دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی است که بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده. بازیکنان می‌توانند در این پلتفرم زمین مجازی بخرند و مالک رسمی آن زمین باشند. این پلتفرم از رمزارز MANA به عنوان ارز اختصاصی بازی استفاده ‌می‌کند.

آموزش قدم به قدم خرید زمین در متاورس

گادز آنچیند (Gods Unchained)

گادز آنچیند هم یکی دیگر از بازی‌های بر بستر اتریوم است. این بازی در سبک کارتی است و بازیکنان می‌توانند با استفاده از اتریوم کارت‌های بازی را خرید و فروش کنند. بازی این کارت‌ها را به عنوان ان اف تی می‌شناسد تا بازیکنان بتوانند آنها را معامله کنند.

بازی Gods Unchained؛ ترکیب بازی ویدئویی با بلاک چین

تاثیر بازی‌های وب ۳ بر صنعت بازی

تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ دلیل به خصوصی دارد و دلیل آن پیشرفت صنعت بازی‌های ویدئویی برای توسعه دهندگان و بازیکنان است. بازی‌های وب ۳ پتانسیل متحول کردن صنعت بازی را دارند. بازی‌های وب ۳ با استفاده از فناوری بلاک چین، اکوسیستم بزرگ‌تر، شفافیت و فضای غیرمتمرکزی که ایجاد کرده‌اند، به بازیکنان و سازندگان قدرت بیشتری در این صنعت داده‌اند.

بازی‌های وب ۳ به استودیوهای کوچک و توسعه دهندگان مستقل اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را توسعه دهند و از آن‌ها کسب درآمد کنند تا تسلط شرکت‌های بزرگ بر این صنعت کاهش پیدا کند.

بازی‌های وب ۳ با ایجاد مالکیت و کنترل بر دارایی‌های موجود بازی به بازیکنان قدرت کسب درآمد از گیم‌پلی را می‌دهند. علاوه بر این، بازی‌های وب ۳ با اطمینان از اینکه داده‌های بازی در یک فضای غیرمتمرکز ذخیره شده است، یک تجربه شفاف و منصفانه را ایجاد می‌کنند.

با پیدایش بازی‌های وب ۳ و مقدار تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳ صنعت بازی سازی مسیر جدیدی پیدا کرده است. ادغام بازی‌های ویدئویی با بلاک چین و ان اف تی به وضوح مزایای خود را نشان می‌دهد. با اینکه بازی‌های وب ۲ هنوز در صدر این صنعت قرار دارند، مشخص است که بازی‌های وب ۳ پتانسیل متحول کردن و ایجاد فرصت‌های جدید را به این صنعت اضافه کرده‌اند.

سوالات پرتکرار درباره تفاوت بازی‌های وب ۲ و وب ۳

بازی‌های وب ۲ چیست؟

بازی‌های وب ۲ بازی‌های هستند که بر پایه پلتفرم‌های متمرکز ساخته شده‌اند.

بازی‌های وب ۳ چیست؟

بازی‌های وب ۳ بر پایه بلاک چین ساخته شده‌اند و غیر متمرکز هستند.

نمونه بازی‌های وب ۳ چیست؟

بازی‌های اکسی انیفینیتی، دیسنترالند و گادز آنچیند نمونه‌هایی از بازی‌های وب ۳ هستند.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا