اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

عنصر اصلی بخش دیفای پولکادات هک شد

مسترکارت کارت مسافرتی

آکالا (Acala)، نهاد غیرمتمرکز و عنصر اصلی انجام فعالیت‌های بخش دیفای پولکادات (Polkadot / DOT)، شاهد یک نفوذ امنیتی بزرگ بود که در پی آن، یک رأی‌گیری فوری برای توفق عملیات سیستم صورت گرفت.


تیم این پروژه در حال جمع‌آوری و بررسی اطلاعات جهت برطرف کردن این مشکل هستند.


به نظر می‌رسد که این حمله از طریق یک باگ در استخر سرمایه جفت‌ارز iBTC/AUSD صورت گرفته است. این نقص امنیتی به مهاجم اجازه داده تا بتواند ۱.۲ میلیارد دلار از استیبل کوین آکالا (AUSD) را صادر کند.


هنگام نشر این خبر، کیف پول ارز دیجیتال این مهاجم حاوی ۷۸۵,۰۰۰ واحد از توکن‌های AUSD است.

فروپاشی اکوسیستم دیفای پولکادات مانند ترا؟

طی حمله هکرها، استیبل کوین AUSD برابری خود را با دلار آمریکا از دست داد و به کف تاریخی خود در سطح ۰.۵۷۱۳ دلار سقوط کرد. با این که این استیبل کوین توانست تا ۴۴ درصد از ریزش خود را جبران کند، نگرانی‌ها از پیدایش فاجعه‌ای دیگر نظیر سقوط اکوسیستم ترا (Terra) همچنان باقی است.

نمودار استیبل کوین AUSD
نمودار استیبل کوین AUSD در ساعت اخیر

آکالا نخستین استیبل کوین خود را در اوایل ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) راه‌اندازی کرد که در اکوسیستم‌های کوزاما (Kusama / KSM) و پولکادات به‌عنوان استیبل کوین پیش فرض استفاده می‌شود.

استیبل کوین AUSD پشتوانه خود را از طریق مجموعه‌ای از دارایی‌های دیگر تامین می‌کند که از این لحاظ، شبیه به یک نسخه چندشبکه‌ای از استیبل کوین دای (DAI) شده است. این رمزارز در کنار توکن حاکمیتی (Governance Token) آکالا (ACA) در شبکه فعالیت دارد که قیمت توکن ACA نیز در پی این هک، ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

تیم آکالا در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) و پیش از سقوط استیبل کوین ترا (TerraUSD / UST)، از راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری برای تامین پشتوانه استیبل کوین AUSD در اکوسیستم خود خبر داد. قیمت توکن حاکمیتی ACA پس از این اعلامیه بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

استیبل کوین آکالا رمزارز پیش فرض در انجام فعالیت‌های حوزه دیفای پولکادات بوده و باید دید که واکنش این اکوسیستم به چنین حمله‌ای چگونه خواهد بود. وجود وثیقه بیش از حد (Overcollateralized) در استیبل کوین AUSD موجب شده که این دارایی را از اتفاقی مشابه با سقوط استیبل کوین الگوریتمی UST از کمپانی ترا دور کند.


شایان ذکر است، پیش از این در بلاگ پلتفرم معاملاتی او ام پی فینکس، استیبل کوین های برتر بازار در سال میلادی جاری معرفی شده‌اند.

توکن حاکمیتی چیست؟

در یک سیستم غیرمتمرکز، توکن حاکمیتی (Governance Token) در مورد مسائل مدیریتی پیرامون توسعه و فعالیت‌های مهم پروژه، به هولدرهای خود حق رأی می‌دهد.

منبع: U.Today

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا