آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

قیمت لحظه ای چیلیز و عوامل تاثیرگذار بر ارزش چیلیز

قیمت لحظه ای چیلیز (Chiliz / CHZ) در هر ثانیه متغیر است و بر اساس تعداد و نسبت سفارشات انجام‌شده از سوی خریداران و فروشندگان در پلتفرم‌های معاملاتی سراسر دنیا تعیین می‌شود. با توجه به ماهیت پرنوسان ارزهای دیجیتال، قیمت لحظه ای چیلیز ممکن است در زمانی کوتاه تغییرات بزرگی را تجربه کند.


ارزهای دیجیتال مانند سهام شرکت‌ها، کالاها و اوراق بهادار، دارایی‌های قابل معامله در بازارهای مالی هستند و ارزش و قیمت آن‌ها بر اساس علاقه سرمایه‌گذاران در خرید آن‌ها یعنی «تقاضا» و مقدار موجود از دارایی در بازارها یا «عرضه»، تعیین می‌شود. ارتباط بین این دو عامل است که قیمت لحظه ای چیلیز را تعیین می‌کند.


چنانچه برای یک ارز دیجیتال سطح تقاضا افزایش پیدا کند اما عرضه فعلی آن در بازار محدود باشد، قیمت لحظه ای ارز دیجیتال بالا می‌رود. گاهی اوقات تقاضا برای یک رمزارز بدون توجه به ارزش واقعی آن افزایش می‌یابد که به این پدیده اشباع خرید و یا خرید بیش از حد رمزارز می‌گویند. از سویی دیگر، اگر حجم زیادی از یک ارز دیجیتال بدون دلیل مشخصی به‌فروش برسد، اصطلاحاً اشباع فروش و یا فروش بیش از حد در بازار آن رمزارز صورت گرفته است.


پیش‌تر در بلاگ صرافی او ام پی فینکس پیرامون پروژه چیلیز، به بررسی مواردی از قبیل آینده ارز چیلیز، تحلیل ارز چیلیز، کیف پول چیلیز و صرافی چیلیز پرداخته‌ایم؛ اکنون در نظر داریم نحوه تاثیر قانون عرضه و تقاضا و میزان خرید و فروش سرمایه‌گذاران بر قیمت لحظه ای ارز چیلیز را مورد موشکافی قرار دهیم. لازم به ذکر است موارد پوشش داده شده در این پست جزء اصول اولیه در بازارهای مالی است و برای اکثر ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند.

قیمت لحظه ای چیلیز بر اساس عرضه و تقاضا

قیمت لحظه ای چیلیز

قانون عرضه و تقاضا (Supply & Demand) یک تئوری اقتصادی است که رابطه بین میزان عرضه یک کالا یا خدمات با سطح تقاضا برای آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و هدف از آن، مشاهده میزان تاثیر این قانون بر قیمت آن کالا یا خدمات است. این تئوری نشان‌دهنده نوسانات قیمت هر چیزی است که در بازارها مورد داد و ستد قرار می‌گیرد.


قیمت لحظه ای ارز چیلیز (CHZ) با توجه به قانون عرضه و تقاضا به این صورت است که زمانی که عرضه چیلیز در بازار محدود می‌شود و یا تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند، قیمت لحظه ای ارز دیجیتال چیلیز رشد خواهد کرد. معمولاً در چنین مواقعی خریداران تمایل به ایجاد رقابت و ثبت سفارش‌ خرید چیلیز در سطوح بالاتر قیمتی دارند. به این ترتیب، همان‌طور که گفته شد زمانی که سطح خرید ارز چیلیز کاهش یابد و تقاضا برای آن کم شود، کاهش قیمت لحظه ای چیلیز را در پی خواهد داشت.


به‌طور کل، قانون عرضه و تقاضا این دیدگاه را دارد که با افزایش تقاضا برای یک دارایی، عرضه‌کنندگان به تولید بیشتر آن دارایی می‌پردازند. هدف اصلی یک کمپانی، توسعه عرضه و فروش بیشتر محصول و در نهایت کسب درآمد و سود بیشتر است؛ اما این مسئله به دو دلیل برای اکثریت پروژه‌های ارز دیجیتال غیرممکن است: عرضه کل رمزارزها محدود است و در تمامی بازارهای موجود توزیع می‌شوند.


عرضه کل ارز دیجیتال چیلیز نشان‌دهنده تعداد کل واحدهای تولیدشده از توکن CHZ است و برای همیشه در همین سطح ثابت می‌ماند. رمزارز شماره یک بازار یعنی بیت کوین (BTC) نیز، فقط ۲۱ میلیون واحد BTC را به‌عنوان عرضه کل خود دارد که تا کنون، بیش از ۱۹ میلیون واحد از آن استخراج شده و این رقم به مرور در حال افزایش و گردش در بازار است.

تنظیم عرضه کل برای ارزهای دیجیتال سطح کمیابی دارایی را مشخص می‌کند که رابطه مستقیم با قیمت آن دارد. هر کالایی که در دنیا کمیاب‌تر باشد ارزش بیشتری دارد، چرا که خرید و دسترسی به آن سخت‌تر خواهد بود. به این ترتیب، قیمت لحظه ای چیلیز با توجه به میزان خرید و فروش آن در بازارها دست‌خوش تغییرات می‌شود.

نرخ لحظه ای چیلیز بر اساس میزان خرید و فروش

نرخ لحظه ای چیلیز

سطح تقاضا برای ارز دیجیتال چیلیز تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. اکثر اوقات کاربرد و اهداف یک پروژه ارز دیجیتال مانند چیلیز نسبت به الگوهای قیمتی در نمودار چیلیز، شناخت پروژه و حضور در رسانه و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ آن توسط افراد مشهور، اهمیت کمتری پیدا می‌کنند.

حتی مسئله ترس عقب ماندن از بازار و از دست دادن سودهای نجومی که به فومو (FOMO) معروف است، می‌تواند در نرخ لحظه ای چیلیز و انتخاب سرمایه‌گذاران نقش بزرگی ایفا کند. شاید برایتان سوال باشد که آیا رشد نجومی قیمت ارز چیلیز یا هر رمزارزی بدون در نظر گرفتن ارزش ذاتی آن منطقی است یا خیر؟

مطالعه بیشتر: فاد و فومو


افرادی که این‌گونه تغییرات قیمتی را غیرمنطقی می‌دانند، معتقدند که آن دارایی به مرحله «اشباع خرید» (Overbought) رسیده است. تلفیقی از مواردی که ذکر شد ممکن است سطح تمایلات و تقاضا را برای چیلیز بالا ببرد؛ از این رو، سرمایه‌گذاران جهت خرید چیلیز هجوم آورده و از جایی که عرضه این رمزارز با سطح تقاضا برای آن هم‌خوانی نخواهد داشت، قیمت لحظه ای چیلیز افزایش چشم‌گیری تجربه می‌کند. در این بین، افرادی که معتقدند قیمت لحظه ای خرید و فروش چیلیز بیشتر از ارزش واقعی آن است، این هیجانات را غیرمنطقی و سرمایه‌گذاری در چیلیز را اشتباه می‌دانند.


اما عکس این مسئله نیز ممکن است اتفاق بیفتد. زمانی که عرضه چیلیز بیشتر از تقاضا برای آن باشد، به اصلاح رمز ارز چیلیز به «اشباع فروش» (Oversold) رسیده است؛ به این معنی که تعداد فروشندگان چیلیز از خریداران آن بیشتر است. در نتیجه، کم‌شدن تمایلات برای خرید باعث کاهش قیمت لحظه ای ارز چیلیز می‌شود.

در این بین، یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر باهوش پتانسیل رشد چیلیز را می‌بیند و علی‌رغم کاهش قیمت و جو منفی پیرامون این رمزارز، اقدام به خرید چیلیز می‌کند. در صورتی که چیلیز واقعاً بیش از حد فروخته شده باشد، قیمت ارز چیلیز یک اصلاح صعودی و بازیابی قیمت خواهد داشت که برای معامله‌گر باهوش، سودهای خوبی رقم خواهد زد.

پیش بینی قیمت چیلیز

پیش بینی قیمت ارز چیلیز

به‌نظر می‌رسد ارز دیجیتال چیلیز پروژه امیدوارکننده‌‌ای داشته باشد و چشم‌انداز و استراتژی کسب و کار این کمپانی واضح و مشخص است. چیلیز علی‌رغم سابقه کم خود، با سازمان‌ها و باشگاه‌های ورزشی بزرگی در سراسر دنیا وارد مشارکت شده است که با اعلام هر مشارکت، قیمت لحظه ای چیلیز دست‌خوش تغییرات می‌شود و همچنین آینده ارز چیلیز را به‌ویژه در ذهنیت سرمایه‌گذاران درخشان می‌کند.

بهتر است بدانید که برای کمپانی چیلیز هدف پیشرفت و ارتقا ارز دیجیتال نیست، بلکه استفاده از آن به‌عنوان یک وسیله جهت رسیدن به اهدافی است که خارج از حوزه بلاکچین وجود دارند. به‌دلیل تمرکز چیلیز بر صنعت ورزش، این پروژه قابلیت جذب سرمایه‌گذاران، طرفداران ورزش و کاربران جدیدی را دارد که تا پیش از این به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال علاقه‌ای نداشته‌اند. وجود چنین پتانسیلی دیدگاهی مثبت برای کارشناسان در مورد پیش بینی قیمت ارز چیلیز به‌وجود می‌آورد.


پلتفرم “ambcrypto” در رابطه با پیش بینی قیمت ارز چیلیز معتقد است میانگین قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۳ به ۰.۵۲ دلار خواهد رسید.


وب‌سایت “PickACrypto” نیز دیدگاهی صعودی پیرامون قیمت آینده ارز چیلیز داشت، اما رقم دقیقی در پیش بینی خود ارائه نکرد. به عقیده این پلتفرم، قیمت ارز دیجیتال چیلیز بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ در محدوده‌ای بین ۰.۳۰ تا ۱.۰۰ دلار می‌رسد.


با توجه به مواردی که گفته شد، بهتر است بدانید که یک بازار هرگز به مرحله تعادل بین عرضه و تقاضا نخواهد رسید، یعنی قیمت لحظه ای ارز چیلیز و دیگر دارایی‌ها و رمزارزها، به‌طور مداوم در نوسان هستند. به‌دلیل نوظهور بودن بازار ارزهای دیجیتال، این نوع دارایی‌ها با ثبات نسبی موجود در بازارهای سنتی هنوز فاصله زیادی دارند و شاید در آینده، این ثبات در بازار رمزارزها نیز برقرار شود.

اما در حال حاضر، همین نوسانات شدید است که حضور در این بازار و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را جذاب کرده است؛ زیرا سرعت بالای تغییرات قیمتی، افزایش ریسک را در پی دارد که به معنی سودهای بیشتر برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است.


در این پست از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس سعی داشتیم یک دیدگاه کلی در مورد نحوه تغییر قیمت لحظه ای چیلیز به شما ارائه دهیم. چنانچه شما هم تجربه خاصی در رابطه با پروژه ارز دیجیتال چیلیز داشتید و یا سوال یا پیشنهادی ذهن شما را مشغول کرده است، می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله با ما مطرح کنید.

سوالات شما در مورد قیمت لحظه ای چیلیز

مشاهده قیمت لحظه ای چیلیز چگونه است؟

می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌هایی نظیر کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) و تریدینگ‌ویو (TradingView) و یا صفحه معامله چیلیز در او ام پی فینکس قیمت لحظه ای چیلیز را ببینید.

تحلیل ارز چیلیز و جام جهانی ۲۰۲۲ چگونه است؟

به‌دلیل زمینه فعالیت پروژه چیلیز در صنعت ورزش و ساخت توکن های هواداری، تغییرات در مسابقات مختلف می‌تواند در سطح خرید و فروش چیلیز و متعاقباً قیمت آن تاثیرگذار باشند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

جدای از قانون عرضه و تقاضا، قیمت ارزهای دیجیتال تحت تاثیر عواملی چون هزینه تولید ارز، رقابت شدید در بازار، قانون‌گذاری‌ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی قرار دارند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا