اخبار ارز دیجیتالاخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

فعالیت‌های بایننس به طرز ترسناکی شبیه به اف تی ایکس است

زمانی که بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا باشید، صدور قوانین جدید کار دشواری نخواهد بود. طی یکی از آخرین فعالیت‌های بایننس (Binance)، مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار در قالب پشتوانه استیبل کوین به چندین صندوق سرمایه‌گذاری پوشش ریسک، از جمله آلامدا (Alameda) و کامبرلند (Cumberland / DRW)، توسط این پلتفرم منتقل شده است.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، در سال میلادی گذشته که بازارهای ارز دیجیتال درگیر پیداکردن کف خود بودند، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا به‌صورت مخفیانه ۱.۸ میلیارد دلار از پشتوانه یا وثیقه استیبل کوین‌های مشتریان خود را منتقل کرد و در مواردی نامشخص مورد استفاده قرار داد.

پادکست فعالیت های بایننس


طی این فعالیت‌های بایننس که مشتریان این صرافی از آن بی‌اطلاع بودند، ۱.۱ میلیارد دلار در قالب استیبل کوین USDC به کامبرلند، یک پلتفرم معاملات فرکانس بالا (HFT)، انتقال داده شد. پلتفرم کامبرلند ممکن است بایننس را در جهت تبدیل این پشتوانه به استیبل کوین این پلتفرم یعنی بایننس یو اس دی (BUSD) کمک کرده باشد. بایننس تا پیش از این‌که توسط اداره خدمات مالی نیویورک (NYDFS) جهت صدور استیبل کوین BUSD مورد موشکافی قرار گیرد، به‌شدت در تلاش بود تا سطح رقابت استیبل کوین خود را با دیگر رقبا یعنی تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) حفظ کند.


طی تحقیقات نشریه فوربز (Forbes) بر داده‌های بلاک چین مربوط به کیف پول‌های دیجیتال بایننس، مشخص شد که چند کمپانی معاملاتی دیگر نظیر امبر گروپ (Amber Group) و ترون (Tron / TRX) جاستین سان نیز صدها میلیون دلار از این وثیقه‌ها را دریافت کرده‌اند.


این مسئله یکی از آخرین فعالیت‌های بایننس در کنار تاریخچه فعالیت‌های بحث برانگیز این کمپانی بوده است که از بین آن‌ها، می‌توان به نبود دفتر مرکزی و ساختار شرکتی مناسب که ظاهراً جهت دور زدن نهادهای نظارتی انجام شده و گزارشات فدرال مبنی بر احتمال پرداختن به فعالیت‌های پول‌شویی و فرار مالیاتی از سوی این کمپانی اشاره کرد.

در هفته گذشته نیز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به‌دلیل عدم شفافیت کافی در برقراری امنیت دارایی‌های مشتریان، درخواست شعبه آمریکا صرافی بایننس (Binance.US) جهت خرید پلتفرم وام‌دهی کریپتویی وُیِجر (Voyager) را رد کرد.


پاتریک هیلمن، مدیر ارشد استراتژی بایننس، پیرامون موارد فوق اظهار کرد که نقل و انتقالات میلیارد دلاری بخشی از فعالیت‌های عادی در یک صرافی است. وی طی مصاحبه خود با نشریه فوربز، ترکیب‌کردن سرمایه کاربران را کم‌اهمیت خواند و این مسئله را رد کرد و از پاسخ به سوال در مورد انتقالات مذکور اجتناب کرد.


از صحبت‌های هیلمن می‌توان این موضوع را برداشت کرد که علی‌رغم چیزی که بایننس به‌طور عمومی در کیف پول‌های صرافی نمایش می‌دهد، این کمپانی سوابق ویژه خود را برای پیگیری دارد. این مسئله می‌تواند به ضرر فعالیت‌های بایننس در راستای نشان‌دادن توانگری مالی کمپانی از طریق ارائه اثبات ذخایر (Proof-of-Reserve) تمام شود.

مطالب بیشتر: اثبات ذخایر عامل اعتماد برای صرافی‌ها

فعالیت های بایننس 01


اما این انتقالات پشت پرده بایننس یادآور فعالیت‌های صرافی FTX پیش از ورشکستگی است، زمانی که مشخص شد ظاهراً شرکت وابسته آن، آلامدا ریسرچ، از بی‌اعتنایی FTX نسبت به تعهدات خود به مشتریان مبنی بر جداسازی دارایی‌های آن‌ها از دیگر مشتریان، اقدام به کسب سود کرده است.


در حال حاضر، فعالیت‌های بایننس و این نقل و انتقالات به پلتفرم کامبرلند تاکنون واکنشی به‌همراه نداشته و ظاهراً به هیچ سرمایه‌گذاری آسیب وارد نشده است. این در حالی است که کامبرلند از صحبت در مورد جزئیات این تراکنش‌ها امتناع کرده است.


چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، مدیر عامل صرافی بایننس، پیرامون این اخبار و در پاسخ به توییت یکی از معامله‌گران حوزه کریپتو به‌نام کریپتو ریچ (Crypto Rich) در روز جاری که نوشته بود به بایننس حمله فاد (FUD) شده است، اظهار کرد:

هرچه بیشتر به ما حمله شود، مردم هم بیشتر از ما دفاع می‌کنند.

مطالب بیشتر: آشنایی با اصطلاحات فاد و فومو

فعالیت های بایننس 02


در راستای فعالیت‌های بایننس مبنی بر عدم رعایت قوانین خود و وام‌های پشت پرده این کمپانی که نهاد جرم‌کاوی کریپتویی چین آرگُز (ChainArgos) در ماه گذشته به آن پرداخت، در هفته گذشته نشریه فورچِن (Fortune) تمام توجهات را به خود جلب کرد. طی گزارشی از سوی این نشریه عنوان شد که صرافی بایننس وثیقه پشتوانه استیبل کوین USDC را نقد کرده است و درآمد حاصله را به کمپانی شریک خود، پکسوس (Paxos)، پرداخته تا اقدام به مینت (Mint) توکن‌های جدید BUSD کند.

این‌طور که به نظر می‌رسد، این اقدام بایننس با هدف افزایش ارزش بازار استیبل کوین خود صورت گرفته است. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو موجب بالارفتن نرخ بازده ارزهایی می‌شود که جهت تامین پشتوانه استیبل کوین‌ها سپرده‌گذاری می‌شوند.
آمارهای به‌دست آمده نشان می‌دهند که طی همین دوره، ۱ میلیارد دلار از مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) استیبل کوین USDC کاهش یافته و عیناً به مارکت کپ استیبل کوین BUSD افزوده شده است.


اکنون دشوار است که تشابه فعالیت‌های بایننس با تراکنش‌هایی که در نهایت منجر به فروپاشی صرافی FTX شد را نادیده گرفت. این‌طور که پیدا است صرافی FTX واریزی‌های مشتریان را به صندوق سرمایه‌گذاری زیرمجموعه خود یعنی آلامدا انتقال می‌داد و شرایط فعلی برای بایننس این‌گونه به نظر می‌رسد که این صرافی نیز، سرمایه مشتریان را که به‌عنوان وثیقه و پشتوانه قرار داده‌اند را برای اهداف کمپانی خود استفاده می‌کند.

از آن جایی که کمپانی بایننس مانند یک شرکت مالی عادی تنظیم نشده است و خریداران توکن‌ها در این صرافی قرارداد سرمایه‌گذاری امضا نکرده‌اند، ممکن است اقدامات این پلتفرم غیر قانونی محسوب نشوند.


افشای اطلاعات پشت پرده ممکن است دولت‌ها را بر آن دارد تا صرافی‌ها را از پلتفرم‌های حضانت دارایی که کاملاً تنظیم‌شده‌اند، مجزا کنند. فعالیت‌های بایننس و نقض و تغییر قوانینی که بدون اطلاع مشتریان انجام می‌دهد، احتمالاً منجر به موشکافی‌های قانونی بیشتر از سوی نهادهای مسئول بر صرافی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مرتبط می‌شود.

همچنین این شرایط یکی از اصلی‌ترین عواملی است که سازمان‌های مالی سنتی نظیر استیت استریت (State Street)، فیدلیتی (Fidelity) و بی ان وای ملون (BNY Mellon)، حضانت ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی رشد کسب و کار خود در سال ۲۰۲۳ قرار داده‌اند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا