آموزش ارز دیجیتال

خرید تتر در ایران؛ مزایا، راهکارها و معرفی بهترین صرافی برای خرید USDT

مسترکارت کارت مسافرتی

همانطور که می‌دانید، تتر در معاملات و مبادلات رمزارزی نقشی مهم ایفا می‌کند و به دلیل امنیت و قیمت تقریبا ثابت، به عنوان ارزی برای تبدیل دارایی‌ها استفاده شده و روند مبادلات را تسهیل می‌کند. اما یکی دیگر از مسائلی که تتر را برای ایرانیان جذاب‌تر می‌کند، استفاده از آن به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ابتدا تعریفی از تتر، مزایا و کاربردهای آن خواهیم داشت و سپس به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا ایرانیان از خرید تتر به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در نهایت نیز راهکارها برای خرید تتر در ایران به صورت امن و با کم‌ترین کارمزد ارائه خواهیم کرد.

مزایا و کاربردهای تتر چیست؟

تتر (USDT) در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد و اکنون یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها از نظر حجم بازار است. برخلاف سایر ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، که قیمت آنها به طور غیرقابل پیش بینی در نوسان است، تتر سعی می‌کند ارزش خود را حول یک دارایی خاص نگه دارد. همانطور که از نام کوین پیداست، تتر به عنوان یک استیبل کوین به دلار آمریکا متصل یا “پگ” می‌شود تا نوسان قیمت را به حداقل برساند.

تتر به عنوان یک توکن دیجیتال می‌تواند در سراسر بلاک چین استفاده شود. USDT به عنوان یکی از پیشگامان مفهوم استیبل کوین، به چندین ارز مختلف فیات، از جمله دلار آمریکا (USDT)، یورو (EURT)، پزو مکزیک (MXNT) و رنمینبی چین (CNHT) و همچنین طلا (XAUT) متصل هستند. این فناوری ارز دیجیتال، پرداخت‌های برون مرزی را ساده می کند، زیرا ارزش آن در مبادلات ارزی تغییر نمی‌کند.

همانطور که اشاره شد، توکن‌های تتر استیبل کوین‌هایی هستند که بر اساس ۱به۱ به ارزهای دنیای واقعی متصل می‌شوند. این به معنای کاهش نوسانات است و به گفته شرکت تتر، توکن‌های آن‌ها را به گزینه امن‌تر و باثبات‌تری برای معامله‌گران و کسب‌وکارها، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، کیف پول‌ها و پردازنده‌های پرداخت، تبدیل می‌کند تا بتوانند از آن برای نقل و انتقالات خود استفاده کنند.

توکن‌های تتر را می‌توان به‌عنوان ارز دیجیتال در بسیاری از بلاک‌چین‌های پیشرو همچون الگوراند، آوالانچ، اتریوم، پالیگان و  ترون و … استفاده کرد.

کاربردها و مزایای خرید تتر در ایران

کاربردها و مزایای خرید تتر در ایران

تتر برای ایرانیان علاوه بر واسطه‌ای برای مبادلات رمزارزی، به عنوان روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. خرید تتر با دید سرمایه‌گذاری شاید برای سایر کاربران جهان اقدامی غیرمعقول باشد زیرا این رمز ارز در دسته‌بندی استیبل کوین‌ها قرار دارد و ارزش یک به یک آن با دلار، باعث شده که هولد آن برای کسب سود و با دید سرمایه‌گذاری، توجیه اقتصادی نداشته باشد. با این وجود، نوسان قیمت دلار در ایران موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران خرید تتر را یک نوع سرمایه‌گذاری در دلار بدانند. به عبارت دیگر، سودآوری تتر برای ایرانیان به دلیل تغییرات تغییرات قیمت دلار نسبت به ریال است.

مهم‌ترین علت سرمایه‌گذاری در تتر

سرمایه‌گذاری در تتر مطمئنا دارای مزایای خاصی است که سایر رمزارزها از آن برخوردار نیستند. به عنوان مثال، این دارایی به دلیل پشتوانه دلاری و قیمت تقریبا ثابت و معادل یک دلار نگرانی کاربران را درباره تغییرات شدید قیمتی برطرف ساخته است. همانطور که می‌دانید، نوسانات شدید قیمتی در بازار کریپتو می‌تواند تغییرات زیادی در دارایی و سرمایه کاربران ایجاد کند و بدون داشتن اطلاعات کافی نمی‌توان وارد بازار آنها شد. برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، تتر اما ارز دیجیتالی است که با نوسانات کمی همراه است. به عبارت دیگر ارزش USDT تغییرات زیادی ندارد و همین امر موجب شده تا معامله‌گران با حس امنیت و اعتماد بیشتری روی آن سرمایه‌گذاری کنند. حتی در صورت سقوط بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌، رمزارزهای خود را به تتر تبدیل کنند.  

مزیت دیگر استفاده از تتر شفافیت معاملات آن است. همانطور که بارها اشاره شد، دلار آمریکا پشتوانه تتر است، بنابراین، نقل و انتقال و استفاده از آن شفافیت بالایی دارد. شمار زیادی از افراد بازار بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها را به‌دلیل عدم شفافیت و نوسانات زیاد زیر سوال می‌برند اما این موضوع درمورد ارز تتر مصداق ندارد. بنابراین، ارزش یک به یک تتر با دلار، نه تنها این رمزارز را به سرمایه‌گذاری شفاف و امنی برای کاربران ایرانی تبدیل کرده، بلکه، نوسانات قیمت دلار نسبت به ریال نیز این رمزارز را به گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری در ایران مبدل ساخته است.

نکته مهمی که تتر را کاربردی‌تر و قابل اعتمادتر می‌کند، این است که USDT روی شبکه بلاک چین بیت کوین ساخته‌‌شده‌است، موضوعی که موجب شده تا از تراکنش‌های انجام‌شده با این ارز به خوبی محافظت ‌شود و به دلیل غیرمتمرکز بودن بلاکچین، اطلاعات مالی کاربران در اختیار هیچ نهاد یا شخصی قرار نخواهد گرفت. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در تتر روش ایمن‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری در پول‌های فیات همچون تتر است.  

همه ارزهای دیجیتال یک ویژگی  مشترک قابل توجه دارند و آن سرعت انجام تراکنش است. این واقعیت که می‌توان ارزهای دیجیتال را در یک لحظه پردازش کرد، آن‌ها را برای کاربرانشان جذاب‌تر می‌کند. تتر USDT از این امتیاز مستثنی نیست و زمانی‌ که از آن برای پرداخت استفاده می‌شود، تراکنش بسیار سریع اتفاق می‌افتد. این ارز برای تمامی معاملات کاربرد دارد.  

مزایای خرید تتر در ایران

مزایای خرید تتر در ایران

طبق مواردی که درباره ارزش یک به یک تتر با دلار و نوسانات دلار در کشور گفته شد، به این نتیجه می‌رسید که از ارز دیجیتال تتر می‌توان به عنوان جایگزینی برای دلار استفاده کرد. همچنین، سرمایه‌گذاری در تتر به نوعی عبور از سرمایه‌گذاری سنتی و ورود به بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

امنیت تتر توانست افرادی زیادی را به بازار این رمزارز جذب کند به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری در USDT حتی گاهی از بازار سهام نیز هم امن‌تر است.

با توجه به اینکه قیمت تتر به ارزش دلار آمریکا وابسته است، ارزش نسبتا ثابتی دارد؛ همین ثبات ارزش موجب می‌شود که برای اکثر معامله‌گران در سطح جهانی، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نباشد. به طور کلی دارایی‌هایی ارزش سرمایه‌گذاری دارند که رشد قیمت داشته‌باشد و تریدر بتواند با خرید آن در طول یک  مدت مشخص به سود برسد. اما این امر برای ایرانیان کمی متفاوت است. چه چیزی باعث ارزشمند شدن سرمایه‌گذاری در تتر برای ایرانیان می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، با وجود ثبات ارزش تتر به دلار، ارزش دلار به تومان اما با نوسانات زیادی همراه است و این تغییرات قیمت تاثیر مستقیمی روی قیمت کالاها و نوسانات تورم دارند. به همین دلیل، بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند برای حفاظت از دارایی خود در برابر کاهش ارزش ناشی از تورم، به جای نگهداری تومان، روی دلار سرمایه‌گذاری کنند. اما همانطور که می‌دانید، خرید، فروش و نگه‌داری دلار با دردسرهای زیادی همراه است. افزون بر آن، افزایش میزان سرمایه، تامین امنیت دارایی را دشوارتر می‌کند.

در مقابل، سرمایه‌گذاری روی تتر مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، برای خرید تتر نیازی به مراجعه حضوری ندارید و می‌توانید از طریق ثبت‌نام و حراز هویت در یک پلتفرم مبادلاتی که در عرض چند دقیقه تکمیل خواهد شد، به خرید تتر USDT بپردازید. افزون بر آن، برای فروش و نقد کردن تتر نیز نیازی به مراجعه حضوری به صرافی نیست و به راحتی می‌توانید درخواست خود را به صورت غیرحضوری از طریق سایت یا اپلیکیشن‌های موجود به ثبت برسانید. بر خلاف پول فیزیکی، نگهداری تتر بسیار راحت است و کاربران می‌توانند هر مقدار از این دارایی را داخل ولت خود نگهداری کنند.  

به طور کلی می‌توان گفت که امکان مبادله جهانی تتر به صورت سریع‌ و بدون توجه به زمان و مکان به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته و امکان ذخیره‌سازی به صورت امن و راحت از جمله مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در USDT محسوب می‌شود.

دلیل اختلاف قیمت تتر و دلار در بازار ایران چیست؟

دلیل اختلاف قیمت تتر و دلار در بازار ایران چیست؟

اگر تا کنون در بازار جهانی ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید که در بازار ایران قیمت تتر و دلار بین ۱۰۰ تومان یا حتی تا یک هزار تومان اختلاف دارد. این در حالی است که پیشترگفتیم، تتر (USDT) یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار آمریکا (USD) است و قیمت آن به طور تقریبی یک دلار در نظر گرفته می‌شود. البته به طور دقیق‌تر، قیمت USDT گاهی حدود ۰.۰۰۰۰۱ تا ۰.۰۰۰۰۲ دلار کمتر یا بیشتر از یک دلار است که معمولا به دلیل جزئی بودن این مقدار، از اختلاف آنها نادیده گرفته می‌شود.

با وجود این اختلاف ناچیز در بازار جهانی اما همانطور که اشاره شد، تفاوت قیمت دلار و تتر به صورت ریالی بیشتر از مقدار ذکر شده است و گاها تا یک هزار تومان هم میان قیمت دلار و تتر در ایران اختلاف وجود دارد. این اختلاف در برخی تراکنش‌ها یا معاملات با حجم بالا ممکن است برای سرمایه‌گذاران غیر قابل چشم‌پوشی باشد و روی تصمیم آنها برای خرید تتر تاثیر بگذارد. حال سوال اینجاست که دلیل این اختلاف قیمت تتر در بازار ایران چیست؟  به طور کلی، قیمت تتر و دلار مشمول یک اختلاف نسبی حدود تا ۵ درصد می‌شوند که دلایل مختلفی دارد.

یکی از دلایل این اختلاف قیمت در ایران، مکانیسم عرضه و تقاضای تتر است. همانطور که می‌دانید، برای خرید و فروش دلار در ایران باید به بانک‌ها یا صرافی‌های ارزی معتبر مراجعه کنید اما برای خرید تتر می‌توان به صورت غیرمستقیم از صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال استفاده کرد که نشان دهنده تفاوت بازار دلاری و تتری است. بنابراین، دلار و تتر در ایران مکانیسم عرضه و تقاضای یکسانی ندارند. به دلیل پگ شدن ارزش تتر با دلار، هر نوسان و رویدادی که روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد، روی تتر نیز اثر می‌گذارد. افزون بر آن، قیمت تتر و میزان عرضه و تقاضای آن در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی روی قیمت USDT تاثیر خواهد داشت.

شایان ذکر است که عرضه تتر در ایران توسط صرافی‌های ارز دیجیتال به میزان محدودی انجام می‌شود. به این ترتیب، هر عاملی که موجب افزایش محبوبیت تتر شود یا مواردی مانند بحران‌های اقتصادی و ریزش بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند قیمت تتر را نسبت به دلار تغییر دهد.

دومین دلیل اختلاف قیمت تتر و دلار، نحوه تامین آن توسط صرافی‌های ارائه‌دهنده است. صرافی‌های ارز دیجیتال به دو روش تتر خود را تامین می‌کنند: خرید از معامله‌گران داخلی و خرید از منابع خارجی.

مورد اول به نوعی استفاده از تتر در گردش محسوب می‌شود و قیمت آن تفاوت چندانی با دلار ندارد. خرید از منابع خارجی نیز زمانی رخ می‌دهد که تتر در ایران کمیاب شده و صرافی‌ها مجبور به تامین آن از طریق منابع خارجی می‌شوند. بنابراین، پلتفرم معاملاتی باید برای تامین USDT، دلار  را به پلتفرم‌های خارجی حواله کند، در این روش قیمت حواله دلار معمولا از قیمت دلار در داخل کشور بیشتر است که روی قیمت تتر تاثیر خواهد گذاشت.

 نوسانات ارزش ریال دلیل دیگر این تفاوت قیمت است. در زمان بحران‌های اقتصادی، اکثر مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، به خرید دلار یا تتر می‌پردازند. در این زمان‌ها، به دلیل سهولت دسترسی به تتر نسبت به دلار، ترجیح می‌دهند روی تتر سرمایه‌گذاری ‌کنند؛ موضوعی که زمینه‌ساز اختلاف قیمت بین تتر و دلار می‌شود.

آخرین مورد، میزان  کارمزد تراکنش در صرافی‌های ارز دیجیتال است. در زمان انتخاب پلتفرم معاملاتی حتما به کارمزد دریافتی توسط صرافی توجه کنید زیرا این امر نیز می‌تواند منجر به ایجاد اختلاف قیمت دلار و تتر در ایران شود. با وجود اینکه نحوه معاملات‌ خرید و فروش تتر در صرافی‌های مختلف، یکسان است اما کارمزدهای دریافتی آنان یکسان نیست. بنابراین، معمولا در صرافی‌هایی که کارمزد بیشتری برای معاملات تتر دریافت می‌کنند، تفاوت ریالی قیمت تتر و دلار بیشتر است.

آموزش خرید تتر در ایران

آموزش خرید تتر در ایران

برای خرید تتر در ایران گزینه‌های زیادی برای انتخاب در میان پلتفرم‌های معاملاتی مختلف وجود دارد. با این وجود، هنگام انتخاب حتما به امنیت، سرعت انجام معاملات و کارمزدهای دریافتی صرافی توجه داشته باشید. یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال که در کنار سرعت انجام معاملات و امنیت بالا، کارمزد تتر پایینی نیز دریافت می‌کند، پلتفرم معاملاتی اوام‌پی فینکس است. برای خرید و فروش تتر در ایران، کافیست در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. سپس، اگر قصد فعالیت در بازار تومانی را دارید، باید روند احراز هویت را نیز تکمیل کنید. شایان ذکر است که همه این مراحل در کمتر از ۵ دقیقه با همراهی تیم احراز هویت اوام پی فینکس تکمیل خواهد شد.

سپس باید حساب کاربری خود را شارژ کنید که می‌توانید با پرداخت تومان از درگاه‌های بانکی و یا ارسال رمزارز به کیف پول خود در پلتفرم و تبدیل آن به تومان (IRT)، این عملیات را انجام دهید. سپس برای خرید تتر در او ام پی فینکس می‌توانید یکی از روش‌های زیر را به صلاحدید خود انتخاب کنید:

معامله سریع: چنانچه نیازی به تحلیل تکنیکال و استفاده از نمودار قیمت تتر برای معامله خرید ندارید، می‌توانید در صفحه «داشبورد» به بخش «معامله سریع» رفته و با انتخاب تومان در قسمت ارز پرداختی و USDT برای ارز دریافتی، مقادیر لازم را جهت خرید وارد کنید. سپس تنها کافی است تا روی دکمه «تبدیل» زده تا سفارش خرید تتر با قیمت لحظه ای بازار و به‌صورت آنی تکمیل شود.

معامله در بازار: در صورتی که قصد تحلیل تکنیکال تتر و پیدا کردن نقطه ورود دقیق برای خرید USDT را دارید، پیشنهاد می‌شود به بخش «معامله» این رمزارز از صفحه «بازارها» رجوع کنید. در صفحه معامله، نمودار لحظه ای قیمت تتر برای شما نمایش داده شده و می‌توانید از طریق ثبت سفارش بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، سفارش با حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market)، به خرید تتر در او ام پی فینکس بپردازید. در صورت داشتن هرگونه سوال، می‌توانید با واحد پشتیبانی تماس برقرار کنید.

بهترین صرافی برای خرید و فروش تتر در ایران کدام است؟

انتخاب بهترین صرافی برای خرید و فروش تتر در ایران به اولویت‌های معامله‌گر بستگی دارد. با این وجود، از نظر امنیت، سرعت انجام معاملات و کارمزد پایین تتر، پلتفرم معاملاتی اوام‌پی فینکس یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

نمودار قیمت تتر به تومان را در کجا ببینیم؟

یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام معاملات تتر، بررسی چارت قیمت، دامیننس و مواردی از این دست است. با وجود اینکه بسیاری از افراد بر این باورند که به دلیل ثبات قیمت تتر نیازی به بررسی چارت آن وجود ندارد، اما بهتر است بدانید که بررسی چارت تتر می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره وضعیت بازار در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال ورود و خروج سرمایه به بازار کریپتو را می‌توان با بررسی چارت تتر متوجه شد. بنابراین اگر تمایل دارید به بررسی چارت تتر بپردازید، می‌توانید با ورود به بخش معاملات تتر، این نمودار را مشاهده کنید.

سوالات متداول

  • نمودار قیمت تتر به تومان را کجا ببینیم؟

    برای مشاهده قیمت تتر می‌توانید به صفحه معاملات تتر در صرافی او ام پی فینکس مراجعه کنید.

  • دلیل اختلاف قیمت تتر با دلار در ایران چیست؟

    دلایل مختلفی برای تفاوت قیمت تتر به دلار در ایران وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کارمزدهای مختلف در پلتفرم‌های معاملاتی، عرضه و تقاضای تتر در ایران اشاره کرد.

  • بهترین صرافی خرید تتر در ایران کدام است؟

    انتخاب بهترین گزینه برای معاملات تتر به اولویت‌های معامله‌گران بستگی دارد. صرافی او ام پی فینکس با رابط کاربری ساده، امنیت زیاد، سرعت بالای تراکنش‌ها، کارمزد پایین در مبادلات و معاملات تتر و ابزارهای معاملاتی متنوع می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام معاملات باشد.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا