اخبار ارز دیجیتال

ربات چت مایکروسافت و گوگل عامل رشد توکن های هوش مصنوعی

هیجانات ناگهانی به‌وجود آمده پیرامون ربات‌های چت هوشمند باعث شده که توکن های هوش مصنوعی و بیگ دیتا (کلان داده / Big Data) وارد یک روند صعودی شوند. گوگل با ربات بارد (Bard) و مایکروسافت با پیاده‌سازی مجدد موتور جست‌و‌جوی بینگ (Bing) و افزودن ربات چت جی پی تی (ChatGPT) به آن، از عاملان اصلی این رشد قیمت توکن های هوش مصنوعی هستند.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، توکن های هوش مصنوعی و حوزه بیگ دیتا در روزهای اخیر شاهد رشد ناگهانی در قیمت‌های خود بوده‌اند. بیگ دیتا پروتکل (Big Data Protocol / BDP) که یک پروژه نوظهور و بازار داده غیرمتمرکز است با رشدی به‌میزان ۱,۴۰۰ درصد طی هفته اخیر، رهبری رشد دسته‌جمعه توکن‌های این حوزه را بر عهده دارد. بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌گِکو (CoinGecko)، قیمت ارز دیجیتال BDP در حال حاضر در محدوده ۰.۴۰ دلار قرار دارد.

پادکست توکن های هوش مصنوعی

قیمت BDP
رشد قیمت ارز دیجیتال BDP طی یک هفته اخیر – CoinGecko

از دیگر اعضای برتر توکن های هوش مصنوعی، می‌توان به سینگیولاریتی دائو (SingularityDAO / SDAO) و سینگیولاریتی نت (SingularityNET / AGIX) اشاره کرد که بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

در ادامه این لیست پروژه‌های فِچ (Fetch.ai / FET)، مِژِرِبِل دیتا (Measurable Data / MDT)، ماتریکس اِی آی نتورک (Matrix AI Network / MAN)، دیپ‌برِین چین (Deepbrain Chain / DBC)، اورِی چین (Oraichain / ORAI)، وِکتور اسپیس اِی آی (Vectorspace AI / VXV) و چند پروژه دیگر از توکن های هوش مصنوعی وجود دارند که توانستند رشدی به‌میزان ۷۵ تا ۹۵ درصد را رقم زنند.


به نظر می‌رسد هیجانات اخیر پیرامون پروژه‌ها و نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر چت جی پی تی (ChatGPT)، استیبل دیفیوژِن (StableDiffiusion) و دال ای (DALL-E) حدث و گمان سرمایه‌گذاران را در رابطه با رشد پروژه‌های کریپتویی در این حوزه به‌همراه داشته است.


زیرساخت و ساختمان داده در اکثر این اپلیکیشن‌ها به‌صورت توزیع‌شده (Distrubuted) و مبتنی بر فناوری بلاکچین بوده که از طریق آن، مدل‌سازی داده‌ها و هوش مصنوعی را به‌صورت غیرمتمرکز پیاده‌سازی کرده‌اند.


اما در حالی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به توکن های هوش مصنوعی هجوم آورده‌اند، افرادی هم هستند که دیدگاهی متفاوت نسبت به این پروژه‌ها دارند. آندره کرونژ، توسعه‌دهنده ارشد فانتوم (Fantom / FTM)، پیرامون این موضوع اظهار کرد: «فناوری‌های بلاک چین و هوش مصنوعی مکمل یکدیگر نیستند و هر کسی که وارد حوزه توکن های هوش مصنوعی شده است، صرفاً به‌دلیل کسب سود و خرید و فروش آن‌ها بوده است.»


بنیان‌گذار یرن فایننس (yearn.finance) نیز بیان کرد: «پروژه‌هایی که وارد حوزه هوش مصنوعی شده‌اند احتمالاً فاقد نوآوری هستند و امیدی به آن‌ها نیست.»

وی افزود: «اگر زمان آن برسد که بلاک چین بتواند پاسخگوی نیازها به‌صورت هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی باشد، حتماً آن را در برنامه‌نویسی بلاک چین‌ها خواهیم دید که این مسئله بعید به نظر می‌رسد. در وحله اول، باید از خود بپرسیم که چرا به چنین چیزی نیاز داریم؟ بلاک چین باعث ارتقای هوش مصنوعی نمی‌شود و هوش مصنوعی نیز، به بهبود فناوری بلاک چین کمکی نمی‌کند.»

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا