اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در جهان

آیا هکر کرو فایننس، وجوه به سرقت برده شده را پس می‌دهد؟

مسترکارت کارت مسافرتی

طبق آخرین گزارشات منتشر شده از دنیای مالی غیر متمرکز دیفای، هکر کرو فایننس، یک پروتکل برجسته در این صنعت، به طور غیرمنتظره‌ای شروع به بازگرداندن برخی از وجوه دزدیده شده کرده است. به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس و به نقل از وب‌سایت thecurrencyanalytics.com، هکر این فرایند را با ارسال ۴۸۲۱ اتریوم (ETH) به ارزش تقریبی ۹ میلیون دلار به الکمیکس فایننس (Alchemix Finance)، یکی از پروژه‌های تحت تأثیر کرو فایننس، شروع کرد.

پادکست هکر کرو فایننس

خرید تتر با بهترین قیمت و کمترین کارمزد

این حرکت غافلگیرکننده پس از آن انجام شد که هکر یک پیام شبکه‌ای به تیم الکمیکس ارسال کرد و از آن‌ها درخواست کرد که آدرس خود را قبل از انتقال وجه تأیید کنند. همچنین، هکر عنوان کرد که او وجوه را پس داده‌، زیرا نمی‌خواهد به پروژه‌های درگیر آسیبی وارد کند. پس از این خبر، افزایش قابل‌توجهی در قیمت توکن CRV؛ معادل رشدی نزدیک به ۶ درصدی مشاهده شد و قیمت آن را به ۰.۶۱۶۴۰ دلار رساند. به دنبال این اتفاق، گمانه‌زنی‌های جامعه شروع به ظهور کردند که نشان می‌دهد، ممکن است بیشتر وجوه دزدیده شده به پروتکل مورد حمله واقع شده، بازگردانده شود.

مروی بر حمله هکر کرو فایننس

حمله اولیه در ۳۰ جولای انجام شد و شامل یک هک ورود مجدد (Reentrancy) بود که از چندین نسخه Vyper، یک زبان قرارداد هوشمند برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) سوء استفاده کرد. هکرها در این حمله مخرب چندین پروژه DeFi را هدف قرار دادند که منجر به زیان بیش از ۶۰ میلیون دلار شد. در پاسخ به این حمله، پروژه‌های آسیب‌دیده در ۳ آگوست پاداش ۱۰ درصدی به مهاجم پیشنهاد کردند که مشوق بازگرداندن پول‌های دزدیده شده شود.

هکر کرو فایننس در دنیای دیفای

با وجود تغییر نیت هکر نسبت به بازگرداندن وجوه، نگرانی‌هایی در مورد سرایت در بازار (crypto contagion) هنوز در صنعت DeFi وجود دارد. این حمله پیامدهای گسترده‌ای داشت که منجر به کاهش قابل توجه بیش از ۲۰ درصدی در ارزش توکن بومی کرو فایننس؛ یعنیCRV شد. روی بد این حمله زمانی گسترش یافت که بنیانگذار کرو فایننس، مایکل اگوروف (Michael Egorov)، از CRV به عنوان وثیقه در پروتکل‌های وام دهی متعددی از جمله؛ پروتکل آوه استفاده کرده بود.

معرفی لیست ارزهای دیفای برتر در دنیای رمز ارزها

در تلاش برای مدیریت این وضعیت، اگوروف مجبور به نقد کردن توکن‌های CRV شد و بیش از ۱۰۰ میلیون توکن را به قیمت ۴۲.۴ میلیون دلار در معاملات مختلف خارج از بورس فروخت. با این حال، به گفته یک تحلیلگر آنچین، Lookonchain، بدهی اگوروف در پروتکل‌های مختلف دیفای حتی بعد از فروش این مقدار CRV به ۶۵.۳۴ میلیون دلار می‌رسد.

چشم‌انداز صنعت دیفای بعد از هکر کرو فایننس

اتفاقات اخیر بحث‌هایی را در مورد آسیب‌پذیری پروتکل‌های DeFi و نیاز به اقدامات امنیتی تقویت‌شده برانگیخته است. فضای دیفای که به دلیل نوآوری و دسترسی آزاد شناخته شده است، در معرض حملات مخرب قرار دارد که می‌تواند عواقب شدیدی برای پروژه‌‌ها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال داشته باشد.

در حالی که بازگشت بخشی از وجوه دزدیده شده یک حرکت مثبت را نشان می‌دهد و پیچیدگی و ماهیت منحصر به فرد این اکوسیستم را بیان می‌کند. همچنان چالش‌های پیش روی اکوسیستم DeFi نیاز این صنعت را به یک محیط امن و قابل اعتماد، برجسته می‌کند. پروژه‌های دیفای باید به طور مداوم پروتکل‌های امنیتی خود را ارزیابی و تقویت بخشند تا از سرمایه‌های کاربران محافظت شده و از حملات احتمالی در آینده جلوگیری کنند. از آنجایی که صنعت دیفای به تکامل خود ادامه می‌دهد و مورد پذیرش جریان اصلی قرار می‌گیرد، ایجاد تعادل بین نوآوری و امنیت برای موفقیت آن بسیار مهم است.

چشم‌انداز شما از آینده امو مالی غیر متمرکز یا دیفای چیست؟ دیدگاه خود را برای ما بنویسید!

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا