برنده ETF های ارز دیجیتال مشخص شد؛ پس چرا رشد نداریم؟

صرفنظر از فشاری که این روزها گریبان بازار را گرفته، یک چرخش سرمایه واضح را در ETF های ارز دیجیتال شاهد هستیم. طی هفته گذشته، ETF های بیتکوین و اتریوم بهترتیب ۱.۸ میلیارد دلار و ۲۷۳ میلیون دلار خروجی داشتهاند که برای بیتکوین، دومین هفته ضعیف از این حیث از زمان راهاندازی این صندوقهای سرمایهگذاری محسوب میشود.
در مقابل اما، ETF های هایپرلیکویید و ریپل بهترتیب با جذب ۱۱۱ و ۲۳ میلیون دلار سرمایه جدید، رکوردهای هفته معاملاتی اخیر را به نام خود زده و طی یکونیم ماه گذشته نیز، بهترین عملکرد را ثبت کردند. اکنون، مجموع سرمایهگذاریها در ETF های ارز دیجیتال ریپل به ۱.۴۷ میلیارد دلار رسیده و برای هشتمین هفته متوالی، این جریان مثبت حفظ شده است. در این بین، ETF های سولانا که هفته قبل را مثبت به پایان رساندند، طی هفتهای که گذشت مثل بیتکوین و اتریوم شاهد خروج سرمایه به میزان ۳.۸ میلیون دلار بودهاند.
همزمان با این چرخش سرمایه در بازار ETF های ارز دیجیتال، سرمایهگذاریهای پرریسک (VC) هم از کاهش اشتهای سرمایهگذاران خبر میدهند. بر اساس دادههای وبسایت کریپتورنک (CryptoRank)، تعداد سرمایهگذاران فعال در پروژههای کریپتویی طی سهماهه دوم ۲۰۲۶، به ۶۵۱ نهاد کاهش یافته که فاصله زیادی با اوج ۲,۵۶۴ سرمایهگذار در سال ۲۰۲۲ دارد و پایینترین سطح مشارکت از سال ۲۰۲۰ محسوب میشود.
گزارشی از گلکسی (Galaxy Research) نیز نشان میدهد حجم این سرمایهگذاریها در سهماهه نخست سال، با افت ۵۰ درصدی نسبت به فصل قبل به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است. تحلیلگران دلیل این کاهش را فشارهای مرتبط با حوزه اقتصاد کلان، رکود بازار کریپتو، جذابیت بیشتر سرمایهگذاری در فناوری هوش مصنوعی و رقابت شدید ETFهای اسپات برای جذب سرمایه میدانند.
در مجموع، این دادهها نشان میدهند سرمایههای سازمانی همچنان وارد بازار ارز دیجیتال میشود، اما تمرکز آنها از سرمایهگذاری روی استارتاپهای کریپتویی بهسمت محصولات مالی بالغتر مثل ETFها و پروژههای شناختهشده در حال تغییر است.
آخرین اخبار ارز دیجیتال را در وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس بخوانید.



