اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

همکاری عالی IOG و اپراتورهای استخر سرمایه کاردانو

کمپانی مادر کاردانو (ADA)، IOG، روز جمعه یک شبکه آزمایشی برای نودها با نسخه‌های متفاوت تشکیل داد که توسط اپراتورهای استخر سرمایه کاردانو (SPO) مورد آزمایش قرار گرفت و این‌طور که به نظر می‌رسد، نسخه ۱.۳۵.۳ کاندیدشده برای هاردفورک وسیل (Vasil Hard Fork) مشکلی برای راه‌اندازی در شبکه اصلی ندارد و تنها کافی است حداقل ۷۵ درصد از SPO ها، نودهای خود در شبکه اصلی را به این نسخه ارتقا دهند.


اندرو وِسبِرگ، برنامه‌نویس اندروید و یکی از اپراتورهای استخر سرمایه کاردانو (Blue Cheese Stake House)، چکیده‌ای از اتفاقات اخیر پیرامون آزمایش نسخه ۱.۳۵.۳ را در یک ویدیو در توییتر منتشر کرد.


برخی از اعضای جامعه کاردانو از جمله آدام دین (SPO سابق کاردانو) و اندرو وسبرگ، در هفته گذشته خواستار انجام آزمایش‌های بیشتر برای انتشار نسخه ۱.۳۵.۳ شدند؛ در این نسخه یک مشکل بسیار بزرگ از نسخه ۱.۳۵.۲ برطرف شده است.

کمپانی IOG نیز به‌طور کامل نسخه ۱.۳۵.۳ را مورد آزمایش قرار داد و به این نتیجه رسید که بهتر است SPO ها نودهای شبکه اصلی خود را به این نسخه ارتقا دهند تا راه‌اندازی هاردفورک وسیل بیش از این به تعویق نیفتد.


مشکل نسخه ۱.۳۵.۲ این بود که تحت شرایط خاصی (bad minfee)، تراکنش‌های نامعتبر را قبول و پردازش می‌کرد. اما خبر خوش این است که هردوی نسخه‌های ۱.۳۴.۱ (نسخه مورد استفاده ۶۰ درصد از اپراتورهای استخر سرمایه در شبکه اصلی) و نسخه کاندید وسیل (۱.۳۵.۳) که آخرین نسخه از نرم‌افزار نود کاردانو است، این‌گونه تراکنش‌های نامعتبر را نپذیرفته و پردازش نمی‌کنند.


در همین راستا، اعضای نگران جامعه کاردانو به این نتیجه رسیدند که بهتر است یک شبکه آزمایشی عمومی (Public Testnet) جهت شبیه‌سازی محیطی مشابه شبکه اصلی متشکل از نودهای نسخه‌های مختلف ایجاد کنند.

به بیان دقیق، هدف توسعه‌دهندگان کسب اطمینان در مورد اجرای نودهای نسخه‌های ۱.۳۴.۱، ۱.۳۵.۲ و ۱.۳۵.۳ در یک شبکه به‌صورت همزمان بود و این که بتوانند تراکنش‌های نامعتبر مورد قبول نسخه ۱.۳۵.۲ را از ورود به شبکه باز دارند.


در نتیجه این اقدامات و سخت‌کوشی اعضای توسعه‌دهنده بلاک چین کاردانو و کمپانی IOG، یک شبکه آزمایشی عمومی در تاریخ ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) راه‌اندازی و SPO ها در یک محیط متشکل از نودهای مختلف، شروع به انجام تست‌های خود کردند.


بسیاری از اپراتورهای استخر سرمایه کاردانو تا این لحظه از بی‌نقص بودن پروژه خبر داده‌اند.


قرار است در روز جاری یک رویداد ترکیب‌کننده برای هاردفورک وسیل (HCF) در این شبکه آزمکایشی انجام شود و چنانچه مشکل خاصی وجود نداشته باشد، به احتمال فراوان SPO هایی که هنوز نرم‌افزار خود را به نسخه ۱.۳۵.۳ در شبکه اصلی ارتقا نداده‌اند، اقدام خواهند کرد و این رویداد زمانی در شبکه اصلی اجرا می‌شود که حداقل ۷۵ درصد از SPO ها این ارتقا را انجام داده باشند.

بر اساس آمار “Cardano PoolTool”، تا ساعت ۱۸:۳۰ به وقت جهانی (UTC) در تاریخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد)، حداقل ۲۶ درصد از اپراتورهای استخر سرمایه کاردانو نودهای شبکه اصلی خود را به نسخه ۱.۳۵.۳ ارتقا داده‌اند.


این یعنی که تا انتهای ماه میلادی جاری، به احتمال زیاد شاهد اجرای رویداد HCF برای هارد فورک وسیل در شبکه اصلی خواهیم بود.

SPO یا اپراتور استخر سرمایه چیست؟

SPO (Stake Pool Operator)، فردی است که مسئول اجرا و برقراری عملکرد یک استخر سپرده‌گذاری است و مالک یا اجاره‌کننده یک سرور و دارنده کلید یک استخر سرمایه است.

منبع: Cryptoglobe

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا