آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکال

معرفی ۵ استراتژی خروج در ارز دیجیتال

هنگامی که در بازار کریپتو شروع به فعالیت و خرید ارز دیجیتال می‌کنید باید یک روزی ارزهای خود را بفروشید. حال برای اینکه بتوانید در زمان درست ارزهای خود را بفروشید یا از معامله ارز دیجیتال با بازدهی مورد نظر خارج شوید نیاز به استراتژی خروج دارید. استراتژی خروج در معاملات کریپتو، به طرح معامله‌گر در مورد چگونگی فروش دارایی‌ اشاره دارد. استراتژی خروج را می‌توان به یک نقشه راه تشبیه کرد که برای محافظت از سود و به حداقل رساندن ضررهای احتمالی طراحی شده است. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به انواع استراتژی خروج و موضوعات پیرامون آن می‌پردازیم.

استراتژی خروج  چیست؟

کریپتوکارنسی یک بازار مالی است که در معرض نوسانات شدید قیمتی قرار دارد. برای مشاهده نوسانات در قیمت ارز دیجیتال می‌توانید آن‌ها را با استفاده از نقشه‌های حرارتی (heatmaps) ردیابی کنید. سرمایه‌گذاران باید مشخص کنند به دنبال چه نوع بازدهی در چه مدت زمانی هستند تا ریسک بالقوه خود را به حداقل برسانند و بازده را افزایش دهند.

استراتژی خروج کریپتو شرایطی را تعیین می‌کند که تحت آن سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خود را بفروشند. یک استراتژی خروج ایده‌آل به معامله گران اجازه می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری اولیه خود بیشترین سود را کسب کنند و در شرایطی که حرکت بازار در خلاف جهت مورد نظر سرمایه‌گذار است، ضرر کمتری را متحمل شود.

پادکست معرفی بهترین استراتژی خروج در ارز دیجیتال

بهترین زمان برای خروج از کریپتو چه زمانی است؟

بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال به شرایط بازار، اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک فرد بستگی دارد. اگر یک فرد به دنبال سود کوتاه مدت باشد به محض رسیدن به قیمت هدف، باید سرمایه خود را بفروشد و در صورت وجود اهداف بلندمدت، می‌تواند سرمایه خود را برای مشاهده شرایط مطلوب‌تر بازار، حفظ کند.

معرفی ۵ مورد از بهترین استراتژی‌های خروج در ترید ارز دیجیتال

معرفی بهترین استراتژی های خروج

یک تریدر یا معامله‌گر می‌تواند متناسب با شرایطی که دارد برای فروش ارزهای دیجیتال از یک یا چند استراتژی خروج و حتی ترکیبی از آن‌ها استفاده کند. هنگامی که سرمایه‌گذار هدف معین از معامله داشته باشد برای خروج از آن نیز می‌تواند با یک برنامه کاملا تعریف‌شده، گام به گام پیش برود. در ادامه به معرفی رایج‌ترین استراتژی‌ها برای خروج از معامله می‌پردازیم.

استراتژی خروج قیمت هدف

در این استراتژی معامله‌گران بعد از خرید ارز، دو قیمت متفاوت را مشخص می‌کنند. یکی از قیمت‌ها بالاتر و یکی از آن‌ها پایین‌تر از قیمت خریداری شده است. با رسیدن قیمت به نقاط مشخص شده چه بالاتر چه پایین‌تر سرمایه‌گذار باید دارایی خود را بفروشد و از معامله خارج شود. در صورت رسیدن به قیمت بالاتر، تریدر سود خود را از معامله یا خرید به دست می‌آورد و در صورت رسیدن به قیمت پایین‌تر، مانع از ضررهای بیشتر می‌شود. معامله‌گر با این کار یک تعریف واضح از سود یا زیان مشخص می‌کند که تصمیم‌گیری را برای او آسان می‌کند، به ویژه زمانی که قیمت روند صعودی دارد، داشتن هدف قیمتی باعث می‌شود طمع کسب سودهای بالاتر از بین برود.

استراتژی خروج درصد بازدهی

راه دیگری که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌توانند از سرمایه‌گذاری خارج شوند، استفاده از درصد بازدهی است. وقتی درصد بازدهی شما به قیمت تعیین شده رسید، حتی اگر ارزش بازار همچنان بالا باشد باید از بازار خارج شوید. به عنوان مثال، زمانی که شما ۱۰۰ دلار را با درصد بازگشت ۷۰ وارد بازار کرده‌اید هنگامی که ۱۰۰ دلار شما به ۱۷۰ دلار تبدیل شود، باید از بازار خارج شوید. برای استفاده از این استراتژی باید هدفی برای درصد بازگشت خود داشته باشید. پس از رسیدن به این سطح، از بازار کریپتو خارج شده و در صورت تمایل دوباره وارد شوید. استراتژی خروج درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت عالی است.

خروج مبتنی بر زمان یا cycle

معامله‌گران تصمیم می‌گیرند پس از یک دوره تعیین شده، بدون توجه به قیمت، از موقعیت خود خارج شوند. استراتژی خروج از کریپتو مبتنی بر زمان نسبت به سایر استراتژی‌های ذکر شده سخت‌تر است. برای استفاده از این استراتژی، باید چرخه عملکرد بازار کریپتو را ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین زمان برای خروج از بازار را همراه با سود بیشتر مشخص کنید. این استراتژی معمولا دارای چهار مرحله است و درک چگونگی عملکرد هر مرحله برای استفاده از این استراتژی ضروری است. چهار مرحله در این استراتژی عبارتند از:

  1. تجمع (Accumulation)
  2. نشانه گذاری (Markup)
  3. توزیع (Distribution)
  4. مارک داون (Markdown)

زمانی که بتوانید با استفاده از استراتژی cycle ارزهای خود را بفروشید، می‌توانید به صورت متوالی درآمد کسب می‌کنید. در استراتژی خروج مبتنی بر زمان، هنگامی که قیمت در حال بالا رفتن است به محض اینکه قیمت پایین می‌آید، سود خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر در بیت کوین ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اید و در عرض یک سال به ۴۰۰۰ دلار رسیده است، می‌توانید آن را بفروشید و ۳۰۰۰ دلار سود کنید.

از مزیت‌های این استراتژی می‌توان به عدم نیاز به صبر و حوصله زیاد اشاره کرد؛ با این حال معایبی مانند غیرممکن بودن پیگیری کل چرخه بازار و زمان زیاد برای تحقیق را به همراه دارد. اگر تجربه کافی در مورد ارزهای دیجیتال یا پلتفرم‌های معاملاتی ندارید، ممکن است این استراتژی برای شما مناسب نباشد.

استراتژی خروج با اندیکاتورها

استراتژی خروج با اندیکاتورها شامل استفاده از اندیکاتورهایی مانند MACD، RSI و Bollinger Bands برای تعیین نقاط فروش بهینه است. این روش رویکرد مبتنی بر داده‌های معاملاتی را  فراهم می‌کند که می‌تواند سیگنال‌های خروج را قبل از کاهش قیمت احتمالی ارائه دهد. به این نکته توجه کنید که اندیکاتورها همیشه دقیق نیستند و ممکن است از آن‌ها سیگنال‌های غلط دریافت کنید. استراتژی فوق برای کسانی مناسب است که با اندیکاتورها و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا هستند، به تصمیمات معاملاتی مبتنی بر داده اعتقاد دارند و تحلیل‌ها را به صورت عمقی درک می‌کنند.

میانگین هزینه دلاری یا DCA

میانگین هزینه دلاری از عبارت Dollar Cost Averaging گرفته شده است و به اختصار DCA گفته می‌شود، روشی است که به وسیله آن سرمایه‌گذار مقدار ثابتی از دارایی را در چند مرحله به صورت پله‌ای خریداری می‌کند یا به فروش می‌رساند. بی‌ثباتی در بازار کریپتو باعث می‌شود فرد نتواند زمان درست فروش دارایی‌های خود را تشخیص دهد. یکی از راه‌های کاهش این ریسک، استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری است. در استراتژی DCA فرض بر این است که میانگین سود در بلندمدت به صفر خواهد رسید و میانگین زیان کاهش خواهد یافت.

به عنوان مثال، اگر ۱ بیت کوین دارید که به قیمت ۱۰۰۰۰ دلار خریده‌اید، می‌توانید هر هفته ۰.۱ بیت کوین بفروشید تا زمانی که تمام دارایی‌ شما فروخته شود. استراتژی DCA به شما این امکان را می‌دهد که از هرگونه حرکت کوتاه مدت قیمت در بازه‌ای که در حال خرید و فروش پله‌ای هستید، به نفع خود بهره ببرید. برای استفاده از این تکنیک به عنوان استراتژی خروج، باید برنامه‌ای برای فروش دارایی خود تنظیم کنید. این برنامه می‌تواند هفتگی، دو هفته‌ای، ماهانه یا هر دوره زمانی دیگری باشد که با آن احساس راحتی می‌کنید.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید اتریوم در صرافی آنلاین ارزدیجیتال

در استراتژی خروج به چه مواردی باید توجه کرد؟

قبل از انتخاب استراتژی مناسب برای خروج از معاملات، نکاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید در شرایط گوناگون استراتژی‌های مختلف را برای از خروج از معامله در نظر بگیرید. در نتیجه بازدهی بیشتری را در ترید و معامله‌گری به دست خواهید آورد.

نسبت ریسک به ریوارد

منظور از نسبت ریسک به ریوارد این است که شما با حداقل چه میزان ریسک چقدر سود کسب خواهید کرد. هدف شما چیست؟ چقدر می‌خواهید کسب سود کنید؟ چه مقدار از سرمایه خود را برای این معامله می‌توانید به خطر بیندازید؟ این نوع سوالات به تعیین استراتژی خروج مناسب برای هر شرایط فردی کمک می‌کند.

استراتژیست‌های بازار نسبت ریسک به ریوارد ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری‌های خود را تقریبا ۱:۳ یا سه واحد بازده مورد انتظار برای هر واحد ریسک مشخص می‌کنند.

اسپرد Bid/Ask

اسپرد به عنوان تفاوت بین قیمت خرید (به آن Ask گفته می‌شود) یعنی مبلغی که یک خریدار برای تهیه یک دارایی آماده پرداخت نموده و قیمت فروش (به آن Bid گفته می‌شود) به معنای مبلغی که یک فروشنده بابت واگذاری یک دارایی دریافت می‌کند، اشاره دارد.

هنگام خروج از یک موقعیت، معامله‌گران قیمتی را برای فروش و خروج از معامله در نظر می‌گیرند که نیاز به نقدینگی دارد. این نقدینگی که از طریق سایر شرکت‌کنندگان بازار که هنوز از موقعیت‌هایشان خارج نشده‌اند، تامین می‌شود. اسپرد Bid/Ask مقدار زمانی که شرکت‌کنندگان جدید با موقعیت‌های باز نشده برای تکمیل سفارش‌ها نیاز دارند را اندازه‌گیری می‌کند.

تحمل ریسک

تحمل ریسک بالا به این معنی است که خود را برای ضرر و زیان بیشتر آماده‌کرده‌اید تا در ازای آن سودهای بیشتری به دست آورید. اگر تحمل ریسک کمی دارید، منجر به محدود شدن مقدار سرمایه‌گذاری که هر بار ممکن است در معامله‌ها از دست بدهید، می‌شود. این ممکن است به معامله‌گرانی که دوست ندارند ریسک‌های بزرگ بپذیرند، آرامش بخش باشد. مفهوم پشت استراتژی‌های خروج همه در مدیریت ریسک است تا در زمان‌های مختلف بتوانند زیان‌ خود را کاهش داده یا سیو سود کنند.

سبک معامله‌گری

هنگام انتخاب استراتژی خروج، باید به سبک معامله‌گری خود توجه کنید. بعضی معامله‌گران دوست دارند ریسک‌های خود را به حداقل برسانند و در سریع‌ترین زمان ممکن سیو سود کنند در حالی که ممکن است برخی معامله‌گران تمایل بیشتری برای انجام ریسک بالا داشته باشند زیرا خروج زودتر در یک معامله به معنای امکان از دست دادن سودهای بزرگ‌تر در آینده است.

اگر در معاملات خود محافظه‌کار هستید اما می‌خواهید کنترل بیشتر بر زمان معاملات داشته باشید تا در نقاطی که هنوز فرصت تعدیل وضعیت وجود دارد، تغییراتی ایجاد کنید، بهتر است استاپ‌ لاس را با فاصله‌ای بیشتر از نقطه ورود انتخاب کنید.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید شیبا در صرافی آنلاین ارزدیجیتال

سخن آخر

استراتژی خروج از معامله در بازار ارزهای دیجیتال باید هماهنگ با هدف و ریسک معامله‌گر باشد. انتخاب بهترین زمان و روش خروج، نه تنها به تحلیل بازار و شرایط فعلی وابسته است بلکه به انعطاف و تعیین مجدد استراتژی با توجه به تغییرات بازار، نیاز دارد. از این رو، تعیین یک برنامه خروج گام به گام و انعطاف‌پذیر، کلیدی برای بهره‌وری و موفقیت در ترید ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

پرسش‌های متداول درباره استراتژی خروج

  • خروج در کریپتو به چه معناست؟

    زمانی که شما یک ارز را می‌خرید قصد دارید یک روز آن را بفروشید، به طرحی که برای فروختن یک ارز در جهت سود بیشتر استفاده می‌شود، استراتژی خروج می‌گویند.

  • بهترین استراتژی خروج چیست؟

    برای انتخاب بهترین استراتژی خروج باید اهداف ترید، تحمل ریسک و شرایط بازار را در نظر بگیرید.

  • ساده‌ترین استراتژی خروج چیست؟

    هدف قیمتی را می‌توان ساده‌ترین استراتژی برای فروش ارز دیجیتال معرفی کرد که نیاز به دانش تخصصی ندارد، شما یک ارز را می‌خرید و در یک قیمت مشخص چه در حالتی که سود کنید چه در حالتی که ضرر کنید به فروش می‌رسانید.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا