اخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

ثبت هزاران دادخواست جهت بررسی رابطه رئیس SEC با صرافی FTX

صبح روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، کمپانی کریپتولا (CryptoLaw) در توییتر رسمی خود اعلام کرد نزدیک به ۴,۰۰۰ نفر از اپلیکیشن ثبت دادخواست این پلتفرم استفاده کرده و از مجلس دولت خواستار بررسی فعالیت‌های مشترک گَری گِنسلِر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، با کلاهبرداری صرافی FTX شدند.


وب‌سایت پلتفرم کریپتولا تحت مدیریت جان دیتون، وکیل کمپانی ریپل لبز (Ripple Labs / XRP) در پرونده آن برابر سازمان SEC، قرار دارد؛ وی تا کنون پیرامون این مسائل بارها به عموم اطلاع‌رسانی کرده است.


در بخشی از این دادخواست آمده است که: «شواهدی مبنی بر ملاقات گنسلر با مدیر عامل صرافی FTX، سم بنکمن فراید، پیش از سقوط ۱۴ میلیارد دلاری این صرافی وجود دارند. پیش‌تر در مورد کمک گنسلر به فراید جهت عبور صرافی FTX از موانع قانونی به هیئت مجلس اطلاع داده شده بود، در حالی که یک کلاهبرداری بسیار عظیم دقیقاً مقابل دیدگان سازمان SEC در دست اجرا بود. اکنون زمان آن رسیده که مجلس دولت دست به‌کار شود و در مورد نقش گنسلر در یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های تاریخ آمریکا تحقیقات را آغاز کند.»


اتهامات به گری گنسلر در مورد ارتباط آن با صرفی FTX و سم بنکمن فراید که این روزها به SFB نیز معروف شده است، به محض عمومی‌شدن گزارش ورشکستگی این پلتفرم توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا و حامی درازمدت ارزهای دیجیتال با نام تام اِمِر، در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) در توییتر خود نوشت که گزارش‌هایی مبنی بر کمک گنسلر به SBF و صرافی FTX جهت دور زدن و انحصار قوانین به‌دست وی رسیده است.


امر از منابع گزارشات خود اطلاعاتی ارائه نداد، اما رسانه‌های خبری اخیراً در مورد نشست ۴۵ دقیقه‌ای مشاوران ارشد سازمان SEC، آرماندا فیشر و کُرِی فرِیِر، با نماینده پلتفرم معاملاتی سهام IEX و فراید از صرافی FTX در تاریخ ۲۳ مارس (۳ فروردین) در پلتفرم زوم (Zoom)، گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند. صرافی FTX پس از این ملاقات در پلتفرم IEX اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.


اکنون برخی افراد پیش بینی کرده‌اند گنسلر به‌زودی دستوری مبنی بر عدم اقدام قانونی علیه صرافی FTX صادر خواهد کرد. البته چارلز گَسپِرینو از نشریه خبری فاکس بیزنس (Fox Business)، روز یکشنبه در توییتر اظهار کرد علی‌رغم شایعات موجود، گنسلر یا نماینده‌های سازمان SEC در آن نشست ۴۵ دقیقه‌ای به‌دنبال تعیین شرایط و چهارچوب عملکرد برای آن صرافی بوده‌اند.


در هر صورت، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از عقیده خود در مورد کمک رئیس سازمان SEC به سم بنکمن فراید و صرافی FTX صحبت کرده‌اند. در این بین، برخی افراد معتقدند که این اتفاق احتمالاً به‌ این دلیل است که شخص SBF یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی حزب دموکرات است. رئیس سابق صرافی FTX دومین حامی مالی بزرگ حزب دموکرات در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ با ۳۹.۸ میلیون دلار کمک مالی شناخته شد.


رئیس سازمان SEC تا کنون بارها به‌دلیل رویکرد تحمیلی خود پیرامون قانون‌گذاری و نظارت بر بازار رمزارزها مورد انتقاد قرار گرفته است. وی چندین مرتبه اظهار کرده است پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال بهتر است برای ثبت در سازمان و مشاوره با آن حضور به عمل رسانند.

اما مدیر عامل کمپانی ریپل، برد گارلینگ‌هوس، در سپتامبر سال گذشته بیان کرده بود سازمان SEC در عوض همکاری با صنعت رمزارزها، از جلسات این سازمان با کمپانی‌های کریپتویی جهت اجرای قوانین تحمیلی خود استفاده می‌کند. در حال حاضر کمپانی ریپل با سازمان SEC یک جدال قانونی چندساله را بر سر فروش ارز دیجیتال XRP تجربه می‌کند.


اما علاوه‌بر این موارد، چندین نشریه خبری در مورد تحقیقات سازمان SEC به‌همراه کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در رابطه با تخلفات صرافی FTX در استفاده از دارایی مشتریان، گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند. گنسلر در ماه می (اردیبهشت ماه) اظهار کرده بود اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال برخلاف منفعت مشتریان خود فعالیت می‌کنند.


لازم به ذکر است روشن شدن حقایق اخبار منتشرشده، بدون شک برای بازار ارزهای دیجیتال پیامدهای مثبت و منفی زیادی به‌ویژه برای رمزارزهایی مانند ریپل (XRP) به‌همراه خواهد داشت.

علت سقوط و ورشکستگی صرافی FTX چیست؟

صرافی FTX که تا چندی پیش دومین صرافی ارز دیجیتال بزرگ دنیا بود، به‌دلیل عدم تطابق ذخایر صرافی با گزارش‌های مالی و استفاده غیرقانونی از دارایی کاربران دچار ورشکستگی شد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۷ دیدگاه‌ها

    1. گزارش مالی صرافی با ذخایر واقعی مطابقت نداشته و به استفاده غیرمجاز از دارایی کاربران متهم شده

  1. جالب بود امکان داره به نظر شما ریپل برنده بشه ؟
    و اگر برنده بشه چقدر امکان داره ارزش ارز ریپل بره بالا ؟

    1. شواهد تا الان به نفع ریپل در برابر SEC هست. اما نمیشه چیزی رو قطعی گفت. اگر ریپل برنده دادگاه بشه قطعا! در کوتاه مدت یک پامپ خواهد داشت و در بلند مدت قیمت ریپل روند صعودی رو طی میکنه!

    1. اگر صرافی FTX بتونه ضررهای مال خودش رو جبران کنه، به مرور زمان قیمت توکن FTT هم برمیگرده به سطح‌های قبلی خودش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا